Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej oraz ustawy o systemie oświaty
projekt dotyczy zapewnienia większego zakresu anonimowości informacji gromadzonych w systemie informacji oświatowej np. danych dotyczących udzielanej przez przedszkola, szkoły i placówki oświatowe pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 551
- Data wpłynięcia: 2012-07-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-07-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 941
551
szkół i placówek oświatowych.
Dane dotyczące poszczególnych składników wynagrodzeń zbierane w bazie danych
SIO posłużą również do przygotowania informacji do statystyk międzynarodowych,
np. do badań prowadzonych przez OECD, Eurydice.
§ 30 – szczegółowy zakres danych dziedzinowych, o których mowa w art. 29 ust. 2 pkt 1
ustawy – dane dotycz ce ukończonych kursów kwalifikacyjnych oraz form
dokształcania i doskonalenia zawodowego
Dane dziedzinowe dotyczące ukończonych kursów kwalifikacyjnych oraz form
dokształcania i doskonalenia zawodowego są gromadzone w zbiorach danych nauczycieli
w związku z doskonaleniem zawodowym.
Doskonalenie zawodowe jest jednym z zadań, które nauczyciel obowiązany jest
realizować w ramach czasu pracy, zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 3 ustawy – Karta Nauczyciela.
Za zapewnienie nauczycielom pomocy w doskonaleniu zawodowym odpowiedzialny jest
dyrektor szkoły i placówki oświatowej (art. 7 ust. 2 pkt 4 ustawy – Karta Nauczyciela).
Sposób finansowania dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli określa art. 70a
ustawy – Karta Nauczyciela, w którym przewidziano wyodrębnienie w budżetach organów
prowadzących szkoły, budżetach województw oraz budżecie ministra właściwego do spraw
oświaty i wychowania odpowiednio środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego
nauczycieli, na wspieranie doskonalenia zawodowego na obszarze województwa oraz
realizację ogólnokrajowych zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli. Na
podstawie art. 30 ust. 8 ustawy – Karta Nauczyciela środki niezbędne na dofinansowanie
doskonalenia zawodowego nauczycieli są zagwarantowane przez państwo w dochodach
jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z § 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej
subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2012 (Dz. U. Nr 288,
poz. 1693) finansowanie zadań z zakresu dokształcania i doskonalenia zawodowego
nauczycieli jest uwzględniane w podziale części oświatowej subwencji ogólnej. Nadto
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie
sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy
budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowywanych ze
środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu
przyznawania tych środków (Dz. U. Nr 46, poz. 430) określa między innymi kryteria podziału
59
środków na wspieranie na obszarze województwa doskonalenia zawodowego nauczycieli,
zadania organów prowadzących w związku z planowaniem w każdym roku budżetowym
dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, a także obowiązki dyrektorów
szkół w zakresie składania sprawozdania ze sposobu wykorzystania środków przyznanych na
dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Gromadzenie w bazie danych SIO danych o ukończonych przez nauczycieli kursach
kwalifikacyjnych oraz formach dokształcania i doskonalenia zawodowego przyczyni się do
skutecznego finansowania i organizowania procesów dokształcania i doskonalenia
zawodowego nauczycieli na poziomie lokalnym regionalnym i ogólnokrajowym oraz
racjonalnego planowania wydatków w tym zakresie. Ponadto pozwoli na skuteczne
planowanie działań w zakresie zarządzania kadrami oraz w zakresie organizacji pracy
i polityki zatrudnienia. Wyniki analiz na danych z omawianego zakresu będą stanowiły
przesłanki do prowadzenia polityki oświatowej państwa na poziomie krajowym, regionalnym
i lokalnym, w tym wspomagania zarządzania oświatą poprzez podejmowanie decyzji
o
charakterze regulacyjnym w celu realizacji zadań systemu oświaty w obszarze
wspomagania doskonalenia zawodowego nauczycieli, a tym samym podnoszenia jakości
oświaty.
§ 31 – terminy przekazywania danych do bazy danych SIO
W § 31 projektu rozporządzenia określono terminy przekazywania danych z lokalnych
baz danych do bazy danych SIO, w odniesieniu do których ustawa wyłączyła obowiązek
sprawozdawczości bieżącej (tj. nie później niż 7 dni od dnia zmiany w stanie faktycznym).
W
przepisie tym wyszczególniono także okresy, za które następuje przekazywanie
poszczególnych danych.
Terminy określone w projekcie rozporządzenia wynikają z obowiązków ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania w zakresie planowania środków na
wynagrodzenia nauczycieli (w szczególności terminy, o których mowa w § 31 ust. 1 pkt 7
projektu) oraz od terminów przekazywania danych na potrzeby statystyki publicznej, w tym
statystyki międzynarodowej.
Terminy przekazywania danych o wynikach sprawdzianu i egzaminów, o których
mowa w art. 9 ust 1 ustawy o systemie oświaty, uzależniono od terminów przekazywania
dyrektorowi szkoły lub placówki, a w konsekwencji uczniom i ich rodzicom (prawnym
opiekunom), odpowiednio wyników sprawdzianu lub egzaminu oraz zaświadczeń, świadectw
lub dyplomów, stwarzając jednocześnie możliwość na tyle wczesnego pozyskania tych
60
danych, by możliwe było wywiązanie się z obowiązków określonych w art. 62 ustawy,
tj. przekazywania danych uczelniom do celów rekrutacji na studia wyższe.
§ 32 – terminy przekazywania do bazy danych SIO danych identyfikacyjnych uczniów
przystępuj cych do sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy
o systemie oświaty
W § 32 określono terminy, o których mowa w art. 55 ust. 2 ustawy, tj. terminy
przekazywania do bazy danych SIO danych identyfikacyjnych uczniów przystępujących do
sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o systemie oświaty.
Wprowadzone w projekcie rozporządzenia terminy uwzględniają sposób
organizowania sprawdzianu i egzaminów określony w rozporządzeniu Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów
i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 87, poz. 562, z późn. zm.) oraz umożliwiają
uzupełnienie danych identyfikacyjnych uczniów przekazanych okręgowym komisjom
egzaminacyjnym za pośrednictwem bazy danych SIO o pozostałe dane niezbędne do
przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów.
§ 33 – termin wejścia w życie rozporz dzenia
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2013 r. Od tego
dnia kierownicy wszystkich podmiotów zobowiązanych do przekazywania danych do bazy
danych SIO uzyskają upoważnienia do dostępu do bazy danych SIO. Zakłada się, że od dnia
1 stycznia 2013 r. stworzona zostanie możliwość zapełniania lokalnych baz danych SIO
prowadzonych przez podmioty zobowiązane tak aby, zgodnie z art. 124 ust. 1 ustawy, do dnia
9 kwietnia 2013 r. podmioty zobowiązane do przekazywania danych do bazy danych SIO,
przekazały do bazy danych SIO, według stanu na 31 marca 2013 r.: dane dziedzinowe do
zbiorów danych szkół i placówek oświatowych, dane identyfikacyjne i dane dziedzinowe do
zbiorów danych innych jednostek wykonujących zadania z zakresu oświaty oraz dane
identyfikacyjne i dane dziedzinowe do zbiorów danych uczniów i zbiorów danych
nauczycieli.
Przedmiot regulacji ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
61
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.), w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministra Edukacji Narodowej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
62
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na:
– publiczne i niepubliczne przedszkola, szkoły i placówki oraz inne jednostki
organizacyjne, o których mowa w art. 2 ustawy o systemie oświaty,
– inne jednostki wykonujące zadania z zakresu oświaty, o których mowa w art. 3 ust. 1
pkt 2 ustawy o systemie informacji oświatowej,
– Główny Urząd Statystyczny.
2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt otrzymają następujący partnerzy społeczni
i związki zawodowe:
1) Forum Związków Zawodowych,
2) Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”,
3) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ),
4) Związek Nauczycielstwa Polskiego,
5) Krajowy Sekretariat Pracowników Oświaty NSZZ „Solidarność”- 80,
6) NSZZ Pracowników Schronisk dla Nieletnich i Zakładów Poprawczych,
7) Wolny Związek Zawodowy „Solidarność-Oświata”,
8) Zarząd Krajowego Związku Zawodowego Nauczycieli rednich Szkół Leśnych
w Polsce,
9) Chrześcijański Związek Zawodowy „Solidarność im. Ks. J. Popiełuszki”,
10) Związek Rzemiosła Polskiego,
11) Związek Zakładów Doskonalenia Zawodowego,
12) Związek Zawodowy Pracowników Oświaty i Wychowania „Oświata”,
13) Związek Zawodowy „Rada Poradnictwa”,
14) Sekcja Oświaty KNSZZ „Solidarność 80”,
15) Społeczne Towarzystwo Oświatowe,
16) Społeczne Towarzystwo Oświatowe Ogólnopolskie Forum Rodziców,
17) Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczpospolitej Polskiej,
18) Stowarzyszenie Dyrektorów Szkół rednich,
19) Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki,
20) Stowarzyszenie Oświatowców Polskich Zarząd Główny,
21) Federacja Inicjatyw Oświatowych,
22) Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej,
23) Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji,
24) Komenda Główna Ochotniczych Hufców Pracy,
63
Dokumenty związane z tym projektem:
- 551 › Pobierz plik