eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz ustawy o drogach publicznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz ustawy o drogach publicznych

projekt dotyczy umożliwienia rozwoju konkurencji na rynku telekomunikacyjnym, a także sprawnego prowadzenia inwestycji telekomunikacyjnych oraz drogowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 541
  • Data wpłynięcia: 2012-06-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-10-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1256

541

których wymagane jest zgłoszenie, organem właściwym do przyjęcia zgłoszenia
robót jest wojewoda.”,

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Wojewoda wydaje pozwolenie na budowę albo przyjmuje zgłoszenie
regionalnej sieci szerokopasmowej, w zależności od zakresu określonego we
wniosku albo zgłoszeniu inwestora, dla całej lub dla części inwestycji, w
szczególności dla poszczególnych odcinków sieci lub linii, położonych na
obszarze województwa.”.

11) art. 75 otrzymuje brzmienie:

„Art. 75. 1. Przepis art. 46 stosuje się do planów miejscowych obowiązujących w dniu wejścia
w życie ustawy.
2. Nie stosuje się ustaleń planów miejscowych w zakresie ustalonych zakazów lub przyjętych
rozwiązań, których realizacja uniemożliwia lokalizowanie inwestycji celu publicznego
z zakresu łączności publicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r.
o gospodarce nieruchomościami, jeżeli taka inwestycja jest zgodna z przepisami odrębnymi.”;

Art. 2. W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz.
115 ze zm.), wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 4 pkt 15a lit. b otrzymuje brzmienie:

„b) linii telekomunikacyjnych wraz z zasilaniem oraz linii elektroenergetycznych,
niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego.”,

2) w art. 39:

a. ust. 6a otrzymuje brzmienie:

„6a. Najpóźniej na 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o wydanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach, o zezwoleniu na realizację inwestycji
drogowej, o pozwoleniu na budowę albo zgłoszeniem przebudowy dróg, o
których mowa w ust. 6 pkt 2, zarządca drogi zamieszcza na swojej stronie
internetowej informację o zamiarze rozpoczęcia budowy lub przebudowy drogi i
możliwości
zgłaszania
zainteresowania
udostępnieniem
kanału
technologicznego, jednocześnie zawiadamiając o tym Prezesa Urzędu
Komunikacji Elektronicznej, zwanego dalej "Prezesem UKE".”,

b. ust. 6c. otrzymuje brzmienie:

„6c. Minister właściwy do spraw łączności, na wniosek zarządcy drogi w drodze
decyzji, zwalnia zarządcę z obowiązku budowy kanału technologicznego, jeżeli
w pobliżu pasa drogowego istnieje już kanał technologiczny lub linia
światłowodowa, posiadające wolne zasoby wystarczające do zaspokojenia
potrzeb społecznych w zakresie dostępu do usług szerokopasmowych lub w
sytuacji, gdy lokalizowanie kanału technologicznego byłoby ekonomicznie
nieracjonalne lub technicznie niemożliwe. W odniesieniu do dróg, o których
mowa w ust. 6 pkt 2, zwolnienie następuje przed ogłoszeniem, o którym mowa
w ust. 6a.”.

Art. 3. W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U.
z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 112 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do nieruchomości położonych,
z zastrzeżeniem art. 122a, art. 124 ust. 1b, art. 124b, art. 125 i art. 126, na obszarach
przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne albo do nieruchomości, dla
których wydana została decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.”;
2) w art. 124 ust. 1b otrzymuje brzmienie:
„1b. W zakresie urządzeń łączności publicznej decyzję w sprawie zezwolenia wydaje się
w uzgodnieniu z Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Decyzja ta może być
również wydana w przypadku braku planu miejscowego lub gdy decyzja o ustaleniu
lokalizacji inwestycji celu publicznego nie jest wymagana.”.
Art. 4. W ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 71, poz. 1800,
z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2:
a) po pkt 8 dodaje się pkt 8a w brzmieniu:
„8a)
instalacja
telekomunikacyjna
budynku
-
elementy
infrastruktury
telekomunikacyjnej, w szczególności kable i przewody wraz z osprzętem instalacyjnym
i urządzeniami telekomunikacyjnymi, począwszy od punktu połączenia z publiczną
siecią telekomunikacyjną (przełącznica kablowa) lub od urządzenia systemu radiowego
do gniazda abonenckiego;”,
b) po pkt 27 dodaje się pkt 27b w brzmieniu:
„27b) przyłącze telekomunikacyjne:
a) odcinek linii kablowej podziemnej, linii kablowej nadziemnej lub kanalizacji
kablowej, zawarty między złączem rozgałęźnym a zakończeniem tych linii lub
kanalizacji w obiekcie budowlanym,
b) system bezprzewodowy łączący instalację wewnętrzną obiektu budowlanego
z węzłem publicznej sieci telekomunikacyjnej
- umożliwiający korzystanie w obiekcie budowlanym z publicznie dostępnych
usług telekomunikacyjnych;”;
2) w art. 139 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1.
Przedsiębiorca
telekomunikacyjny
jest
obowiązany
umożliwić
innym
przedsiębiorcom telekomunikacyjnym, podmiotom, o których mowa w art. 4, oraz
jednostkom samorządu terytorialnego wykonującym działalność, o której mowa w art. 3
ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci
telekomunikacyjnych, dostęp do nieruchomości, w tym do budynku, oraz infrastruktury
telekomunikacyjnej, polegający w szczególności na:
1) zakładaniu,
eksploatacji,
nadzorze
i
konserwacji
urządzeń
telekomunikacyjnych, jeżeli wykonanie tych czynności bez uzyskania
dostępu do budynków i infrastruktury telekomunikacyjnej jest niemożliwe
lub niecelowe z punktu widzenia planowania przestrzennego, zdrowia
publicznego, ochrony środowiska lub bezpieczeństwa i porządku
publicznego;
2) wykorzystywaniu
istniejącego
przyłącza
telekomunikacyjnego
lub
istniejącej instalacji telekomunikacyjnej budynku, jeżeli powielenie takiej
infrastruktury
byłoby
ekonomicznie
nieopłacalne
lub technicznie
niemożliwe;
3) doprowadzeniu przyłącza telekomunikacyjnego lub wykonaniu w budynku
instalacji telekomunikacyjnej budynku, o ile nie jest możliwe wykorzystanie
istniejącego przyłącza telekomunikacyjnego lub istniejącej instalacji
telekomunikacyjnej budynku lub do budynku nie jest doprowadzone taki
przyłącze lub budynek nie jest wyposażony w taką instalację.”;
3) w art. 206:
a) w ust. 2 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) o których mowa w art. 7 ust. 1, art. 13 ust. 2, art. 20, art. 21 ust. 2, art. 22 oraz art.
30 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci
telekomunikacyjnych.”,
b) uchyla się ust. 2a;
a) pkt 22 otrzymuje brzmienie:
„22) nie wypełnia obowiązków lub nie stosuje warunków udostępnienia nieruchomości
lub infrastruktury telekomunikacyjnej określonych w decyzji lub w umowie, o których
mowa w art. 139,”,

Art. 5
. Wojewoda w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy dostosuje z urzędu
wydane przez siebie decyzje o lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej, w zakresie, o
którym mowa w art. 54 ust. 2 pkt 6 ustawy zmienianej w art. 1.

Art. 6. Do postępowań wszczętych na podstawie wniosków o wydanie decyzji o lokalizacji
regionalnej sieci szerokopasmowej na podstawie ustawy wymienionej w art. 1 i
niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy tej
ustawy.

Art. 7. Do spraw wszczętych na podstawie art. 30 i art. 33 ustawy wymienionej w art. 1, oraz
art. 139 ustawy wymienionej w art. 3 i niezakończonych przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy stosuje się przepisy niniejszej ustawy.

Art. 8. Do postępowań sądowych w sprawach odwołania od decyzji, o których mowa w art. 30
ustawy wymienionej w art. 1, wszczętych i niezakończonych prawomocnie do dnia wejścia w
życie ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 9. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.





UZASADNIENIE PROJEKTU


I. ZAŁOŻENIA OGÓLNE.
Podstawowym celem ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci
telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675), zwanej dalej „Ustawą”, było zapewnienie
rozwoju dostępu do telekomunikacji, w szczególności dostępu szerokopasmowego do
Internetu, poprzez między innymi opracowanie prawno-ekonomicznych warunków budowy
sieci nowej generacji. W ciągu dwóch lat obowiązywania ustawy, pojawiły się jednak
problemy ze stosowaniem niektórych z jej postanowień, w szczególności dotyczących decyzji
o lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej, możliwości wykorzystywania istniejącej
infrastruktury telekomunikacyjnej czy zasad związanych z realizacją obowiązku lokalizacji
kanałów technologicznych w przypadku przebudowy drogi przez zarządcę. Projektowana
zmiana ma na celu usunięcie wszelkich wątpliwości związanych ze stosowaniem przepisów
Ustawy, a tym samym umożliwieni rozwój konkurencji na rynku telekomunikacyjnym, a także
sprawnego prowadzenia inwestycji telekomunikacyjnych oraz drogowych.

II. PRZEPISY SZCZEGÓŁOWE

Art. 2 w ust. 1 pkt 3 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych -
zmiana definicji podmiotu wykonującego zadania użyteczności publicznej zmierza do
rezygnacji z ograniczenia zakresu tych pomiotów do tych, które są jednostkami sektora
finansów publicznych lub są nadzorowane przez takie jednostki. Rozszerzenie katalogu
podmiotów wykonujących zadania z zakresu użyteczności publicznej ma na celu zwiększenie
możliwości wykorzystywania infrastruktury liniowej dla inwestycji telekomunikacyjnych.

Art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych –
poprzez dodanie do definicji „regionalnej sieci szerokopasmowej”, elementów infrastruktury
telekomunikacyjnej takich jak linie, kanalizacje kablowe, słupy, wieże, maszty, kable,
przewody wykorzystywanych do zapewnienia telekomunikacji, przez regionalną sieć
szerokopasmową będzie się rozumieć infrastrukturę telekomunikacyjną, w tym sieć
telekomunikacyjną, realizowaną przez jednostki samorządu terytorialnego, porozumienie,
związek lub stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego, porozumienie komunalne,
spółkę kapitałową lub spółdzielnię z udziałem jednostki samorządu terytorialnego,
koncesjobiorcę w rozumieniu ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane
lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101, Nr 157, poz. 1241 i Nr 223, poz. 1778) albo przez partnera
prywatnego w rozumieniu ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-
prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100) w ramach programów operacyjnych. Powyższe
umożliwi wydawanie na wniosek inwestora decyzji o lokalizacji regionalnej sieci
szerokopasmowej, obejmującej infrastrukturę telekomunikacyjną, taką jak kanalizacje kablowe
czy kable, która dotychczas nie mogła być realizowana w szczególnym trybie przewidzianym
w Ustawie, a tym samym wpłynie na uproszczenie i usprawnienie realizacji tego typu
inwestycji.
Ponadto zmiana wprowadzana w art. 2 w ust. 1 pkt 2 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci
telekomunikacyjnych polega na wykreśleniu wyrazów „fundację, której fundatorem jest
jednostka samorządu terytorialnego” z definicji regionalnej sieci szerokopasmowej. Zgodnie
bowiem z art. 45 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ze środków
publicznych nie można tworzyć fundacji.
Art. 29 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych - w art. 29
proponuje się rozszerzenie zakresu inwentaryzacji o usługi telefoniczne, usługi transmisji
danych zapewniających szerokopasmowy dostęp do Internetu i usługi rozprowadzania
programów radiowych i telewizyjnych, świadczone w oparciu o infrastrukturę
telekomunikacyjną i publiczne sieci telekomunikacyjne zapewniające szerokopasmowy dostęp
do Internetu. Ponadto proponuje się nałożenie na podmioty zobowiązane do przekazywania
danych do inwentaryzacji obowiązku cyklicznego przekazywania danych bez wezwania
Prezesa UKE - zmiana ta spowoduje oszczędności dla budżetu państwa. W obecnym stanie
prawnym Prezes UKE musi bowiem wzywać do przekazania danych, co generuje koszty
związane z wezwaniami i ich obsługą.
Proponuje się ponadto dodanie ust. 6a, który ma celu zracjonalizowanie zakresu kompetencji
Prezesa UKE. Wydaje się bowiem zasadnym umożliwienie Prezesowi UKE wykorzystywania
informacji
o
posiadanej
infrastrukturze
telekomunikacyjnej,
publicznych
sieciach
telekomunikacyjnych, budynkach umożliwiających kolokację, świadczonych usługach
telefonicznych, usługach transmisji danych zapewniających szerokopasmowy dostęp do
Internetu i usługach rozprowadzania programów radiowych i telewizyjnych do wykonywania
innych zadań wynikających z art. 192 Pt.

Art. 30 i 33 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych - od chwili
wejścia w życie Ustawy stosowanie przepisów regulujących prawo drogi oraz kwestie
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: