Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c3
eksportu opakowań i produktów w opakowaniach)
Formularz sprawozdania o masie wywiezionych za granicę opakowań1)
Masa wywiezionych za granicę opakowań
Rodzaj materiału,
z jakiego zostało wykonane
jednorazowych
wielokrotnego użytku
ogółem
opakowanie
[Mg]
[Mg]
[Mg]
Papier i tektura
Tworzywa sztuczne
Szkło
Metale – ogółem
w tym: Aluminium2)
Stal2)
Inne – ogółem
w tym: Drewno2)
Wielomateriałowe2)
RAZEM
Obja nienia:
1)
Zgodnie z art. 5, ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz. U. Nr 63, poz. 638, z późn. zm.). Jeżeli rozporządzenie
Ministra rodowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie zawarto ci ołowiu, kadmu, rtęci i chromu sze ciowarto ciowego w opakowaniach (Dz. U. Nr 241, poz. 2095)
okre la warunki zwolnienia lub podwyższenia zawarto ci maksymalnej sumy zawarto ci metali ciężkich w opakowaniu, to należy podać informacje zgodnie z
rozporządzeniem.
2)
Podawanie danych w tym zakresie nie dotyczy małych i rednich przedsiębiorstw.
23
ZAŁ CZNIK 4
WZÓR SPRAWOZDANIA O OLEJACH SMAROWYCH I OPONACH
Dział. 1 Masa wprowadzonych na rynek krajowy produktów oraz osiągnięte poziomy odzysku i recyklingu odpadów poużytkowych (wypełnia
wprowadzający do obrotu oleje smarowe lub opony)
Osiągnięta wielko ć
Masa wprowadzonych na
Wymagany
Osiągnięty
Masa odpadów poddanych:
przekraczająca wymagany
rynek produktów:
poziom6):
poziom7):
poziom8):
Rodzaj
produktu,
odzyskowi:
recyklingowi:
Lp.
Symbol
c
i
c
i )
z którego
y
w
)
y
w 3
faktycznie
faktycznie
%
u
%
u
PKWiU1)
)
2
o
o
u
powstał
u
g
g
m
jąc
g
poddane
poddane
w
w
k
jąc
u
u
odpad1)
łe
a
h
s
a
h
lin
ogółem
w roku
w roku
k
lin
%
k
lin
%
odzysku
recyklingu
ó
g
iązk
y
g
iązk
k
ogó
s
k
k
4)
łem4)
y
w
s
y
w
g
le
w
z
le
w
y
sprawo-
sprawo-
y
c
y
c
o
d
o
d
d
o
c
z
z
o
b
o
o
b
zdawczym
zdawczym5
d
re
d
re
p
o
p
o
re
o
o
5)
)
Obja nienia:
W sprawozdaniu należy podawać odpowiednio z dokładno cią do:
1 kg - masę produktów oraz odpadów poużytkowych;
pełnych złotych - należną opłatę produktową, zaokrągloną zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.);
0,01% - osiągniętą wielko ć odzysku i recyklingu w %.
1)
Rodzaj produktu, z którego powstał odpad, oraz symbol PKWiU – należy podać zgodnie z rodzajami produktów wymienionymi w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 maja
2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej. Symbole PKWiU służą identyfikacji kategorii
produktów przy ich kwalifikowaniu do poszczególnych rodzajów produktów wymienionych w ustawie. Jako poszczególny rodzaj produktu należy traktować rodzaje
produktów, dla których stawki opłat produktowych okre lają przepisy w sprawie stawek opłat produktowych. Należy podać tylko te rodzaje produktów, które zostały przez
przedsiębiorcę wprowadzone na rynek, w kolejno ci ustalonej w załączniku nr 4a do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie
gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i w przepisach w sprawie stawek opłat produktowych.
2)
Masa wprowadzonych na rynek produktów ogółem – należy podać łączną masę wprowadzonych na rynek krajowy produktów z podziałem na poszczególne ich rodzaje, w
danym roku sprawozdawczym.
3)
Masa wprowadzonych na rynek produktów podlegających obowiązkowi odzysku lub obowiązkowi recyklingu – należy podać masę produktów, która stanowi podstawę do
wyliczenia wymaganego poziomu odzysku oraz poziomu recyklingu odpadów poużytkowych. W kolumnach tych nie uwzględnia się produktów, których wprowadzenie na
rynek nie powoduje powstania obowiązku odzysku oraz obowiązku recyklingu odpadów poużytkowych z nich powstających, na przykład: produkty wyeksportowane lub
wywiezione z terytorium kraju w drodze wewnątrzwspólnotowej dostawy przez po rednika; produkty importowane lub wprowadzone na terytorium kraju w drodze
wewnątrzwspólnotowego nabycia, które następnie zostały wyeksportowane lub dokonano ich wewnątrzwspólnotowej dostawy.
24
4) Masa odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi ogółem – należy podać łączne masy lub ilo ci odpadów poużytkowych faktycznie przekazanych w danym roku
sprawozdawczym do odzysku i recyklingu oraz masy przekraczające wymagany poziom odzysku i recyklingu uzyskane w roku poprzednim i uwzględnione w danym roku
sprawozdawczym.
5)
Masa odpadów faktycznie poddanych odzyskowi i recyklingowi w roku sprawozdawczym – należy podać masę faktycznie przekazanych, w danym roku sprawozdawczym,
odpadów poużytkowych do odzysku i recyklingu, z podziałem na poszczególne rodzaje produktów, z których powstał odpad.
6)
Wymagany poziom odzysku i recyklingu w % - należy podać poziom odzysku i recyklingu dla produktów okre lony w przepisach w sprawie rocznych poziomów odzysku i
recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. W przypadku samodzielnej realizacji ustawowych obowiązków należy podać, zgodnie z art. 4 ust. 1a i ust. 1b
ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, odpowiednio poziom
recyklingu w zależno ci od faktycznego sposobu samodzielnej realizacji obowiązków, tzn. zgodnie z przepisami w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu
odpadów opakowaniowych i poużytkowych bądź 100 %.
7) Osiągnięty poziom odzysku i recyklingu w % – należy wyliczyć na podstawie odpowiednio: masy lub ilo ci odpadów poużytkowych poddanych w danym roku
sprawozdawczym odpowiednio odzyskowi i recyklingowi ogółem oraz masy lub ilo ci wprowadzonych na rynek krajowy produktów podlegających obowiązkowi odzysku
lub obowiązkowi recyklingu w danym roku sprawozdawczym, z podziałem na poszczególne rodzaje produktów, z których powstał odpad. Wielko ć ta stanowi rzeczywi cie
osiągnięty procentowy poziom odzysku i recyklingu odpadów, również w przypadku przekroczenia wymaganego poziomu odzysku i recyklingu.
8) Osiągnięta wielko ć przekraczająca wymagany poziom – w przypadku przekroczenia wymaganego w danym roku poziomu odzysku lub recyklingu należy wykazać
uzyskaną „nadwyżkę” jako „dodatnią” różnicę, wyrażoną w kilogramach, pomiędzy osiągniętym, a wymaganym odpowiednio poziomem odzysku lub recyklingu.
25
Dział 2. Wysoko ć należnej opłaty produktowej (wypełnia wprowadzający na rynek oleje smarowe lub opony)
Wysoko ć należnej opłaty produktowej w zł2):
Symbol PKWiU1)
Lp.
Rodzaj produktu, z którego powstał odpad1)
z tego dla:
ogółem
odzysku
recyklingu
Razem:
Obja nienia
W sprawozdaniu należy podawać odpowiednio z dokładno cią do pełnych złotych - należną opłatę produktową, zaokrągloną zgodnie z ustawą
z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.);
1) Rodzaj produktu, z którego powstał odpad, oraz symbol PKWiU – należy podać zgodnie z rodzajami produktów wymienionymi w załącznikach nr 3 do ustawy
z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej. Symbole PKWiU służą identyfikacji
kategorii produktów przy ich kwalifikowaniu do poszczególnych rodzajów produktów wymienionych w ustawie. Jako poszczególny rodzaj produktu należy traktować
rodzaje produktów, dla których stawki opłat produktowych okre lają przepisy w sprawie stawek opłat produktowych. Należy podać tylko te rodzaje produktów, które
zostały przez przedsiębiorcę wprowadzone na rynek, w kolejno ci ustalonej w załączniku nr 4a do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w
zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i w przepisach
w sprawie stawek opłat produktowych.
2) Wysoko ć należnej opłaty produktowej – należy obliczyć zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie
gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, z podziałem na poszczególne rodzaje produktów, z których powstał odpad, ogółem oraz oddzielnie dla
odzysku i recyklingu, według następującego wzoru:
p o
N W
s
, gdzie:
100 %
N – oznacza wysoko ć należnej opłaty produktowej w złotych,
W – oznacza masę w kilogramach produktów wprowadzonych na rynek,
p – oznacza wymagany poziom odzysku lub recyklingu w %,
o – oznacza osiągnięty poziom odzysku lub recyklingu odpadów poużytkowych obliczony jako iloraz masy lub ilo ci faktycznie poddanych odzyskowi lub recyklingowi i masy
lub ilo ci wprowadzonych na rynek produktów wyrażony w %,
s – oznacza stawkę jednostkową opłaty produktowej w złotych za sztukę lub
w złotych za kilogram, okre loną w przepisach w sprawie stawek opłat produktowych;
jeżeli p - o ma warto ć ujemną, jako należną opłatę produktową wpisuje się warto ć „0”.
26
ZAŁ CZNIK 5
WZÓR SPRAWOZDANIA O POJAZDACH
Dział 1. Pojazdy wycofane z eksploatacji (wypełnia wprowadzający).
Roczne sprawozdanie o wysoko ci należnej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów za rok.....
Liczba pojazdów wprowadzonych w danym roku kalendarzowym na
terytorium kraju (szt.)
Liczba dni w roku kalendarzowym, w których nie zapewniono sieci1)
Liczba dni w roku kalendarzowym, w których zapewniono sieć
obejmującą co najmniej 95 % terytorium kraju
Liczba dni w roku kalendarzowym, w których zapewniono sieć
obejmującą poniżej 95 %, ale nie mniej niż 90 % terytorium kraju
Liczba dni w roku kalendarzowym, w których zapewniono sieć
obejmującą poniżej 90 %, ale nie mniej niż 85 % terytorium kraju
Liczba dni w roku kalendarzowym, w których zapewniono sieć
obejmującą poniżej 85 % terytorium kraju
Wysoko ć należnej opłaty (zł)2)
Wysoko ć wpłaconej opłaty (zł)
Obja nienia:
1) Liczbę dni w danym roku kalendarzowym, w których nie zapewniono sieci, należy podać, z uwzględnieniem
art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr
25, poz. 202 i Nr 175, poz. 1458 oraz z 2007 r. Nr 176, poz. 1236), jedynie w przypadku wprowadzających,
którzy zapewnili sieć zgodną z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów
wycofanych z eksploatacji. W przypadku gdy wprowadzający pojazd nie zapewnił sieci zgodnej z art. 11 ust.
1 ustawy, należy wpisać liczbę dni w danym roku kalendarzowym.
2)
Wzór do obliczenia opłaty za brak sieci:
A 500 C
B
1
C
0,25
2
C
0,5
3
D
D
D
gdzie:
A -
wysoko ć należnej opłaty za brak sieci, w złotych,
B -
liczba pojazdów wprowadzonych w danym roku kalendarzowym na terytorium kraju (liczba ta odnosi
się do całego roku, w którym pojazdy były wprowadzane, a nie do poszczególnych dni, w których
wystąpiło okre lone procentowe pokrycie sieci),
C1 - liczba dni w danym roku kalendarzowym, w których zapewniono sieć obejmującą poniżej 95 %, ale
nie mniej niż 90 % terytorium kraju,
C2 - liczba dni w danym roku kalendarzowym, w których zapewniono sieć obejmującą poniżej 90 %, ale
nie mniej niż 85 % terytorium kraju,
C3-
liczba dni w danym roku kalendarzowym, w których zapewniono sieć obejmującą poniżej 85 %
terytorium kraju,
D -
liczba dni w danym roku kalendarzowym.
27