eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 534
  • Data wpłynięcia: 2012-06-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych
  • data uchwalenia: 2012-07-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 965

534


Druk nr 534

Warszawa, 22 czerwca 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-46-12


Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy


- o zmianie ustawy o drogach
publicznych.

Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w tej
sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Transportu,
Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia

o zmianie ustawy o drogach publicznych1)

Art. 1. W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U.
z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 4 w pkt 32 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się
pkt 33 – 40 w brzmieniu:
„33)
inteligentne systemy transportowe (ITS) – systemy
wykorzystujące technologie informacyjne i komunikacyjne
w obszarze transportu drogowego, obejmującym
infrastrukturę, pojazdy i użytkowników, a także w obszarach
zarządzania ruchem i zarządzania mobilnością, oraz do
interfejsów z innymi rodzajami transportu;
34) interoperacyjność – zdolność systemów oraz będących ich
podstawą procesów gospodarczych do wymiany danych,
informacji i wiedzy;
35) aplikacja ITS – operacyjne narzędzie zastosowania ITS;
36) usługa ITS – dostarczanie aplikacji ITS w określonych
ramach organizacyjnych i operacyjnych, w celu zwiększenia
bezpieczeństwa użytkowników, efektywności i wygody ich
przemieszczania się, a także ułatwienia lub wspierania
operacji transportowych i przewozowych;
37) użytkownik ITS – każdego użytkownika aplikacji lub usług
ITS, w tym podróżnych, szczególnie zagrożonych
uczestników ruchu drogowego, użytkowników i zarządców
dróg, podmioty zarządzające pojazdami w transporcie osób
lub rzeczy oraz podmioty ustawowo powołane do niesienia
pomocy;
38) szczególnie
zagrożeni uczestnicy ruchu drogowego

– niezmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego,
w szczególności pieszych i rowerzystów, a także
motocyklistów oraz osoby niepełnosprawne lub
o ograniczonej orientacji lub sprawności ruchowej;
39) interfejs – połączenie między systemami, które zapewnia ich
łączenie i współpracę;
40) ciągłość usług – zdolność do zapewnienia nieprzerwanych
usług w ramach sieci transportowych na obszarze Unii
Europejskiej.”;
2) po rozdziale 4 dodaje się rozdział 4a w brzmieniu:
„Rozdział 4a
Inteligentne systemy transportowe
Art. 43a. 1. W
przypadku
podjęcia przez podmioty,
w szczególności zarządców dróg publicznych
poszczególnych kategorii, decyzji o wdrażaniu
aplikacji ITS i usług ITS, podmioty te przy ich
wdrażaniu stosują przepisy wydane na podstawie
ust. 3, mając na uwadze potrzeby wszystkich
zainteresowanych, w szczególności użytkowników
ITS, w tym szczególnie zagrożonych uczestników
ruchu drogowego.
2. Podmioty, o których mowa w ust. 1, przy wyborze
i wdrażaniu aplikacji ITS i usług ITS stosują
odpowiednio następujące zasady:
1) skuteczności – rzeczywiste przyczynianie się do
rozwiązania kluczowych wyzwań mających
wpływ na transport drogowy w Europie,
w szczególności zmniejszenia zatorów,
ograniczenia emisji zanieczyszczeń, zwiększenia
efektywności energetycznej transportu,
osiągnięcia wyższych poziomów bezpieczeństwa
2


i ochrony użytkowników ITS, w tym szczególnie
zagrożonych uczestników ruchu drogowego;
2) opłacalności – optymalizowanie stosunku kosztów
do rezultatów mierzonych realizacją celów;
3) proporcjonalności – zapewnianie różnych
poziomów osiągalnej jakości usług ITS i ich
wdrażania, z uwzględnieniem specyfiki lokalnej,
regionalnej, krajowej i europejskiej, jeżeli jest to
celowe;
4) wspierania ciągłości usług ITS – zapewnianie
ciągłości usług ITS na obszarze Unii Europejskiej,
w szczególności w ramach transeuropejskiej sieci
drogowej oraz, w miarę możliwości, na
zewnętrznych granicach Unii; ciągłość usług
powinna być zapewniona na poziomie
dostosowanym do cech sieci łączących
odpowiednio państwa, regiony, a także miasta
z obszarami wiejskimi;
5) zapewniania interoperacyjności – zapewnianie,
aby ITS oraz procesy gospodarcze będące ich
podstawą były zdolne do wymiany danych,
informacji i wiedzy, aby umożliwić skuteczne
świadczenie usług ITS;
6) wspierania zgodności wstecznej – zapewnianie
zdolności ITS do współpracy z istniejącymi
systemami służącymi temu samemu celowi bez
utrudniania rozwoju nowych technologii, jeżeli
jest to celowe;
7) poszanowania istniejącej infrastruktury krajowej
i cech sieci drogowej – uwzględnianie naturalnych
różnic między cechami sieci drogowych,
3


w szczególności w zakresie natężenia ruchu oraz
warunków drogowych związanych z pogodą;
8) promowania równego dostępu – nieutrudnianie
dostępu do aplikacji ITS i usług ITS szczególnie
zagrożonym uczestnikom ruchu drogowego oraz
ich niedyskryminowanie w zakresie tego dostępu;
9) wspierania dojrzałości – wykazywanie, po
dokonaniu odpowiedniej oceny ryzyka,
odporności innowacyjnych ITS osiągniętej dzięki
odpowiedniemu poziomowi zaawansowania
technicznego i wykorzystania operacyjnego;
10) zapewniania jakości określania czasu i położenia
– wykorzystywanie infrastruktury satelitarnej lub
dowolnej innej technologii zapewniającej
równorzędne poziomy dokładności na potrzeby
aplikacji ITS i usług ITS, które wymagają
globalnych, nieprzerwanych, dokładnych
i gwarantowanych
usług związanych
z określaniem czasu i położenia;
11) ułatwiania intermodalności – uwzględnianie przy
wdrażaniu ITS kwestii związanych z koordynacją
różnych rodzajów transportu, jeżeli jest to celowe;
12) poszanowania spójności – uwzględnianie
istniejących zasad, kierunków polityki i działań
Unii Europejskiej, które mają zastosowanie
w zakresie ITS, w szczególności w dziedzinie
normalizacji.
3. Minister
właściwy do spraw transportu
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
łączności może określić, w drodze rozporządzenia:
1)
po wydaniu przez Komisję Europejską
specyfikacji w zakresie wdrażania inteligentnych
4


strony : [ 1 ] . 2 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: