eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o odpadach

Rządowy projekt ustawy o odpadach

projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 456
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odpadach
  • data uchwalenia: 2012-12-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21

456-c1

i rodzaju stosowanej technologii oraz ilo ci i rodzajów odpadów
przetwarzanych w tych instalacjach;
15) podmiotach odbierających odpady komunalne od wła cicieli nieruchomo ci
wraz z informacjami o ilo ci odebranych odpadów komunalnych,
z podziałem na odbierane selektywnie i zmieszane, z wyodrębnieniem
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji;
16) gospodarowaniu odpadami komunalnymi w zakresie objętym rocznym
sprawozdaniem z realizacji zadań, o których mowa w art. 9s i art. 9q ustawy
z dnia 13 wrze nia 1996 r. o utrzymaniu czysto ci i porządku w gminach.
3. BDO zawiera także informacje objęte rejestrem.
4. W BDO gromadzi się również informacje niezbędne do realizacji obowiązków,
o których mowa w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 2150/2002 Parlamentu Europejskiego
i Rady (WE) z dnia 25 listopada 2002 r. w sprawie statystyk odpadów (Dz. Urz. WE L 332
z 09.12.2002, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 7, str. 257).
Art. 80. 1. Marszałek województwa:
1) prowadzi i aktualizuje BDO, w tym rejestr;
2) zbiera, przetwarza, przechowuje i zabezpiecza przed utratą dane i informacje
gromadzone w BDO;
3) zapewnia bezpieczeństwo danych i informacji zbieranych i przetwarzanych
oraz dokumentów, które otrzymał w związku z prowadzeniem BDO,
zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.17)).
2. Marszałek województwa niezwłocznie weryfikuje informacje, o których mowa
w art. 79 ust. 2, na podstawie:
1) rocznych sprawozdań, o których mowa w art. 73 i art. 75;
2) decyzji, o których mowa w art. 79 ust. 2 pkt 8 i 9;
3) odrębnych przepisów ustawowych o umieszczaniu informacji w BDO.
3. Marszałek województwa zamieszcza w BDO kopie ostatecznych decyzji
w zakresie gospodarki odpadami, o których mowa w art. 79 ust. 2.

17) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271,
z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 165, poz. 1170
i Nr 176, poz. 1238, z 2010 r. Nr 41, poz. 233, Nr 182, poz. 1228 i Nr 229, poz.1497 oraz z 2011 r. Nr 230,
poz. 1371. 

75
4. Organy wła ciwe do wydawania decyzji w zakresie gospodarki odpadami oraz
innych decyzji wydawanych na podstawie niniejszej ustawy przekazują do wła ciwego
marszałka województwa – w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia, w którym decyzja
stała się ostateczna – kopie ostatecznych decyzji w formie dokumentu elektronicznego
w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalno ci
podmiotów realizujących zadania publiczne – w celu umieszczenia ich w BDO.
5. Wła ciwym marszałkiem województwa, o którym mowa w ust. 4, jest
marszałek tego województwa, na obszarze którego znajduje się obszar wła ciwo ci organu,
który wydał decyzję w I instancji.
Art. 81. 1. Administratorem BDO jest minister wła ciwy do spraw rodowiska lub
wyznaczony przez niego podmiot.
2. Podmiotem, o którym mowa w ust. 1, jest jednostka sektora finansów
publicznych.
3. Administrator koordynuje realizację zadań okre lonych w art. 80 ust. 1.
4. Zadania administratora BDO są finansowane ze rodków budżetu państwa
z czę ci pozostającej w dyspozycji ministra wła ciwego do spraw rodowiska.
Art. 82. 1. BDO jest prowadzona w systemie teleinformatycznym w rozumieniu art. 3
pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalno ci podmiotów realizujących
zadania publiczne.
2. BDO jest prowadzona zgodnie z minimalnymi wymaganiami dla systemów
teleinformatycznych oraz zgodnie z minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych
i wymiany informacji w formie elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r.
o informatyzacji działalno ci podmiotów realizujących zadania publiczne.
Art. 83. 1. Dostęp do BDO posiadają:
1) minister wła ciwy do spraw rodowiska,
2) administrator, jeżeli nie jest nim minister wła ciwy do spraw rodowiska,
3) minister wła ciwy do spraw gospodarki,
4) minister wła ciwy do spraw rolnictwa,
5) minister wła ciwy do spraw transportu,
6) minister wła ciwy do spraw zdrowia,
7) Generalny Dyrektor Ochrony rodowiska i regionalni dyrektorzy ochrony
rodowiska,
8) Prezes Głównego Urzędu Statystycznego i dyrektorzy urzędów
statystycznych,

76
9) Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej oraz dyrektorzy
regionalnych zarządów gospodarki wodnej,
10) Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej
i wojewódzkie fundusze ochrony rodowiska i gospodarki wodnej,
11) Główny Geodeta Kraju,
12) marszałek województwa,
13) wojewoda,
14) starosta,
15) wójt, burmistrz lub prezydent miasta,
16) organy Inspekcji Ochrony rodowiska,
17) organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
18) zarząd związku międzygminnego utworzonego w celu realizacji zadań
z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi

– zwani dalej „użytkownikami”, z tym że dostęp do rejestru odbywa się zgodnie
z art. 49 ust. 7.
2. Użytkownicy posiadają uprawnienia do nieodpłatnego dostępu do BDO
w zakresie związanym z ich kompetencjami i zadaniami.
3. Administrator BDO współpracuje z Szefem Krajowego Centrum Informacji
Kryminalnej w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań ustawowych.
Art. 84. Minister wła ciwy do spraw rodowiska okre li, w drodze rozporządzenia:
1) adres strony internetowej rejestru umożliwiającej dostęp do indywidualnego
konta w BDO,
2) sposób prowadzenia BDO,
3) szczegółowy zakres informacji objęty obowiązkiem gromadzenia w BDO,
4) zakres uprawnień dla poszczególnych użytkowników
– mając na uwadze zapewnienie sprawnego funkcjonowania BDO, ujednolicenia
systemu gromadzenia i przetwarzania informacji zgodnie z wymaganiami
informatyzacji działalno ci podmiotów realizujących zadania publiczne, a także
zakres zadań publicznych realizowanych przez użytkowników.
Dział VII
Szczególne zasady gospodarowania niektórymi rodzajami odpadów
Rozdział 1
PCB oraz odpady zawierające PCB
Art. 85. Zakazuje się odzysku PCB.

77
Art. 86. 1. Odpady zawierające PCB mogą być przetwarzane tylko po usunięciu z tych
odpadów PCB, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Jeżeli usunięcie PCB z odpadów jest niemożliwe, do unieszkodliwiania
odpadów zawierających PCB stosuje się przepisy dotyczące unieszkodliwiania PCB.
Art. 87. 1. PCB unieszkodliwia się przez spalanie w spalarni odpadów.
2. Dopuszcza się również unieszkodliwianie PCB w procesach unieszkodliwiania
D8, D9, D12 i D15, wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, jeżeli zastosowana w tych
procesach technika zapewnia bezpieczne dla rodowiska oraz dla życia i zdrowia ludzi
unieszkodliwianie PCB.
Art. 88. Zakazuje się spalania PCB na statkach.
Art. 89. W karcie ewidencji odpadów zamieszcza się informacje o zawarto ci PCB
w odpadach.
Rozdział 2
Oleje odpadowe
Art. 90. 1. Oleje odpadowe zbiera się osobno, o ile jest to technicznie wykonalne.
2. W przypadkach gdy jest to technicznie wykonalne i opłacalne ekonomicznie
oleje odpadowe o różnych cechach nie powinny być mieszane, jeżeli mieszanie stanowi
przeszkodę w ich przetworzeniu. Zakaz ten dotyczy także mieszania olejów odpadowych
z innymi odpadami lub substancjami.
Art. 91. 1. Oleje odpadowe powinny być przetwarzane zgodnie z hierarchią sposobów
postępowania z
odpadami oraz wymaganiami ochrony życia i zdrowia ludzi oraz
rodowiska, w
tym bez niekorzystnych skutków dla terenów wiejskich lub miejsc
o szczególnym znaczeniu, w szczególno ci przyrodniczym lub kulturowym.
2. Oleje odpadowe powinny być w pierwszej kolejno ci poddawane regeneracji.
3. Jeżeli regeneracja olejów odpadowych jest niemożliwa ze względu na stopień
ich zanieczyszczenia, oleje te powinny być poddawane innym procesom odzysku.
4. Jeżeli regeneracja lub inne procesy odzysku olejów odpadowych są
niemożliwe, dopuszcza się ich unieszkodliwianie.
5. Przez regenerację, o której mowa w ust. 2 – 4, rozumie się jakikolwiek proces
recyklingu, w którym w wyniku rafinacji olejów odpadowych mogą zostać wyprodukowane
oleje bazowe, w szczególno ci przez usunięcie znajdujących się w olejach odpadowych
zanieczyszczeń, produktów reakcji utleniania i dodatków.
6. Szczegółowy sposób postępowania z olejami odpadowymi okre lają przepisy
wydane na podstawie art. 33 ust. 2.

78
Art. 92. Zakazuje się mieszania olejów odpadowych z innymi odpadami
niebezpiecznymi, w tym zawierającymi PCB, w czasie ich zbierania lub magazynowania,
jeżeli poziom okre lonych substancji przekracza dopuszczalne warto ci.
Art. 93. Zakazuje się zrzutu olejów odpadowych do wód, gleby lub ziemi.
Rozdział 3
Odpady medyczne i odpady weterynaryjne
Art. 94. 1. Zakazuje się odzysku odpadów medycznych i odpadów weterynaryjnych,
z wyjątkiem rodzajów odpadów okre lonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 2.
2. Minister wła ciwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem wła ciwym
do spraw rodowiska oraz wła ciwym do spraw rolnictwa okre li, w drodze rozporządzenia,
rodzaje odpadów medycznych i odpadów weterynaryjnych, których odzysk jest
dopuszczalny, kierując się brakiem zagrożeń stwarzanych przez niektóre odpady medyczne
i odpady weterynaryjne oraz możliwo ciami poddania ich odzyskowi.
Art. 95. 1. Zakazuje się unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych lub
zakaźnych odpadów weterynaryjnych we współspalarniach odpadów.
2. Posiadacz odpadów medycznych lub odpadów weterynaryjnych
unieszkodliwiający te odpady jest obowiązany do prowadzenia procesów unieszkodliwiania
oraz do ich monitoringu, z uwzględnieniem wła ciwo ci odpadów i charakteru procesu oraz
zgodnie z wymaganiami i sposobami prowadzenia unieszkodliwiania odpadów okre lonymi
w przepisach wydanych na podstawie ust. 7.
3. Przed wydaniem zezwolenia na przetwarzanie zakaźnych odpadów
medycznych lub zakaźnych odpadów weterynaryjnych polegającego na unieszkodliwianiu
tych odpadów wła ciwy organ wydający zezwolenie występuje do Głównego Inspektora
Sanitarnego o zgodę na dopuszczenie funkcjonowania instalacji lub urządzenia do
unieszkodliwiania tych odpadów, przedkładając kopię wniosku wraz z załącznikami. Do
zgody stosuje się art. 106 Kodeksu postępowania administracyjnego.
4. Główny Inspektor Sanitarny w zgodzie na dopuszczenie do funkcjonowania
instalacji lub urządzenia do unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych lub
zakaźnych odpadów weterynaryjnych okre la:
1) rodzaj i typ (model) instalacji lub urządzenia;
2) dokładne parametry przeprowadzania procesu unieszkodliwiania
odpadów dla danego typu instalacji lub urządzenia;

79
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 30 ... 58

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: