Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 534
- Data wpłynięcia: 2012-06-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych
- data uchwalenia: 2012-07-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 965
534
Efektem spodziewanej poprawy warunków korzystania z usług transportowych różnego typu
będzie lepsze zaspokojenie społecznej potrzeby mobilności.
3.4. Sytuację i rozwój regionalny
Przyjęcie projektowanej regulacji nie będzie oddziaływać bezpośrednio na sytuację i rozwój
regionalny.
3.5. Wstępna ocena zgodności regulacji z prawem Unii Europejskiej
Projekt stanowi implementację prawa UE.
4. Wskazanie źródeł finansowania
rodki Unii Europejskiej.
09/06/EP
15
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów
transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu Tekst mający znaczenie dla EOG
Tabela zbie ności
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt zmiany ustawy o drogach publicznych
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram
wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz
interfejsów z innymi rodzajami transportu
Tekst mający znaczenie dla EOG
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jedn.
Treść przepisu UE
Koniecz-ność
Jedn.
Treść przepisów projektu
Uzasadnienie
red.
wdro e-
red.
uwzględnienia w
nia
projekcie przepisów
T/N
wykraczających poza
minimalne wymogi
prawa UE
Artykuł 1 Przedmiot i zakres stosowania
Art.1.1. Niniejsza dyrektywa ustanawia ramy wspierające N
-
Przepis skierowany jest do Komisji -
skoordynowane i spójne wdrażanie i stosowanie
Europejskiej.
inteligentnych systemów transportowych (ITS) na
terenie Unii, w szczególności w kontekście
transgranicznym między państwami
członkowskimi, oraz określa konieczne w tym
celu ogólne warunki.
Art.1.2.
N
-
Przepis skierowany jest do Komisji -
Niniejsza dyrektywa przewiduje opracowanie
Europejskiej.
specyfikacji w odniesieniu do działań w
1
obszarach priorytetowych, o których mowa w art.
2, jak również opracowanie – w stosownych
przypadkach – koniecznych norm.
Art.1.3.
N
-
Przepis skierowany jest do Komisji -
Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do
Europejskiej.
aplikacji i usług ITS w obszarze transportu
drogowego i do ich interfejsów z innymi
rodzajami transportu bez uszczerbku dla kwestii
dotyczących bezpieczeństwa narodowego lub
niezbędnych ze względu na wymogi obronności.
Artykuł 2 Obszary priorytetowe
Art.2.1. 1. Do celów niniejszej dyrektywy następujące
N
-
Przepis skierowany jest do Komisji -
kwestie stanowią obszary priorytetowe w zakresie
Europejskiej.
opracowania i stosowania specyfikacji i norm:
— I. Optymalne wykorzystanie danych o drogach,
ruchu i podróży,
— II. Ciągłość usług ITS związanych z
zarządzaniem ruchem i przewozami towarowymi,
— III. Aplikacje ITS związane z
bezpieczeństwem i ochroną ruchu drogowego,
— IV. Powiązanie pojazdu z infrastrukturą
transportową.
Art.2.2.
N
-
Przepis skierowany jest do Komisji -
2. Zakres obszarów priorytetowych określony jest
Europejskiej.
2
w załączniku I.
Artykuł 3 Działania priorytetowe
Art.3
N
-
Przepis skierowany jest do Komisji -
Europejskiej.
W ramach obszarów priorytetowych następujące
kwestie stanowią działania priorytetowe w
zakresie opracowania i stosowania specyfikacji i
norm, jak określono w załączniku I:
a) zapewnienie dostępnych na terenie całej UE
usług w zakresie informacji o podróżach z
wykorzystaniem różnych rodzajów transportu;
b) zapewnienie dostępnych na terenie całej UE
usług informacyjnych w czasie rzeczywistym
dotyczących ruchu;
c) dane i procedury dotyczące dostarczania – w
miarę możliwości – użytkownikom bezpłatnie
minimalnego zakresu powszechnych informacji o
ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym;
d) zharmonizowane zapewnienie interoperacyjnej
usługi eCall na terenie całej UE;
e) zapewnienie usług informacyjnych o
bezpiecznych i chronionych miejscach
parkingowych dla samochodów ciężarowych i
pojazdów użytkowych;
f) zapewnienie usług w zakresie rezerwacji
bezpiecznych i chronionych miejsc parkingowych
dla samochodów ciężarowych i pojazdów
3
użytkowych.
Definicje
zostały
Artykuł 4 Definicje
transponowane
stosownie do
przyjętej
praktyki
legislacyjnej,
tzn.
przeniesiono
definicje
sformułowań,
które znalazły
się w obszarze
podlegającym
transpozycji.
Art.4
"inteligentne systemy transportowe" lub "ITS" T
Art. 1 Art. 4 pkt 28) inteligentne systemy -
pkt. 1
oznaczają systemy, w których technologie
ust. 1
transportowe (ITS) – systemy
informatyczne i komunikacyjne stosowane są w
wykorzystujące technologie informacyjne i
obszarze transportu drogowego, obejmującym
infrastrukturę, pojazdy i użytkowników, oraz w
komunikacyjne w obszarze transportu
zarządzaniu ruchem i zarządzaniu mobilnością,
drogowego, obejmującym infrastrukturę,
jak również do interfejsów z innymi rodzajami
pojazdy i użytkowników, a także w
transportu;
obszarach zarządzania ruchem i
zarządzania mobilnością, oraz do
interfejsów z innymi rodzajami transportu;
Art.4
"interoperacyjność" oznacza zdolność systemów T
Art. 1 Art. 4 pkt. 29) interoperacyjność – zdolność -
pkt. 2
oraz będących ich podstawą procesów
ust. 1
systemów oraz będących ich podstawą
gospodarczych do wymiany danych oraz do
procesów gospodarczych do wymiany
wymiany informacji i wiedzy;
danych, informacji i wiedzy;
Art.4
"aplikacja ITS" oznacza operacyjne narzędzie T
Art. 1 Art. 4 pkt. 30) aplikacja ITS – operacyjne -
4
będzie lepsze zaspokojenie społecznej potrzeby mobilności.
3.4. Sytuację i rozwój regionalny
Przyjęcie projektowanej regulacji nie będzie oddziaływać bezpośrednio na sytuację i rozwój
regionalny.
3.5. Wstępna ocena zgodności regulacji z prawem Unii Europejskiej
Projekt stanowi implementację prawa UE.
4. Wskazanie źródeł finansowania
rodki Unii Europejskiej.
09/06/EP
15
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów
transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu Tekst mający znaczenie dla EOG
Tabela zbie ności
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt zmiany ustawy o drogach publicznych
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram
wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz
interfejsów z innymi rodzajami transportu
Tekst mający znaczenie dla EOG
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jedn.
Treść przepisu UE
Koniecz-ność
Jedn.
Treść przepisów projektu
Uzasadnienie
red.
wdro e-
red.
uwzględnienia w
nia
projekcie przepisów
T/N
wykraczających poza
minimalne wymogi
prawa UE
Artykuł 1 Przedmiot i zakres stosowania
Art.1.1. Niniejsza dyrektywa ustanawia ramy wspierające N
-
Przepis skierowany jest do Komisji -
skoordynowane i spójne wdrażanie i stosowanie
Europejskiej.
inteligentnych systemów transportowych (ITS) na
terenie Unii, w szczególności w kontekście
transgranicznym między państwami
członkowskimi, oraz określa konieczne w tym
celu ogólne warunki.
Art.1.2.
N
-
Przepis skierowany jest do Komisji -
Niniejsza dyrektywa przewiduje opracowanie
Europejskiej.
specyfikacji w odniesieniu do działań w
1
obszarach priorytetowych, o których mowa w art.
2, jak również opracowanie – w stosownych
przypadkach – koniecznych norm.
Art.1.3.
N
-
Przepis skierowany jest do Komisji -
Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do
Europejskiej.
aplikacji i usług ITS w obszarze transportu
drogowego i do ich interfejsów z innymi
rodzajami transportu bez uszczerbku dla kwestii
dotyczących bezpieczeństwa narodowego lub
niezbędnych ze względu na wymogi obronności.
Artykuł 2 Obszary priorytetowe
Art.2.1. 1. Do celów niniejszej dyrektywy następujące
N
-
Przepis skierowany jest do Komisji -
kwestie stanowią obszary priorytetowe w zakresie
Europejskiej.
opracowania i stosowania specyfikacji i norm:
— I. Optymalne wykorzystanie danych o drogach,
ruchu i podróży,
— II. Ciągłość usług ITS związanych z
zarządzaniem ruchem i przewozami towarowymi,
— III. Aplikacje ITS związane z
bezpieczeństwem i ochroną ruchu drogowego,
— IV. Powiązanie pojazdu z infrastrukturą
transportową.
Art.2.2.
N
-
Przepis skierowany jest do Komisji -
2. Zakres obszarów priorytetowych określony jest
Europejskiej.
2
w załączniku I.
Artykuł 3 Działania priorytetowe
Art.3
N
-
Przepis skierowany jest do Komisji -
Europejskiej.
W ramach obszarów priorytetowych następujące
kwestie stanowią działania priorytetowe w
zakresie opracowania i stosowania specyfikacji i
norm, jak określono w załączniku I:
a) zapewnienie dostępnych na terenie całej UE
usług w zakresie informacji o podróżach z
wykorzystaniem różnych rodzajów transportu;
b) zapewnienie dostępnych na terenie całej UE
usług informacyjnych w czasie rzeczywistym
dotyczących ruchu;
c) dane i procedury dotyczące dostarczania – w
miarę możliwości – użytkownikom bezpłatnie
minimalnego zakresu powszechnych informacji o
ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym;
d) zharmonizowane zapewnienie interoperacyjnej
usługi eCall na terenie całej UE;
e) zapewnienie usług informacyjnych o
bezpiecznych i chronionych miejscach
parkingowych dla samochodów ciężarowych i
pojazdów użytkowych;
f) zapewnienie usług w zakresie rezerwacji
bezpiecznych i chronionych miejsc parkingowych
dla samochodów ciężarowych i pojazdów
3
użytkowych.
Definicje
zostały
Artykuł 4 Definicje
transponowane
stosownie do
przyjętej
praktyki
legislacyjnej,
tzn.
przeniesiono
definicje
sformułowań,
które znalazły
się w obszarze
podlegającym
transpozycji.
Art.4
"inteligentne systemy transportowe" lub "ITS" T
Art. 1 Art. 4 pkt 28) inteligentne systemy -
pkt. 1
oznaczają systemy, w których technologie
ust. 1
transportowe (ITS) – systemy
informatyczne i komunikacyjne stosowane są w
wykorzystujące technologie informacyjne i
obszarze transportu drogowego, obejmującym
infrastrukturę, pojazdy i użytkowników, oraz w
komunikacyjne w obszarze transportu
zarządzaniu ruchem i zarządzaniu mobilnością,
drogowego, obejmującym infrastrukturę,
jak również do interfejsów z innymi rodzajami
pojazdy i użytkowników, a także w
transportu;
obszarach zarządzania ruchem i
zarządzania mobilnością, oraz do
interfejsów z innymi rodzajami transportu;
Art.4
"interoperacyjność" oznacza zdolność systemów T
Art. 1 Art. 4 pkt. 29) interoperacyjność – zdolność -
pkt. 2
oraz będących ich podstawą procesów
ust. 1
systemów oraz będących ich podstawą
gospodarczych do wymiany danych oraz do
procesów gospodarczych do wymiany
wymiany informacji i wiedzy;
danych, informacji i wiedzy;
Art.4
"aplikacja ITS" oznacza operacyjne narzędzie T
Art. 1 Art. 4 pkt. 30) aplikacja ITS – operacyjne -
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
534
› Pobierz plik