Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 376
- Data wpłynięcia: 2012-04-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-10-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1448
376-cz-I
6. Jeżeli homologacja typu przedmiotu wyposażenia lub
części obejmuje przedmioty wyposażenia lub części
niezależnie od tego, czy są przeznaczone do napraw,
przeglądów lub konserwacji pojazdów, nie wymaga
się dodatkowej homologacji typu tych przedmiotów
wyposażenia lub części, jeżeli ustawa nie przewiduje
dla nich obowiązku uzyskania odrębnego świadectwa
homologacji typu.
Art. 70c. Potwierdzenie spełnienia wymagań technicznych
następuje przez wydanie dla:
1) pojazdu:
a) świadectwa homologacji typu WE pojazdu,
b) świadectwa homologacji typu pojazdu;
2) przedmiotu wyposażenia lub części:
a) świadectwa homologacji typu WE przedmiotu
wyposażenia lub części,
b) świadectwa homologacji typu EKG ONZ;
3) sposobu montażu instalacji przystosowującej dany
typ pojazdu do zasilania gazem – świadectwa
homologacji sposobu montażu instalacji
przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania
gazem.
Art. 70d. 1. Producent
nowego
typu
pojazdu,
przedmiotu
wyposażenia lub części jest obowiązany uzyskać dla
każdego nowego typu pojazdu, przedmiotu
wyposażenia lub części odpowiednie świadectwo
homologacji typu WE, z zastrzeżeniem ust. 2 – 6.
2. Nowy typ pojazdu zaprojektowanego i zbudowanego
do użytku przede wszystkim na placach budowy,
w kamieniołomach, w obiektach portowych lub
10
w portach lotniczych oraz pojazdu wolnobieżnego nie
podlega obowiązkowi uzyskania świadectwa
homologacji typu WE pojazdu oraz typu pojazdu.
Producent tego pojazdu może wystąpić
o
dopuszczenie fakultatywne poprzez uzyskanie
świadectwa homologacji typu WE pojazdu,
potwierdzającego spełnienie odpowiednich wymagań
technicznych danego typu pojazdu, w zakresie,
w jakim pojazdy te spełniają wymagania określone
w załącznikach IV i XI do dyrektywy 2007/46/WE.
Przepisu nie stosuje się do pojazdów, o których
mowa w załączniku nr 2 do ustawy, oraz do tramwaju
i trolejbusu.
3.
Nowy typ pojazdu specjalnego Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu,
Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby
Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura
Antykorupcyjnego, Biura Ochrony Rządu, Straży
Granicznej, organów kontroli skarbowej, Służby
Celnej, Inspekcji Transportu Drogowego, Służby
Więziennej i jednostek ochrony przeciwpożarowej
lub nowego typu pojazdu używanego do celów
specjalnych, nie podlega obowiązkowi uzyskania
świadectwa homologacji typu WE pojazdu oraz typu
pojazdu. Producent tych pojazdów może uzyskać
świadectwo homologacji typu WE pojazdu, jeżeli
spełnia odpowiednie wymagania techniczne danego
typu pojazdu określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 1.
4. Producent:
1) tramwaju,
11
2) trolejbusu
– jest obowiązany uzyskać dla każdego nowego
typu tego pojazdu świadectwo homologacji typu
pojazdu.
5. Podmiot
dokonujący montażu instalacji
przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania
gazem jest obowiązany uzyskać świadectwo
homologacji sposobu montażu instalacji
przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania
gazem.
6.
Producent nowego typu pojazdu, przedmiotu
wyposażenia lub części jest zwolniony z obowiązku,
o którym mowa w ust. 1, jeżeli uzyskał:
1) świadectwo homologacji typu WE pojazdu,
w
odniesieniu do pojazdów produkowanych
w ramach małych serii;
2) świadectwo homologacji typu pojazdu,
w
odniesieniu do pojazdów produkowanych
w ramach małych serii;
3) świadectwo homologacji typu pojazdu,
w
odniesieniu do pojazdów kategorii
T4.1, T4.2, T5, C, R;
4) uznanie świadectwa homologacji typu pojazdu
wydanego zgodnie z krajową procedurą
homologacji typu przez właściwy organ innego
niż Rzeczpospolita Polska państwa
członkowskiego Unii Europejskiej;
5) uznanie świadectwa homologacji typu pojazdu dla
pojazdów produkowanych w małych seriach
wydanego na dany typ pojazdu zgodnie z krajową
procedurą homologacji typu przez właściwy organ
12
innego niż Rzeczpospolita Polska państwa
członkowskiego Unii Europejskiej;
6) dopuszczenie jednostkowe pojazdu;
7)
uznanie dopuszczenia jednostkowego pojazdu
wydanego przez właściwy organ innego
niż
Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego
Unii Europejskiej;
8) świadectwo homologacji typu EKG ONZ.
7.
W procedurze homologacji typu WE pojazdu
świadectwa homologacji typu EKG ONZ uznaje się
za równoważne świadectwom homologacji typu WE
przedmiotów wyposażenia lub części w zakresie,
w jakim wymagania określone w regulaminach EKG
ONZ wymienionych w części II załącznika IV do
dyrektywy 2007/46/WE pokrywają się z zakresem
wymagań dla tego przedmiotu wyposażenia lub
części, określonym w odpowiednich dyrektywach lub
rozporządzeniach Unii Europejskiej.
8. W przypadku gdy pojazd, o którym mowa w ust. 2,
nie spełnia wszystkich wymagań dyrektywy
2007/46/WE oraz producent pojazdu nie może
uzyskać zwolnienia z niektórych wymagań
technicznych, o których mowa w art. 70zm ust. 1
pkt 1, uznaje się go za pojazd niekompletny.
9. Przepisu ust. 6 pkt 1 nie stosuje się do pojazdów
specjalnych.
Art. 70e. Obowiązek uzyskania świadectwa homologacji typu nie
dotyczy pojazdu:
1) kategorii M1, przeznaczonego do zawodów
sportowych na drogach lub poza nimi;
2) kategorii L:
13
a) przystosowanego do używania przez osoby
niepełnosprawne,
b) przeznaczonego do zawodów sportowych na
drogach lub poza nimi;
3) kategorii T przeznaczonego do prac leśnych
obejmujących:
a) ciągnik zrywkowy i ciągnik z przednim systemem
załadowczym,
b) pojazd skonstruowany na ramie sprzętu do prac
ziemnych.
Art. 70f. 1. Producent pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub
części jest odpowiedzialny za całość procesu
homologacji oraz za zapewnienie zgodności
produkcji niezależnie od tego, czy bezpośrednio
uczestniczy we wszystkich etapach wytwarzania
pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części.
2.
Producent pojazdu skompletowanego jest
odpowiedzialny za uzyskanie świadectwa
homologacji typu przedmiotów wyposażenia lub
części oraz za zapewnienie zgodności produkcji
w zakresie tych przedmiotów wyposażenia lub części,
które zostały dodane na etapie dokonywanej przez
niego kompletacji pojazdu.
3. Producent pojazdu skompletowanego wprowadzający
zmiany w przedmiocie wyposażenia lub części, które
były objęte procedurą homologacji typu na
wcześniejszym etapie kompletacji pojazdu, jest
odpowiedzialny za uzyskanie świadectwa
homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części
oraz za zapewnienie zgodności produkcji w zakresie
dokonanej zmiany.
14
Dokumenty związane z tym projektem:
- 376-cz-II › Pobierz plik
- 376-cz-I › Pobierz plik