Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. podpisanego w Nikozji dnia 22 marca 2012 r.
projekt dotyczy uchylenia obecnych zapisów w art. 24 dotyczących tzw. tax sparingu, czyli podatkowej zachęty do inwestycji finansowych, które z punktu widzenia interesów Polski są niekorzystne
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 458
- Data wpłynięcia: 2012-06-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r., podpisanego w Nikozji dnia 22 marca 2012 r.
- data uchwalenia: 2012-07-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 960
458
cypryjskich produktów jest Rosja, Serbia, Ukraina i Szwajcaria.
Podstawowe wska niki makroekonomiczne gospodarki w latach 2006 – 2010
2006
2007
2008
2009* 2010**
PKB w mld euro
14,4
15,6
17,22
16,94
16,60
PKB (dynamika w %)
3,8
5,1
3,6
-1,7
-2,0
PKB na 1 mieszkańca (tys.
18,1
18,9
19,5
19,4
19,3
euro)
Deficyt budżetu (w % PKB)
-1,2
-3,3
1,0
0,5
0,0
Dług publiczny (w % PKB)
65,2
59,7
49,5
55,0
50,0
Inflacja (w %)
2,2
2,5
4,4
2,4
3,0
Stopa bezrobocia (w %)
4,5
4,2
4,0
4,5
4,7
Eksport (w mld euro)
1,1
1,1
1,2
1,3
1,3
Import (w mld euro)
5,5
6,4
7,3
6,8
7,0
*– prognozy; ** – szacunki Ministerstwa Gospodarki
Podstawę prawną polsko-cypryjskiej współpracy gospodarczej stanowią:
1. Traktat Akcesyjny z 16.04.2003 r.
2. Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu
i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523).
3. Umowa w sprawie popierania i wzajemnej ochronie inwestycji (Dz. U. z 1993 r.
Nr 117, poz. 521).
Polsko-cypryjska wymiana handlowa w mln EUR
Dynamika
2011
Dynamika
2008
2009
2010
2009=100 styczeń 2010=100
Eksport
98,00
164,55
89,58
55,1
6,07
102,36
Import
28,53
14,52
29,01
186,1
2,02
68,71
Obroty
126,53
179,07
118,59
66,6
8,09
91,1
Saldo
69,47
150,03
60,56
-
-
ródło: DAP MG
2
Głównymi grupami towarowymi będącymi przedmiotem polskiego eksportu na
Cypr są maszyny i urządzenia elektryczne – ok. 25%, wyroby z metali
nieszlachetnych – ok. 8% oraz produkty przemysłu chemicznego – prawie 7%.
Polska importuje głównie pojazdy, jednostki pływające – ok. 33%, produkty
pochodzenia roślinnego – ponad 19%, zwierzęta żywe i produkty pochodzenia
zwierzęcego – ok. 15%, wyroby z metali nieszlachetnych – ok. 10% oraz
art. spożywcze – ponad 5%.
Współpraca inwestycyjno-kapitałowa
Według danych NBP zobowiązania z tytułu cypryjskich inwestycji bezpośrednich
w Polsce wynoszą ok. 17 mln EUR. Na podstawie badań przeprowadzonych przez
Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. wg stanu na koniec
2006 r. w Polsce obecnych było 5 inwestorów cypryjskich. Istotne znaczenie
ekonomiczne dla polsko-cypryjskiej współpracy mają inwestycje w Polsce firm
miejscowych i holdingów międzynarodowych, zarejestrowanych na Cyprze. Według
danych GUS w 2006 r. w Polsce działało 366 spółek z udziałem kapitału
cypryjskiego, a liczba udziałowców wyniosła 402.
Dostęp do rynku dla polskich towarów i usług oraz rynku pracy
W relacjach z Cyprem nie odnotowujemy żadnych przeszkód i barier w dostępie do
rynku dla polskich towarów i usług. Nie stosuje się także ograniczeń w dostępie do
rynku pracy.
III. Krótka
charakterystyka
Protokołu
Protokół polsko-cypryjski został przygotowany w oparciu o aktualną wersję
Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku.
Protokół ma przede wszystkim na celu uchylenie obecnych zapisów w artykule 24
dotyczących tzw. tax sparingu. Powyższy zapis pozwala na zaliczenie podatku
należnego, w zależności od sytuacji w Polsce bąd na Cyprze, który podlega
zapłacie w Umawiającym się Państwie, jednakże został on obniżony lub
zaniechany przez dane Państwo na mocy jego przepisów. Oznacza to, iż zaliczeniu
podlega kwota podatku, który tylko w teorii miałby zostać zapłacony, jednakże
z powodu ulg podatkowych został objęty zwolnieniem. Zapis ten jest obecnie
3
powszechnie wykorzystywany przez polskich podatników w celu obejścia prawa
podatkowego i zmniejszenia wysokości podatku od otrzymywanych dywidend.
Artykuł 24 ustęp 3, zawierający przedmiotowe postanowienia dotyczące tax
sparingu, zostaje uchylony przez artykuł 10 Protokołu.
Artykuł 1 Protokołu
Zaktualizowano listę podatków objętych umową. Z listy podatków polskich
usunięto podatek rolny – podatek ten nie ma charakteru podatku dochodowego,
jego wymiar następuje według wielkości posiadanego areału rolnego. Strona
cypryjska wnioskowała natomiast o usunięcie podatku od nieruchomości (podatek
ten został usunięty z porządku prawnego) oraz o zmianę nazwy podatku, który
funkcjonował w umowie z 1992 r. jako „danina specjalna”. Jego aktualną nazwą
jest „danina specjalna na obronę Republiki”. Zmieniono również polską nazwę
podatku cypryjskiego, który w umowie z 1992 r. funkcjonował jako „podatek od
majątku”, właściwe brzmienie nazwy tego podatku w języku polskim to „podatek
od zysków ze sprzedaży majątku”.
Artykuł 2 Protokołu
Strona cypryjska zaktualizowała definicję określenia „Cypr”.
Protokół przewiduje także zmianę artykułu 3 ustęp 2 polegającą na dostosowaniu
przepisu do obecnie obowiązującej Konwencji Modelowej OECD. Przepis
dotyczy ogólnych zasad interpretacji określeń stosowanych w Umowie, lecz w niej
niezdefiniowanych.
Artykuł 3 Protokołu
Artykuł 3 Protokołu uchyla przepisy artykułu 9 ustępy 3 i 4 Umowy. Obecna
Umowa przewiduje brak możliwości zakwestionowania dochodu podatnika,
osiągniętego w relacjach polsko-cypryjskich po upływie okresu 5 lat od
zakończenia danego roku podatkowego. Z uwagi na możliwość wydłużenia okresu
przedawnienia, przewidzianą polskim prawem wewnętrznym – np. w sytuacji
wystąpienia o informacje do cypryjskiej administracji podatkowej – obecny zapis
jest niekorzystny z punktu widzenia możliwości weryfikacji podstawy
opodatkowania podatników.
4
Artykuł 4 Protokołu
Artykuł 4 Protokołu zmienia zapisy umowne w zakresie opodatkowania dywidend.
Nowe brzmienie artykułu 10 ustęp 2 a i b Umowy ma na celu dostosowanie jej
zapisów zarówno do przepisów unijnych, regulujących opodatkowanie dywidend,
jak też do aktualnych standardów OECD – przepis z 1992 r. nie zawierał tzw.
klauzuli „beneficial owner”, której przeznaczeniem jest ograniczenie korzyści
umownych do osób uprawnionych, tj. mających miejsce zamieszkania w drugim
Umawiającym się Państwie. Wprowadzono zatem zapis zwalniający dywidendy
u ródła, w przypadku gdy osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka
osobowa), która posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji)
w kapitale spółki wypłacającej dywidendy przez nieprzerwany 24 miesięczny
okres. W pozostałych przypadkach obniżono stawkę podatku u ródła do 5%.
Umowa z 1992 r. przewidywała jednolitą, 10% stawkę podatku u ródła.
Artykuł 5 Protokołu
Umowa z 1992 r. przewiduje stawkę podatku pobieranego u ródła od odsetek
w wysokości 10%.
Artykuł 5 Protokołu obniża ww. stawkę do 5% kwoty odsetek brutto, jednocześnie
wprowadzając analogiczną jak w przypadku dywidend, tzw. klauzulę „beneficial
owner”.
Artykuł 6 Protokołu
Umowa z 1992 r. przewiduje stawkę podatku pobieranego u ródła od należności
licencyjnych w wysokości 5%. Protokół nie wprowadza zmian w zakresie
wysokości stawki podatkowej pobieranej u ródła, jednak analogicznie aktualizuje
przepis w zakresie klauzuli „beneficial owner”.
Wprowadzono również zmianę definicji należności licencyjnych, zawartej
w artykule 12 ustęp 2 umowy. Proponowana zmiana ma na celu jednoznaczne
wyeliminowanie wątpliwości w zakresie opodatkowania programów
komputerowych.
5
Artykuł 7 i 8 Protokołu
W obecnie obowiązującej Umowie, zgodnie z artykułem 15, dochód z pracy
najemnej podlega opodatkowaniu w państwie, w którym praca jest wykonywana.
Ustęp 2 tego artykułu przewiduje wyjątek od tej reguły. Aby wynagrodzenie
zostało zwolnione z opodatkowania, muszą być spełnione trzy warunki. Pierwszy
warunek polega na tym, że odbiorca wynagrodzenia przebywa w drugim państwie,
przez okres bąd okresy nieprzekraczające 183 dni podczas każdorazowego
12-miesięcznego okresu. Taki zapis umożliwiał nadużycia oraz organizowanie
stosunku pracy w taki sposób, aby unikać opodatkowania w państwie goszczącym.
W artykule 8 Protokołu wprowadzono zmianę w tym zakresie, zgodnie z którą
okres 183 dni nie może być przekroczony w każdorazowym dwunasto-
miesięcznym okresie rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku
podatkowym. Zmiana jest zgodna z treścią Modelowej Konwencji OECD
w sprawie podatku od dochodu i majątku.
Analogicznie artykuł 7 Protokołu wprowadził zmianę w artykule 14 Umowy, który
obecnie brzmi:
„Dochód uzyskiwany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym
się Państwie z wykonywania wolnego zawodu lub innej działalności o podobnym
charakterze podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że:
a) osoba ta przebywa w drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub
okresy przekraczające łącznie 183 dni w każdorazowym dwunasto-
miesięcznym okresie.”.
Odniesienie do „każdorazowego dwunastomiesięcznego okresu” wprowadzało
wątpliwości interpretacyjne podczas stosowania Umowy, gdyż nie precyzowało,
jaki okres czasu należy objąć analizą podczas ustalania prawa do opodatkowania
działalności wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie. Nowe brzmienie
przewiduje następujący zapis:
(…) osoba ta przebywa w drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub
okresy przekraczające łącznie 183 dni w każdorazowym dwunastomiesięcznym
okresie rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku podatkowym (…).
6
Dokumenty związane z tym projektem:
- 458 › Pobierz plik