Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3433
- Data wpłynięcia: 2015-05-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- data uchwalenia: 2015-09-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1607
3433
krzywdę, o których mowa w art. 16 ust. 1, ani od nich
pozyskiwane.
2. Informacje, na podstawie których Szef Urzędu może wydać
decyzję o pozbawieniu cudzoziemca statusu uchodźcy, ochrony
uzupełniającej lub azylu nie mogą być pozyskiwane od
domniemanych podmiotów dopuszczających się prześladowań lub
wyrządzających poważną krzywdę, o których mowa w art. 16 ust.
1.
Art. 44 ust. 4
ustawy o
Art. 44. 4. Przesłuchanie odbywa się bez udziału innych osób, na
udzielaniu
których obecność wnioskodawca nie wyraził zgody, w warunkach
cudzoziemcom
zapewniających odpowiedni stopień poufności i pozwalających
ochrony na
wnioskodawcy na wyczerpujące przedstawienie powodów złożenia
terytorium
wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej. W tym celu organ
Rzeczypospolitej
prowadzący postępowanie zapewniaŚ
Polskiej w
1) aby osoba prowadząca przesłuchanie była przeszkolona w
brzmieniu
zakresie technik prowadzenia przesłuchań, w tym technik
nadanym przez
prowadzenia przesłuchań osób szczególnie wrażliwych oraz
projekt
wykorzystywania informacji o krajach pochodzenia;
2) na wniosek wnioskodawcy, przesłuchanie go przez osobę tej
samej płci, chyba że z okoliczności sprawy wynika, że
podstawą takiego wniosku nie są trudności po stronie
wnioskodawcy dotyczące przedstawienia wyczerpującego
uzasadnienia wniosku;
3) w razie potrzeby, bezpłatną pomoc tłumacza władającego
językiem zrozumiałym dla wnioskodawcy, przy czym na
wniosek wnioskodawcy - pomoc tłumacza tej samej płci,
chyba że z okoliczności sprawy wynika, że podstawą takiego
wniosku nie są trudności po stronie wnioskodawcy dotyczące
przedstawienia wyczerpującego uzasadnienia wniosku.
Art. 76 ustawy z
dnia 21 listopada
Art. 76. 1. Członek korpusu służby cywilnej jest obowiązany w
2008 r. o służbie
szczególnościŚ (…)
cywilnej
5) dochowywać tajemnicy ustawowo chronionejś (…)
Rozdział V
Odwołania
Art. 26
Odwołania
68
123. Art. 26 ust.
1. Państwa członkowskie zapewniają
T
Art. 72 ust. 3-6,
Art. 72. 3. Źecyzję w sprawie udzielania świadczenia
1
możliwość odwołania od decyzji w
Art. 76 ust. 2 i
pieniężnego wydaje, na wniosek cudzoziemca lub z urzędu, Szef
sprawie przyznania, cofnięcia lub
Art. 78 ust. 3
Urzędu.
ograniczenia świadczeń na mocy
ustawy z dnia 13
4. Szef Urzędu stwierdza wygaśnięcie decyzji w sprawie
niniejszej dyrektywy lub decyzji
czerwca 2003 r. o
udzielania świadczenia pieniężnego, w przypadku gdyŚ
podjętych na podstawie art. 7, które
udzielaniu
1) ustały okoliczności, które uzasadniały jej udzielanieś
indywidualnie wpływają na sytuację
cudzoziemcom
2) istnieją okoliczności, o których mowa w art. 70 ust. 2 pkt 3-
wnioskodawców, w ramach procedur
ochrony na
6;
ustanowionych w prawie krajowym.
terytorium
3) cudzoziemiec mimo otrzymywania świadczenia pieniężnego
Przynajmniej w ostatniej instancji istnieć
Rzeczypospolitej
nadal przebywa w ośrodku.
musi możliwość wniesienia odwołania
Polskiej
5. Szef Urzędu orzeka w decyzji stwierdzającej wygaśnięcie
lub innego środka dotyczącego stanu
decyzji o udzielaniu świadczenia pieniężnego o przywróceniu
faktycznego i kwestii prawnych do
pomocy udzielanej w ośrodku, gdy cudzoziemiec jest
organu sądowego.
uprawniony do otrzymywania pomocy socjalnej.
6. Źecyzji stwierdzającej wygaśnięcie decyzji o udzielaniu
świadczenia pieniężnego nadaje się rygor natychmiastowej
wykonalności.
Art. 76. 2. Źecyzję w sprawie pozbawienia pomocy socjalnej
wydaje Szef Urzędu i nadaje jej rygor natychmiastowej
wykonalności.
Art. 78. 3. Szef Urzędu wydaje decyzje w sprawach, o których
mowa w ust. 1 i 2, na wniosek cudzoziemca.
Art. 127 Kodeksu
Art. 127. § 1. Od decyzji wydanej w pierwszej instancji służy
postępowania
stronie odwołanie tylko do jednej instancji.
administracyjnego
§ 2. Właściwy do rozpatrzenia odwołania jest organ
administracji publicznej wyższego stopnia, chyba że ustawa
przewiduje inny organ odwoławczy.
§ 3. Od decyzji wydanej w pierwszej instancji przez ministra lub
samorządowe kolegium odwoławcze nie służy odwołanie,
jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do
tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy; do
wniosku tego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące
odwołań od decyzji.
69
Art. 3 i art. 52
Art. 3. § 1. Sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności
ustawy z dnia 30
administracji publicznej i stosują środki określone w ustawie.
sierpnia 2002 r.
§ 2. Kontrola działalności administracji publicznej przez sądy
Prawo o
administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na:
postępowaniu
1) decyzje administracyjne; (…)
przed sądami
administracyjnymi
Art. 52. § 1. Skargę można wnieść po wyczerpaniu środków
zaskarżenia, jeżeli służyły one skarżącemu w postępowaniu
przed organem właściwym w sprawie, chyba że skargę wnosi
prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich lub Rzecznik Praw
Dziecka.
§ 2. Przez wyczerpanie środków zaskarżenia należy rozumieć
sytuację, w której stronie nie przysługuje żaden środek
zaskarżenia, taki jak zażalenie, odwołanie lub wniosek o
ponowne rozpatrzenie sprawy, przewidziany w ustawie.
124. Art. 26 ust.
2. W razie wniesienia do organu
T
Art. 243, art. 244
Art. 243. § 1. Prawo pomocy może być przyznane stronie na jej
2
sądowego odwołania lub innego środka,
i art. 246 § 1
wniosek złożony przed wszczęciem postępowania lub w toku
o którym mowa w ust. 1, państwa
ustawy z dnia 30
postępowania. Wniosek ten wolny jest od opłat sądowych.
członkowskie zapewniają, aby na
sierpnia 2002 r. -
§ 2. Przyznanie prawa pomocy przed lub w toku postępowania
żądanie udostępniana była bezpłatna
Prawo o
rozpoznawczego obejmuje także postępowanie egzekucyjne.
pomoc prawna oraz zastępstwo prawne,
postępowaniu
o ile jest to konieczne dla zapewnienia
przed sądami
Art. 244. § 1. Prawo pomocy obejmuje zwolnienie od kosztów
skutecznego dostępu do wymiaru
administracyjnymi
sądowych oraz ustanowienie adwokata, radcy prawnego,
sprawiedliwości. Źotyczy to, co najmniej
doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego.
przygotowania wymaganych w ramach
§ 2. Ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy
postępowania dokumentów oraz udziału
podatkowego lub rzecznika patentowego w ramach prawa
w rozprawie przed organami sądowymi
pomocy jest równoznaczne z udzieleniem pełnomocnictwa.
w imieniu wnioskodawcy.
§ 3. Jeżeli strona we wniosku wskazała adwokata, radcę
prawnego, doradcę podatkowego lub rzecznika patentowego,
Bezpłatna pomoc prawna i zastępstwo
właściwa okręgowa rada adwokacka, rada okręgowej izby
prawne są świadczone przez
radców prawnych, Krajowa Rada Źoradców Podatkowych lub
odpowiednio wykwalifikowane osoby –
Krajowa Rada Rzeczników Patentowych, w miarę możliwości i
tak jak to dopuszcza lub na to zezwala
w porozumieniu ze wskazanym adwokatem, radcą prawnym,
prawo krajowe, – których interes nie jest
doradcą podatkowym lub rzecznikiem patentowym, wyznaczy
sprzeczny, ani faktycznie, ani
adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego lub rzecznika
potencjalnie, z interesem wnioskodawcy.
patentowego wskazanego przez stronę.
Art. 246. § 1. Przyznanie prawa pomocy osobie fizycznej
następujeŚ
70
1) w zakresie całkowitym - gdy osoba ta wykaże, że nie jest w
stanie ponieść jakichkolwiek kosztów postępowaniaś
2) w zakresie częściowym - gdy wykaże, że nie jest w stanie
ponieść pełnych kosztów postępowania, bez uszczerbku
utrzymania koniecznego dla siebie i rodziny.
125. Art. 26 ust.
3. Państwa członkowskie mogą także
T
Art. 246 § 1
Art. 246. § 1. Przyznanie prawa pomocy osobie fizycznej
3
postanowić, że bezpłatna pomoc prawna
ustawy z dnia 30
następujeŚ
lit. a
i zastępstwo prawne przysługujeŚ
sierpnia 2002 r.
1) w zakresie całkowitym - gdy osoba ta wykaże, że nie jest w
Prawo o
stanie ponieść jakichkolwiek kosztów postępowaniaś
a) jedynie osobom pozbawionym
postępowaniu
2) w zakresie częściowym - gdy wykaże, że nie jest w stanie
wystarczających zasobówś lub
przed sądami
ponieść pełnych kosztów postępowania, bez uszczerbku
administracyjnymi
utrzymania koniecznego dla siebie i rodziny.
126. Art. 26 ust.
b) jedynie w postaci usług zapewnianych T
Art. 244 ustawy z
Art. 244. § 1. Prawo pomocy obejmuje zwolnienie od kosztów
3
przez doradców prawnych lub innych
dnia 30 sierpnia
sądowych oraz ustanowienie adwokata, radcy prawnego,
lit. b
doradców wyraźnie wyznaczonych
2002 r.
doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego.
zgodnie z prawem krajowym do pomocy
Prawo o
§ 2. Ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy
wnioskodawcom i do ich
postępowaniu
podatkowego lub rzecznika patentowego w ramach prawa
reprezentowania.
przed sądami
pomocy jest równoznaczne z udzieleniem pełnomocnictwa.
administracyjnymi
§ 3. Jeżeli strona we wniosku wskazała adwokata, radcę
Państwa członkowskie mogą postanowić,
prawnego, doradcę podatkowego lub rzecznika patentowego,
że bezpłatna pomoc prawna i zastępstwo
właściwa okręgowa rada adwokacka, rada okręgowej izby
prawne nie przysługują, jeżeli zdaniem
radców prawnych, Krajowa Rada Źoradców Podatkowych lub
właściwego organu odwołanie lub inny
Krajowa Rada Rzeczników Patentowych, w miarę możliwości i
środek nie rokują powodzenia. W takim
w porozumieniu ze wskazanym adwokatem, radcą prawnym,
przypadku państwa członkowskie
doradcą podatkowym lub rzecznikiem patentowym, wyznaczy
zapewniają, aby pomoc prawna i
adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego lub rzecznika
zastępstwo prawne nie były arbitralnie
patentowego wskazanego przez stronę.
ograniczane, a skuteczny dostęp
wnioskodawcy do wymiaru
sprawiedliwości nie był utrudniony.
127. Art. 26 ust.
4. Państwa członkowskie mogą takżeŚ
N
4
lit. a
a) ustanawiać limity – pieniężne lub
czasowe – na świadczenie bezpłatnej
pomocy prawnej i zastępstwa prawnego,
pod warunkiem że takie limity nie
ograniczają w sposób arbitralny dostępu
do pomocy prawnej i zastępstwa
prawnego;
71
128. Art. 26 ust.
b) ustalić, że w odniesieniu do opłat i
N
4
innych koszty, traktowanie
lit. b
wnioskodawców nie może być
korzystniejsze niż standardowe
traktowanie swoich obywateli w zakresie
pomocy prawnej.
129. Art. 26 ust.
5. Państwa członkowskie mogą żądać
N
5
całkowitego lub częściowego zwrotu
wszelkich poniesionych kosztów, jeżeli
sytuacja finansowa wnioskodawcy
znacznie się poprawiła lub jeżeli decyzja
o pokryciu takich kosztów zapadła na
podstawie nieprawdziwych informacji
dostarczonych przez wnioskodawcę.
130. Art. 26 ust.
6. Procedury dotyczące dostępu do
T
Jak wyżej
6
pomocy prawnej i zastępstwa prawnego
są określane w prawie krajowym.
Rozdział VI
Źziałania mające na celu poprawę skuteczności systemu przyjmowania
Art. 27
Właściwe organy
131. Art. 27
Każde państwo członkowskie zgłasza
N
Komisji nazwy organów
odpowiedzialnych za wypełnianie
obowiązków wynikających z niniejszej
dyrektywy. Państwa członkowskie
informują Komisję o wszelkich
zmianach wyznaczonych organów.
Art. 28
System wytycznych, monitorowania i kontroli
132. Art. 28 ust.
1. Państwa członkowskie tworzą, z
N
1
należytym poszanowaniem własnej
struktury konstytucyjnej, właściwe
mechanizmy mające na celu zapewnienie
ustanowienia właściwych wytycznych
oraz środków monitorowania i kontroli
poziomu warunków przyjmowania.
72
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3433 › Pobierz plik