Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3433
- Data wpłynięcia: 2015-05-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- data uchwalenia: 2015-09-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1607
3433
o
azyl
jest
szczególnie
skomplikowane, państwo członkowskie,
do którego skierowano wniosek, może
udzielić odpowiedzi po upływie
wnioskowanego terminu, jednakże w
każdym przypadku w ciągu jednego
miesiąca. W takich sytuacjach państwo
członkowskie, do którego skierowano
wniosek, musi powiadomić o swojej
decyzji
o
odroczeniu
udzielenia
odpowiedzi
wnioskujące
państwo
członkowskie w terminie pierwotnie
wnioskowanym.
96.
Art. 22
7. Brak podjęcia działań w terminie N
ust. 7
dwóch miesięcy, wymienionym w ust.
1, oraz w terminie jednego miesiąca,
wymienionym
w
ust.
6,
jest
równoznaczne z akceptacją wniosku i
pociąga za sobą obowiązek przejęcia
danej osoby, w tym obowiązek
poczynienia odpowiednich przygotowań
do jej przybycia.
Sekcja III
Postępowania w sprawie wtórnego przejęcia
Art. 23
Składanie wniosku o wtórne przejęcie, w przypadku gdy we wnioskującym państwie członkowskim został złożony nowy wniosek o udzielenie ochrony międzynarodowej
97.
Art. 23
1. W
przypadku
gdy
państwo T
Art. 36 ust. 2
Art. 36. 2. Szef Urzędu jest organem
ust. 1
członkowskie, w którym osoba, o której
ustawy z dnia 13
właściwym w sprawach , o których mowa w
mowa w art. 18 ust. 1 lit. b), c) lub d),
czerwca 2003 r. o
art. 17, art. 18, art. 21-23, art. 25, art. 33-34
złożyła nowy wniosek o udzielenie
udzielaniu
rozporządzenia 604/2013.
ochrony międzynarodowej uznaje, że
cudzoziemcom
odpowiedzialne jest inne państwo
ochrony na
członkowskie, zgodnie z art. 20 ust. 5 i
terytorium
art. 18 ust. 1 lit. b), c) lub d), może ono
Rzeczypospolitej
zwrócić się do tego innego państwa
w brzmieniu
członkowskiego o wtórne przejęcie tej
nadanym przez
osoby.
projekt
41
98.
Art. 23
2. Wniosek
o wtórne przejęcie N
ust. 2
składany jest możliwie najszybciej, a w
każdym przypadku w terminie dwóch
miesięcy od uzyskania trafienia w
systemie Eurodac, na mocy art. 9 ust. 5
rozporządzenia (Uź) nr 603/2013.
Jeżeli wniosek o wtórne przejęcie opiera
się dowodach innych niż dane uzyskane
z sytemu źurodac, jest on przesyłany do
państwa członkowskiego, do którego
kierowany jest wniosek o wtórne
przejęcie, w terminie trzech miesięcy od
daty, w której wniosek o udzielenie
ochrony
międzynarodowej
został
złożony w rozumieniu art. 20 ust. 2.
99.
Art. 23
3. Jeżeli wniosek o wtórne przejęcie T
Jak w poz. 97
ust. 3
nie został złożony w terminach
określonych w ust. 2, odpowiedzialność
za rozpatrzenie wniosku o udzielenie
ochrony międzynarodowej spoczywa na
państwie członkowskim, w którym
złożono nowy wniosek.
100.
Art. 23
4. Wniosek
o wtórne przejęcie N
lit. 4
składany jest przy wykorzystaniu
standardowego formularza i zawiera
dowody lub poszlaki zgodnie z dwoma
wykazami, o których mowa w art. 22
ust. 3, lub odpowiednie fragmenty
oświadczeń
złożonych
przez
zainteresowaną osobę, umożliwiające
organom państwa członkowskiego, do
którego kierowany jest wniosek,
sprawdzenie, czy jest ono państwem
odpowiedzialnym
na
podstawie
kryteriów określonych w niniejszym
rozporządzeniu.
Komisja
w
drodze
aktów
wykonawczych
określa
jednolite
warunki przygotowywania i składania
42
wniosków o wtórne przejęcie. Te akty
wykonawcze przyjmuje się zgodnie z
procedurą, o której mowa w art. 44 ust.
2.
Art. 24
Składanie wniosku o wtórne przejęcie, w przypadku gdy we wnioskującym państwie członkowskim nie został złożony nowy wniosek
101.
Art. 24
1. W
przypadku
gdy
państwo T
Art. 393a
Art. 393a. 1. Organ Straży Granicznej
ust. 1
członkowskie, na terytorium którego
ustawy z dnia 12
przekazuje Szefowi Urzędu dowody lub
przebywa bez dokumentu pobytu osoba,
grudnia 2013 r. o
poszlaki, o których mowa w załączniku nr 2
o której mowa w art. 18 ust. 1 lit. b), c)
cudzoziemcach w
do rozporządzenia wykonawczego Komisji
lub d), i w którym nie złożono nowego
brzmieniu
UE nr 118/2014 z dnia 30 stycznia 2014 r.
wniosku
o
udzielenie
ochrony
nadanym przez
zmieniającego rozporządzenie(Wź) nr
międzynarodowej,
uzna,
że
projekt
1560/2003 ustanawiające szczegółowe zasady
odpowiedzialne jest inne państwo
stosowania rozporządzenia Rady ( Wź) nr
członkowskie zgodnie z art. 20 ust. 5) i
343/2003
ustanawiającego
kryteria
i
art. 18 ust. 1 lit. b), c) lub d), może ono
mechanizmy
określania
państwa
zwrócić się do tego innego państwa
członkowskiego
właściwego
dla
członkowskiego o wtórne przejęcie tej
rozpatrywania wniosku o azyl, złożonego w
osoby.
jednym z państw członkowskich przez
obywatela państwa trzeciego (Źz. Urz. Uź L
39 z 8.02.2014, str. 1) dotyczące cudzoziemca
przebywającego
na
terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej bez ważnego
dokumentu uprawniającego go do wjazdu na
to terytorium i pobytu na nim, który nie
ubiega
się
o udzielenie
ochrony
międzynarodowej, w zakresie niezbędnym do
ustalenia czy inne państwo członkowskie jest
właściwe
do
wtórnego
przyjęcia
cudzoziemca, o którym mowa w art. 23 – 25
rozporządzenia 604/2013.
2. Szef Urzędu przeprowadza postępowanie
w sprawie
ustalenia
odpowiedzialnego
państwa członkowskiego, o którym mowa
w art. 20 rozporządzenia 604/2013.
3. Szef Urzędu jest organem właściwym
w sprawach, o których mowa w art. 24
rozporządzenia 604/2013 z wyłączeniem
43
spraw
o zobowiązanie
cudzoziemca do
powrotu.
102.
Art. 24
2. Na zasadzie odstępstwa od art. 6 ust. N
ust. 2
2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego
i Rady 2008/115/WE z dnia 16 grudnia
2008 r. w sprawie wspólnych norm i
procedur stosowanych przez państwa
członkowskie w odniesieniu do
powrotów nielegalnie przebywających
obywateli państw trzecich, w przypadku
gdy
państwo
członkowskie,
na
terytorium
którego
dana
osoba
przebywa
bez
dokumentu
pobytu,
zdecyduje się na wyszukiwanie w
systemie Eurodac zgodnie z art. 17
rozporządzenia (Uź) nr 603/2013,
wniosek o wtórne przejęcie osoby, o
której mowa w art. 18 ust. 1 lit. b) lub c)
niniejszego rozporządzenia lub o której
mowa w art. 18 ust. 1 lit. d) niniejszego
rozporządzenia i której wniosek o
udzielenie ochrony międzynarodowej
nie został odrzucony w drodze
ostatecznej decyzji, składany jest
najszybciej jak to jest możliwe, a w
każdym przypadku w terminie dwóch
miesięcy od uzyskania trafienia w
systemie Eurodac, na mocy art. 17 ust. 5
rozporządzenia (Uź) nr 603/2013.
Jeżeli wniosek o wtórne przejęcie opiera
się dowodach innych niż dane uzyskane
z sytemu Eurodac, jest on przesyłany do
państwa członkowskiego, do którego
kierowany jest wniosek, w terminie
trzech miesięcy od daty, w której
wnioskujące państwo członkowskie
uzyskało wiedzę, że inne państwo
członkowskie może być odpowiedzialne
44
za tę osobę.
103.
Art. 24
3. Jeżeli wniosek o wtórne przejęcie T
Jak w poz. 101
ust. 3
nie został złożony w terminach
określonych w ust. 2, państwo
członkowskie, na terytorium którego
zainteresowana osoba przebywa bez
dokumentu pobytu, daje tej osobie
możliwość złożenia nowego wniosku.
104.
Art. 24
4. W przypadku gdy osoba, o której N
ust. 4
mowa w art. 18 ust. 1 lit. d) niniejszego
rozporządzenia, której wniosek o
udzielenie ochrony międzynarodowej
został odrzucony w drodze ostatecznej
decyzji
w
jednym
państwie
członkowskim,
przebywa
bez
dokumentu pobytu na terytorium innego
państwa członkowskiego, to drugie
państwo członkowskie może albo
zwrócić się do pierwszego państwa
członkowskiego z wnioskiem o wtórne
przejęcie tej osoby, albo przeprowadzić
procedurę powrotu zgodnie z dyrektywą
2008/115/WE.
Jeżeli to drugie państwo członkowskie
podjęło decyzję o zwróceniu się do
pierwszego państwa członkowskiego z
wnioskiem
o
wtórne
przejęcie
zainteresowanej
osoby,
przepisy
ustanowione
w
dyrektywie
2008/115/Wź nie mają zastosowania.
105.
Art. 24
5. Wniosek o wtórne przejęcie osoby, N
ust. 5
o której mowa w art. 18 ust. 1 lit. b), c)
lub d), składany jest przy wykorzystaniu
standardowego formularza i zawiera
dowody lub poszlaki zgodnie z dwoma
wykazami, o których mowa w art. 22
ust. 3, lub odpowiednie fragmenty
45
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3433 › Pobierz plik