Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c3
W § 4 projektu rozporządzenia określa się konieczne wyposażenie instalacji lub urządzeń
do termicznego przekształcania odpadów. Mowa jest w nim o automatycznie włączającym się
palniku pomocniczym do stałego utrzymywania wymaganej temperatury, systemie podawania
odpadów, urządzeniach technicznych do odprowadzania gazów spalinowych, urządzeniach
technicznych do odzysku energii, urządzeniach technicznych służących do ochrony gleby, ziemi i
wód oraz urządzeniach technicznych do gromadzenia suchych pozostałości podprocesowych.
Powyższe wymagania służą zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony środowiska i zdrowia
ludzkiego, poprzez wprowadzenie minimalnych standardów dla instalacji lub urządzeń, które
zapewnią, że proces termicznego przekształcania zostanie przeprowadzony w całości oraz bez
przekraczania dopuszczalnych wartości emisji. Ponadto, propozycje regulacji mają wpłynąć na
rozwój w Polsce instalacji i urządzeń, których technologia przewidywać będzie odzysk energii
powstającej w procesie. Wpłynie to na zmniejszenie zużycia energii niezbędnej do termicznego
przekształcania odpadów. Z jednej strony będzie to miało walor środowiskowy, z drugiej
natomiast pozytywnie wpłynie na prowadzenie działalności gospodarczej.
W § 5 oraz 6 przewidziano przepisy dotyczące pomiaru, analizy i ich weryfikacji w
zakresie termicznego przekształcania odpadów. Służyć mają one zapewnieniu, że proces
przebiega zgodnie z wymaganiami przewidzianymi w innych przepisach rozporządzenia.
§ 7, 8 i 9 zawierają informację o sprawach związanych z termicznym przekształcaniem
odpadów, a uregulowanych w innych aktach prawnych. Mowa jest tutaj o standardach
emisyjnych z instalacji, dopuszczalnych ilościach substancji zawartych w ściekach
wytwarzanych w procesie termicznego przekształcania odpadów oraz o wymaganiach w zakresie
prowadzenia pomiarów wielkości substancji lub energii wprowadzanej do środowiska.
W § 10 określono środki bezpieczeństwa na wypadek wystąpienia zakłóceń procesu
termicznego przekształcania odpadów w instalacjach lub urządzeniach. Dotyczą one warunków
prowadzenia procesu oraz pracy urządzeń ochronnych. Rozwiązania te mają na celu
uniemożliwienie emisji szkodliwych substancji, co miałoby negatywny wpływ na środowisko
oraz zdrowie ludzi.
W § 11 przewiduje się rozwiązania dotyczące pozostałości po termicznym
przekształcaniu odpadów. Mając na uwadze zarówno cele środowiskowe, jak i zmniejszenie
obciążeń dla przedsiębiorców, wprowadzono zarówno konieczność unieszkodliwienia
pozostałości (w tym odzysku), jak i możliwość ich wykorzystania w budownictwie.
6
W § 12, mając na uwadze cel środowiskowy regulacji, wprowadzono konieczność
transportowania i magazynowania pozostałości po termicznym przekształcaniu odpadów w
sposób uniemożliwiający ich rozprzestrzenianie się w środowisku.
W § 13 wskazano, że sprawy unieszkodliwiania pozostałości po termicznym
przekształcaniu odpadów poprzez składowanie regulują przepisy odrębne.
§
14
przewiduje
wyłączenie stosowania omówionych powyżej przepisów dla instalacji
doświadczalnych, przerabiających poniżej 50 Mg odpadów rocznie. Wprowadzono także
wyłączenie przepisów w stosunku do niektórych rodzajów odpadów, jak również częściowe
wyłączenia do niektórych procesów.
Regulacja podlega notyfikacji, zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel regulacji
Celem regulacji jest wypełnienie, zawartej w art. 159 ust. 8 projektu ustawy o odpadach,
delegacji dla ministra właściwego do spraw gospodarki, w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw środowiska, do wydania rozporządzenia określającego wymagania dotyczące
prowadzenia procesu termicznego przekształcania odpadów, z wyjątkiem odpadów medycznych i
weterynaryjnych oraz sposoby postępowania z odpadami, stanowiącymi pozostałości z procesów
termicznego przekształcania odpadów.
Tym samym, transponowane zostaną do prawa polskiego przepisy dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2000/76/WE z dnia 4 grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów.
2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Rozporządzenie oddziałuje na prowadzących instalacje i urządzenia do termicznego
przekształcania odpadów oraz na wykorzystujących pozostałości z tego procesu.
3. Konsultacje
Projekt
rozporządzenia, zostanie umieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Gospodarki oraz przesłany do partnerów społecznych.
4. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Brak
wpływu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
5. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Brak
wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Brak
wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość w zakresie zmian, w
stosunku do poprzednio obowiązującej regulacji.
7. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
8
Brak
wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
8. Wpływ aktu normatywnego na ochronę środowiska
Brak
wpływu na ochronę środowiska w zakresie zmian, w stosunku do poprzednio
obowiązującej regulacji.
23-04-aa
9
Projekt
ROZPORZ DZENIE MINISTRA RODOWISKA1)
z dnia
w sprawie stwierdzania kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami
Na podstawie art. 166 ust. 7 ustawy z dnia …… o odpadach (Dz. U., poz.) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) tryb powoływania komisji egzaminacyjnej do przeprowadzenia egzaminu w zakresie
gospodarowania odpadami, zwanej dalej „komisją egzaminacyjną”, oraz jej skład;
2) zakres wiadomości podlegających sprawdzeniu;
3) tryb przeprowadzania egzaminu;
4) sposób uiszczania opłat związanych z przeprowadzeniem egzaminu i wydaniem świadectwa
stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami oraz sposób ich uiszczania;
5) wysokość wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnej;
6) wzór świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami.
§ 2. 1. Komisję egzaminacyjną powołuje się w pięcioosobowym składzie, spośród osób spełniających
łącznie następujące warunki:
1) posiadających wyższe wykształcenie z zakresu nauk biologicznych, chemicznych, prawa,
inżynierii środowiska, geologii, inżynierii chemicznej lub technologii chemicznej;
2) zatrudnionych w administracji publicznej, szkołach wyższych, jednostkach badawczo-
rozwojowych lub prowadzących działalność w zakresie termicznego przekształcania odpadów lub
składowania odpadów.
2. W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą:
1) przewodniczący;
2) sekretarz;
3) pozostali członkowie.
3. Przewodniczącego i sekretarza komisji egzaminacyjnej wybiera marszałek województwa
spośród jej członków.
§ 3. 1. Komisja egzaminacyjna przeprowadza egzamin z zakresu:
1) termicznego przekształcania odpadów;
2) składowania odpadów.
2. Egzamin, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:
1) znajomość regulacji prawnych dotyczących ochrony środowiska i gospodarowania odpadami,
w szczególności:
a) zasad gospodarowania odpadami,
b) obowiązków posiadaczy odpadów,
c) procedur przyjmowania i badania odpadów w spalarniach odpadów i współspalarniach
odpadów, procedur przyjmowania odpadów, metod i sposobów eksploatacji, zamknięcia i
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).