eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie: określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej, wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej, zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3320
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o administracji podatkowej
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1269

3320-cz-1

– 15 –
4)
nie była karana zakazem zajmowania stanowisk kierowniczych w urzędach organów
władzy publicznej lub pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami
publicznymi;
5)
posiada kwalifikacje drugiego stopnia w zakresie prawa, administracji, ekonomii,
zarządzania lub w innym zakresie uzupełnione studiami podyplomowymi w zakresie
prawa, ekonomii lub zarządzania;
6)
ma co najmniej sześcioletni staż pracy w urzędzie obsługującym ministra właściwego do
spraw finansów publicznych albo w urzędach mu podległych lub przez niego
nadzorowanych, w tym co najmniej trzyletni staż pracy na stanowisku kierowniczym;
7)
ma nieposzlakowaną opinię;
8)
ma wiedzę zawodową odpowiadającą zakresowi zadań wykonywanych na danym
stanowisku;
9)
posiada kompetencje kierownicze;
10) spełnia wymagania określone w opisie stanowiska pracy.
2. Stanowisko naczelnika urzędu skarbowego może zajmować osoba, która spełnia
wymagania określone w ust. 1 pkt 1–5, 7–10 oraz ma co najmniej czteroletni staż pracy
w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych albo
w urzędach mu podległych lub przez niego nadzorowanych, w tym co najmniej dwuletni staż
pracy na stanowisku kierowniczym.
3. Stanowisko zastępcy naczelnika urzędu skarbowego może zajmować osoba, która
spełnia wymagania określone w ust. 1 pkt 1–5, 7–10 oraz ma co najmniej trzyletni staż pracy
w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych albo
w urzędach mu podległych lub przez niego nadzorowanych, w tym co najmniej roczny staż
pracy na stanowisku kierowniczym.
Art. 30. 1. Dobór kandydatów na stanowiska, o których mowa w art. 29 ust. 1 i 2,
następuje w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. Nabór przeprowadza się
niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności uzasadniających obsadzenie stanowiska.
2. Nabór składa się z:
1)
testu wiedzy;
2)
oceny kompetencji kierowniczych;
3)
rozmowy kwalifikacyjnej.
– 16 –
3. Nabór przeprowadza zespół powołany przez Szefa Administracji Podatkowej, liczący
co najmniej 5 członków korpusu służby cywilnej, których wiedza i doświadczenie dają
rękojmię wyłonienia najlepszych kandydatów.
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może wydać zarządzenie
w sprawach dotyczących organizacji naboru na stanowiska, o których mowa w art. 29 ust. 1
i 2.
Art. 31. 1. W wyniku naboru zespół wyłania nie więcej niż dwóch kandydatów,
spełniających wymagania niezbędne oraz w największym stopniu spełniających wymagania
pożądane, których przedstawia odpowiednio:
1)
Szefowi Administracji Podatkowej – w przypadku naboru na stanowisko dyrektora izby
skarbowej, dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej lub naczelnika urzędu
skarbowego;
2)
dyrektorowi izby skarbowej – w przypadku naboru na stanowisko zastępcy dyrektora
izby skarbowej;
3)
dyrektorowi Biura Krajowej Informacji Podatkowej – w przypadku naboru na
stanowisko zastępcy dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej.
2. Kandydaci, o których mowa w ust. 1, podlegają sprawdzeniu w zakresie wymogu
określonego w art. 29 ust. 1 pkt 7 przez właściwą komórkę organizacyjną urzędu
obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Art. 32. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek Szefa
Administracji Podatkowej, powołuje osobę wybraną spośród kandydatów wyłonionych
w drodze naboru, odpowiednio na stanowisko dyrektora izby skarbowej, dyrektora Biura
Krajowej Informacji Podatkowej albo naczelnika urzędu skarbowego.
2. Szef Administracji Podatkowej przenosi osobę będącą członkiem korpusu służby
cywilnej albo zawiera umowę o pracę na czas nieokreślony z osobą niebędącą członkiem
korpusu służby cywilnej, w przypadku powołania jej odpowiednio na stanowisko dyrektora
izby skarbowej albo dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej.
3. Dyrektor izby skarbowej przenosi osobę będącą członkiem korpusu służby cywilnej
albo zawiera umowę o pracę na czas nieokreślony z osobą niebędącą członkiem korpusu
służby cywilnej, w przypadku powołania jej na stanowisko naczelnika urzędu skarbowego.
– 17 –
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych odwołuje odpowiednio ze
stanowiska dyrektora izby skarbowej, dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej albo
naczelnika urzędu skarbowego.
Art. 33. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek dyrektora
izby skarbowej albo dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej, powołuje osobę
wybraną spośród kandydatów wyłonionych w drodze naboru, odpowiednio na stanowisko
zastępcy dyrektora izby skarbowej albo zastępcy dyrektora Biura Krajowej Informacji
Podatkowej.
2. Dyrektor izby skarbowej albo dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej
przenosi osobę będącą członkiem korpusu służby cywilnej albo zawiera umowę o pracę na
czas nieokreślony z osobą niebędącą członkiem korpusu służby cywilnej, w przypadku
powołania jej odpowiednio na stanowisko zastępcy dyrektora izby skarbowej albo zastępcy
dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych odwołuje odpowiednio ze
stanowiska zastępcy dyrektora izby skarbowej albo zastępcy dyrektora Biura Krajowej
Informacji Podatkowej.
Art. 34. 1. Członek korpusu służby cywilnej, zatrudniony w urzędzie obsługującym
ministra właściwego do spraw finansów publicznych albo w jednostkach podległych lub
nadzorowanych przez tego ministra, może zostać powołany na stanowisko zastępcy dyrektora
izby skarbowej albo zastępcy dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej bez
przeprowadzania naboru, jeżeli spełnia wymagania na to stanowisko oraz posiada ostatnią
pozytywną ocenę okresową na jednym z dwóch najwyższych poziomów przewidzianych
w skali ocen, sporządzoną w okresie 24 miesięcy poprzedzających powołanie.
2. W przypadku powołania członka korpusu służby cywilnej, o którym mowa w ust. 1,
art. 33 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
Art. 35. 1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w celu zapewnienia właściwej
organizacji i funkcjonowania jednostki organizacyjnej minister właściwy do spraw finansów
publicznych, na wniosek Szefa Administracji Podatkowej, może bez przeprowadzenia naboru
powołać dyrektora izby skarbowej, zastępcę dyrektora izby skarbowej albo naczelnika urzędu
skarbowego, za ich zgodą, na takie samo stanowisko w innej izbie skarbowej albo w innym
urzędzie skarbowym.
– 18 –
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1:
1)
Szef Administracji Podatkowej przenosi członka korpusu służby cywilnej na stanowisko
dyrektora izby skarbowej;
2)
dyrektor izby skarbowej przenosi członka korpusu służby cywilnej odpowiednio na
stanowisko zastępcy dyrektora izby skarbowej albo naczelnika urzędu skarbowego.
3. Powołanie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z odwołaniem ze stanowiska,
które osoba powołana zajmowała w innej jednostce organizacyjnej przed powołaniem.
Art. 36. 1. Do czasu powołania na stanowisko dyrektora izby skarbowej lub dyrektora
Biura Krajowej Informacji Podatkowej, Szef Administracji Podatkowej wyznacza osobę
zajmującą stanowisko zastępcy dyrektora odpowiednio w izbie skarbowej lub w Biurze
Krajowej Informacji Podatkowej, do realizacji zadań odpowiednio dyrektora izby skarbowej
lub dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej. Wyznaczenie osoby może nastąpić na
czas nie dłuższy niż 6 miesięcy, z możliwością jednokrotnego przedłużenia tego okresu o nie
więcej niż 6 miesięcy.
2. Do czasu powołania na stanowisko naczelnika urzędu skarbowego, Szef
Administracji Podatkowej wyznacza do realizacji zadań naczelnika urzędu skarbowego osobę
zajmującą stanowisko zastępcy naczelnika urzędu skarbowego. W przypadku braku
stanowiska zastępcy naczelnika urzędu skarbowego, Szef Administracji Podatkowej
wyznacza do realizacji zadań naczelnika urzędu skarbowego osobę będącą członkiem
korpusu służby cywilnej, która ma co najmniej trzyletni staż pracy w urzędzie obsługującym
ministra właściwego do spraw finansów publicznych albo w urzędach mu podległych lub
przez niego nadzorowanych, w tym co najmniej roczny staż pracy na stanowisku
kierowniczym. Przepis ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
3. Wyznaczenie osób do realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 i 2, nie oznacza
zmiany zajmowanego przez te osoby stanowiska.
Art. 37. 1. W przypadku gdy dwa kolejne nabory, przeprowadzone z uwzględnieniem
terminów, o których mowa w art. 36 ust. 1, nie wyłonią żadnego kandydata, minister
właściwy do spraw finansów publicznych może bez przeprowadzenia naboru powołać
członka korpusu służby cywilnej na stanowisko dyrektora izby skarbowej, dyrektora Biura
Krajowej Informacji Podatkowej oraz ich zastępców albo naczelnika urzędu skarbowego.
– 19 –
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1:
1)
Szef Administracji Podatkowej przenosi członka korpusu służby cywilnej odpowiednio
na stanowisko dyrektora izby skarbowej albo dyrektora Biura Krajowej Informacji
Podatkowej;
2)
dyrektor izby skarbowej albo dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej przenosi
członka korpusu służby cywilnej odpowiednio na stanowisko zastępcy dyrektora izby
skarbowej, zastępcy dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej albo naczelnika
urzędu skarbowego.
3. Członek korpusu służby cywilnej, o którym mowa w ust. 1, musi spełniać wymagania
na to stanowisko, określone w art. 29 ust. 1 i 2, oraz posiadać ostatnią pozytywną ocenę
okresową na jednym z dwóch najwyższych poziomów przewidzianych w skali ocen,
sporządzoną w okresie 24 miesięcy poprzedzających powołanie.
4. Weryfikacji wymagań, o których mowa w ust. 3, dokonuje Szef Administracji
Podatkowej.
Art. 38. 1. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale w sprawach
dotyczących naboru na stanowiska, o których mowa w art. 29 ust. 1 i 2, przepisy art. 55,
art. 56 ust. 6–9, art. 57 ust. 2 i art. 58 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej
stosuje się odpowiednio.
2. W przypadku powołania osoby niebędącej członkiem korpusu służby cywilnej,
stosuje się art. 35 ust. 7 i art. 60 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej.
3. Do przeniesienia członka korpusu służby cywilnej odwołanego ze stanowiska,
o którym mowa w art. 29 ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepis art. 61 ust. 1 ustawy
z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej.
Rozdział 6
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 39. W ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji (Dz. U. z 2014 r. poz. 1619, z późn. zm.)) wprowadza się następujące
zmiany:
1)
w art. 1a pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) nieruchomości – rozumie się przez to również spółdzielcze własnościowe prawo

10) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 87, 211, 218 i 396.
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: