eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego

Rządowy projekt ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego

projekt dotyczy utworzenia Rady Dialogu Społecznego - jako forum trójstronnej współpracy strony pracowników, strony pracodawców i strony rządowej - w zamian Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3519
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1240

3519

WRDS obradować będą na posiedzeniach plenarnych, przy czym pierwsze posiedzenie
WRDS zwołać ma marszałek województwa, nie później niż w terminie 3 miesięcy od
złożenia wniosku o utworzenie WRDS. Posiedzenia mają się odbywać w zależności od
potrzeb, nie rzadziej niż raz na 3 miesiące, a zwoływane mają być przez
przewodniczącego WRDS.
W projekcie przewidziano szczegółowe zasady zwoływania i prowadzenia posiedzeń
WRDS, a także udziału w nich. Pracami WRDS kierować będzie Prezydium WRDS, w
skład którego wchodzić ma przewodniczący WRDS i wiceprzewodniczący WRDS –
analogicznie do przypadku Rady. Projekt zakłada kadencyjności (1 rok) i rotacyjność
pełnienia funkcji przewodniczącego wszystkich stron WRDS, pozostawiając wybór
kolejności uzgodnieniom strony.
Zasadą ma być, że WRDS wyraża stanowiska, jeżeli na posiedzeniu każda ze stron
WRDS będzie reprezentowana przez co najmniej jednego przedstawiciela. Wyrażenie
stanowiska przez WRDS wymagać będzie zgody wszystkich biorących udział w
posiedzeniu. W razie braku zgody, każda ze stron będzie mogła przedstawić opinię w
sprawie.
Wnioski zawierające stanowiska dotyczące rekomendacji rozwiązań i propozycji zmian
prawnych WRDS przekazywać będzie Radzie Dialogu Społecznego, a w terminie
30 dni Prezydium Rady będzie informować WRDS o sposobie rozpatrzenia wniosku.
Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe, dostosowujące i
końcowe
Zmiany w przepisach obowiązujących dostosowują nazewnictwo nowych instytucji
dialogu społecznego, Rady Dialogu Społecznego i wojewódzkich rad dialogu
społecznego oraz stanowią konsekwencję zaproponowanych w ustawie rozwiązań.
Przepisy przejściowe
Projekt zakłada uchylenie dotychczasowej ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej
Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu
społecznego, przy czym Trójstronna Komisja do Spraw Społeczno-Gospodarczych ma
działać do dnia powołania pierwszego składu Rady Dialogu Społecznego. Podobny
przepis przejściowy przewidziano dla wojewódzkich komisji dialogu społecznego, które
mają działać do dnia powołania pierwszych składów wojewódzkich rad dialogu
społecznego, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
21

Tworzenie oraz zapewnienie funkcjonowania WRDS będzie zadaniem z zakresu
administracji rządowej, zleconym marszałkowi województwa, finansowanym w drodze
dotacji celowej.
Z dniem wejścia w życie ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach
dialogu społecznego tracą moc uchwały Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-
-Gospodarczych i wojewódzkich komisji dialogu społecznego, zgodnie z § 32 ust. 1
załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w
sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. Nr 100, poz. 908). W myśl tego
przepisu, jeżeli uchyla się ustawę, na podstawie której wydano akt wykonawczy,
przyjmuje się, że taki akt wykonawczy traci moc obowiązującą odpowiednio z dniem
wejścia w życie ustawy uchylającej.
Do pierwszego składu Rady zostaną powołani przedstawiciele każdej organizacji
związkowej, każdej organizacji pracodawców, które w dniu wejścia w życie ustawy
były reprezentowane w Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych, oraz
przedstawiciele strony rządowej na wniosek Prezesa Rady Ministrów.
Sprawy prowadzone przez Trójstronną Komisję do Spraw Społeczno-Gospodarczych na
zasadach określonych w ustawie z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw
Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego,
niezakończone do dnia powołania pierwszego składu Rady Dialogu Społecznego,
przejmować będzie Rada, zgodnie z założeniami projektu mają być one prowadzone na
nowych zasadach. Podobny przepis przejściowy został zaproponowany dla spraw
prowadzonych przez wojewódzkie komisje dialogu społecznego, a niezakończone do
dnia powołania pierwszych składów wojewódzkich rad dialogu społecznego. Ze
względu na fakultatywność powołania WRDS w projekcie przewidziano przepis, iż w
przypadku niepowołania wojewódzkiej rady dialogu społecznego w terminie 6 miesięcy
od dnia wejścia w życie ustawy sprawy prowadzone przez odpowiednią wojewódzką
komisję dialogu społecznego i niezakończone przed upływem tego terminu przejmuje
Rada i prowadzi je na nowych zasadach.
Jeśli chodzi o koszty funkcjonowania WRDS w 2015 r., to wojewoda uwzględni koszty
stanowiące zwrot poniesionych w 2015 r. przez marszałków województw wydatków na
działalność wojewódzkich rad dialogu społecznego w kwocie dotacji celowej. Zwrot ten
będzie odbywał się w oparciu o mechanizm, przewidziany w art. 50a ustawy z dnia
22

13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2015 r.
poz. 513).
Organizacje związkowe i organizacje pracodawców, których reprezentatywność została
stwierdzona na podstawie orzeczenia sądowego wydanego w oparciu o art. 8 ustawy
z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i
wojewódzkich komisjach dialogu społecznego, zgodnie z założeniami projektu
utrzymać mają swoją reprezentatywność do końca 4-letnich okresów.
Projekt przewiduje również przeprowadzenie ewaluacji funkcjonowania przepisów
ustawy po 2 latach jej obowiązywania. W tym terminie Rada przedstawi również
Prezydentowi RP rekomendacje zmian ustawy.
Zgodnie z art. 50 ust. 1a, 4 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych, określono maksymalny limit wydatków będących skutkiem finansowym
ustawy, określono mechanizmy korygujące w przypadku zagrożenia przekroczenia
przyjętego na dany rok limitu oraz wskazano organy monitorujące wykorzystanie limitu
wydatków i odpowiedzialne za wdrożenie mechanizmów korygujących.
I tak, w latach 2016–2025 maksymalny limit wydatków będących skutkiem
finansowym ustawy będzie wynosić:
1) w części 31 –Praca:
a) 2016 – 1 698,66 tys. zł;
b) 2017 – 1 688,33 tys. zł;
c) 2018 – 1 730,54 tys. zł;
d) 2019 – 1 772,07 tys. zł;
e) 2020 – 1 814,6 tys. zł;
f) 2021 – 1 858,15 tys. zł;
g) 2022 – 1 902,75 tys. zł;
h) 2023 – 1 946,51 tys. zł;
i) 2024 – 1 991,28 tys. zł;
j) 2025 – 2 031,1 tys. zł;
2) w części 85 – Wojewodowie:
a) 2016 – 745 tys. zł;
b) 2017 – 760,65 tys. zł;
c) 2018 – 770,83 tys. zł;
d) 2019 – 789,33 tys. zł;
23

e) 2020 – 808,27 tys. zł;
f) 2021 – 827,67 tys. zł;
g) 2022 – 847,54 tys. zł;
h) 2023 – 867,03 tys. zł;
i) 2024 – 886,97 tys. zł;
j) 2025 – 904,71 tys. zł.
W przypadku wykorzystania przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu
wydatków, zostanie zastosowany mechanizm korygujący, polegający na zmniejszeniu
kosztów rzeczowych, ponoszonych przez Biuro Rady Dialogu Społecznego oraz
wojewódzkie rady dialogu społecznego, związanych z realizacją zadań wynikających z
ustawy. Organem właściwym do monitorowania wykorzystania limitów wydatków oraz
wdrożenia mechanizmu korygującego będzie minister właściwy do spraw pracy – w
zakresie części budżetowej 31 – Praca, oraz wojewodowie – w zakresie części
budżetowej 85 – Wojewodowie.
Przepis końcowy zakłada wejście w życie nowej regulacji po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Problematyka regulowana w ustawie jest zgodna z przepisami prawa Unii Europejskiej i
nie podlega obowiązkowi przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej. Opinia ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej
Polskiej w Unii Europejskiej (pismo z dnia 16 kwietnia 2015 r. znak:

DPUE-920-375-15/jf/1) o zgodności z prawem Unii Europejskiej projektu ustawy o
Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego. Projekt ustawy
nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych, określonej w
przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), gdyż nie zawiera przepisów
technicznych.
Projekt ustawy był udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji, zgodnie z § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia
29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979), oraz w
Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zgodnie z
art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
24

prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). W trakcie prac legislacyjnych nad
projektem ustawy nie wpłynęły żadne zgłoszenia zainteresowania pracami nad
projektem wniesione w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa. Ponadto projekt ustawy został zamieszczony na platformie
konsultacji prowadzonej przez ministra właściwego do spraw gospodarki.
W terminie od dnia 7 kwietnia do dnia 17 kwietnia 2015 r. trwały uzgodnienia
międzyresortowe, natomiast w terminie od dnia 7 kwietnia do dnia 28 kwietnia 2015 r.
trwały konsultacje społeczne i publiczne projektu.


25

strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 . 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: