eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o odpadach

Rządowy projekt ustawy o odpadach

projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 456
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odpadach
  • data uchwalenia: 2012-12-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21

456-c1

b) prowadzący przetwarzanie.
Przepisy te stosuje się odpowiednio do wydobywania odpadów.
Nie przewiduje się więc tym samym dodatkowych obciążeń finansowych
przedsiębiorców z tego tytułu. Dodatkowo został ujednolicony termin składania sprawozdań,
co przyczyni się do łatwiejszej realizacji obowiązków ustawowych.
Przewiduje się rezygnację z wydawania decyzji administracyjnych w zakresie
wytwarzania odpadów: decyzji zatwierdzających program gospodarki odpadami
niebezpiecznymi oraz decyzji zatwierdzających program gospodarki odpadami, jak również
z obowiązku przedłożenia informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach
gospodarowania wytworzonymi odpadami, z wyjątkiem pozwoleń wydawanych na podstawie
ustawy – Prawo ochrony rodowiska (tzn. pozwolenia zintegrowanego i pozwolenia na
wytwarzanie odpadów). Zwolnieniami dodatkowo będą objęte podmioty transportujące
odpady oraz prowadzące nieprofesjonalne systemy zbierania (np. sklepy, punkty serwisowe).
Również sprzedawca odpadów oraz po rednik w obrocie odpadami zwolnieni będą
z obowiązku posiadania decyzji w zakresie prowadzonej działalno ci.
Powyższe rozwiązanie powinno przyczynić się do poprawy konkurencyjno ci gospodarki
i przedsiębiorczo ci dla podmiotów wiadczących usługi, w wyniku których powstają odpady
(dotyczy podmiotów, które zgodnie z obowiązującymi przepisami są zobowiązane do
uzyskiwania w poszczególnych starostwach decyzji zatwierdzających program gospodarki
odpadami niebezpiecznymi, decyzji zatwierdzających program gospodarki odpadami oraz
składania informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania nimi,
również składanych wła ciwym starostom). Skutkiem proponowanych regulacji będzie
znacznie większa swoboda prowadzenia wspomnianych rodzajów działalno ci – ponieważ nie
będą one związane z obszarem, dla którego wła ciwy jest okre lony starosta. Umożliwi to
łatwiejsze rozszerzanie obszaru, na którym wiadczone są usługi, co z kolei przyczyni się do
zwiększenia konkurencji w omawianym zakresie.
Pozytywnym wpływem na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć będzie
wprowadzenie nowej możliwo ci – uznania przedmiotów lub substancji za produkty uboczne,
a także wprowadzenie możliwo ci utraty statusu odpadów. Regulacje te mają na celu, w ci le
okre lonych przypadkach (które zostaną wskazane w decyzjach Komisji Europejskiej),
umożliwić, odpowiednio:
1) brak konieczno ci kwalifikowania niektórych substancji powstających w wyniku
procesu produkcyjnego, którego celem nie było ich wyprodukowanie, jako odpadów
(staną się one produktami ubocznymi);
94 
 
2) uznania, że okre lony rodzaj odpadów, po spełnieniu odpowiednich kryteriów,
przestaje być odpadami.
Pozytywny wpływ na konkurencyjno ć i przedsiębiorczo ć ww. rozwiązania polega na
ułatwieniu obrotu okre lonymi rodzajami substancji lub przedmiotami, które w wietle
obowiązujących przepisów stanowią odpady. Możliwo ć niekwalifikowania ich jako
odpadów zniesie konieczno ć stosowania przepisów z zakresu gospodarki odpadami (dotyczy
to zarówno obrotu krajowego, jak i w obrębie Unii Europejskiej).
Zniesienie obciążeń administracyjnych związane jest również z wprowadzeniem
nowych wyłączeń spod przepisów projektowanej ustawy o odpadach. Najważniejszym
nowym wyłączeniem jest wyłączenie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, w tym
produktów przetworzonych, objętych rozporządzeniem (WE) nr 1069/2009, z wyjątkiem
tych, które są przewidziane do składowania na składowisku odpadów albo do przekształcenia
termicznego lub do wykorzystania w zakładzie produkującym biogaz lub w kompostowni,
chyba że produkty te nie są odpadami, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1069/2009.
Dzięki temu posiadacze odpadów, w tym ich wytwórcy (dotyczy to branży
rolno-spożywczej), nie będą zobowiązani do uzyskiwania decyzji administracyjnych
wydawanych na podstawie przepisów ustawy o odpadach w tym zakresie, a także
realizowania innych, wynikających z niej obowiązków.
Kolejnym nowym rozwiązaniem jest ograniczenie stosowania przepisów z zakresu
gospodarki odpadami dotyczących niezanieczyszczonej gleby i innego materiału
występującego w stanie naturalnym, wyłącznie do gleby i materiału wydobytego. Zgodnie
z dotychczas obowiązującym stanem prawnym (prawomocne orzeczenie Europejskiego
Trybunału Sprawiedliwo ci), odpadami mogły być niewydobyte zanieczyszczone masy
ziemne lub skalne, co sprawiało na obszarze całej Unii Europejskiej liczne trudno ci
w realizowaniu takiego wymogu.
Ewentualne, dodatkowe obciążenia finansowe dla przedsiębiorców mogą stanowić
konsekwencję wprowadzenia obowiązku przeprowadzania badań wła ciwo ci fizycznych
i chemicznych dla wszystkich odpadów, stanowiących pozostało ci z procesów termicznego
przekształcania odpadów (nie tylko odpadów powstałych w wyniku termicznego
przekształcania odpadów niebezpiecznych, jak było do tej pory). Jednakże, mając na uwadze
dotychczasowe obowiązki przeprowadzania badań przedmiotowych odpadów powstałych
w wyniku termicznego przekształcania odpadów niebezpiecznych, odpadów kierowanych do
odzysku w budownictwie, a także konieczno ć przeprowadzania badań wła ciwo ci odpadów
95 
 
przed umieszczeniem ich na składowisku odpadów danego typu, należy przypuszczać,
iż wzrost kosztów nie będzie znaczący.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Opisany w pkt 5 pozytywny wpływ projektu założeń na konkurencyjno ć gospodarki
i przedsiębiorczo ć może w konsekwencji przyczynić się do pozytywnego wpływu na rozwój
regionalny.
7. Wpływ aktu normatywnego na ochronę środowiska
Projektowa regulacja wpłynie pozytywnie na ochronę rodowiska poprzez:
1) wprowadzenie wspólnego rejestru podmiotów wprowadzających opakowania,
produkty w opakowaniach oraz baterie, akumulatory, sprzęt elektryczny
i elektroniczny, pojazdy, opony, oleje a także gospodarujących odpadami, który
pozwoli na łatwą i szybką identyfikację przedsiębiorców uczestniczących w systemie
gospodarki odpadami, w tym w ich obrocie, a zatem także ich lepszą kontrolę;
2) opracowanie programów zapobiegania powstawaniu odpadów, ustalających cele
zapobiegania powstawaniu odpadów oraz okre lających odpowiednie wła ciwe
jako ciowe lub ilo ciowe poziomy odniesienia dla przyjętych rodków zapobiegania
powstawaniu odpadów w celu skutecznego nadzorowania i oceny postępu w zakresie
zapobiegania powstawaniu odpadów;
3) podjęcie działań zmierzających do okre lenia utraty statusu odpadów, uznanie
odpadów za produkt uboczny oraz przygotowania do ponownego użycia odpadów,
co przyczyni się do wspierania ponownego użycia produktów i materiałów, jak
również zmniejszenia zużycia surowców pierwotnych, a co za tym idzie – do
ochrony zasobów naturalnych;
4) ograniczenie ilo ci składowanych odpadów na rzecz ich recyklingu i innych form
odzysku, w szczególno ci poprzez wdrożenie rozszerzonej hierarchii sposobów
postępowania z odpadami, oraz poprzez takie kształtowanie planów gospodarki
odpadami i działań legislacyjnych, aby stwarzały one zachęty do tworzenia
i wspierania ponownego wykorzystania i napraw, w tym okre lały kryteria udzielania
zamówień publicznych, zachęty ekonomiczne i inne wła ciwe rodki;
5) objęcie obowiązkiem badania wła ciwo ci fizycznych i chemicznych wszystkich
odpadów, stanowiących pozostało ci z procesów termicznego przekształcania
odpadów (nie tylko niebezpiecznych), co przyczyni się do poznania ich wła ciwo ci,
a co za tym idzie wyboru wła ciwych metod ich zagospodarowania.
96 
18/04/EP
 
Załączniki do ustawy z dnia

Załącznik nr 1
 
Niewyczerpujący wykaz procesów odzysku
 
R 1
Wykorzystanie głównie jako paliwa lub innego rodka wytwarzania energii(*)

R 2
Odzysk/regeneracja rozpuszczalników
R
3
Recykling lub odzysk substancji organicznych, które nie są stosowane jako
rozpuszczalniki (w
tym kompostowanie i inne biologiczne procesy
przekształcania)(**)

R 4
Recykling lub odzysk metali i związków metali

R 5
Recykling lub odzysk innych materiałów nieorganicznych(***)

R 6
Regeneracja kwasów lub zasad

R 7
Odzysk składników stosowanych do redukcji zanieczyszczeń

R 8
Odzysk składników z katalizatorów

R 9
Powtórna rafinacja lub inne sposoby ponownego użycia olejów
R 10
Obróbka na powierzchni ziemi przynosząca korzy ci dla rolnictwa lub poprawę
stanu rodowiska
R 11
Wykorzystywanie odpadów uzyskanych w wyniku któregokolwiek z procesów
wymienionych w pozycji R 1 – R 10
R 12
Wymiana odpadów w celu poddania ich któremukolwiek z procesów wymienionych
w pozycji R 1 – R 11(****)
R 13
Magazynowanie odpadów poprzedzające którykolwiek z procesów wymienionych
w pozycji R1 – R 12 (z wyjątkiem wstępnego magazynowania u wytwórcy
odpadów)
______
(*) Pozycja obejmuje również obiekty przekształcania termicznego przeznaczone wyłącznie
do przetwarzania komunalnych odpadów stałych, pod warunkiem że ich efektywno ć
energetyczna jest równa lub większa niż:
– 0,60 dla działających instalacji, które otrzymały zezwolenie zgodnie ze stosownymi
przepisami wspólnotowymi obowiązującymi przed dniem 1 stycznia 2009 r.,

– 0,65 dla instalacji, które otrzymały zezwolenie po dniu 31 grudnia 2008 r.,
przy zastosowaniu następującego wzoru:
Efektywno ć energetyczna = (Ep - (Ef + Ei))/(0,97 × (Ew + Ef)),
gdzie:
Ep – oznacza ilo ć energii produkowanej rocznie jako energia cieplna lub elektryczna.
Oblicza się ją przez pomnożenie ilo ci energii elektrycznej przez 2,6, a energii cieplnej
wyprodukowanej w celach komercyjnych przez 1,1 (GJ/rok),
Ef – oznacza ilo ć energii wprowadzanej rocznie do systemu, pochodzącej ze spalania paliw
biorących udział w wytwarzaniu pary (GJ/rok),
Ew – oznacza roczną ilo ć energii zawartej w przetwarzanych odpadach, obliczanej przy
zastosowaniu dolnej warto ci opałowej odpadów (GJ/rok),
Ei – oznacza roczną ilo ć energii wprowadzanej z zewnątrz z wyłączeniem Ew i Ef (GJ/rok),
0,97 – jest współczynnikiem uwzględniającym straty energii przez popiół denny
i promieniowanie.
Wzór ten stosowany jest zgodnie z dokumentem referencyjnym dotyczącym najlepszych
dostępnych technik dla termicznego przekształcania odpadów.
(**) Pozycja obejmuje również zgazowanie i pirolizę z wykorzystaniem tych składników jako
odczynników chemicznych.
(***) Pozycja obejmuje oczyszczanie gruntu prowadzące do odzysku gruntu i recykling
nieorganicznych materiałów budowlanych.
(****) Jeżeli nie istnieje inny wła ciwy kod R, może to obejmować procesy wstępne
poprzedzające przetwarzanie wstępne odpadów, jak np. demontaż, sortowanie, kruszenie,
zagęszczanie, granulację, suszenie, rozdrabnianie, kondycjonowanie, przepakowywanie,
separację, tworzenie mieszanek lub mieszanie przed poddaniem któremukolwiek z procesów
wymienionych w poz. R1 – R11.







 
 
 
2
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 55 . [ 56 ] . 57 . 58

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: