Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
projekt dotyczy wprowadzenia zmian uprawnień do korzystania z 50% kosztów uzyskania przychodów dla twórców, ulgi z tytułu użytkowania sieci Internet oraz ulgi na dzieci
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 591
- Data wpłynięcia: 2012-07-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
- data uchwalenia: 2012-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1278
591
5) w art. 41 dodaje się ust. 11 w brzmieniu:
„11. Płatnicy przy obliczaniu zaliczki nie stosują kosztów
uzyskania przychodów określonych w art. 22 ust. 9
pkt 1 – 3, jeżeli podatnik złoży płatnikowi pisemne
oświadczenie o rezygnacji z ich stosowania. Oświadczenie,
o którym mowa w zdaniu poprzednim, składa się odrębnie
dla każdego roku podatkowego.”.
Art. 2. Ustawa ma zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionych
strat) od dnia 1 stycznia 2013 r.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.
06/06-kt
5
UZASADNIENIE
Przedkładany projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
stanowi realizację zmian zapowiedzianych przez Prezesa Rady Ministrów w expose
wygłoszonym w dniu 18 listopada 2011 r. Proponowane zmiany dotyczą takich preferencji
podatkowych jak: uprawnienie do korzystania z 50% kosztów uzyskania przychodów dla
twórców, ulgi z tytułu użytkowania sieci Internet oraz ulgi na dzieci.
Obecny stan prawny
Koszty uzyskania przychodów w wysokości 50% z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych
W obecnym stanie prawnym na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 1 – 3 ustawy z dnia
26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361,
z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą PIT”, 50% koszty uzyskania przychodów przysługują
w stosunku do przychodów uzyskanych przez twórców:
– z
tytułu przeniesienia prawa własności wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru
użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego,
– z
tytułu opłaty licencyjnej za przeniesienie prawa stosowania wynalazku, topografii
układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub
wzoru zdobniczego, otrzymanej w pierwszym roku trwania licencji od pierwszej
jednostki, z którą zawarto umowę licencyjną,
– z
tytułu korzystania z praw autorskich oraz z praw pokrewnych przez artystów
wykonawców, w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi
prawami, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez
płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na
ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy PIT,
których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające
z zastosowania normy procentowej określonej w art. 22 ust. 9 pkt 1 – 3, koszty uzyskania
przychodów przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych (art. 22 ust. 10
ustawy PIT).
Ulga z tytułu użytkowania sieci Internet
Na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy PIT podatnik może zmniejszyć podstawę
opodatkowania o wydatki ponoszone z tytułu użytkowania sieci Internet, w wysokości
nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.
Ulga z tytułu wychowywania dzieci
Ulga na dzieci uregulowana jest w art. 27f ustawy PIT.
Odliczeniu od podatku podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek
określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, za każdy miesiąc kalendarzowy,
w którym podatnik w stosunku do małoletniego dziecka:
1) wykonywał władzę rodzicielską,
2) pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,
3) sprawował opiekę przez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia
sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Kwota odliczenia wynosi 92,67 zł miesięcznie na każde dziecko. Rocznie jest to kwota
1.112,04 zł.
Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców
zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku
w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.
Na powyższych zasadach z odliczenia może również skorzystać podatnik, który – w związku
z wykonywaniem ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego oraz w związku
ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej – utrzymywał w roku podatkowym pełnoletnie
dziecko:
– które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywało zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny
lub rentę socjalną,
– do
ukończenia 25 roku życia uczące się w szkole, o której mowa w przepisach
o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących
system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita
Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskało dochodów podlegających
opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości
przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki
2
podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27
ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.
Obecnie preferencja ta nie jest uzależniona od wysokości uzyskanego przez podatnika
dochodu czy też liczby dzieci.
Proponowane zmiany
Koszty uzyskania przychodów
Proponuje się ograniczenie stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu
uzyskania przychodów z:
– przeniesienia
prawa
własności wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru
użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego,
– opłaty licencyjnej za przeniesienie prawa stosowania wynalazku, topografii układu
scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru
zdobniczego, otrzymanej w pierwszym roku trwania licencji od pierwszej jednostki,
z którą zawarto umowę licencyjną,
–
praw autorskich oraz praw pokrewnych przez artystów wykonawców, w rozumieniu
odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi prawami.
Uprawnienie do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów stanowi wyjątek od
zasady powszechności opodatkowania określonej w art. 84 Konstytucji RP, z którego wynika,
iż każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków,
określonych w ustawie.
Niewątpliwie przywilejem podatkowym jest opodatkowanie połowy uzyskanych dochodów
przez pewną grupę podatników (np. artyści, dziennikarze, naukowcy, wynalazcy), bez
względu na podstawie jakiej umowy został on uzyskany (rodzaj zawartej umowy).
Z kolei w przypadku pracowników uzyskujących wynagrodzenie ze stosunku pracy,
w ramach którego stworzone zostanie dzieło korzystające z ochrony praw autorskich,
pracodawca zastosuje dwa rodzaje kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 22
ustawy PIT:
–
ust. 2 pkt 1, tj. w wysokości 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż
1.335 zł, oraz
–
ust. 9 pkt 3, tj. w wysokości 50% uzyskanego przychodu w z tytułu praw autorskich
(po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne).
3
W konsekwencji podatnik korzystający z praw autorskich (lub praw pokrewnych) w ramach
stosunku pracy oprócz pracowniczych kosztów uzyskania przychodów może stosować także –
w odniesieniu do przychodów, do których ma zastosowanie ustawa o prawie autorskim
i prawach pokrewnych – 50% koszty. Nie ma zatem wątpliwości, iż pracownicy ci dodatkowo
korzystają z jeszcze jednej preferencji podatkowej.
Z tych względów w projekcie zaproponowano wprowadzenie rocznego limitu w zakresie
stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, który wyniesie 1/2 kwoty stanowiącej górną
granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, tj. 42.764 zł.
Należy mieć na uwadze, że powyższy limit będzie dotyczyć łącznych dochodów, do których
mają zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodów uzyskanych w roku podatkowym
zarówno w ramach stosunku pracy, jak i umów cywilnoprawnych.
Podatnik nadal będzie miał prawo do odliczenia kosztów uzyskania przychodów faktycznie
poniesionych.
Ulga z tytułu użytkowania sieci Internet
Celem wprowadzenia tego odliczenia było zrekompensowanie podatnikom wzrostu cen
dostawy usługi spowodowanej podniesieniem stawki podatku VAT z 7% do 22%. Proponuje
się likwidację tej ulgi, gdyż w ostatnich latach z uwagi na konkurencję na rynku dostawców
mediów elektronicznych ceny dostępu do sieci Internet uległy znacznej obniżce. Ponadto
u podstaw przedkładanej propozycji leży malejące społeczne znaczenie tej ulgi ze względu na
dynamiczny rozwój usług internetowych i powszechność korzystania z Internetu. O ile zatem
ulga przyczyniła się do zniwelowania „szoku cenowego” związanego z opodatkowaniem
usług dostępu do Internetu podatkiem VAT, kiedy ceny usług były relatywnie wysokie, o tyle
obecnie, kiedy ceny tych usług spadły, nie jest już czynnikiem warunkującym decyzję
o zakupie tej usługi.
Ulga z tytułu wychowywania dzieci
Ulga na dzieci to jeden z elementów polityki prorodzinnej, który przez system podatkowy ma
za zadanie wsparcie rodzin z dziećmi. Ta forma pomocy państwa, z uwagi na niekorzystną
sytuację demograficzną kraju powinna promować przede wszystkim rodziny wielodzietne.
Dlatego też uznano za zasadne przekonstruowanie funkcjonującej od 2007 r. ulgi, polegające
na:
– zwiększeniu ulgi dla rodzin z trojgiem i więcej dzieci,
4
„11. Płatnicy przy obliczaniu zaliczki nie stosują kosztów
uzyskania przychodów określonych w art. 22 ust. 9
pkt 1 – 3, jeżeli podatnik złoży płatnikowi pisemne
oświadczenie o rezygnacji z ich stosowania. Oświadczenie,
o którym mowa w zdaniu poprzednim, składa się odrębnie
dla każdego roku podatkowego.”.
Art. 2. Ustawa ma zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionych
strat) od dnia 1 stycznia 2013 r.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.
06/06-kt
5
UZASADNIENIE
Przedkładany projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
stanowi realizację zmian zapowiedzianych przez Prezesa Rady Ministrów w expose
wygłoszonym w dniu 18 listopada 2011 r. Proponowane zmiany dotyczą takich preferencji
podatkowych jak: uprawnienie do korzystania z 50% kosztów uzyskania przychodów dla
twórców, ulgi z tytułu użytkowania sieci Internet oraz ulgi na dzieci.
Obecny stan prawny
Koszty uzyskania przychodów w wysokości 50% z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych
W obecnym stanie prawnym na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 1 – 3 ustawy z dnia
26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361,
z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą PIT”, 50% koszty uzyskania przychodów przysługują
w stosunku do przychodów uzyskanych przez twórców:
– z
tytułu przeniesienia prawa własności wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru
użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego,
– z
tytułu opłaty licencyjnej za przeniesienie prawa stosowania wynalazku, topografii
układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub
wzoru zdobniczego, otrzymanej w pierwszym roku trwania licencji od pierwszej
jednostki, z którą zawarto umowę licencyjną,
– z
tytułu korzystania z praw autorskich oraz z praw pokrewnych przez artystów
wykonawców, w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi
prawami, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez
płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na
ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy PIT,
których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające
z zastosowania normy procentowej określonej w art. 22 ust. 9 pkt 1 – 3, koszty uzyskania
przychodów przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych (art. 22 ust. 10
ustawy PIT).
Ulga z tytułu użytkowania sieci Internet
Na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy PIT podatnik może zmniejszyć podstawę
opodatkowania o wydatki ponoszone z tytułu użytkowania sieci Internet, w wysokości
nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.
Ulga z tytułu wychowywania dzieci
Ulga na dzieci uregulowana jest w art. 27f ustawy PIT.
Odliczeniu od podatku podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek
określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, za każdy miesiąc kalendarzowy,
w którym podatnik w stosunku do małoletniego dziecka:
1) wykonywał władzę rodzicielską,
2) pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,
3) sprawował opiekę przez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia
sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Kwota odliczenia wynosi 92,67 zł miesięcznie na każde dziecko. Rocznie jest to kwota
1.112,04 zł.
Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców
zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku
w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.
Na powyższych zasadach z odliczenia może również skorzystać podatnik, który – w związku
z wykonywaniem ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego oraz w związku
ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej – utrzymywał w roku podatkowym pełnoletnie
dziecko:
– które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywało zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny
lub rentę socjalną,
– do
ukończenia 25 roku życia uczące się w szkole, o której mowa w przepisach
o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących
system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita
Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskało dochodów podlegających
opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości
przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki
2
podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27
ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.
Obecnie preferencja ta nie jest uzależniona od wysokości uzyskanego przez podatnika
dochodu czy też liczby dzieci.
Proponowane zmiany
Koszty uzyskania przychodów
Proponuje się ograniczenie stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu
uzyskania przychodów z:
– przeniesienia
prawa
własności wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru
użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego,
– opłaty licencyjnej za przeniesienie prawa stosowania wynalazku, topografii układu
scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru
zdobniczego, otrzymanej w pierwszym roku trwania licencji od pierwszej jednostki,
z którą zawarto umowę licencyjną,
–
praw autorskich oraz praw pokrewnych przez artystów wykonawców, w rozumieniu
odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi prawami.
Uprawnienie do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów stanowi wyjątek od
zasady powszechności opodatkowania określonej w art. 84 Konstytucji RP, z którego wynika,
iż każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków,
określonych w ustawie.
Niewątpliwie przywilejem podatkowym jest opodatkowanie połowy uzyskanych dochodów
przez pewną grupę podatników (np. artyści, dziennikarze, naukowcy, wynalazcy), bez
względu na podstawie jakiej umowy został on uzyskany (rodzaj zawartej umowy).
Z kolei w przypadku pracowników uzyskujących wynagrodzenie ze stosunku pracy,
w ramach którego stworzone zostanie dzieło korzystające z ochrony praw autorskich,
pracodawca zastosuje dwa rodzaje kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 22
ustawy PIT:
–
ust. 2 pkt 1, tj. w wysokości 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż
1.335 zł, oraz
–
ust. 9 pkt 3, tj. w wysokości 50% uzyskanego przychodu w z tytułu praw autorskich
(po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne).
3
W konsekwencji podatnik korzystający z praw autorskich (lub praw pokrewnych) w ramach
stosunku pracy oprócz pracowniczych kosztów uzyskania przychodów może stosować także –
w odniesieniu do przychodów, do których ma zastosowanie ustawa o prawie autorskim
i prawach pokrewnych – 50% koszty. Nie ma zatem wątpliwości, iż pracownicy ci dodatkowo
korzystają z jeszcze jednej preferencji podatkowej.
Z tych względów w projekcie zaproponowano wprowadzenie rocznego limitu w zakresie
stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, który wyniesie 1/2 kwoty stanowiącej górną
granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, tj. 42.764 zł.
Należy mieć na uwadze, że powyższy limit będzie dotyczyć łącznych dochodów, do których
mają zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodów uzyskanych w roku podatkowym
zarówno w ramach stosunku pracy, jak i umów cywilnoprawnych.
Podatnik nadal będzie miał prawo do odliczenia kosztów uzyskania przychodów faktycznie
poniesionych.
Ulga z tytułu użytkowania sieci Internet
Celem wprowadzenia tego odliczenia było zrekompensowanie podatnikom wzrostu cen
dostawy usługi spowodowanej podniesieniem stawki podatku VAT z 7% do 22%. Proponuje
się likwidację tej ulgi, gdyż w ostatnich latach z uwagi na konkurencję na rynku dostawców
mediów elektronicznych ceny dostępu do sieci Internet uległy znacznej obniżce. Ponadto
u podstaw przedkładanej propozycji leży malejące społeczne znaczenie tej ulgi ze względu na
dynamiczny rozwój usług internetowych i powszechność korzystania z Internetu. O ile zatem
ulga przyczyniła się do zniwelowania „szoku cenowego” związanego z opodatkowaniem
usług dostępu do Internetu podatkiem VAT, kiedy ceny usług były relatywnie wysokie, o tyle
obecnie, kiedy ceny tych usług spadły, nie jest już czynnikiem warunkującym decyzję
o zakupie tej usługi.
Ulga z tytułu wychowywania dzieci
Ulga na dzieci to jeden z elementów polityki prorodzinnej, który przez system podatkowy ma
za zadanie wsparcie rodzin z dziećmi. Ta forma pomocy państwa, z uwagi na niekorzystną
sytuację demograficzną kraju powinna promować przede wszystkim rodziny wielodzietne.
Dlatego też uznano za zasadne przekonstruowanie funkcjonującej od 2007 r. ulgi, polegające
na:
– zwiększeniu ulgi dla rodzin z trojgiem i więcej dzieci,
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 591 › Pobierz plik