Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c3
nr
1 do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym, z którego powstał zebrany przez niego zużyty sprzęt,
– adresy miejsc, w których jest zbierany zużyty sprzęt,
– informację o decyzjach związanych z gospodarką odpadami,
c) w odniesieniu do prowadzącego zakład przetwarzania zawiera:
– informację o przetwarzanym zużytym sprzęcie,
– informację o zakładach przetwarzania,
– informację o zbieranym zużytym sprzęcie,
– informację o decyzjach związanych z gospodarką odpadami,
– informację o wdrożonym systemie jako ci albo o jego braku,
d) w odniesieniu do prowadzącego recykling zawiera:
– kod i nazwę rodzaju odpadów przyjmowanych do recyklingu,
– informację o stosowanym procesie,
– adres miejsca prowadzenia działalno ci w zakresie recyklingu,
– informację o decyzjach związanych z recyklingiem odpadów,
– informacje
o
wdrożonym systemie jako ci, systemie zarządzania rodowiskowego
albo o ich braku,
e) w odniesieniu do prowadzącego inne niż recykling procesy odzysku zawiera:
– kod i nazwę rodzaju odpadów przyjmowanych do innego niż recykling procesu
odzysku,
– informację o stosowanym procesie,
– adres miejsca prowadzenia działalno ci w zakresie innego niż recykling procesu
odzysku,
– informację o decyzjach związanych z gospodarką odpadami,
– informacje
o
wdrożonym systemie jako ci, systemie zarządzania rodowiskowego
albo o ich braku,
f) w odniesieniu do organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego zawiera:
– wykaz
wprowadzających sprzęt, z którymi organizacja zawarła umowy, o których
mowa w art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym, zawierający firmy przedsiębiorców oraz oznaczenia ich siedzib
i numery rejestrowe.
Pkt 4 działu II załącznika nr 1 do rozporządzenia zawiera informacje dotyczące
przedsiębiorców, których działalno ć dotyczy baterii i akumulatorów. W związku z powyższym
wniosek o wpis do rejestru dla tych podmiotów:
a) w odniesieniu do wprowadzającego baterie lub akumulatory zawiera:
– informację o rodzaju i marce wprowadzanych baterii i akumulatorów,
– informację o sposobie realizowania obowiązków wynikających z ustawy,
b) w odniesieniu do prowadzącego zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych
akumulatorów zawiera:
– informację o rodzajach przetwarzanych baterii i akumulatorów oraz o prowadzonych
procesach przetwarzania i recyklingu,
– informację o decyzjach związanych z gospodarką odpadami.
Pkt 5-8 działu II załącznika nr 1 do rozporządzenia zawierają zakres informacji dla:
a) transportującego odpady wykonującego wyłącznie usługi transportowe:
– kod i nazwę rodzajów transportowanych odpadów,
– oznaczenie obszaru prowadzenia działalno ci,
b) sprzedawcy odpadów:
26
– kod i nazwę rodzajów nabywanych i zbywanych odpadów,
– oznaczenie obszaru prowadzenia działalno ci,
c) po rednika w obrocie odpadami:
– kod i nazwę rodzajów odpadów będących przedmiotem obrotu,
– oznaczenie obszaru prowadzenia działalno ci,
d) posiadacza odpadów, o którym mowa w art. 45 ust. 1 pkt 5 lit.a:
– kod i nazwę rodzajów przetwarzanych odpadów,
– informację o przyczynie zwolnienia z obowiązku uzyskania zezwolenia na
przetwarzanie odpadów.
Pkt 9 działu II załącznika nr 1 do rozporządzenia zawiera dane osoby sporządzającej
wniosek, wraz z miejscem na podpis przedsiębiorcy składającego wniosek.
Załącznik nr 2 zawiera wzór wniosku o zmianę wpisu do rejestru lub o wykre lenie
z rejestru, zawierający:
– dane
przedsiębiorcy,
– dane,
które
uległy zmianie,
– datę trwałego zaprzestania wykonywania działalno ci,
– dane osoby wypełniającej wniosek.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa rodowiska.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem UE.
27
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Rozporządzenie dotyczy:
1) z zakresu opakowań:
a) producenta, importera, dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia, eksportera
i dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy opakowań oraz eksportera
i dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów w opakowaniach,
b) wprowadzającego na terytorium kraju produkty w opakowaniach,
c) prowadzącego odzysk,
d) prowadzącego recykling,
e) dokonującego eksportu odpadów opakowaniowych lub poużytkowych oraz
wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych lub poużytkowych,
f) organizacji
odzysku
opakowań;
2) z zakresu opon i olejów smarowych:
a) wprowadzającego na terytorium kraju opony,
b) wprowadzającego na terytorium kraju oleje smarowe;
3) z zakresu pojazdów:
a) wprowadzającego pojazdy,
b) prowadzącego punkt zbierania pojazdów,
c) prowadzącego stację demontażu;
4) z zakresu sprzętu elektrycznego i elektronicznego:
a) wprowadzającego sprzęt,
b) zbierającego zużyty sprzęt,
c) prowadzącego zakład przetwarzania,
d) prowadzącego recykling,
e) prowadzącego inne niż recykling procesy odzysku,
f) organizację odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
5) z zakresu baterii i akumulatorów:
a) wprowadzającego baterie lub akumulatory,
b) prowadzącego zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów;
6) z zakresu ustawy z dnia … o odpadach
a) transportującego odpady,
b) sprzedawcę odpadów,
c) po rednika w obrocie odpadami,
d) posiadacza odpadów zwolnionego z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie
odpadów.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia, zgodnie z § 12 ust. 5 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), zostanie
poddany konsultacjom społecznym w ramach procedury legislacyjnej. Projekt przedmiotowego
rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska
www.mos.gov.pl w dziale Projekty aktów prawnych. Projekt rozporządzenia zostanie przekazany
28
w ramach konsultacji społecznych do stowarzyszeń zrzeszających przedsiębiorców oraz
podmiotów związanych z gospodarką odpadami wskazanych poniżej:
1) NSZZ „Solidarno ć”;
2) Forum
Związków Zawodowych;
3) OPZZ;
4) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego;
5) Państwowa Rada Ochrony rodowiska;
6) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
7) Konfederacja Pracodawców Polskich;
8) Business Centre Club – Związek Pracodawców;
9) Związek Rzemiosła Polskiego;
10) Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami;
11) Centrum Prawa Ekologicznego,
12) Polski Klub Ekologiczny;
13) Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami;
14) Krajowa Izba Gospodarcza;
15) Izba Przemysłowo-Handlowa Gospodarki Złomem;
16) Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa;
17) Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych;
18) Polska Izba Ekologii;
19) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu;
20) Polska Izba Gospodarki Odpadami;
21) Krajowa Izba Gospodarki Odpadami;
22) Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji;
23) Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego;
24) Instytut na Rzecz Ekorozwoju;
25) Instytut Metali Nieżelaznych w Gliwicach;
26) Instytut Ochrony rodowiska.
Ponadto rozporządzenie zostanie przesłane również do następujących organów i instytucji:
1) wojewodowie;
2) marszałkowie województw;
3) Główny Inspektor Ochrony rodowiska;
4) Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej;
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
29
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjno ć wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ aktu normatywnego na ochronę rodowiska
Rozporządzenie nie wpłynie na ochronę rodowiska.
4/64rch
30