Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty
projekt dotyczy doprecyzowania przepisów art. 80 i 90 ustawy dotyczących dotowania szkół publicznych oraz niepublicznych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 589
- Data wpłynięcia: 2012-06-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-07-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 979
589
Autopoprawka do projektu ustawy
o zmianie ustawy o systemie oświaty złożonej dnia 26 czerwca 2012 r.
W projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty:
1. Tytuł ustawy otrzymuje brzmienie:
„o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw”
2. Art. 3 otrzymuje brzmienie:
W ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz. 1206) w art. 22 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) art. 1 pkt 27 w zakresie dotyczącym ust. 4 i 5, który wchodzi w życie z dniem
1 września 2014 r.”.
3. Dodaje się art. 4 w brzmieniu obecnego art. 3.
UZASADNIENIE
Uzasadnienie do nowelizacji art. 64 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), w brzmieniu
nadanym ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz. 1206):
Art. 64 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w brzmieniu
nadanym ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty
oraz niektórych innych ustaw, stanowi, iż minister właściwy do spraw oświaty
i wychowania, określi, w drodze rozporządzenia, warunki organizacji obowiązkowych
zajęć edukacyjnych, zajęć rozwijających zainteresowania i
uzdolnienia, zajęć
dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych organizowanych dla uczniów
wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-
pedagogicznej, a także zajęć prowadzonych w placówkach oraz kwalifikacyjnych
kursów zawodowych (z wyjątkiem zajęć praktycznych i laboratoryjnych, których
prowadzenie na odległość nie jest możliwe ze względu na ich specyficzny charakter),
z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w szczególności
uwzględniając konieczność zapewnienia właściwej proporcji ich czasu do
całkowitego czasu zajęć w szkole lub placówce oraz dostępu do odpowiedniej
infrastruktury informatycznej i oprogramowania.
Jest to przepis, który wprowadza możliwość organizowania zajęć w formie
kształcenia na odległość również w szkołach dla dzieci i młodzieży. Takie
rozwiązanie pojawia się w systemie oświaty po raz pierwszy. Przed wprowadzeniem
tego przepisu, kształcenie na odległość mogło bowiem być prowadzone wyłącznie
w ramach kształcenia ustawicznego.
Umożliwienie realizacji zajęć we wszystkich szkołach w formie kształcenia na
odległość jest niewątpliwie rozwiązaniem pozytywnym, wychodzącym naprzeciw
zmianom cywilizacyjnym, wpływającym na rozwój technik komunikacyjnych oraz
infrastruktury teleinformatycznej. Jednak mając na względzie uczestników tych zajęć,
którymi zgodnie ze zmienionym przepisem art. 64 ust. 5 ustawy o systemie oświaty,
będą również dzieci i młodzież realizujące obowiązek szkolny i obowiązek nauki,
niezbędne jest wprowadzenie tej zmiany w sposób bardzo dokładnie przemyślany
i opierający się na uzyskanych doświadczeniach w tym zakresie.
Mając na uwadze, iż w polskich szkołach takie rozwiązanie zostanie zastosowane
po raz pierwszy, zasadne jest zatem rzetelne przygotowanie się do tej zmiany
systemowej i stworzenie ram prawnych zapewniających skuteczne i wysokiej jakości
kształcenie na odległość.
W tym celu niezbędne jest wykorzystanie wszelkich doświadczeń, w tym uzyskanych
przez szkoły podczas realizacji Rządowego programu rozwijania kompetencji
uczniów i
nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-
komunikacyjnych – „Cyfrowa szkoła”, ustanowionym uchwałą nr 40/2012 Rady
Ministrów z dnia 3 kwietnia 2012 r., realizowanym w okresie od 4 kwietnia 2012 r.
do 31 sierpnia 2013 r.
Program ten jest przedsięwzięciem pilotażowym dla planowanego wieloletniego
programu rządowego w sprawie rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli
w
zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji.
Wpisuje się w kierunkowe założenia wyrażone w krajowych i europejskich
dokumentach strategicznych w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
Program opiera się na założeniu, że jednym z podstawowych zadań współczesnej
szkoły jest rozwijanie kompetencji uczniów przygotowujących ich do życia
w społeczeństwie informacyjnym, oraz wskazuje, że rozwój kompetencji uczniów
powinien dokonywać się w szkole poprzez działania kompetentnych nauczycieli,
świadomych korzyści edukacyjnych z wykorzystania technologii informacyjno-
komunikacyjnych. Zastosowanie tych technologii w edukacji przyczyni się także
do
rozwoju nieformalnych form kształcenia i
samokształcenia uczniów oraz
nauczycieli, a także przygotuje ich do udziału w procesie uczenia się przez całe
życie.
W ramach Programu zostanie przeprowadzony pilotaż, którego celem jest
sprawdzenie w praktyce rozwiązań zmierzających do zwiększenia stosowania przez
nauczycieli technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie edukacyjnym,
a w konsekwencji podniesienie kompetencji uczniów w zakresie stosowania tych
technologii w procesie uczenia się – na zajęciach lekcyjnych i w czasie wolnym
od zajęć dydaktycznych. Na podstawie wniosków z realizacji programu zostanie
podjęta decyzja dotycząca wieloletniego rządowego programu w sprawie rozwijania
kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-
komunikacyjnych w edukacji.
W ramach tego pilotażu zostaną przebadane różnorodne modele zastosowania
technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach podstawowych. W tym celu
wprowadzono do Programu komponent badawczy, którego realizatorem będzie
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Wyniki badań przeprowadzonych w ramach
tego komponentu pozwolą na sformułowanie rekomendacji metodologicznej
dotyczącej stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach, która
zostanie następnie wykorzystana w
pracach nad planowanym wieloletnim
programem rządowym.
Uzyskane w drodze tych badań oraz pozyskane przez Ministerstwo Edukacji
Narodowej informacje wynikające z ankiet i sprawozdań przekazywanych przez
wojewodów, organy prowadzące szkoły oraz dyrektorów szkół biorących udział
w pilotażu, posłużą do oceny efektów realizacji programu pilotażowego
i przygotowania wieloletniego programu rządowego w sprawie rozwijania kompetencji
uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-
komunikacyjnych w edukacji.
Dzięki realizacji ww. pilotażu uzyskane zostaną informacje umożliwiające właściwe
wdrożenie w życie przepisów art. 64 ust. 5 ustawy o systemie oświaty pozwalających
wszystkim szkołom na realizację zajęć w formie kształcenia na odległość. Pozyskane
dane będą bowiem podstawą do zaprojektowania przez Ministra Edukacji Narodowej
przepisów rozporządzenia wydawanego na podstawie art. 64 ust. 5 w brzmieniu
uwzględniającym wyniki pilotażu. W ten sposób, szkoły zyskają realną możliwość
realizacji zajęć w formie kształcenia na odległość, ale jednocześnie zostanie
zagwarantowana jakość wdrażanych nowych rozwiązań prawnych w tym zakresie.
Należy jednocześnie podkreślić, że odroczenie wejścia w życie przepisów art. 64 ust.
5 ustawy o systemie oświaty nie stoi na przeszkodzie do realizacji kształcenia
ustawicznego w formie kształcenia na odległość.
Kształcenie ustawiczne w formie kształcenia na odległość jest realizowane
na podstawie przepisów art. 68a ustawy o systemie oświaty. W związku z tym będzie
ono realizowane na podstawie przepisów w sprawie kształcenia ustawicznego
w formach pozaszkolnych, wydawanych przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania, w drodze rozporządzenia, na podstawie upoważnienia zawartego
w art. 68a ust. 5 ustawy o systemie oświaty w brzmieniu nadanym ustawą z dnia
19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych
ustaw. W tym rozporządzeniu Minister Edukacji Narodowej określi zatem również
warunki organizowania kształcenia ustawicznego prowadzonego w formie
kształcenia na odległość.
Wejście projektowanej zmiany ustawy w życie nie spowoduje skutków finansowych
dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Przedmiot regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
o zmianie ustawy o systemie oświaty złożonej dnia 26 czerwca 2012 r.
W projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty:
1. Tytuł ustawy otrzymuje brzmienie:
„o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw”
2. Art. 3 otrzymuje brzmienie:
W ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz. 1206) w art. 22 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) art. 1 pkt 27 w zakresie dotyczącym ust. 4 i 5, który wchodzi w życie z dniem
1 września 2014 r.”.
3. Dodaje się art. 4 w brzmieniu obecnego art. 3.
UZASADNIENIE
Uzasadnienie do nowelizacji art. 64 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), w brzmieniu
nadanym ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz. 1206):
Art. 64 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w brzmieniu
nadanym ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty
oraz niektórych innych ustaw, stanowi, iż minister właściwy do spraw oświaty
i wychowania, określi, w drodze rozporządzenia, warunki organizacji obowiązkowych
zajęć edukacyjnych, zajęć rozwijających zainteresowania i
uzdolnienia, zajęć
dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych organizowanych dla uczniów
wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-
pedagogicznej, a także zajęć prowadzonych w placówkach oraz kwalifikacyjnych
kursów zawodowych (z wyjątkiem zajęć praktycznych i laboratoryjnych, których
prowadzenie na odległość nie jest możliwe ze względu na ich specyficzny charakter),
z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w szczególności
uwzględniając konieczność zapewnienia właściwej proporcji ich czasu do
całkowitego czasu zajęć w szkole lub placówce oraz dostępu do odpowiedniej
infrastruktury informatycznej i oprogramowania.
Jest to przepis, który wprowadza możliwość organizowania zajęć w formie
kształcenia na odległość również w szkołach dla dzieci i młodzieży. Takie
rozwiązanie pojawia się w systemie oświaty po raz pierwszy. Przed wprowadzeniem
tego przepisu, kształcenie na odległość mogło bowiem być prowadzone wyłącznie
w ramach kształcenia ustawicznego.
Umożliwienie realizacji zajęć we wszystkich szkołach w formie kształcenia na
odległość jest niewątpliwie rozwiązaniem pozytywnym, wychodzącym naprzeciw
zmianom cywilizacyjnym, wpływającym na rozwój technik komunikacyjnych oraz
infrastruktury teleinformatycznej. Jednak mając na względzie uczestników tych zajęć,
którymi zgodnie ze zmienionym przepisem art. 64 ust. 5 ustawy o systemie oświaty,
będą również dzieci i młodzież realizujące obowiązek szkolny i obowiązek nauki,
niezbędne jest wprowadzenie tej zmiany w sposób bardzo dokładnie przemyślany
i opierający się na uzyskanych doświadczeniach w tym zakresie.
Mając na uwadze, iż w polskich szkołach takie rozwiązanie zostanie zastosowane
po raz pierwszy, zasadne jest zatem rzetelne przygotowanie się do tej zmiany
systemowej i stworzenie ram prawnych zapewniających skuteczne i wysokiej jakości
kształcenie na odległość.
W tym celu niezbędne jest wykorzystanie wszelkich doświadczeń, w tym uzyskanych
przez szkoły podczas realizacji Rządowego programu rozwijania kompetencji
uczniów i
nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-
komunikacyjnych – „Cyfrowa szkoła”, ustanowionym uchwałą nr 40/2012 Rady
Ministrów z dnia 3 kwietnia 2012 r., realizowanym w okresie od 4 kwietnia 2012 r.
do 31 sierpnia 2013 r.
Program ten jest przedsięwzięciem pilotażowym dla planowanego wieloletniego
programu rządowego w sprawie rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli
w
zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji.
Wpisuje się w kierunkowe założenia wyrażone w krajowych i europejskich
dokumentach strategicznych w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
Program opiera się na założeniu, że jednym z podstawowych zadań współczesnej
szkoły jest rozwijanie kompetencji uczniów przygotowujących ich do życia
w społeczeństwie informacyjnym, oraz wskazuje, że rozwój kompetencji uczniów
powinien dokonywać się w szkole poprzez działania kompetentnych nauczycieli,
świadomych korzyści edukacyjnych z wykorzystania technologii informacyjno-
komunikacyjnych. Zastosowanie tych technologii w edukacji przyczyni się także
do
rozwoju nieformalnych form kształcenia i
samokształcenia uczniów oraz
nauczycieli, a także przygotuje ich do udziału w procesie uczenia się przez całe
życie.
W ramach Programu zostanie przeprowadzony pilotaż, którego celem jest
sprawdzenie w praktyce rozwiązań zmierzających do zwiększenia stosowania przez
nauczycieli technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie edukacyjnym,
a w konsekwencji podniesienie kompetencji uczniów w zakresie stosowania tych
technologii w procesie uczenia się – na zajęciach lekcyjnych i w czasie wolnym
od zajęć dydaktycznych. Na podstawie wniosków z realizacji programu zostanie
podjęta decyzja dotycząca wieloletniego rządowego programu w sprawie rozwijania
kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-
komunikacyjnych w edukacji.
W ramach tego pilotażu zostaną przebadane różnorodne modele zastosowania
technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach podstawowych. W tym celu
wprowadzono do Programu komponent badawczy, którego realizatorem będzie
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Wyniki badań przeprowadzonych w ramach
tego komponentu pozwolą na sformułowanie rekomendacji metodologicznej
dotyczącej stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach, która
zostanie następnie wykorzystana w
pracach nad planowanym wieloletnim
programem rządowym.
Uzyskane w drodze tych badań oraz pozyskane przez Ministerstwo Edukacji
Narodowej informacje wynikające z ankiet i sprawozdań przekazywanych przez
wojewodów, organy prowadzące szkoły oraz dyrektorów szkół biorących udział
w pilotażu, posłużą do oceny efektów realizacji programu pilotażowego
i przygotowania wieloletniego programu rządowego w sprawie rozwijania kompetencji
uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-
komunikacyjnych w edukacji.
Dzięki realizacji ww. pilotażu uzyskane zostaną informacje umożliwiające właściwe
wdrożenie w życie przepisów art. 64 ust. 5 ustawy o systemie oświaty pozwalających
wszystkim szkołom na realizację zajęć w formie kształcenia na odległość. Pozyskane
dane będą bowiem podstawą do zaprojektowania przez Ministra Edukacji Narodowej
przepisów rozporządzenia wydawanego na podstawie art. 64 ust. 5 w brzmieniu
uwzględniającym wyniki pilotażu. W ten sposób, szkoły zyskają realną możliwość
realizacji zajęć w formie kształcenia na odległość, ale jednocześnie zostanie
zagwarantowana jakość wdrażanych nowych rozwiązań prawnych w tym zakresie.
Należy jednocześnie podkreślić, że odroczenie wejścia w życie przepisów art. 64 ust.
5 ustawy o systemie oświaty nie stoi na przeszkodzie do realizacji kształcenia
ustawicznego w formie kształcenia na odległość.
Kształcenie ustawiczne w formie kształcenia na odległość jest realizowane
na podstawie przepisów art. 68a ustawy o systemie oświaty. W związku z tym będzie
ono realizowane na podstawie przepisów w sprawie kształcenia ustawicznego
w formach pozaszkolnych, wydawanych przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania, w drodze rozporządzenia, na podstawie upoważnienia zawartego
w art. 68a ust. 5 ustawy o systemie oświaty w brzmieniu nadanym ustawą z dnia
19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych
ustaw. W tym rozporządzeniu Minister Edukacji Narodowej określi zatem również
warunki organizowania kształcenia ustawicznego prowadzonego w formie
kształcenia na odległość.
Wejście projektowanej zmiany ustawy w życie nie spowoduje skutków finansowych
dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Przedmiot regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 589 › Pobierz plik