eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Rządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Rządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3138
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 378

3138

– 16 –
4. Oprócz elementów określonych w art. 54 ust. 2 ustawy w zakresie polityki spójności,
protest od negatywnej oceny zgodności operacji z LSR zawiera wskazanie, w jakim zakresie
podmiot ubiegający się o wsparcie, o którym mowa w art. 35 ust. 1 lit. b rozporządzenia
nr 1303/2013, nie zgadza się z tą oceną oraz uzasadnienie stanowiska tego podmiotu.
5. Protest jest rozpatrywany przez zarząd województwa, a jest wnoszony za
pośrednictwem LGD.
6. O wniesionym proteście LGD informuje niezwłocznie zarząd województwa.
7. Wniesienie protestu nie wstrzymuje przekazywania do zarządu województwa
wniosków o udzielenie wsparcia dotyczących wybranych operacji.
8. Do wnoszenia protestu i postępowania wszczętego na skutek jego wniesienia przepisy
art. 53 ust. 2 i 3, art. 56 ust. 2 oraz art. 57–67 ustawy w zakresie polityki spójności stosuje się
odpowiednio, z tym że:
1)
termin na dokonanie czynności określonych w art. 56 ust. 2 ustawy w zakresie polityki
spójności wynosi 14 dni;
2)
protest pozostawia się bez rozpatrzenia również w przypadku, gdy nie spełnia wymagań
określonych w ust. 4 – gdy dotyczy negatywnej oceny zgodności operacji z LSR;
3)
art. 66 ust. 2 ustawy w zakresie polityki spójności ma zastosowanie, gdy zostanie
wyczerpana kwota środków, o których mowa w art. 33 ust. 5 rozporządzenia
nr 1303/2013, przewidzianych w umowie ramowej na realizację danego celu LSR
w ramach środków pochodzących z danego EFSI.
Art. 23. 1. W terminie 7 dni od dnia dokonania wyboru operacji realizowanych przez
podmioty inne niż LGD, LGD przekazuje zarządowi województwa wnioski o udzielenie
wsparcia, o którym mowa w art. 35 ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, dotyczące
wybranych operacji wraz z dokumentami potwierdzającymi dokonanie wyboru operacji.
2. W przypadku gdy w dokumentach, o których mowa w ust. 1, zarząd województwa
stwierdzi braki lub będzie konieczne uzyskanie wyjaśnień, zarząd województwa wzywa LGD
do uzupełnienia braków lub złożenia wyjaśnień w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż
7 dni.
3. Jeżeli nie są spełnione warunki udzielenia wsparcia, o którym mowa w art. 35 ust. 1
lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, zarząd województwa informuje podmiot ubiegający się
o wsparcie o odmowie udzielenia tego wsparcia, zgodnie z przepisami regulującymi zasady
wsparcia z udziałem poszczególnych EFSI.
– 17 –
4. Jeżeli są spełnione warunki udzielenia wsparcia, o którym mowa w art. 35 ust. 1 lit. b
rozporządzenia nr 1303/2013, zarząd województwa udziela wsparcia zgodnie z przepisami
regulującymi zasady wsparcia z udziałem poszczególnych EFSI, do limitu środków
wskazanego w ogłoszeniu o naborze wniosków o udzielenie wsparcia, o którym mowa
w art. 35 ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013.
5. W razie stwierdzenia, że wniosek o udzielenie wsparcia, o którym mowa w art. 35
ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, zawiera braki lub oczywiste omyłki, zarząd
województwa wzywa podmiot ubiegający się o wsparcie do usunięcia tych braków lub
poprawienia oczywistych omyłek w terminie 7 dni, pod rygorem pozostawienia wniosku bez
rozpatrzenia.
6. Usunięcie braków we wniosku o udzielenie wsparcia, o którym mowa w art. 35 ust. 1
lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, lub poprawienie w nim oczywistych omyłek nie może
prowadzić do jego istotnej modyfikacji.
7. Jeżeli po upływie 6 miesięcy od dnia przekazania wniosków do zarządu województwa
okaże się, że nie jest możliwe udzielenie wsparcia w ramach limitu środków wskazanego
w ogłoszeniu o naborze wniosków o udzielenie wsparcia, o którym mowa w art. 35 ust. 1
lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, zarząd województwa informuje podmiot ubiegający się
o udzielenie wsparcia o braku dostępnych środków na udzielenie tego wsparcia i pozostawia
wniosek bez rozpatrzenia.
Art. 24. Właściwym miejscowo w sprawie udzielenia wsparcia, o którym mowa
w art. 35 ust. 1 lit. b–e rozporządzenia nr 1303/2013, na daną operację jest zarząd
województwa, z którym została zawarta umowa ramowa dotycząca LSR, w ramach której
będzie realizowana ta operacja.
Art. 25. W ustawie z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich
z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów
Wiejskich (Dz. U. z 2013 r. poz. 173) w art. 15 ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje
brzmienie:
„Do działania lokalnych grup działania stosuje się przepisy o stowarzyszeniach, z tym
że:”.
– 18 –
Art. 26. W ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie
polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. poz. 1146)
po art. 30 dodaje się art. 30a w brzmieniu:
„Art. 30a. 1. Rozwój lokalny kierowany przez społeczność, zwany dalej „RLKS”
jest instrumentem rozwoju, o którym mowa w części drugiej w tytule III w rozdziale II
rozporządzenia ogólnego.
2. RLKS może być realizowany wyłącznie w ramach regionalnych programów
operacyjnych.
3. Realizacja RLKS odbywa się na zasadach określonych w ustawie z dnia …
o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. poz. …), a w zakresie
nieuregulowanym w tej ustawie – na zasadach określonych w niniejszej ustawie.”.
Art. 27. Lokalną grupę działania, o której mowa w art. 15 ustawy wymienionej
w art. 25, oraz stowarzyszenie wybrane zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 3 kwietnia
2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego
Funduszu Rybackiego (Dz. U. Nr 72, poz. 619 i Nr 157, poz. 1241), uznaje się za LGD, jeżeli
spełniają wymagania określone w przepisach, o których mowa w art 1, oraz w art
Art. 28. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.














56-01-dg
UZASADNIENIE

Zasadniczym celem projektowanej regulacji jest stworzenie podstaw prawnych
realizacji rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (RLKS), o którym mowa
w części drugiej w tytule II w rozdziale II (art. 32–35) rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego
wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu
Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu
Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu
Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego
oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347
z 20.12.2013, str. 320), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1303/2013”. To z kolei
umożliwi wdrożenie m.in. działania LEADER, o którym mowa w art. 42–44
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia
2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz
Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego
rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487),
zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1305/2013” w ramach Programu Rozwoju
Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (PROW 2014–2020). Powyższe wynika z celu
nadrzędnego, jakim jest wprowadzenie do krajowego porządku prawnego regulacji
dotyczących wsparcia w ramach instrumentu RKLS, w tym wykonanie dyspozycji
skierowanych do państw członkowskich Unii Europejskiej (UE), a wyrażonych
w art. 32–35 rozporządzenia nr 1303/2013.
Konieczność opracowania ustawy w obszarze RLKS wynika z rozpoczęcia nowej,
siedmioletniej perspektywy finansowania polityk UE z budżetu UE (2014–2020) na
podstawie nowego pakietu unijnych aktów prawnych, regulujących zasady ich
wdrażania. RLKS bazuje na metodzie LEADER, która w ramach perspektywy
finansowej 2007–2013 ma zastosowanie w realizacji osi 4 Leader (podejścia LEADER)
w ramach programów rozwoju obszarów wiejskich oraz osi priorytetowej 4
zrównoważony rozwój obszarów zależnych głównie od rybactwa w ramach programów
współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rybackiego (EFR)
w perspektywie finansowej 2007–2013. Niemniej jednak RLKS stanowi nowy
instrument rozwoju terytorialnego UE możliwy do zastosowania nie tylko w ramach
polityki rozwoju obszarów wiejskich (II filara wspólnej polityki rolnej), przy udziale
Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW),
oraz wspólnej polityki rybackiej, przy udziale Europejskiego Funduszu Morskiego
i Rybackiego (EFMR – zastępującego EFR), ale także w ramach polityki spójności
realizowanej przy udziale Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR)
i Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Zgodnie bowiem z art. 32 ust. 1
rozporządzenia nr 1303/2013 RLKS jest wspierany ze środków EFRROW, określany
nazwą LEADER i może być wspierany ze środków EFRR, EFS lub EFMR (EFRROW,
EFMR, EFRR i EFS zwane dalej są „EFSI”). Z kolei w Polsce realizacja polityki
rozwoju obszarów wiejskich, wspólnej polityki rybackiej i polityki spójności przy
udziale funduszy UE, w tym EFSI następuje na podstawie odrębnych ustaw. Skoro
zatem RLKS jest wspólnym instrumentem ww. polityk, a zgodnie z art. 32 ust. 3
rozporządzenia nr 1303/2013 wsparcie z właściwych EFSI na rzecz RLKS jest spójne
i skoordynowane (poprzez m.in. skoordynowany wybór, zatwierdzanie i finansowanie),
konieczne jest przyjęcie wspólnych przepisów mających zastosowanie do wszystkich
trzech ww. polityk w osobnej ustawie – projektowanej ustawie o rozwoju lokalnym
z udziałem lokalnej społeczności, zwanej dalej „ustawą RLKS”.
Wspólne zasady mające zastosowanie do EFSI, w tym podstawowe zasady realizacji
RLKS, wspólne dla wszystkich programów (wszystkich EFSI) określone zostały
w rozporządzeniu nr 1303/2013. W odniesieniu do RLKS są to przede wszystkim
przepisy umiejscowione w części drugiej w tytule III w rozdziale II, tj. w art. 32–35.
Kwestie szczegółowe dotyczące poszczególnych EFSI zostały dookreślone w częściach
trzeciej i czwartej rozporządzenia nr 1303/2013 oraz w rozporządzeniach dotyczących
poszczególnych funduszy, jednak część kwestii pozostawiono Komisji Europejskiej
(KE) do regulacji w aktach wykonawczych i delegowanych wydanych w trybie tych
rozporządzeń.
Szczególne przepisy dotyczące EFRR i EFS ustanowione są odpowiednio
w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1301/2013 z dnia
17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
i przepisów szczególnych dotyczących celu „Inwestycje na rzecz wzrostu
i zatrudnienia” oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 (Dz. Urz.
2

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 39

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: