Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu rodzin i innych osób w nabywaniu własnego mieszkania
projekt dotyczy przedłużenia funkcjonowania programu "Rodzina na swoim" o 5 lat
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 516
- Data wpłynięcia: 2012-04-27
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
516
Druk nr 516
Warszawa, 27 kwietnia 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o finansowym
wsparciu rodzin i innych osób
w nabywaniu własnego mieszkania.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Andrzeja Adamczyka.
(-) Waldemar
Andzel;
(-) Zbigniew Babalski;
(-)
Barbara
Bartuś;
(-) Dariusz Bąk; (-) Włodzimierz Bernacki;
(-)
Mariusz Błaszczak;
(-) Zbigniew Chmielowiec; (-) Arkadiusz Czartoryski; (-) Edward Czesak;
(-) Leszek
Dobrzyński;
(-) Andrzej
Duda;
(-) Tadeusz
Dziuba;
(-) Małgorzata Gosiewska; (-) Józefa Hrynkiewicz; (-) Andrzej Jaworski;
(-) Robert Kołakowski; (-) Henryk Kowalczyk; (-) Leonard Krasulski;
(-) Adam Kwiatkowski; (-) Krzysztof Lipiec; (-) Adam Lipiński; (-) Maciej
Łopiński; (-) Jerzy Materna; (-) Grzegorz Matusiak; (-) Beata Mazurek;
(-) Kazimierz Moskal; (-) Jacek Osuch; (-) Stanisław Ożóg; (-) Krystyna
Pawłowicz; (-) Bolesław Grzegorz Piecha; (-) Stanisław Pięta; (-) Dariusz
Piontkowski; (-) Marek Polak; (-) Elżbieta Rafalska;
(-)
Jacek Sasin;
(-) Grzegorz Schreiber; (-) Jarosław Sellin; (-) Anna Elżbieta Sobecka;
(-) Marek Suski; (-) Krzysztof Szczerski; (-) Stanisław Szwed; (-) Janusz
niadek; (-) Jacek wiat; (-) Robert Telus; (-) Ryszard Terlecki; (-) Jan
Tomaszewski; (-) Jan Warzecha; (-) Jadwiga Wiśniewska; (-) Marcin Witko;
(-) Grzegorz Adam Woźniak; (-) Kosma Złotowski.
Projekt
Ustawa
z dnia …… 2012 r.
o zmianie ustawy o finansowym wsparciu rodzin i innych osób w
nabywaniu własnego mieszkania
Art. 1.
W ustawie z dnia z dnia 8 września 2006 r. o finansowym wsparciu rodzin
i innych osób w nabywaniu własnego mieszkania (tekst jednolity:
Dz.U.2012.90) wprowadza się następującą zmianę:
1) Art. 12a otrzymuje brzmienie:
„Art. 12a. Instytucje ustawowo upoważnione do udzielania kredytów,
o których mowa w art. 10 ust. 2 udzielają kredytów preferencyjnych na
podstawie wniosków o kredyt preferencyjny złożonych do dnia
31 grudnia 2017 r.”.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Art. 12a, dodany do przedmiotowej ustawy ustawą z dnia 15 lipca 2011 r.
o zmianie ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego
mieszkania oraz niektórych innych ustaw1) (Dz. U. z dnia 16 sierpnia 2011 r.),
zakłada możliwość składania wniosków w ramach Programu Rodzina na
Swoim do dnia 31 grudnia 2012 roku. Jak wynika z opinii Biura Analiz
Sejmowych do Projektu ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu
własnego mieszkania (VI kadencja, druk sejmowy 3899), zaproponowane w
nowelizacji zmiany mające na celu realizację celów społecznych,
stymulujących budownictwo mieszkaniowe, ograniczających wydatki
budżetu państwa (z przewagą tych ostatnich) spowodują zmniejszenie
efektywności realizacji całego programu. Głównym powodem końca
programu są więc czynniki ekonomiczne związane z kryzysem i długiem
publicznym.
Słusznie zauważa też autor wspomnianej opinii, że likwidacja programu
„Rodzina na swoim” bez zaproponowania nowych ram prawnych wsparcia
dla tych obywateli, którzy nie są w stanie sami nabyć pierwszego mieszkania
korzystając z kredytu bankowego, nie znajduje uzasadnienia, zarówno
z perspektywy rynku mieszkaniowego jak i rynku kredytów hipotecznych.
Art. 5 Ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o finansowym
wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania oraz niektórych innych
ustaw zobowiązuje Radę Ministrów do wprowadzenia nowego systemu
wspierania rodzin w zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych po dniu 31
grudnia 2013 r. Efektem tego, po wygaszeniu Programu Rodzina na Swoim
przez rok nie będzie żadnego systemu wsparcia rodzin w zaspokajaniu ich
potrzeb mieszkaniowych. Nowy program może okazać się nieefektywny,
jego modyfikacja potrwać w czasie. Wszystko to może mieć niekorzystne
skutki społeczne, demograficzne i gospodarcze i wzbudzać obawy polskich
rodzin.
W związku z powyższym wnioskodawcy niniejszego projektu proponują
by przedłużyć funkcjonowanie Programu Rodzina na Swoim o 5 lat. Czas ten
pozwoli na rzetelne przygotowanie nowego systemu wsparcia rodziny
w zaspokajaniu jej potrzeb mieszkaniowych, pozwoli na ocenę zalet i wad
nowego programu wsparcia i da możliwość jego spokojnej modyfikacji.
Ponadto, jak twierdzą niektórzy eksperci, program ma istotne znaczenie dla
rynku nieruchomości. Wpływa korzystnie na obniżanie cen na rynku
pierwotnym, a w dłuższej perspektywie i wtórnym. W konsekwencji
zwiększa więc dostępność mieszkań dla wszystkich potencjalnych nabywców
nieruchomości.
Projekt jest ponadto zgodny ze społecznymi oczekiwaniami. Decyzja o
wygaszeniu Programu Rodzina na Swoim spotykała się i spotyka z dużym
niezadowoleniem społecznym.
Przewidywane koszty wejścia w życie nowelizacji wynoszą 400 - 480 mln
zł. rocznie.
Projekt ustawy wywołuje pozytywne skutki społeczne oraz nie jest
sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 10 maja 2012 r.
BAS–WAPEiM–1119/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu RP
Opinia w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego
projektu ustawy o finansowym wsparciu rodzin i innych osób w
nabywaniu własnego mieszkania (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Andrzej Adamczyk)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 poz. 32),
sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zmienia art. 12a ustawy z dnia 8 września 2006 r. o
finansowym wsparciu rodzin i innych osób w nabywaniu własnego
mieszkania (tekst jednolity) (Dz. U. z 2012 r., poz. 90), zwanej dalej „ustawą”.
Nowelizacja przewiduje, że wnioski o kredyty preferencyjne, udzielane w
ramach programu „Rodzina na Swoim”, będą mogły być składane do dnia 31
grudnia 2017 r. W obecnym stanie prawnym art. 12a ustawy przewiduje, że
wnioski te będą mogły być składane do końca bieżącego roku.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Kwestie wspierania osób prywatnych w zakresie dostępu do
budownictwa mieszkalnego nie są regulowane w prawie unijnym. Tym
niemniej projekt ustawy należy przeanalizować pod kątem zgodności z
przepisami unijnymi dotyczącymi pomocy państwa.
Artykuł 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE)
zakazuje państwom członkowskim udzielania przedsiębiorcom pomocy.
Przewiduje on, że z zastrzeżeniem innych postanowień przewidzianych w
1
Dokumenty związane z tym projektem:
- 516 › Pobierz plik