eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o odpadach

Rządowy projekt ustawy o odpadach

projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 456
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odpadach
  • data uchwalenia: 2012-12-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21

456-c3


Zał cznik nr 3
Warunki przeprowadzania procesów unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych
i zakaźnych odpadów weterynaryjnych
Procesy unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów
weterynaryjnych prowadzi się z zachowaniem warunków określonych w ust. 1-4 załącznika nr 2 do
rozporządzenia, z tym że dodatkowo:
1) podczas procesu termicznego przekształcania odpadów odpady te umieszcza się bezpośrednio
w piecu, bez wcześniejszego mieszania z innymi kategoriami odpadów;
2) proces termicznego przekształcania odpadów prowadzi się w
specjalnie do tego
przystosowanych urządzeniach lub instalacjach z zachowaniem parametrów procesu
zapewniających pozbawienie tych odpadów właściwości niebezpiecznych;
3) urządzenie lub instalację wykorzystywaną do unieszkodliwiania tych odpadów poddaje się, co
najmniej raz na 3 miesiące, kontroli skuteczności procesu, metodami określonymi w załączniku nr 2
pkt 10 do rozporządzenia Ministra rodowiska z dnia w sprawie warunków uznania odpadów
niebezpiecznych za odpady inne niż niebezpieczne.

7

Zał cznik nr 4
Sposób i zakres prowadzenia monitoringu procesów unieszkodliwiania odpadów medycznych
i weterynaryjnych

1. Monitoring procesów unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych prowadzi się
według wskazań przewidzianych przez producenta dla stosowanych procesów technologicznych
w danym urządzeniu lub instalacji, w celu zapobiegania zagrożeniom stwarzanym przez te odpady.
2. Monitoring prawidłowości przebiegu procesu i jego skuteczności prowadzi się na podstawie
wyników uzyskanych z automatycznego rejestru parametrów procesu.
3. Podczas procesu termicznego przekształcania odpadów przeprowadza się ciągły pomiar:
1) temperatury w komorze spalania, mierzonej w pobliżu jej ściany wewnętrznej, w sposób
eliminujący wpływ promieniowania cieplnego płomienia;
2) zawartości tlenu w gazach poprocesowych;
3) ciśnienia gazów poprocesowych.
4. W przypadku gdy techniki pomiarowe zastosowane do poboru i analizy składu gazów
poprocesowych nie obejmują osuszania gazów przed ich analizą, proces monitoruje się także
w zakresie zawartości pary wodnej w gazach poprocesowych.















8

UZASADNIENIE

Projekt
niniejszego
rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego dla
ministra właściwego do spraw zdrowia zawartego w art. 95 ust. 7 ustawy z dnia … o odpadach
(Dz.
U. poz.) i określa dopuszczalne wymagania i sposoby unieszkodliwiania odpadów
medycznych i weterynaryjnych
Rozporządzenie to zastąpi obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie dopuszczalnych sposobów i warunków unieszkodliwiania odpadów
medycznych i weterynaryjnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 8, poz. 104 oraz z 2004 r. Nr 200, poz. 2061).
Projekt
rozporządzenia umożliwia unieszkodliwianie zakaźnych odpadów medycznych
i zakaźnych odpadów weterynaryjnych, metodami innymi niż metody termiczne, zapewniającymi
bezpieczeństwo w zakresie ochrony zdrowia oraz ochrony środowiska, w tym w szczególności
umożliwienie prowadzenia pełnej kontroli warunków prowadzenia tych procesów oraz ich
skuteczności.
Projektowane rozporządzenie określa warunki przeprowadzania procesów
unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych. Warunki dotyczą procesów obróbki
fizyczno-chemicznej oraz termicznego przekształcania odpadów.
Ponadto projektowane rozporządzenie reguluje kwestie dotyczące sposobu i zakresu
prowadzenia monitoringu procesów unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych.
Natomiast zagadnienia dotyczące zagospodarowania, tzn. magazynowania, transportu
i unieszkodliwiania odpadów powstałych w wyniku prowadzenia procesów unieszkodliwiania
zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych pozostają poza obszarem
właściwości organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Zagadnienia te regulują przepisy ustawy
z dnia ... o odpadach (Dz. U. poz. ...).
Projektowana regulacja jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i przepisów technicznych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).






9

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowane regulacje oddziałują na podmioty prowadzące działalność unieszkodliwiania
odpadów medycznych i weterynaryjnych.

2. Konsultacje społeczne
Równolegle do uzgodnień międzyresortowych projektowana regulacja została skonsultowana
z następującymi podmiotami:
1) Narodowym Instytutem Zdrowia Publicznego – Państwowym Zakładem Higieny,
2) Krajową Izbą Gospodarki Odpadami, Al. Jerozolimskie 44 pok. 324/325, 00–024 Warszawa,
3) Polską Izbą Gospodarki Odpadami, ul. Złota 44/46, 00–120,
4) Stowarzyszeniem Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami, ul. Grunwaldzka 1,
99–300 Kutno,
5) Ogólnopolskim Towarzystwem Zagospodarowania Odpadów 3R, ul. Zbydniowicka 12,
30–689 Kraków,
6) Dolnośląskim Centrum Unieszkodliwiania Odpadów Medycznych, ul. Canaletta 28,
51–650 Wrocław,
7) Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Recyklingu, ul. Karmelicka 30/2, 00–181 Warszawa,
8) Polskim Klubem Ekologicznym, ul. Sławkowska 26A, 31–014 Kraków,
9) Stowarzyszeniem na Rzecz Rozwoju i Stosowania Bezdioksynowych Technologii
Unieszkodliwiania Niebezpiecznych Odpadów Medycznych w Krakowie, ul. Zbożowa 2,
30–002 Kraków,
10) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
11) Konfederacją Pracodawców Polskich,
12) Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego,
13) Uniwersytetem Jagiellońskim,
14) Politechniką Łódzką,
15) Politechniką ląską.
Projekt został również zamieszczony na stronach internetowych Ministerstwa Zdrowia oraz
w
Biuletynie Informacji Publicznej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r.
Nr 42, poz. 337).
W wyniku konsultacji społecznych nie wniesiono uwag do projektu.

10

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanych regulacji spowoduje pozytywne skutki dla budżetu Państwa,
poprzez zwiększenie aktywności gospodarczej firm zaangażowanych w obrót odpadami.
Przewiduje się wzrost wpływów z podatków dochodowych tych firm oraz podatków pośrednich.
Spodziewana aktywizacja zawodowa winna skutkować wzrostem podatków na rzecz samorządu
terytorialnego. Obniżenie kosztów unieszkodliwiania odpadów medycznych przełoży się
w znaczący sposób na obniżenie kosztów funkcjonowania jednostek służby zdrowia.

4. Wpływu regulacji na rynek pracy
Biorąc pod uwagę, iż przyjęcie proponowanych regulacji będzie impulsem do podejmowania
niektórych rodzajów działalności gospodarczej, ich wprowadzenie pozwoli pozyskać nowe miejsca
pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane regulacje przyczynią się do wzrostu konkurencyjności i zachęcą do podejmowania
działalności gospodarczej mającej za przedmiot utylizację odpadów. Spodziewany jest wzrost
aktywności przedsiębiorstw działających na rzecz tych bezpośrednio związanych z szeroko pojętą
utylizacją odpadów – producentów kontenerów, pojazdów, odbiorców odpadów wtórnych, służb
remontowych i projektowych.
Przewiduje się, że zaproponowane przepisy pozwolą na zniesienie monopolu dużych spalarni
odpadów medycznych, umożliwią ukształtowanie wolnego rynku w zakresie ich utylizacji
i zmniejszenie kosztów ich unieszkodliwiania. Konieczność konkurowania na rynku spowoduje
transfer najnowszych technologii w dziedzinie gospodarowania odpadami, w zakresie zbierania,
selekcji, transportu i wymusi postęp techniczny, technologiczny i organizacyjny, co winno się
przełożyć na wzrost dostępności usług i wzrost poziomu świadomości ekologicznej.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane regulacje nie powodują istotnych długookresowych następstw w rozwoju społecznym
i gospodarczym. Zniesienie obecnie obowiązującej rejonizacji w zakresie unieszkodliwiania
odpadów medycznych pozwoli na konkurowanie ze sobą zarówno dużych spalarni zlokalizowanych
w wielkich aglomeracjach miejskich, jak i niedużych zakładów utylizacyjnych funkcjonujących
w mniejszych ośrodkach miejskich.

11
strony : 1 ... 40 ... 50 . [ 51 ] . 52 ... 60 ... 74

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: