eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o odpadach

Rządowy projekt ustawy o odpadach

projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 456
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odpadach
  • data uchwalenia: 2012-12-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21

456-c1

2) osobę fizyczną i jednostkę organizacyjną niebędące przedsiębiorcami,
wykorzystujące odpady na potrzeby własne, zgodnie z art. 28 ust. 6;
3) osobę władającą powierzchnią ziemi, na której są stosowane komunalne
osady ciekowe w celach, o których mowa w art. 96 ust. 1 pkt 1 – 3;
4) podmiot obowiązany do uzyskania pozwolenia zintegrowanego, o którym
mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony rodowiska;
5) posiadacza odpadów prowadzącego działalno ć w zakresie
unieszkodliwiania odpadów przez ich składowanie w składowiskach
podziemnych, który jest obowiązany do uzyskania koncesji na prowadzenie
takiej działalno ci na podstawie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo
geologiczne i górnicze;
6) posiadacza odpadów obowiązanego do uzyskania decyzji zatwierdzającej
program gospodarowania odpadami wydobywczymi lub zezwolenia na
prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, o których
mowa w ustawie z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych;
7) posiadacza odpadów, który wytwarzane przez siebie odpady, niebędące
odpadami niebezpiecznymi, unieszkodliwia w miejscu ich wytworzenia
zgodnie z wymaganiami okre lonymi w przepisach wydanych na podstawie
ust. 4;
8) posiadacza odpadów, którzy poddaje odzyskowi odpady zgodnie
z wymaganiami okre lonymi w przepisach wydanych na podstawie ust. 4;
9) władającego nieruchomo cią, który zbiera odpady komunalne, wytwarzane
na terenie tej nieruchomo ci;
10) wytwórcę odpadów, który wytwarzane przez siebie odpady zbiera w miejscu
ich wytworzenia.
2. Podmiot, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest obowiązany posiadać umowę
zawartą w formie pisemnej pod rygorem nieważno ci, z posiadaczem odpadów
posiadającym zezwolenie na zbieranie odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów
wymienionych w ust. 1 pkt 1, dotyczącą co najmniej nieodpłatnego przyjmowania odpadów.
3. Do czasu wydania przepisów, o których mowa w ust. 4, posiadacz odpadów
wymieniony w ust. 1 pkt 7 i 8 jest obowiązany do uzyskania zezwolenia na przetwarzanie
odpadów. Z dniem wej cia w życie przepisów wydanych na podstawie ust. 4, zezwolenie na
przetwarzanie odpadów wygasa w zakresie objętym tymi przepisami.

40
4. Minister wła ciwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem
wła ciwym do spraw rodowiska może okre lić, w drodze rozporządzenia, rodzaje i ilo ć
odpadów, jakie mogą być objęte zwolnieniem, o którym mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, oraz
metodę przetwarzania odpadów, która ma być zastosowana, a w przypadku odpadów
niebezpiecznych – także szczegółowe warunki zwolnień w zakresie odzysku odpadów,
kierując się wła ciwo ciami odpadów oraz potencjalnym zagrożeniem dla rodowiska
w trakcie przetwarzania odpadów.
5. Wytwórca odpadów, który prowadzi zbieranie odpadów lub przetwarzanie
odpadów, może być zwolniony z obowiązku uzyskania odrębnego zezwolenia na
prowadzenie tej działalno ci, jeżeli posiada pozwolenie na wytwarzanie odpadów,
z zastrzeżeniem ust. 6.
6. Wytwórca odpadów, o którym mowa w ust. 5, we wniosku o wydanie
pozwolenia na wytwarzanie odpadów jest obowiązany uwzględnić odpowiednio wymagania
przewidziane dla wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów lub wniosku
o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
7. Wła ciwy organ, wydając pozwolenie na wytwarzanie odpadów, uwzględnia
odpowiednio wymagania przewidziane dla zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia
na przetwarzanie odpadów.
8. Pozwolenie na wytwarzanie odpadów, o którym mowa w ust. 7, może być
wydane, jeżeli wydający je organ byłby jednocze nie wła ciwy do wydania danego
zezwolenia na zbieranie odpadów i zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
9. Pozwolenie na wytwarzanie odpadów, o który mowa w ust. 7, jest jednocze nie
odpowiednio zezwoleniem na zbieranie odpadów lub zezwoleniem na przetwarzanie
odpadów.
10. Jeżeli pozwolenie zintegrowane obejmuje zbieranie odpadów lub ich

przetwarzanie, przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio.

Art. 46. 1. Wła ciwy organ odmawia wydania zezwolenia na zbieranie odpadów lub
zezwolenia na przetwarzanie odpadów, w przypadku gdy zamierzony sposób gospodarowania
odpadami:
1) mógłby powodować zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi lub dla
rodowiska;
2) jest niezgodny z planami gospodarki odpadami;
3) jest niezgodny z przepisami prawa miejscowego.

41
2. Wła ciwy organ odmawia wydania zezwolenia na przetwarzanie odpadów
przez termiczne przekształcenie odpadów lub składowanie odpadów, w przypadku gdy
kierownik spalarni odpadów lub współspalarni odpadów albo kierownik składowiska
odpadów nie posiadają wiadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania
odpadami odpowiednie do prowadzonych procesów przetwarzania odpadów.
Art. 47. 1. Jeżeli posiadacz odpadów, który uzyskał zezwolenie na zbieranie odpadów
lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów, narusza przepisy ustawy w zakresie działalno ci
objętej zezwoleniem lub działa niezgodnie z wydanym zezwoleniem, wła ciwy organ wzywa
go do niezwłocznego zaniechania naruszeń, wyznaczając termin usunięcia nieprawidłowo ci.
2. W przypadku gdy posiadacz odpadów, o którym mowa w ust. 1, mimo
wezwania, nadal narusza przepisy ustawy lub działa niezgodnie z wydanym zezwoleniem,
wła ciwy organ cofa to zezwolenie, w drodze decyzji, bez odszkodowania.
3. Cofnięcie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, powoduje zakończenie
działalno ci objętej tym zezwoleniem.
4. Decyzji, o której mowa w ust. 2, wła ciwy organ może nadać rygor
natychmiastowej wykonalno ci, uwzględniając potrzebę bezpiecznego dla rodowiska
zakończenia działalno ci.
5. Posiadacz odpadów, któremu cofnięto zezwolenie, jest obowiązany do
usunięcia odpadów i skutków prowadzonej działalno ci, objętej tym zezwoleniem, na
własny koszt. Przepisy art. 27 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
6. Postępowanie w sprawie wydania decyzji, o której mowa w ust. 2, wszczyna
się z urzędu.
7. Nie wydaje się zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na
przetwarzanie odpadów, jeżeli wniosek dotyczy uprawnień wnioskodawcy objętych decyzją
o cofnięciu zezwolenia, o której mowa w ust. 2, a nie minęły 2 lata od dnia, gdy decyzja
o cofnięciu zezwolenia stała się ostateczna.
Art. 48. 1. Zezwolenie na zbieranie odpadów i zezwolenie na przetwarzanie odpadów
wygasa:
1) po upływie czasu, na jaki zostało wydane;
2) jeżeli podmiot objęty zezwoleniem zaprzestał działalno ci objętej
zezwoleniem lub

z innych powodów zezwolenie stało się
bezprzedmiotowe;
3) na wniosek podmiotu objętego zezwoleniem;

42
4) jeżeli podmiot objęty zezwoleniem nie rozpoczął działalno ci objętej
zezwoleniem w terminie 2 lat od dnia, w którym zezwolenie stało się
ostateczne;
5) jeżeli podmiot objęty zezwoleniem nie prowadził działalno ci objętej
zezwoleniem przez 2 lata.
2. Wła ciwy organ stwierdza, w drodze decyzji, wyga nięcie zezwolenia, jeżeli
zachodzą okoliczno ci, o których mowa w ust. 1.
3. Decyzji stwierdzającej wyga nięcie zezwolenia nie wydaje się, jeżeli posiadacz
odpadów uzyska nowe zezwolenie obejmujące swoim zakresem przedmiot dotychczasowego
zezwolenia.
Rozdział 2
Rejestr
Art. 49. 1. Marszałek województwa prowadzi rejestr podmiotów wprowadzających
produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, zwany dalej „rejestrem”.
2. Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru na wniosek lub z urzędu.
3. Wpisu do rejestru na wniosek oraz wpisu do rejestru z urzędu w przypadku,
o którym mowa w art. 51 ust. 1 pkt 6, dokonuje marszałek województwa, wła ciwy ze
względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę podmiotu.
4. Wpisu do rejestru z urzędu, w przypadkach, o których mowa w art. 51 ust. 1
pkt 1 − 5, dokonuje marszałek województwa, wła ciwy ze względu na miejsce wykonywania
działalno ci.
5. Rejestr jest prowadzony w systemie teleinformatycznym w rozumieniu art. 3
pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalno ci podmiotów realizujących
zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.14)).
6. Rejestr stanowi integralną czę ć Bazy danych o produktach i opakowaniach
oraz o gospodarce odpadami.
7. Rejestr jest publicznie dostępny, z wyłączeniem informacji o:
1) warunkach umowy, jaką wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny
zawarł z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
2) wysoko ci wnoszonych opłat rejestrowych i rocznych;

14) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501, z 2008 r.
Nr 127, poz. 817, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 167, poz. 1131 i Nr 182, poz. 1228
oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654, Nr 185, poz.1092 i Nr 204, poz. 1195. 

43
3) rodzaju i wysoko ci zabezpieczenia finansowego, o którym mowa w art. 18
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym.
Art. 50. 1. Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru na wniosek:
1) z zakresu ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców
w

zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie
produktowej oraz ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach
opakowaniowych:
a) producentów, importerów, dokonujących wewnątrzwspólnotowego
nabycia, eksporterów i dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy
opakowań, a także eksporterów i dokonujących wewnątrzwspólnotowej
dostawy produktów w opakowaniach,
b) wprowadzających na terytorium kraju:

– produkty w opakowaniach,

opony,

oleje
smarowe,
c) prowadzących odzysk lub recykling odpadów opakowaniowych
i poużytkowych,
d) organizacji odzysku,
e) dokonujących eksportu odpadów opakowaniowych lub poużytkowych
oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych lub
poużytkowych w celu poddania ich odzyskowi lub recyklingowi;
2) z zakresu ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów
wycofanych z eksploatacji:
a) wprowadzających pojazdy,
b) prowadzących punkty zbierania pojazdów,
c) prowadzących stacje demontażu,
d) prowadzących strzępiarki;
3) z zakresu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym:
a) wprowadzających sprzęt i przedsiębiorców dokonujących wewnątrz-
wspólnotowego nabycia sprzętu, o którym mowa w art. 3a ust. 1 tej
ustawy,
b) zbierających zużyty sprzęt,

44
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 58

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: