Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo celne
projekt dotyczy wykonania orzeczenia TK z dnia 15 listopada 2011 r. (sygn. akt P 29/10); dostosowania krajowych przepisów prawa celnego dotyczących poboru przez organy celne opłat z tytułu przeprowadzonych badań lub analiz towarów do art. 30 ust. 1 rozporządzenia PE i Rady (WE) nr 450/2008
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 494
- Data wpłynięcia: 2012-06-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo celne
- data uchwalenia: 2012-08-31
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1116
494
§ 3. Ustala się stawkę opłaty za czynności podejmowane w wyniku wykonywania na
wniosek osoby zainteresowanej czynności przewidzianych w przepisach prawa celnego w
miejscu innym niż urząd celny lub poza czasem pracy urzędu celnego w wysokości 30 zł za
każdą rozpoczętą godzinę pracy funkcjonariusza celnego, w tym za czas niezbędny na dojazd
oraz za opóźnienia i przerwy w ich wykonywaniu, niezawinione przez funkcjonariusza
celnego.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia
MINISTER FINANSÓW
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w
sprawie opłat pobieranych przez organy celne (Dz. U. Nr 87, poz. 832), które traci moc z dniem wejścia w życie
niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 2 ustawy z dnia ... o zmianie ustawy – Prawo celne (Dz. U..., poz...).
2
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia w sprawie stawek opłat pobieranych przez organy celne stanowi
wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 93 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. –
Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622, z późn. zm.), w brzmieniu ustalonym ustawą z dnia
........ o zmianie ustawy – Prawo celne (Dz. U. ... poz. ... ).
Ww. przepis upoważnia Ministra Finansów do określenia w drodze rozporządzenia stawek
opłat, o których mowa w art. 93 ust. 1 ustawy – Prawo celne, tj. stawek opłat pobieranych
przez organy celne za przechowywanie towarów w depozycie lub w magazynie czasowego
składowania prowadzonym przez organ celny oraz stawek płat za wykonywanie na wniosek
osoby zainteresowanej czynności przewidzianych w przepisach prawa celnego w miejscu
innym niż urząd celny lub poza czasem pracy urzędu celnego.
Nowelizacja ww. przepisu delegacyjnego spowodowana była wykonaniem wyroku Trybunału
Konstytucyjnego z dnia 15 listopada 2011 r. sygn. akt P 29/10. W ww. wyroku Trybunał
Konstytucyjny orzekł, iż art. 93 ust. 2 ustawy – Prawo celne, w zakresie w jakim dotyczy
stawki opłaty za przechowanie w depozycie organu celnego towarów zajętych na podstawie
art. 30 ust. 1 ustawy – Prawo celne, jest niezgodny z art. 2 i art. 92 ust. 1 Konstytucji RP.
Za niezgodny z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP Trybunał Konstytucyjny uznał również przepis
§ 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie stawek
opłat pobieranych przez organu celne (Dz. U. Nr 87, poz. 832).
W uzasadnieniu ww. wyroku Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że w przypadku zajęcia
towarów w celu uregulowania ich sytuacji i umieszczenia ich „przymusowo” w depozycie
urzędu celnego opłata za przechowywanie towaru nabiera odmiennego charakteru. Nie
stanowi ona – tak jak to ma miejsce w sytuacji, gdy instytucja depozytu urzędu celnego
stosowana jest na wniosek osób dokonujących obrotu towarowego z zagranicą – ekwiwalentu
za określoną usługę, ale przybiera postać daniny publicznej. W przypadku powyższej opłaty
wymogiem wynikającym z zasady wyłączności ustawowej w dziedzinie prawa daninowego
jest zatem uregulowanie w ustawie istotnych elementów konstrukcji daniny – w wypadku
danin publicznych o charakterze niepodatkowym, określenie w ustawie co najmniej dolnych
i górnych granic opłaty.
W wykonaniu ww. wyroku Trybunału Konstytucyjnego, ustawą z dnia ... o zmianie ustawy –
Prawo celne (Dz. U. ..., poz. ....) wprowadzona została zmiana w przepisie art. 93 ust. 2 tej
ustawy. Zgodnie z nowym brzmieniem ww. przepisu minister właściwy do spraw finansów
3
publicznych określając, w drodze rozporządzenia, stawki opłat pobieranych przez organy
celne uwzględni wartość celną lub wartość rynkową towaru przechowywanego w depozycie
lub w magazynie czasowego składowania prowadzonym przez organ celny oraz charakter
czynności przewidzianych w przepisach prawa celnego wykonywanych na wniosek osoby
zainteresowanej, w miejscu innym niż urząd celny lub poza czasem pracy urzędu celnego.
W przypadku natomiast towarów zajętych na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy – Prawo celne,
całkowita opłata za przechowywanie towarów w depozycie urzędu celnego nie może być
wyższa od wartości celnej towaru i nie może być niższa od równowartości kwoty 10 euro.
W wykonaniu ww. delegacji ustawowej, w przedłożonym projekcie rozporządzenia
zaproponowano, iż przypadku przechowywania towaru w depozycie urzędu celnego stawka
opłaty określona zostanie, tak jak w obecnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra
Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie stawek opłat pobieranych przez organy celne,
w formule procentowej z odniesieniem się, w przypadku towarów o statusie
niewspólnotowym do wartości celnej towaru, a przypadku towarów o statusie wspólnotowym
do jego wartości rynkowej (5% wartości celnej lub wartości rynkowej towaru za każdy
rozpoczęty miesiąc). Stawka ta będzie miała zastosowanie do wszystkich towarów
przechowywanych w depozycie urzędu celnego, z tym że przypadku towarów zajętych na
podstawie art. 30 ust. 1 Prawa celnego (którymi mogą być jedynie towary o statusie
niewspólnotowym), gdy kwota opłaty obliczona za cały okres przechowywania przekroczy
wartość celną towaru, organ celny pobierze opłatę ryczałtową równą wartości celnej towaru.
Czas przechowywania w depozycie towarów zajętych do postępowania celnego w praktyce,
co do zasady, nie przekracza 3-4 miesięcy i tym samym całkowita opłata za przechowywanie
takiego towaru w zasadzie nie powinna być wyższa niż 20% wartości celnej towaru. Pobór
opłaty w maksymalnej wysokości stanowiącej równowartość wartości celnej towaru dotyczyć
będzie jedynie szczególnych i sporadycznych spraw, w których okres przechowywania
towarów będzie dłuższy niż 20 miesięcy.
Określenie dolnej granicy opłaty za przechowywanie w depozycie urzędu celnego towaru
zajętego w wysokości równowartości kwoty 10 euro (za cały okres przechowania) ma na celu
zapewnienie pokrycia przynamniej w części kosztów przechowywania towarów zajętych
o małej wartości celnej (w praktyce poniżej 200 zł), ale np. o dużej masie i gabarytach.
Kwota 10 euro jest najniższą z możliwych do ustalenia ze względu na zastrzeżenie zawarte
w przepisach art. 55 pkt 1 i art. 93a ust. 3 ustawy – Prawo celne, iż nie pobiera się kwot
niższych od 10 euro. W przypadku towarów o małej wartości celnej (dla przykładu 200 zł)
4
opłata obliczona zgodnie z formułą procentową, tj. 5% wartości celnej towaru np. za okres
4 miesięcy przechowywania wynosiłaby 40 zł, i jak wyżej wskazano, nie mogłaby być
pobrana. Z ww. względów dla uniknięcia takich sytuacji proponuje się ustalenie ryczałtowej
opłaty o równowartości kwoty 10 euro za cały okres przechowywania towaru.
Poza ww. zmianami projektowana regulacja nie zawiera żadnych innych zmian w zakresie
stawek opłat pobieranych przez organy celne w stosunku do stawek określonych
w obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie
stawek opłat pobieranych przez organy celne.
Projektowana regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Finansów zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
Przedmiotowy projekt nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym. Zgodnie z art. 5 ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.)
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
5
Rozporządzenie oddziaływać będzie na podmioty prowadzące działalność w zakresie obrotu
towarowego z państwami trzecimi oraz na organy celne.
II. Zakres konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie także, z chwilą przekazania do uzgodnień z członkami Rady
Ministrów, udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt ustawy będzie konsultowany także z Radą Konsultacyjną Służby Celnej, Krajową
Izbą Gospodarczą, Polską Izbą Spedycji i Logistyki, Polską Izbą Cła, Logistyki i Spedycji,
organizacją Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Polską Konfederacją Pracodawców
Prywatnych Lewiatan i Business Centre Club.
Uwagi do treści przepisów zawartych w projekcie wniesione w fazie konsultacji zostaną
rozpatrzone w toku procesu legislacyjnego.
III. Zakres oceny skutków regulacji
1. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego. Nie
przewiduje się bowiem zmniejszenia przychodów budżetu Państwa z tytułu zmiany
w zakresie opłaty za przechowanie w depozycie towarów zajętych do postępowania celnego.
Opłaty z tego tytułu de facto nie były pobierane od czasu złożenia przez Wojewódzki Sąd
Administracyjny w Olsztynie pytania prawnego do Trybunału Konstytucyjnego, tj. od
kwietnia 2010 r. Postępowania w sprawach, w których wydane zostały wcześniej
postanowienia określające ww. opłatę dotyczyły jedynie drobnych wykroczeń
przemytniczych w ruchu przygranicznym i zostały przez organy celne zawieszone do czasu
wydania wyroku przez Trybunał Konstytucyjny.
2. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie będzie mieć wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionów.
IV. Źródła finansowania
Wejście w życie niniejszego rozporządzenia nie wymaga dodatkowych źródeł finansowania.
6
Dokumenty związane z tym projektem:
- 494 › Pobierz plik