eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo celne

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo celne

projekt dotyczy wykonania orzeczenia TK z dnia 15 listopada 2011 r. (sygn. akt P 29/10); dostosowania krajowych przepisów prawa celnego dotyczących poboru przez organy celne opłat z tytułu przeprowadzonych badań lub analiz towarów do art. 30 ust. 1 rozporządzenia PE i Rady (WE) nr 450/2008

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 494
  • Data wpłynięcia: 2012-06-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo celne
  • data uchwalenia: 2012-08-31
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1116

494

Pomimo, iż treść dotychczasowej wytycznej nie została zakwestionowana przez
Trybunał Konstytucyjny, w zmienionym przepisie art. 93 ust. 2 proponuje się jej
doprecyzowanie oraz uzupełnienie o przepis, zgodnie z którym minister właściwy do
spraw finansów publicznych, określając, w drodze rozporządzenia, stawkę opłaty za
przechowywanie towaru w depozycie lub w magazynie czasowego składowania
prowadzonym przez organ celny uwzględni wartość celną towarów lub wartość
rynkową towaru przechowywanego w depozycie lub w magazynie czasowego
składowania prowadzonym przez organ celny, ustalaną na podstawie wartości rynkowej
towaru identycznego lub podobnego. Określając natomiast stawkę opłaty za czynności
przewidziane w przepisach prawa celnego wykonywane na wniosek osoby
zainteresowanej, w miejscu innym niż urząd celny lub poza czasem pracy urzędu
celnego, minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględni charakter tej
czynności.
W przypadku przechowywania towaru w depozycie urzędu celnego przewiduje się, iż
w rozporządzeniu wydanym na podstawie proponowanego art. 93 ust. 2 ustawy
– Prawo celne stawka opłaty określona zostanie, tak jak w obecnie obowiązującym
rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie stawek opłat
pobieranych przez organy celne, w formule procentowej z odniesieniem się,
w przypadku towarów o statusie niewspólnotowym do wartości celnej towaru,
a

w przypadku towarów o statusie wspólnotowym do jego wartości rynkowej
(5% wartości celnej lub wartości rynkowej towaru za każdy rozpoczęty miesiąc).
Stawka ta będzie miała zastosowanie do wszystkich towarów przechowywanych
w depozycie urzędu celnego, z tym że w przypadku towarów zajętych na podstawie
art. 30 ust. 1 ustawy – Prawo celne (którymi mogą być jedynie towary o statusie
niewspólnotowym), gdy kwota opłaty obliczona za cały okres przechowywania
przekroczy wartość celną towaru, organ celny pobierze opłatę ryczałtową równą
wartości celnej towaru. Czas przechowywania w depozycie towarów zajętych do
postępowania celnego w praktyce nie przekracza 3 – 4 miesięcy i tym samym całkowita
opłata za przechowywanie takiego towaru nie powinna być wyższa niż 20% wartości
celnej towaru. Pobór opłaty w maksymalnej wysokości stanowiącej równowartość
wartości celnej towaru dotyczyć będzie jedynie szczególnych i sporadycznych spraw,
w których okres przechowywania towarów będzie dłuższy niż 20 miesięcy.

3
Określenie dolnej granicy opłaty za przechowywanie w depozycie urzędu celnego
towaru zajętego w wysokości równowartości kwoty 10 euro (za cały okres
przechowania) ma na celu zapewnienie pokrycia przynamniej w części kosztów
przechowywania towarów zajętych o małej wartości celnej (w praktyce poniżej 200 zł),
ale o dużej masie i gabarytach. Kwota 10 euro jest najniższą z możliwych do ustalenia
ze względu na zastrzeżenie zawarte w przepisach art. 55 pkt 1 i art. 93a ust. 3 ustawy
– Prawo celne, iż nie pobiera się kwot niższych od 10 euro. W przypadku towarów
o małej wartości celnej (dla przykładu 200 zł), opłata obliczona zgodnie z formułą
procentową (5% wartości celnej towaru) za okres 4 miesięcy przechowywania
wynosiłaby 40 zł i jak wyżej wskazano, nie mogłaby być pobrana. Z ww. względów dla
uniknięcia takich sytuacji proponuje się ustalenie ryczałtowej opłaty o równowartości
kwoty 10 euro za cały okres przechowywania towaru.

Projektowana regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Finansów zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
Podczas prac związanych z przygotowaniem ustawy nie wystąpiły przypadki zgłoszeń
podmiotów zainteresowanych pracami na projektem ustawy, w trybie określonym
w art. 7 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa.
Przedmiotowy projekt nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).




OCENA SKUTKÓW REGULACJI

I. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny

4
Nowelizacja oddziaływać będzie na podmioty prowadzące działalność w zakresie
obrotu towarowego z państwami trzecimi oraz na organy celne.

II. Zakres konsultacji społecznych
Projekt ustawy był konsultowany z Radą Konsultacyjną Służby Celnej, Krajową Izbą
Gospodarczą, Polską Izbą Spedycji i Logistyki, Polską Izbą Cła, Logistyki i
Spedycji, organizacją Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Polską Konfederacją
Pracodawców Prywatnych Lewiatan i Business Centre Club.
Na etapie konsultacji nie zgłoszono żadnych uwag do treści przepisów zawartych
w projekcie.

III. Zakres oceny skutków regulacji
1. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na sektor
finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego. Zmiany proponowane w pkt 1 projektu ustawy, tj. uchylenie
podstaw prawnych do poboru opłat z tytułu przeprowadzonych badań i analiz
towarów dokonywanych w ramach prowadzonych kontroli celnych de facto nie
spowodują uszczuplenia dochodów budżetu państwa w stosunku do dochodów
z 2011 r. Z uwagi bowiem na niezgodność art. 92 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy – Prawo
celne z przepisem unijnym, krajowy przepis prawa celnego nie był stosowany
i organy celne od stycznia 2011 r. ww. opłat nie pobierały.
Nie przewiduje się również zmniejszenia przychodów budżetu państwa z tytułu
zmiany w zakresie opłaty za przechowanie w depozycie towarów zajętych do
postępowania celnego. Opłaty z tego tytułu de facto nie były pobierane od czasu
złożenia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie pytania prawnego
do Trybunału Konstytucyjnego, tj. od kwietnia 2010 r. Postępowania w sprawach,
w których wydane zostały wcześniej postanowienia określające ww. opłatę
dotyczyły jedynie drobnych wykroczeń przemytniczych w ruchu przygranicznym
i zostały przez organy celne zawieszone do czasu wydania wyroku przez
Trybunał Konstytucyjny.


5
2. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Ustawa nie będzie mieć wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki.

4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionów.

IV. ródła finansowania
Wejście w życie niniejszej ustawy nie wymaga dodatkowych źródeł finansowania.
















05/48rch

6








Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA FINANSÓW

w sprawie stawek opłat pobieranych przez organy celne

Na podstawie art. 93 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne (Dz. U. Nr
68, poz. 622, z późn. zmarządza się, co następuje.

§ 1.
Rozporządzenie określa stawki opłat za:

1)
przechowywanie towarów w depozycie lub w magazynie czasowego składowania
prowadzonym przez organ celny;

2) wykonywanie, na wniosek osoby zainteresowanej, czynności przewidzianych w przepisach
prawa celnego w miejscu innym niż urząd celny lub poza czasem pracy urzędu celnego.
§ 2. 1. Za przechowywanie towarów niewspólnotowych w depozycie pobiera się opłatę w
wysokości 5 % ich wartości celnej – za każdy rozpoczęty miesiąc, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W przypadku gdy kwota opłaty za przechowywanie w depozycie towaru zajętego na
podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne, obliczona za cały
okres przechowywania jest:
1) wyższa od wartości celnej towaru, organ celny pobiera opłatę ryczałtową równą
wartości celnej towaru;
2) niższa od równowartości kwoty 10 euro, organ celny pobiera opłatę ryczałtową w
wysokości równowartości kwoty 10 euro.

3. Za przechowanie towarów niewspólnotowych w magazynie czasowego składowania
prowadzonym przez organ celny pobiera się opłatę w wysokości 2 % wartości celnej towaru
za pierwszy rozpoczęty miesiąc, a za każdy rozpoczęty następny miesiąc - w wysokości 1 %
wartości celnej towaru.

4. Za przechowanie towarów wspólnotowych w depozycie lub magazynie czasowego
składowania prowadzonym przez organ celny pobiera się opłatę w wysokości określonej
odpowiednio w ust. 1 lub 3, z tym że podstawę ustalenia wysokości opłaty stanowi wartość
rynkowa towaru identycznego lub podobnego z dnia przyjęcia towaru do depozytu lub
magazynu czasowego składowania.

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2) Zmiany tekstu wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 273, poz. 2703, z 2008 r. Nr 209, poz.
1320 i Nr 215, poz. 1355, z 2009 r. Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 106, poz. 673 oraz z 2011 r. Nr 106, poz.
622 i Nr 254, poz. 1529.
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: