eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3462
  • Data wpłynięcia: 2015-06-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-09-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1649

3462

– 6 –









Załącznik nr 2

WNIOSEK O WYDANIE 1)
Numer wniosku

WW

1.WYPISU
2. ZA WIADCZENIA

Z REJESTRU ZASTAWÓW SKARBOWYCH
A. OZNACZENIE RZECZY RUCHOMEJ LUB ZBYWALNEżO PRAWA MAJ TKOWEżO

1. Oznaczenie rzeczy ruchomej lub zbywalnego prawa maj tkowego
2. Numer identyfikacyjny
3. Numer nadwozia/podwozia/VIN
4. Inne dane identyfikuj ce
B. DANE PODMIOTU WYST PUJ CEżO Z WNIOSKIEM

1. Rodzaj podmiotu wyst puj cego z wnioskiem1)
1. osoba fizyczna
2. podmiot niebędący osobą fizyczną
2. Imi 2)
3. Nazwisko/Nazwa

4. Kraj
5. Województwo
6. Powiat

7. Gmina
8. Ulica
9. Numer domu
10. Numer
lokalu

11. Miejscowo ć
12. Kod pocztowy
13. Poczta
14. NIP
15. Numer PESEL2)
16. Inne dane identyfikacyjne
C. PODPIS PODMIOTU WYST PUJ CEżO Z WNIOSKIEM I DATA WNIOSKU

1. Data wniosku
2. Podpis



























– 7 –




OBJA NIźNIA ŹOTYCZ Cź WYPźŁNIANIA WNIOSKU O WYŹANIź WYPISU/
ZA WIAŹCZźNIA Z RźJźSTRU ZASTAWÓW SKARBOWYCH (WW)

Podmiot zainteresowany wypełnia pozycje niezaciemnione.
Źatę podaje się w formacie dd-mm-rrrr.


1) Zaznacza się właściwy kwadrat, wstawiając „x”.
2) Pozycji nie wypełnia się w przypadku podmiotu niebędącego osobą fizyczną

Część A
Poz. 1 – W przypadku rzeczy ruchomej podaje się nazwę producenta i model.
Poz. 2 – W przypadku, gdy przedmiotem zastawu skarbowego jest pojazd samochodowy podaje się numer
rejestracyjny.
Poz. 3 – W przypadku, gdy przedmiotem zastawu skarbowego jest pojazd samochodowy, podaje się jego numer
identyfikacyjny (VIN).
W przypadku innych ruchomości podaje się numer nadwozia lub podwozia.

Część B
Poz. 14 i 15 – W przypadku osoby fizycznej obligatoryjnemu wypełnieniu podlega jedna z pozycji.
Poz. 16 – W przypadku nierezydentów, którzy nie posiadają identyfikatora podatkowego, pole wypełnia się
numerem paszportu lub innym numerem identyfikacyjnym.

Część C
Poz. 2 – Wypełnia się przypadku sporządzenia wniosku w formie papierowej.


– 8 –

UZASADNIENIE

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 i
699) w art. 46f, zawiera delegację dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
do określenia, w drodze rozporządzenia, struktury Rejestru Zastawów Skarbowych, sposobu
przesyłania wniosków o wpis zastawu skarbowego do Rejestru Zastawów Skarbowych,
wzoru wniosku o wpis zastawu skarbowego do rejestru zastawów oraz wzoru wniosku o
wydanie wypisu z rejestru zastawów i zaświadczenia, wysokości opłaty za wydanie wypisu z
rejestru zastawów lub zaświadczenia, a także trybu zapewnienia dostępu do rejestru zastawów
organom uprawnionym do występowania o wpis zastawu do rejestru zastawów oraz organom
egzekucyjnym, innym niż naczelnicy urzędów skarbowych.
Wydając rozporządzenie Minister Żinansów powinien mieć na względzie potrzebę
zapewnienia bezpieczeństwa przesyłania dokumentów za pomocą środków komunikacji
elektronicznej, ułatwienia pozyskiwania informacji zawartych w rejestrze zastawów i ich
upowszechnienia, sprawność postępowania w sprawie wpisu, wydawania wypisów
i zaświadczeń z Rejestru Zastawów Skarbowych oraz kosztów związanych z wydaniem
wypisu i zaświadczenia z Rejestru Zastawów Skarbowych.
Zgodnie z ustawą – Ordynacja podatkowa Rejestr Zastawów Skarbowych będzie
prowadzony w systemie teleinformatycznym. Budowa systemu obsługi centralnego rejestru
zastawów skarbowych (RZS) została zaplanowana w ramach projektu e-Podatki. Docelowy
model administracji podatkowej zakłada utworzenie RZS w postaci cyfrowego rejestru
obsługiwanego dedykowanym systemem teleinformatycznym. Zakłada się, że wnioski o wpis
i inne dokumenty będą przesyłane są przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu
występującego z wnioskiem oraz organu prowadzącego rejestr zastawów. Organ ten zostanie
wyznaczony przez Ministra Żinansów.
Mając na uwadze, iż organ prowadzący rejestr zastawów, przed dokonaniem wpisu do
Rejestru Zastawów Skarbowych zobowiązany będzie do weryfikacji danych zawartych we
wniosku z danymi wynikającymi z dostępnych mu systemów prowadzących ewidencje osób,
ruchomości lub praw majątkowych mogących być przedmiotem zastawu skarbowego, chyba
że istnieją przeszkody faktyczne uniemożliwiające dokonanie takiego sprawdzenia np. na
skutek problemów technicznych, przewidziano, iż weryfikacja ta będzie się odbywała poprzez
sprawdzenie danych w systemie PESEL lub rejestrze REGON, a w przypadku pojazdów
w Centralnej źwidencji Pojazdów i Kierowców.

W załączniku nr 1 do rozporządzenia określono wzór wniosku o wpis do rejestru
– 9 –

zastawów. Wzór będzie wykorzystywany zarówno do występowania o wpis, jak
i o wykreślenie zastawu skarbowego.
Projekt rozporządzenia zakłada, że naczelnicy urzędów skarbowych, którzy uprawnieni
będą do wydawania wypisów i zaświadczeń z Rejestru Zastawu Skarbowego otrzymają
z urzędu dostęp do tego rejestru zastawów poprzez nadanie im przez organ prowadzący rejestr
identyfikatora i hasła dostępu do systemu teleinformatycznego.
W projekcie przewidziano także, że każdy zainteresowany, będzie mógł złożyć wniosek
o wydanie wypisu z rejestru zastawów lub zaświadczenia w formie elektronicznej (przez
elektroniczną skrzynkę podawczą) oraz papierowej. Podmiot występujący o wypis z rejestru
zastawów lub zaświadczenie będzie mógł wskazać formę, w jakiej chce je otrzymać
– elektroniczną (na skrzynkę podawczą podmiotu zainteresowanego) bądź papierową. Wzór
wniosku o wydanie wypisu lub zaświadczenia określa się w załączniku nr 2 do
rozporządzenia.
W projekcie rozporządzenia określono wysokość opłaty za wydanie wypisu oraz
zaświadczenia. Mając na względzie wysokość kosztów związane z wydawaniem ww.
dokumentów, faktycznie ponoszonych przez właściwe organy, w projekcie przewidziano
opłatę w wysokości 50 zł (tj. pobieranej dotychczas przez Ministra Żinansów). Aby
umożliwić sprawną weryfikację, czy podmiot zwracający się z wnioskiem o wypis z rejestru
zastawów lub zaświadczenie faktycznie dokonał opłaty, dowód jej uiszczenia będzie
dołączany do wniosku o wydanie wypisu lub zaświadczenia. W przypadku wniosków
składanych drogą elektroniczną, dowód uiszczenia opłaty załączany będzie w postaci
elektronicznej kopii dokumentu (np. w formacie pdf).
Organom uprawnionym do występowania o wpis oraz organom egzekucyjnym, innym
niż naczelnicy urzędów skarbowych zostanie zapewniony dostęp do rejestru zastawów
poprzez nadanie im na ich wniosek identyfikatora i hasła dostępu do systemu
teleinformatycznego, w którym będzie prowadzony rejestr.
Stosownie do art. 5 ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
oraz § 80 uchwały Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. Nr 13 poz. 979) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia nie podlega obowiązkowi notyfikacji zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach dotyczących funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych.
Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii źuropejskiej.
– 10 –

Źata sporządzenia
Nazwa projektu
27.04.2015 r.
Projekt rozporządzenia Ministra Żinansów w sprawie Rejestru
Zastawów Skarbowych
ródło
Upoważnienie ustawowe - art. 46f ustawy –
Ordynacja podatkowa
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Ministerstwo Żinansów
Nr w wykazie prac Ministerstwa Finansów


Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu lub
Podsekretarza Stanu
Jacek Kapica, Podsekretarz Stanu
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
żrzegorz Mróz, Z-ca Dyrektora Departamentu Administracji Podatkowej
Tel. 22 694 40-34
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Rozporządzenie wykonuje delegację zawartą w art. 46f ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 i
699). Ww. przepis upoważnia ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia m.in. struktury
Rejestru Zastawów Skarbowych, sposobu przesyłania wniosków o wpis zastawu skarbowego do Rejestru Zastawów
Skarbowych, wzoru wniosku o wpis zastawu skarbowego do rejestru zastawów oraz wniosku o wydanie wypisu
z rejestru zastawów i zaświadczenia, a także wysokości opłaty za wydanie wypisu z rejestru zastawów lub zaświadczenia
i trybu zapewnienia dostępu do rejestru zastawów organom uprawnionym do występowania o wpis zastawu skarbowego
do rejestru zastawów oraz organom egzekucyjnym, innym niż naczelnicy urzędów skarbowych.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
W projekcie rozporządzenia określono, iż Rejestr Zastawów Skarbowych będzie prowadzony w systemie
teleinformatycznym. Zakłada się, że wnioski o wpis i inne dokumenty będą przesyłane są przez elektroniczną skrzynkę
podawczą organu, który złoży wniosek o wpis lub wykreślenie zastawu skarbowego oraz organu prowadzącego rejestr
zastawów. Przed dokonaniem wpisu organ prowadzący rejestr zastawów, zobowiązany będzie do weryfikacji danych
zawartych we wniosku z danymi wynikającymi z dostępnych mu systemów prowadzących ewidencje osób, ruchomości
lub praw majątkowych mogących być przedmiotem zastawu skarbowego (np. w systemie PźSźL lub rejestrze RźżON,
a w przypadku pojazdów w Centralnej źwidencji Pojazdów i Kierowców). Naczelnicy urzędów skarbowych uprawnieni
do wydawania wypisów i zaświadczeń z Rejestru Zastawu Skarbowego otrzymają z urzędu dostęp do tego rejestru
zastawów poprzez nadanie im przez organ prowadzący rejestr zastawów identyfikatora i hasła dostępu do systemu
teleinformatycznego.
W projekcie przewidziano także, że każdy zainteresowany, będzie mógł złożyć wniosek o wydanie wypisu lub
zaświadczenia w formie elektronicznej oraz papierowej. W projekcie przewidziano opłatę za wydanie wypisów
i zaświadczeń w wysokości 50 zł. Źostęp do rejestru zastawów będzie zapewniony także organom uprawnionym do
występowania o wpis oraz organom egzekucyjnym, innym niż naczelnicy urzędów skarbowych, poprzez nadanie im na
ich wniosek identyfikatora i hasła dostępu do systemu teleinformatycznego, w którym będzie prowadzony rejestr
zastawów.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Brak danych
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Wierzyciele
brak danych

Pozytywne – może wpłynąć na
skuteczne zaspokojenie
wierzyciela.
Zobowiązani
brak danych

Pozytywnie – będą mieli
zapewnioną sprawniejszą obsługę
i możliwość szybkiego
uzyskiwania informacji
i weryfikacji danych zawartych
w rejestrze zastawów.
Organy egzekucyjne
Organy uprawnione na

Pozytywne – będą miały
podstawie art. 19 ustawy
zapewnioną sprawniejszą wymianę
z dnia 17 czerwca 1966 r.
informacji nt. danych w rejestrze
o postępowaniu
zastawów.
egzekucyjnym
strony : 1 ... 40 ... 51 . [ 52 ] . 53 ... 60 ... 67

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: