Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c3
Kryteria dopuszczania odpadów o kodach 19 08 05, 19 08 12, 19 08 14, 19 12 12 oraz z grupy 20 do
składowania na składowisku odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne
Lp.
Parametr
Wartość graniczna
1
2
3
1
Ogólny węgiel organiczny (TOC)
5 % suchej masy
2
Strata przy prażeniu (LOI)
8 % suchej masy
3
Ciepło spalania
maksimum 6 MJ/kg suchej masy
10
ZAŁ CZNIK Nr 6
Kryteria dopuszczania stałych, niewchodz cych w reakcje, odpadów powstałych po przetworzeniu odpadów
niebezpiecznych do składowania na składowisku odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne
1. Kryteria decydujące o możliwości skierowania odpadów do składowania na składowisku odpadów innych
niż niebezpieczne wraz z odpadami innymi niż niebezpieczne obejmują:
1) dopuszczalne graniczne wartości wymywania;
2) parametry dodatkowe.
2. Dopuszczalne wartości graniczne dla odpadów ziarnistych o małych wymiarach poszczególnych elementów,
przeznaczonych do składowania w kwaterach razem z odpadami niebezpiecznymi stabilnymi i niereaktywnymi1),
wyznacza się przy stosunku cieczy do fazy stałej 10 lub 2 l/kg całkowitej zawartości składników, przy czym test
pomocniczy wykonuje się w przypadku braku możliwości przeprowadzenia testu podstawowego.
3. Dopuszczalne wartości graniczne dla odpadów monolitycznych o dużych wymiarach poszczególnych
elementów, przeznaczonych do składowania w kwaterze razem z odpadami niebezpiecznymi stabilnymi,
niereaktywnymi, wyznacza się zgodnie z testem podstawowym.
Graniczne wartości wymywania
Dopuszczalne graniczne wartości wymywania*)
Lp.
Składnik
ciecz/faza stała = 10 l/kg
ciecz/faza stała = 2 l/kg
[mg/kg suchej masy] test
[mg/kg suchej masy] test
podstawowy
pomocniczy
1
2
3
4
1
Arsen (As)
2
0,4
2
Bar (Ba)
100
30
3
Kadm (Cd)
1
0,6
4
Chrom całkowity (Cr)
10
4
5
Miedź (Cu)
50
25
6
Rtęć (Hg)
0,2
0,05
7
Molibden (Mo)
10
5
8
Nikiel (Ni)
10
5
9
Ołów (Pb)
10
5
10
Antymon (Sb)
0,7
0,2
11
Selen (Se)
0,5
0,3
12
Cynk (Zn)
50
25
13
Chlorki (Cl-)
15.000
10.000
14
Fluorki (F-)
150
60
15
Siarczany (SO 2-
4 )
20.000
10.000
16
Rozpuszczony węgiel organiczny (DOC)
800
380
17
Stałe związki rozpuszczone (TDS)**)
60.000
40.000
11
Objaśnienie:
*) Dopuszczalne
graniczne
wartości wymywania w przypadku odpadów składowanych na składowiskach
wyposażonych w systemy gromadzenia odcieków kierowanych następnie do oczyszczalni ścieków, z
wyjątkiem składników DOC i TDS, uznaje się za spełnione w przypadku wartości wyższych niż określone w
tabeli.
**) Wartości dla stałych związków rozpuszczonych (TDS) mogą być stosowane zamiennie dla wartości siarczanów
i chlorków.
Parametry dodatkowe
Lp.
Parametr
Wartość graniczna
1
2
3
1
Ogólny węgiel organiczny (TOC)
5 % suchej masy
2
pH
minimum 6
3
Wytrzymałość na ścinanie
ł 25 kN/m2
4
Odkształcanie osiowe
Ł 20 %
5
Jednoosiowa wytrzymałość na ściskanie (zgniatanie)
ł 50 kN/m2
_________
1) Stabilność i niereaktywność odpadu oznacza, że jego podatność na wymywanie nie ulega zmianie w dłuższej
perspektywie czasu w warunkach składowiska i przewidywalnych wypadkach:
- w samych odpadach (np. poprzez biodegradację),
- pod
wpływem długotrwale oddziaływających warunków otoczenia (np. woda, powietrze, temperatura,
ograniczenia mechaniczne),
- na skutek oddziaływania innych odpadów (w tym produktów odpadowych takich, jak substancje
wymywane, eluaty i gazy).
12
UZASADNIENIE
Art. 117 ustawy o odpadach, stanowiącej transpozycję dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz
uchylającej niektóre dyrektywy (Dz. Urz. L 312 z 22.11.2008, str. 3), przewiduje delegację dla
ministra właściwego do spraw gospodarki do wydania, w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw środowiska, rozporządzenia określającego odpady obojętne, dla których podstawową
charakterystykę odpadów sporządza się bez przeprowadzania badań laboratoryjnych, kryteria
dopuszczenia odpadów do składowania na składowisku odpadów danego typu oraz zakres badań
potwierdzających spełnienie powyższych kryteriów.
Część przepisów dotychczas obowiązującego rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy
z dnia 7 września 2005 r. w sprawie kryteriów oraz procedur dopuszczania odpadów do
składowania na składowisku danego typu (Dz. U. Nr 186, poz. 1553, z późn. zm.), wydanego na
podstawie delegacji zawartej w art. 55 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach
(Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243, z późn. zm.) zostaje przeniesionych do nowej ustawy
o odpadach. W pozostałej części, zaproponowana regulacja, w większości pokrywa się
z obowiązującymi przepisami dotychczasowego rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy.
§ 2 zawiera odwołanie do załącznika nr 1 do rozporządzenia, w którym wymienione są
rodzaje odpadów, w stosunku do których podstawową charakterystykę przeprowadza się bez
przeprowadzania badań laboratoryjnych. Enumeratywne wyłączenia są w tym wypadku
niezbędne, gdyż generalną zasadę o konieczności powyższych badań przewiduje art. 109 ust. 2
lit. h ustawy o odpadach.
§ 3 natomiast zawiera odwołanie do załączników, które szczegółowo precyzują kryteria
dopuszczania poszczególnych rodzajów odpadów do składowania na odpowiednich typach
składowisk odpadów.
§ 4 precyzuje natomiast zakres badań przeprowadzanych w stosunku do tych odpadów,
dla których jest to wymagane.
Zaproponowane przepisy, w tym zawarte w załącznikach, są transpozycją do prawa
polskiego uregulowań zawartych w decyzji Rady z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiającej
kryteria i procedury przyjęcia odpadów na składowiska, na podstawie art. 16 i załącznika II do
dyrektywy 1999/31/WE.
13
Regulacja podlega notyfikacji, zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
14