eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. podpisanego w Nikozji dnia 22 marca 2012 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. podpisanego w Nikozji dnia 22 marca 2012 r.

projekt dotyczy uchylenia obecnych zapisów w art. 24 dotyczących tzw. tax sparingu, czyli podatkowej zachęty do inwestycji finansowych, które z punktu widzenia interesów Polski są niekorzystne

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 458
  • Data wpłynięcia: 2012-06-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r., podpisanego w Nikozji dnia 22 marca 2012 r.
  • data uchwalenia: 2012-07-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 960

458

Artykuł 9 Protokołu
Wprowadzono zmianę artykułu 16 Umowy, tj. zapisu dotyczącego wynagrodzeń
otrzymywanych z tytułu zasiadania w zarządzie bąd radzie nadzorczej spółki.
Przepis ten wykorzystywany jest przez polskich rezydentów w celu uniknięcia
opodatkowania w Polsce, poprzez tworzenie fikcyjnych struktur na Cyprze.
Protokół określa, iż wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które
osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie
osiąga z tytułu członkostwa w zarządzie lub radzie nadzorczej lub jakimkolwiek
innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się
Państwie, podlegają opodatkowaniu wyłącznie w pierwszym wymienionym
Państwie. Powyższe oznacza, iż osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce,
osiągająca dochód z tytułu członkostwa w zarządzie spółki cypryjskiej, podlega
opodatkowaniu wyłącznie w Polsce. Analogiczna zasada znajduje zastosowanie
w odniesieniu do rezydentów cypryjskich.
Artykuł 10 Protokołu
Jak wspomniano na wstępie niniejszej części uzasadnienia, Artykuł 10 uchyla
szkodliwą z punktu widzenia interesów polskiego Skarbu Państwa klauzulę tax
sparing, funkcjonującą obecnie w artykule 24 ustęp 3 Umowy.
Ponadto, dla dwóch dodatkowych kategorii dochodów, tj. dochodów
przedsiębiorstw oraz zysków z przeniesienia własności majątku, przewidziano tzw.
metodę odliczenia proporcjonalnego, jako właściwą do uniknięcia podwójnego
opodatkowania.
Zastosowanie metody odliczenia proporcjonalnego, zamiast metody wyłączenia
z progresją, w przypadku zysków przedsiębiorstw, umożliwi rozliczenie strat
ponoszonych przez zakład polskiego przedsiębiorstwa, usytuowany na Cyprze.
W przypadku metody wyłączenia z progresją, Polska zwalnia dochody przypisane
do zakładu, które podlegają opodatkowaniu na Cyprze, jednakże analogicznie – nie
bierze pod uwagę ewentualnej straty poniesionej przez zakład.
Zastosowanie metody odliczenia proporcjonalnego w odniesieniu do zysków
z przeniesienia własności majątku ma na celu przeciwdziałanie zmianom

7
charakteru uzyskiwanego dochodu w celu uzyskania korzystniejszego wyniku
podatkowego.
Artykuł 11 Protokołu
Z uwagi, iż w obecnie obowiązującej Umowie brak jest w artykule 27 dotyczącym
wymiany informacji tzw. pełnej klauzuli wymiany informacji, Protokół rozszerza
powyższy przepis, wprowadzając klauzulę opartą na obecnie obowiązującej
Modelowej Konwencji OECD. Dodatkowo, w nowym artykule 27 ustęp 6, przepis
rozszerzono o listę elementów, jakie należy zawrzeć we wniosku o dostarczenie
informacji podatkowych. Lista ta oparta jest o Modelową Umowę OECD
w sprawie wymiany informacji podatkowych.
IV. Skutki
wejścia w życie Protokołu
Podmioty prawa krajowego, których dotyczy Protokół
Minister Finansów będzie sprawował nadzór nad realizacją Protokołu.
Przepisy Protokołu będą miały zastosowanie do wszystkich przedsiębiorstw i osób
fizycznych uczestniczących w dwustronnych stosunkach między Rzecząpospolitą
Polską a Cyprem oraz do organów polskiej administracji podatkowej stosujących
postanowienia Protokołu w polsko-cypryjskich stosunkach gospodarczych.
Sposób, w jaki projekt Protokołu dotyczy spraw uregulowanych w prawie
wewnętrznym
Następujące akty prawne są związane z przedmiotowym Protokołem:
– ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(Dz. U. z 2012 r., poz. 362, z pó n. zm.),
– ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
(Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z pó n. zm.),
– ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r.
Nr 8, poz. 60, z pó n. zm.) – informacje podatkowe, kontrola podatkowa,
tajemnica skarbowa, wymiana informacji z innymi państwami,
– ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z pó n. zm.) – udzielanie

8
pomocy obcemu państwu oraz korzystanie z jego pomocy przy dochodzeniu
należności pieniężnych,
– ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r.
Nr 41, poz. 214) – postępowanie kontrolne,
– ustawa z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2007 r.
Nr 111, poz. 765, z pó n. zm.) – przestępstwa skarbowe i wykroczenia
skarbowe przeciwko obowiązkom podatkowym,
– ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U.
z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z pó n. zm.) – przekazywanie danych osobowych
do państwa trzeciego,
– ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r.,
– Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z pó n. zm.) – ujawnianie
informacji stanowiących tajemnicę bankową.
Szacuje się, iż wejście w życie Protokołu nie pociągnie za sobą negatywnych
skutków budżetowych ani politycznych. Jego wejście w życie ma na celu
dostosowanie Umowy do aktualnej polskiej polityki w zakresie umów o unikaniu
podwójnego opodatkowania oraz usunięcie z Umowy zapisów wykorzystywanych
do unikania i uchylania się od opodatkowania.
Rozszerzenie klauzuli wymiany informacji podatkowej w Protokole stanowi ważne
narzędzie dla organów podatkowych w zakresie uzyskiwania informacji
niezbędnych do prawidłowego określania podstawy opodatkowania.
W celu realizacji Protokołu nie jest wymagane przyjęcie żadnych środków
prawnych.
rodki prawne, jakie powinny zostać przyjęte w celu wykonania Protokołu
Wejście w życie Protokołu nie spowoduje konieczności dokonania zmian
w ustawodawstwie wewnętrznym.
V. Tryb
związania Rzeczpospolitej Polskiej Protokołem
Zgodnie z artykułem 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach
międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z 2002 r. Nr 216, poz. 1824, z 2010 r.
Nr 213, poz. 1395 oraz z 2011 r. Nr 117, poz. 676) związanie Rzeczpospolitej
Polskiej przedmiotowym Protokołem nastąpi w drodze ratyfikacji za uprzednią

9
zgodą wyrażoną w
ustawie, ponieważ Protokół ma charakter umowy
międzynarodowej, a jego treść wypełnia przesłanki określone w artykule 89 ust. 1
pkt 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr
78, poz. 483, z 2001 r. Nr 28, poz. 319, z 2006 r. Nr 200, poz. 1471 oraz z 2009 r.
Nr 114, poz. 946).









































64/05/KC

10







PROTOKÓŁ


MIĘDZY


RZĄDEM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

A

RZĄDEM REPUBLIKI CYPRU



o zmianie Umowy
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie
unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i
majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r.













Rząd Rzeczypospolitej Polskiej oraz Rząd Republiki Cypru, powodowane chęcią
zawarcia Protokołu o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a
Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie
podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r.
(zwaną dalej „Umową”),
Uzgodniły, co następuje:







strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: