Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej oraz ustawy o systemie oświaty
projekt dotyczy zapewnienia większego zakresu anonimowości informacji gromadzonych w systemie informacji oświatowej np. danych dotyczących udzielanej przez przedszkola, szkoły i placówki oświatowe pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 551
- Data wpłynięcia: 2012-07-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-07-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 941
551
w lokalnej bazie danych będą dostępne tylko z poziomu tej bazy danych.
Wyjaśnienie: Rozwiązania prawne i techniczne umożliwiają dostęp do lokalnej bazy
danych SIO jedynie kierownikowi i pracownikom podmiotu prowadzącego tę bazę, którzy
posiadają login i hasło. Dostęp do bazy danych SIO (zgodnie z art. 67 ustawy) nie oznacza
możliwości samodzielnego przeszukiwania zasobów centralnego zbioru.
5. Nie powinno być możliwości przechowywania danych w lokalnej bazie danych SIO przez
okres dłuższy niż 5 lat od dnia wprowadzenia do zbioru ostatniej informacji.
Uwaga nieuwzględniona. Kierownik podmiotu prowadzącego lokalną bazę danych SIO
jest jej administratorem. Zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych
decyduje on o celach i środkach przetwarzania danych osobowych zgromadzonych w tej
bazie. W związku z powyższym może określić inne cele dla przechowywania danych w
lokalnej bazie danych SIO niż wynikające z obowiązków sprawozdawczych nałożonych
ustawą. W takim wypadku dłuższe przechowywanie danych odbywa się wyłącznie za
zgodą osoby, której dane dotyczą.
6. Postuluje się wstrzymanie prac nad wdrożeniem SIO do czasu wyjaśnienia wskazanych
wyżej wątpliwości.
Uwaga nieuwzględniona. Ze względu na harmonogram prac określony w ustawie oraz
związane z terminowością wdrażania systemu skutki finansowe nie jest możliwe
wstrzymanie prac nad wdrożeniem SIO.
7. Część przepisów jest zredagowana w sposób mało przejrzysty (np. art. 5 ust. 2a, art. 7a,
art. 31 ust. 1, art. 44a).
Uwaga uwzględniona. Została zaproponowana stosowna redakcja przepisów.
II. Uwagi Rzecznika Uczniów Niepełnosprawnych Stowarzyszenia Nie-Grzeczne Dzieci:
1. Ze sprawozdawczości znika obowiązek wskazywania uczestnictwa uczniów w zajęciach
rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych przez placówkę (art. 14 pkt 14) oraz
26
objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną organizowaną przez szkołę
z określeniem form tej pomocy.
Częściowo uwzględniając uwagę doprecyzowano brzmienie przepisu art. 12 ustawy.
W
zmienionym brzmieniu przepis jasno wskazuje, że intencją projektodawcy jest
gromadzenie informacji o uczestniczeniu ucznia w zajęciach rewalidacyjno-
-wychowawczych.
Ponadto wyjaśniono, że w SIO w dalszym ciągu będą gromadzone dane dotyczące
organizowanej przez szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom.
Będą one gromadzone w formie zindywidualizowanej w lokalnej bazie danych SIO szkoły,
natomiast do bazy danych SIO będą przekazywane jako dane o liczbie.
2. Proponowane zmiany uniemożliwią odpowiedzialne monitorowanie sytuacji uczniów
niepełnosprawnych oraz ewaluację istniejących dla nich rozwiązań instytucjonalnych czy
indywidualnych programów wsparcia.
Wyjaśnienie: W projekcie ustawy nie przewiduje się zmiany sposobu gromadzenia
informacji o rodzaju i wymiarze prowadzonych przez nauczycieli zajęć lub innych
wykonywanych przez nich obowiązków oraz o niebędących nauczycielami pracownikach
zatrudnionych w szkole (w tym o osobach zatrudnionych w charakterze pomocy
nauczyciela, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy
o systemie oświaty). Na podstawie wymienionych danych w systemie zostaną
zgromadzone informacje o działaniach szkoły lub placówki oświatowej na rzecz uczniów
wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
III. Uwagi Stowarzyszenia Rodzice w Edukacji:
1. Zmiany ustawy idące w kierunku zwiększenia anonimowości danych powinny dotyczyć
również innych danych gromadzonych w systemie informacji oświatowej.
Uwaga nieuwzględniona. Postulat Stowarzyszenia wykracza poza zakres nowelizacji,
której przepisy przewidują zwiększenie poziomu anonimowości danych w zakresie
pomocy psychologiczno-pedagogicznej gromadzonych w bazie danych SIO i zmiany
uzupełniające oraz porządkujące.
27
2. Nie jest jasne, jak placówki oświatowe z kolejnego etapu edukacji będą mogły korzystać
z informacji wprowadzonych na poprzednim etapie edukacyjnym.
Wyjaśnienie: Co do zasady dane zgromadzone w bazie danych SIO nie są przekazywane
szkołom na kolejnym etapie edukacyjnym. Wyjątkiem od tej reguły jest wyłącznie
informacja, jakiego języka obcego uczył się uczeń na poprzednim etapie edukacyjnym,
zgodnie z art. 53 pkt 2 lit. a ustawy.
3. Proponuje się zorganizowanie systemowej pomocy dla placówek oświatowych w celu
przeszkolenia pracowników w zakresie bezpieczeństwa przetwarzania danych SIO
i ogólnych procedur bezpieczeństwa.
Wyjaśnienie: Sposób zapewnienia bezpieczeństwa danych gromadzonych w systemie
wynika z innych przepisów, w szczególności z ustawy o ochronie danych osobowych.
W chwili obecnej szkoły i placówki oświatowe przetwarzają dane osobowe uczniów
i pracowników, w związku z tym muszą spełniać wymagania określone ustawą o ochronie
danych osobowych.
4. Konieczne jest zapewnienie najwyższej z możliwych ochrony danych dla danych
gromadzonych w bazie danych SIO.
Wyjaśnienie: Poziom bezpieczeństwa danych zgromadzonych w bazie danych SIO
zostanie określony zgodnie z obowiązującymi przepisami. Centrum Informatyczne
Edukacji, tj. jednostka, której została zlecona obsługa SIO, posiada wdrożoną „Politykę
bezpieczeństwa” wymaganą przez ustawę o ochronie danych osobowych, ponadto
wdrożyła system zarządzania bezpieczeństwem informacji, zgodny z ISO/IEC 27001.
5. Proponuje się automatyzację usuwania zapisów w terminach określonych ustawą, chyba że
wcześniej zostanie udzielona zgoda zainteresowanego na dłuższe przechowywanie danych.
Uwaga uwzględniona. Oprogramowanie udostępnione przez ministra właściwego do spraw
oświaty i wychowania, służące do prowadzenia lokalnych baz danych SIO, będzie
wyposażone w mechanizmy automatycznego usuwania danych w zakresie i terminach
określonych ustawą.
28
6. Proponuje się gromadzenie w systemie informacji oświatowej dodatkowych danych,
np. opinii o pracy nauczyciela, warunków współpracy z rodzicami oraz warunków pracy
samorządu uczniowskiego.
Uwaga nieuwzględniona. Postulat Stowarzyszenia wykracza poza zakres nowelizacji.
7. Postuluje się takie rozwijanie SIO, aby mógł on stać się także narzędziem do ewaluacji
w ramach nadzoru pedagogicznego.
Wyjaśnienie: Na podstawie danych SIO będą sporządzane raporty, które będą mogły być
wykorzystane do celów sprawowania nadzoru pedagogicznego.
8. Rola SIO jako narzędzia badawczego powinna polegać na wspomaganiu procesu
kształtowania społeczeństwa obywatelskiego złożonego z osób i grup, wspólnot
traktowanych podmiotowo przez państwo instytucjonalne.
Uwaga nieuwzględniona. Rolą systemu informacji oświatowej nie jest dostarczenie
wszystkich niezbędnych danych do prowadzenia badań naukowych w obszarze oświaty
i zastąpienie innych narzędzi badawczych. Oczekiwania zawarte w uwadze wykraczają
poza cele określone w art. 1 ustawy.
IV. Związek Województw RP proponuje wprowadzenie okresu przejściowego,
umożliwiającego dostosowanie do zaproponowanych rozwiązań.
Wyjaśnienie: Udostępnienie oprogramowania służącego do przekazywania danych do bazy
danych SIO zgodnie z harmonogramem określonym w ustawie z 15 kwietnia 2011 r.
o systemie informacji oświatowej nastąpi na początku roku 2013. Przewiduje się, że
będzie to wersja uwzględniająca zmiany zaproponowane w przedłożonym projekcie.
W związku z tym podmioty zobowiązane do przekazywania danych do bazy danych SIO
nie będą musiały dostosowywać się do zmian w sposobie gromadzenia danych.
V. Porozumienie Zielonogórskie – Federacja Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia
zwraca uwagę na konieczność opracowania zabezpieczeń dla danych zawartych w systemie
informacji oświatowej.
29
Wyjaśnienie: Zasady dostępu do bazy danych SIO określone są w przepisach ustawy
o systemie informacji oświatowej oraz przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 24 kwietnia 2012 r. w sprawie procedury weryfikacji dostępu do bazy
danych systemu informacji oświatowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 466). Do przetwarzania
danych w SIO stosuje się również m.in. przepisy ustawy o ochronie danych osobowych.
System jest budowany z uwzględnieniem tych przepisów.
VI. Uwagi Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej we Wrocławiu:
1. Z przepisów ustawy nie wynika, kto i w jakim trybie przekazuje do SIO dane
identyfikacyjne osób przystępujących do egzaminów eksternistycznych.
Wyjaśnienie: Okręgowe komisje egzaminacyjne uzyskują dane identyfikacyjne niezbędne
do przekazania danych dziedzinowych, o których mowa w art. 20 pkt 2 ustawy, na
podstawie wniosków osób, które zamierzają przystąpić do egzaminów eksternistycznych,
w trybie określonym w § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia
18 września 2007 r. w sprawie egzaminów eksternistycznych (Dz. U. Nr 179, poz. 1273).
2. Nie został zmieniony w projekcie ani doprecyzowany art. 42 pkt 10 ustawy. Powiązanie go
z treścią art. 20 wskazywałoby na to, że nie chodzi tu o wyniki egzaminów.
Wyjaśnienie: Art. 20 pkt 1 – 3 wskazuje, jakie dane w związku ze sprawdzianem
i egzaminami, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, oraz
egzaminami eksternistycznymi przeprowadzanymi przez okręgowe komisje
egzaminacyjne, gromadzone są w bazie danych SIO. Do tego katalogu danych odwołuje
się art. 42 pkt 10 ustawy.
3. Nie planuje się zmiany art. 55 ust. 1 pkt 2, choć wydaje się, że proponowana nowelizacja
ustawy wyklucza możliwość pozyskiwania przez okręgowe komisje egzaminacyjne
informacji o orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Wyjaśnienie: W bazie danych SIO będą gromadzone informacje, które będą mogły zostać
przekazane okręgowym komisjom egzaminacyjnym w trybie art. 55. Będą one
przekazywane do systemu informacji oświatowej przez szkoły organizujące kształcenie
specjalne.
30
Dokumenty związane z tym projektem:
- 551 › Pobierz plik