Rządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
Rządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3138
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 378
3138
LGD i wniosek o realizację LSR jest bardzo istotny. W
okresie 14 dni mogą zajść okoliczności, które mogą
opóźnić składanie wniosku. Czas ten jest relatywnie krótki.
Proponuje się zatem zapis:
terminu składania wniosków o wybór LSR – nie krótszego niż
14 dni i nie dłuższego niż 60 dni,
90. Art. 9 pkt Polska Sieć LGD
Zgodnie z uwagą powyżej proponuje się dłuższy termin
Uwaga nieuwzględniona.
1 lit. a
Brak konkretnej propozycji
91. Art. 9.ust SW Podlaskiego
Usunąć pkt. c:
Uwaga uwzględniona
1 lit. c
wysokości dostępnych środków przeznaczonych na realizację
LSR,
Uzasadnienie:
Proponuje się usunięcie punktu, ponieważ nie ma on
znaczenia dla potencjalnego wnioskodawcy.
92. Art. 10
Podlaska Sieć LGD
Art. 10. Jeśli nie są spełnione warunki wyboru samorząd Uwaga uwzględniona. Zostanie
województwa informuje LGD o odrzuceniu LSR z podaniem doprecyzowane co to są warunki
przyczyn jej odrzucenia
wyboru poprzez odesłanie do art.
Ustawa nie precyzuje czym są „warunki wyboru” i jaka jest 6 (obecnie 5) przy jednoczesnym
różnica pomiędzy warunkami a kryteriami wyboru.
rozbudowaniu tego artykułu.
93. Art. 10
SW Podlaskiego
Ustawa nie precyzuje czym są „warunki wyboru” i jaka jest Zostanie doprecyzowane co to są
różnica pomiędzy warunkami a kryteriami wyboru.
warunki
wyboru
(poprzez
odesłanie do art. 6 (obecnie 5)
przy jednoczesnym rozbudowaniu
tego artykułu).
94. Art.
10 SW Wielkopolskiego
W procesie weryfikacji spełnienia warunków wyboru LGD Uwaga uwzględniona poprzez
ust. 1
(art. 10 ust 1) należy uwzględnić możliwość uzupełnienia dodanie
przepisów
o
przedstawionej dokumentacji na wezwanie Samorządu uzupełnieniach
braków
i
Województwa.
oczywistych omyłek. Poprawa
dokumentacji będzie dokonywana
po dokonaniu wyboru LSR pod
45
rygorem unieważnienia umowy
ramowej.
95. Art.
10 Polska Sieć LGD
Ustawa nie precyzuje czym są „warunki wyboru” i jaka jest Uwaga uwzględniona poprzez
ust. 1
różnica pomiędzy warunkami a kryteriami wyboru.
wyraźne odesłanie do art. 6 ust. 1
(obecnie 5 ust. 1)
96. Art.
10 Polska Sieć LGD
Proponuje się składanie odwołań do o MRiRW lub MIR.
Uwaga nieuwzględniona
ust.2
Uzasadnienie:
Tu wychodzi brak jednej, krajowej instytucji zarządzającej. W Projektowany przepis wskazuje na
sądzie odwołanie będzie trwało miesiącami lub latami, a i tak środek ochrony sądowej, do której
sąd będzie miał często kłopot z rzeczywiście merytorycznym powołane
są
sądy
rozstrzygnięciem
administracyjne.
Przepisy UE, nie przewidują
„jednej instytucji zarządzającej”
dla RLKS. Instytucja zarządzająca
ustanawiana
jest
dla
poszczególnych
programów
współfinansowanych ze środków
UE.
Przepisy
UE
dopuszczają
wyznaczenie
instytucji
pośredniczących, co pozwala na
wyposażenie
poszczególnych
samorządów województw w
zadania związane z realizacją
RLKS w ramach wszystkich
programów, które przewidują jego
wspieranie.
97. Art.
10 ARiMR
W art. 10 ust. 2 projektu ustawy w publikatorze ustawy z dnia Uwaga uwzględniona
ust. 2
30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi, proponuje się uwzględnić pozycje 183 i
46
543 z 2014 r.
Proponowane brzmienie przepisu:
„2. (…) ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o
postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012
r. poz. 270, 1101 i 1529 oraz z 2014 r. poz. 183 i 543).”
Uzasadnienie:
Wskazanie aktualnego publikatora aktu prawnego.
98. Art.
10 SW Małopolskiego
należy doprecyzować jakie warunki powinny być spełnione Zostanie doprecyzowane co to są
ust. 1-3
podczas wyboru, kto bierze odpowiedzialność za wybór LGD. warunki
wyboru
(poprzez
Uzasadnienie:
odesłanie do art. 6 przy
Powyższe pozwoli na zwiększenie przejrzystości przepisów.
jednoczesnym rozbudowaniu tego
artykułu). Wyboru dokonuje
komisja a zatwierdza SW, co
wynika z projektowanej ustawy.
99. Art.
10 Kujawsko-Pomorska
„…LGD przysługuje prawo wniesienia do sądu Uwaga nieuwzględniona.
ust. 2,
Sieć LGD
administracyjnego skargi …”
Art.
11
„3. Od uchwały komisji przysługuje prawo wniesienia do sądu Zgodnie z projektowaną ustawą
ust. 3
administracyjnego skargi”
(…) przysługuje (…) skarga na
Pytanie co z procedurą odwoławczą? Czy LGD od razu muszą zasadach i w trybie określonych
wnosić skargę do SA czytaj wzywać do usunięcia naruszenia dla aktów lub czynności, o
prawa? W pierwszej kolejności LGD winni mieć możliwość których mowa w art. 3 § 2 pkt 4
odwołania się od decyzji Komisji do niej samej?
prawa postępowania przed sądami
administracyjnymi (PPSA).
Oznacza to że zastosowanie mają
m.in. przepisy Art. 52 § 3 PPSA –
„Jeżeli ustawa nie przewiduje
środków zaskarżenia w sprawie
będącej przedmiotem skargi,
skargę na akty lub czynności, o
których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 i
4a, można wnieść po uprzednim
47
wezwaniu na piśmie właściwego
organu – w terminie czternastu
dni od dnia, w którym skarżący
dowiedział się lub mógł się
dowiedzieć o wydaniu aktu lub
podjęciu innej czynności – do
usunięcia naruszenia prawa.”
100. Art. 11
Dolnośląska
Sieć Treść projektu:
Uwaga
nieuwzględniona.
W
Partnerstw LGD
Ust. 4 – nie ma
związku z art. 12 ust. 1
Propozycja zmiany:
zastosowanie mają przepisy art.
Art. 11 ust. 4. Na wniosek LGD SW ma obowiązek 73 KPA dotyczące udostępniania
udostępnić szczegółową ocenę LSR.
akt.
Uzasadnienie:
W projekcie jest mowa o uchwale i liczbie punktów.
Pokazanie szczegółowej oceny komisji przysługuje w prawie
każdym konkursie oraz zapobiega manipulacjom w ocenie.
101. Art. 11
Kujawsko-Pomorska
Proponuje się dodać po ust. 1 dodać ust. 2:
Uwaga uwzględniona poprzez
Sieć LGD
„Wyboru LGD do realizacji LSR dokonuje się w terminie 2 wskazanie
4
miesięcznego
miesięcy od dnia upływu terminu składania wniosków”
terminu zgodnie z dotychczasową
praktyką
102. Art. 11
Podlaska Sieć LGD
Art. 11 ust. 1 Wybór LSR następuje w drodze uchwały Uwaga nieuwzględniona, bo z
komisji. W uchwale o wyborze LSR wyznacza się również rozporządzenia 1303/2013 art. 32
wiodący EFSI w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 ust 4 wynika, że jest to zadanie
rozporządzenia nr 1303/2013.
Komisji.
Zgodnie z zapisami UP podrozdział 3.3.1 wskazanie funduszu
wiodącego do finansowania kosztów bieżących i animacji
dokonuje zarząd województwa w oparciu o znaczenie
poszczególnych funduszy w finansowaniu LSR, a nie
wyznacza go powołana do wyboru LSR komisja. Komisja
może rekomendować Zarządowi fundusz wiodący.
103. Art.
11 Polska Sieć LGD
Zgodnie z zapisami UP podrozdział 3.3.1 wskazanie funduszu Uwaga nieuwzględniona.
48
ust. 1
wiodącego do finansowania kosztów bieżących i animacji
dokonuje zarząd województwa w oparciu o znaczenie Zgodnie z art. 32 ust. 4
poszczególnych funduszy w finansowaniu LSR, a nie rozporządzenia
1303/2013
wyznacza go powołana do wyboru LSR komisja. Komisja ewentualnego wskazania funduszu
może rekomendować Zarządowi fundusz wiodący.
wiodącego dokonuje komisja
wybierająca.
104. Art.
11 SW Podlaskiego
Wybór LSR następuje w drodze uchwały komisji. W uchwale Uwaga nieuwzględniona, bo z
ust. 1
o wyborze LSR wyznacza się również wiodący EFSI w rozporządzenia nr 1303/2013 art.
przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 rozporządzenia nr 32 ust 4 wynika że jest to zadanie
1303/2013.
Komisji
Uzasadnienie:
Zgodnie z zapisami UP podrozdział 3.3.1 wskazanie
funduszu wiodącego do finansowania kosztów bieżących i
animacji dokonuje zarząd województwa w oparciu o
znaczenie poszczególnych funduszy w finansowaniu LSR, a
nie wyznacza go powołana do wyboru LSR komisja. Komisja
może rekomendować Zarządowi fundusz wiodący.
105. Art.
11 SW Małopolskiego
proponuje się zmianę zapisu wymienionego ustępu na :
Uwaga nieuwzględniona, bo z
ust. 2
„ Uchwała komisji, o której mowa w ust 1, jest zatwierdzana rozporządzenia nr 1303/2013 art.
uchwałą zarządu województwa. O wyniku wyboru LSR 32 ust 4 wynika że jest to zadanie
samorząd województwa informuje LGD, przesyłając uchwałę Komisji
komisji w tej sprawie wraz z informacją o liczbie punktów
otrzymanych w ramach oceny poszczególnych kryteriów
wyboru LSR.”
Uzasadnienie:
Powyższe pozwoli na zwiększenie przejrzystości przepisów.
106. Art.
11 SW Małopolskiego
proponuje się dodanie zapisu umożliwiającego odwołanie się Uwaga
niezasadna.
Z
ust. 3
do SW od decyzji komisji przed wniesieniem skargi do sądu.
projektowanego art., który odsyła
Uzasadnienie:
do zasad i trybu określonych w
Powyższe pozwoli na zwiększenie przejrzystości przepisów.
PPSA (a więc zastosowanie ma
art. 52 § 3), wynika możliwość
wcześniejszego wezwania do
49
okresie 14 dni mogą zajść okoliczności, które mogą
opóźnić składanie wniosku. Czas ten jest relatywnie krótki.
Proponuje się zatem zapis:
terminu składania wniosków o wybór LSR – nie krótszego niż
14 dni i nie dłuższego niż 60 dni,
90. Art. 9 pkt Polska Sieć LGD
Zgodnie z uwagą powyżej proponuje się dłuższy termin
Uwaga nieuwzględniona.
1 lit. a
Brak konkretnej propozycji
91. Art. 9.ust SW Podlaskiego
Usunąć pkt. c:
Uwaga uwzględniona
1 lit. c
wysokości dostępnych środków przeznaczonych na realizację
LSR,
Uzasadnienie:
Proponuje się usunięcie punktu, ponieważ nie ma on
znaczenia dla potencjalnego wnioskodawcy.
92. Art. 10
Podlaska Sieć LGD
Art. 10. Jeśli nie są spełnione warunki wyboru samorząd Uwaga uwzględniona. Zostanie
województwa informuje LGD o odrzuceniu LSR z podaniem doprecyzowane co to są warunki
przyczyn jej odrzucenia
wyboru poprzez odesłanie do art.
Ustawa nie precyzuje czym są „warunki wyboru” i jaka jest 6 (obecnie 5) przy jednoczesnym
różnica pomiędzy warunkami a kryteriami wyboru.
rozbudowaniu tego artykułu.
93. Art. 10
SW Podlaskiego
Ustawa nie precyzuje czym są „warunki wyboru” i jaka jest Zostanie doprecyzowane co to są
różnica pomiędzy warunkami a kryteriami wyboru.
warunki
wyboru
(poprzez
odesłanie do art. 6 (obecnie 5)
przy jednoczesnym rozbudowaniu
tego artykułu).
94. Art.
10 SW Wielkopolskiego
W procesie weryfikacji spełnienia warunków wyboru LGD Uwaga uwzględniona poprzez
ust. 1
(art. 10 ust 1) należy uwzględnić możliwość uzupełnienia dodanie
przepisów
o
przedstawionej dokumentacji na wezwanie Samorządu uzupełnieniach
braków
i
Województwa.
oczywistych omyłek. Poprawa
dokumentacji będzie dokonywana
po dokonaniu wyboru LSR pod
45
rygorem unieważnienia umowy
ramowej.
95. Art.
10 Polska Sieć LGD
Ustawa nie precyzuje czym są „warunki wyboru” i jaka jest Uwaga uwzględniona poprzez
ust. 1
różnica pomiędzy warunkami a kryteriami wyboru.
wyraźne odesłanie do art. 6 ust. 1
(obecnie 5 ust. 1)
96. Art.
10 Polska Sieć LGD
Proponuje się składanie odwołań do o MRiRW lub MIR.
Uwaga nieuwzględniona
ust.2
Uzasadnienie:
Tu wychodzi brak jednej, krajowej instytucji zarządzającej. W Projektowany przepis wskazuje na
sądzie odwołanie będzie trwało miesiącami lub latami, a i tak środek ochrony sądowej, do której
sąd będzie miał często kłopot z rzeczywiście merytorycznym powołane
są
sądy
rozstrzygnięciem
administracyjne.
Przepisy UE, nie przewidują
„jednej instytucji zarządzającej”
dla RLKS. Instytucja zarządzająca
ustanawiana
jest
dla
poszczególnych
programów
współfinansowanych ze środków
UE.
Przepisy
UE
dopuszczają
wyznaczenie
instytucji
pośredniczących, co pozwala na
wyposażenie
poszczególnych
samorządów województw w
zadania związane z realizacją
RLKS w ramach wszystkich
programów, które przewidują jego
wspieranie.
97. Art.
10 ARiMR
W art. 10 ust. 2 projektu ustawy w publikatorze ustawy z dnia Uwaga uwzględniona
ust. 2
30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi, proponuje się uwzględnić pozycje 183 i
46
543 z 2014 r.
Proponowane brzmienie przepisu:
„2. (…) ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o
postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012
r. poz. 270, 1101 i 1529 oraz z 2014 r. poz. 183 i 543).”
Uzasadnienie:
Wskazanie aktualnego publikatora aktu prawnego.
98. Art.
10 SW Małopolskiego
należy doprecyzować jakie warunki powinny być spełnione Zostanie doprecyzowane co to są
ust. 1-3
podczas wyboru, kto bierze odpowiedzialność za wybór LGD. warunki
wyboru
(poprzez
Uzasadnienie:
odesłanie do art. 6 przy
Powyższe pozwoli na zwiększenie przejrzystości przepisów.
jednoczesnym rozbudowaniu tego
artykułu). Wyboru dokonuje
komisja a zatwierdza SW, co
wynika z projektowanej ustawy.
99. Art.
10 Kujawsko-Pomorska
„…LGD przysługuje prawo wniesienia do sądu Uwaga nieuwzględniona.
ust. 2,
Sieć LGD
administracyjnego skargi …”
Art.
11
„3. Od uchwały komisji przysługuje prawo wniesienia do sądu Zgodnie z projektowaną ustawą
ust. 3
administracyjnego skargi”
(…) przysługuje (…) skarga na
Pytanie co z procedurą odwoławczą? Czy LGD od razu muszą zasadach i w trybie określonych
wnosić skargę do SA czytaj wzywać do usunięcia naruszenia dla aktów lub czynności, o
prawa? W pierwszej kolejności LGD winni mieć możliwość których mowa w art. 3 § 2 pkt 4
odwołania się od decyzji Komisji do niej samej?
prawa postępowania przed sądami
administracyjnymi (PPSA).
Oznacza to że zastosowanie mają
m.in. przepisy Art. 52 § 3 PPSA –
„Jeżeli ustawa nie przewiduje
środków zaskarżenia w sprawie
będącej przedmiotem skargi,
skargę na akty lub czynności, o
których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 i
4a, można wnieść po uprzednim
47
wezwaniu na piśmie właściwego
organu – w terminie czternastu
dni od dnia, w którym skarżący
dowiedział się lub mógł się
dowiedzieć o wydaniu aktu lub
podjęciu innej czynności – do
usunięcia naruszenia prawa.”
100. Art. 11
Dolnośląska
Sieć Treść projektu:
Uwaga
nieuwzględniona.
W
Partnerstw LGD
Ust. 4 – nie ma
związku z art. 12 ust. 1
Propozycja zmiany:
zastosowanie mają przepisy art.
Art. 11 ust. 4. Na wniosek LGD SW ma obowiązek 73 KPA dotyczące udostępniania
udostępnić szczegółową ocenę LSR.
akt.
Uzasadnienie:
W projekcie jest mowa o uchwale i liczbie punktów.
Pokazanie szczegółowej oceny komisji przysługuje w prawie
każdym konkursie oraz zapobiega manipulacjom w ocenie.
101. Art. 11
Kujawsko-Pomorska
Proponuje się dodać po ust. 1 dodać ust. 2:
Uwaga uwzględniona poprzez
Sieć LGD
„Wyboru LGD do realizacji LSR dokonuje się w terminie 2 wskazanie
4
miesięcznego
miesięcy od dnia upływu terminu składania wniosków”
terminu zgodnie z dotychczasową
praktyką
102. Art. 11
Podlaska Sieć LGD
Art. 11 ust. 1 Wybór LSR następuje w drodze uchwały Uwaga nieuwzględniona, bo z
komisji. W uchwale o wyborze LSR wyznacza się również rozporządzenia 1303/2013 art. 32
wiodący EFSI w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 ust 4 wynika, że jest to zadanie
rozporządzenia nr 1303/2013.
Komisji.
Zgodnie z zapisami UP podrozdział 3.3.1 wskazanie funduszu
wiodącego do finansowania kosztów bieżących i animacji
dokonuje zarząd województwa w oparciu o znaczenie
poszczególnych funduszy w finansowaniu LSR, a nie
wyznacza go powołana do wyboru LSR komisja. Komisja
może rekomendować Zarządowi fundusz wiodący.
103. Art.
11 Polska Sieć LGD
Zgodnie z zapisami UP podrozdział 3.3.1 wskazanie funduszu Uwaga nieuwzględniona.
48
ust. 1
wiodącego do finansowania kosztów bieżących i animacji
dokonuje zarząd województwa w oparciu o znaczenie Zgodnie z art. 32 ust. 4
poszczególnych funduszy w finansowaniu LSR, a nie rozporządzenia
1303/2013
wyznacza go powołana do wyboru LSR komisja. Komisja ewentualnego wskazania funduszu
może rekomendować Zarządowi fundusz wiodący.
wiodącego dokonuje komisja
wybierająca.
104. Art.
11 SW Podlaskiego
Wybór LSR następuje w drodze uchwały komisji. W uchwale Uwaga nieuwzględniona, bo z
ust. 1
o wyborze LSR wyznacza się również wiodący EFSI w rozporządzenia nr 1303/2013 art.
przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 rozporządzenia nr 32 ust 4 wynika że jest to zadanie
1303/2013.
Komisji
Uzasadnienie:
Zgodnie z zapisami UP podrozdział 3.3.1 wskazanie
funduszu wiodącego do finansowania kosztów bieżących i
animacji dokonuje zarząd województwa w oparciu o
znaczenie poszczególnych funduszy w finansowaniu LSR, a
nie wyznacza go powołana do wyboru LSR komisja. Komisja
może rekomendować Zarządowi fundusz wiodący.
105. Art.
11 SW Małopolskiego
proponuje się zmianę zapisu wymienionego ustępu na :
Uwaga nieuwzględniona, bo z
ust. 2
„ Uchwała komisji, o której mowa w ust 1, jest zatwierdzana rozporządzenia nr 1303/2013 art.
uchwałą zarządu województwa. O wyniku wyboru LSR 32 ust 4 wynika że jest to zadanie
samorząd województwa informuje LGD, przesyłając uchwałę Komisji
komisji w tej sprawie wraz z informacją o liczbie punktów
otrzymanych w ramach oceny poszczególnych kryteriów
wyboru LSR.”
Uzasadnienie:
Powyższe pozwoli na zwiększenie przejrzystości przepisów.
106. Art.
11 SW Małopolskiego
proponuje się dodanie zapisu umożliwiającego odwołanie się Uwaga
niezasadna.
Z
ust. 3
do SW od decyzji komisji przed wniesieniem skargi do sądu.
projektowanego art., który odsyła
Uzasadnienie:
do zasad i trybu określonych w
Powyższe pozwoli na zwiększenie przejrzystości przepisów.
PPSA (a więc zastosowanie ma
art. 52 § 3), wynika możliwość
wcześniejszego wezwania do
49
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3138 › Pobierz plik