Rządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
Rządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3138
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 378
3138
Pytanie czy te kryteria będą stanowić o wielkości budżetu
przyznanego LGD, jeśli np. budżet będzie zależny od oceny
jakości LSR. Wtedy bowiem mocniejsze obszary będą miały
łatwiej np. z angażowaniem innych środków
69. Art. 6 ust. Dolnośląska
Sieć Treść projektuŚ
Uwaga nieuwzględniona
2
Partnerstw LGD
Art. 6 ust. 2. Wyboru LSR dokonuje się:
To są jedynie obszary, których
1)
biorąc
pod dotyczyć będą kryteria oceny
uwagę kryteria wyboru dotyczące:
(wyboru) a nie zakres LSR.
a) struktury LGD,
b) doświadczenia LGD w zakresie realizacji strategii lub
projektów o charakterze podobnym odpowiednio do Jeśli chodzi o lit. i to kryterium
LSR lub operacji realizowanych w jej ramach,
wyboru w tym zakresie dotyczyć
c) jakości diagnozy obszaru i celów określonych w LSR,
powinno poziomu zaangażowania
d) oddolnego opracowania i realizacji LSR,
środków
własnych
e) innowacyjnego charakteru LSR,
wnioskodawcy/beneficjenta oraz
f) zintegrowania LSR,
LGD.
Stosowne wyjaśnienie
g) zasad funkcjonowania LGD i wyboru operacji,
zostało zawarte w uzasadnieniu do
h) zasad monitorowania i oceny realizacji LSR przez LGD projektu ustawy.
i) poziomu zaangażowania w realizację LSR środków Uwaga
o
sformułowaniu
innych niż środki przewidziane na realizację programu; dodatkowych
wytycznych
Propozycja zmiany:
odnośnie
kryteriów
została
Art. 6 ust. 2. Wyboru LSR dokonuje się:
uwzględniona
poprzez
1)
biorąc
pod wprowadzenie
przepisu
o
uwagę kryteria wyboru dotyczące:
regulaminie konkursu, w którym
a) struktury LGD,
m.in. zawarte będą kryteria
b) doświadczenia LGD w zakresie realizacji strategii lub wyboru i wskazany będzie system
projektów o charakterze podobnym odpowiednio do ich oceny.
LSR lub operacji realizowanych w jej ramach,
c) jakości diagnozy obszaru i celów określonych w LSR,
d) oddolnego opracowania i realizacji LSR,
e) innowacyjnego charakteru LSR,
f)
zintegrowania LSR,
35
g) zasad funkcjonowania LGD i wyboru operacji,
h) zasad monitorowania i oceny realizacji LSR przez LGD
oraz zasad i procedur dotyczących aktualizacji strategii,
w tym aktualizacji kryteriów i procedur wyboru
operacji;
Określenia: innowacyjny charakter LSR, zintegrowanie LSR
oraz pozostałe kryteria zostaną zdefiniowane w osobnych
wytycznych;
Uzasadnienie:
Pkt. h) uzupełnienie zapisów o aktualizacje, ponieważ jest on
ściśle związany z oceną,
Pkt. i) Ocenie podlegać będzie dokument planistyczny, który
może zawierać informacje o planowanym współfinansowaniu
czy finansowaniu z innych środków, ale w rzeczywistości nie
musi tak być. LGD mogą sztucznie zawyżać budżety w części
niezwiązanej z wdrażaniem środków związanych z PROW na
lata 2014-2020, by uzyskać wyższą punktację.
Zapis dodany, ze względu na brak definicji tych sformułowań,
które mają być kryterium wyboru. Konieczne jest
sformułowanie definicji, by nie można było traktować
uznaniowo tych kwestii.
70. Art. 6 ust. Kujawsko-Pomorska
Wymienione w ust.2 pkt. 1) ppkt a do i winny być Uwaga uwzględniona poprzez
2
Sieć LGD
dookreślone w odrębnym dokumencie co potwierdza zastąpienie określenia „struktura
chociażby kilka poniższych pytań.
LGD”
określeniem
Pkt. 1 a - Co oznacza tutaj struktura? Wiadomo że „reprezentatywność LGD”
wszystkie LGD muszą spełniać kryteria dostępu ( trzy Uwaga
o
dodatkowych
sektory z każdej gminy objętej LSR) co zatem będzie wyjaśnieniach dla poszczególnych
oceniane/punktowane?
Liczbę
członków?
Tryb kryteriów zostanie uwzględniona
powoływania?
poprzez wprowadzenie przepisu o
Pkt. 1 b - W jaki sposób będą mogły wykazać regulaminie konkursu, w którym
doświadczenie nowo utworzone podmioty, które będą m.in. zawarte będą kryteria
wyboru i wskazany będzie system
36
kontynuować dorobek LGD, a które są obecnie fundacjami ich oceny.
lub związkami stowarzyszeń? Należy wprowadzić zapisy,
które nie będą w żaden sposób dyskryminowały takich
LGD
Pkt. 1 e – Koniecznym jest jasne zdefiniowanie określenia
„innowacyjnego charakteru LSR”
Pkt. 1i - Co mamy na myśli pisząc o środkach innych niż
środki przewidziane na realizację programu? Czy chodzi
tutaj o składki płacone przez członków Stowarzyszenia,
czy też przychody LGD, które prowadzą działalność
gospodarczą? Na co miałyby być przeznaczane te środki?
Kryterium jest dyskryminujące dla małych LGD, które nie
posiadają rezerwy środków własnych a takich w Polsce
zapewne nie brakuje. Problemem jest już zdobycie 5% na
koszty bieżące i aktywizacjęĄ
71. Art. 6 ust. SW Podlaskiego
Należałoby uzupełnić zapisy o:
Uwaga częściowo uwzględniona,
2
j) zgodność LSR ze strategią rozwoju województwa,
dodano
kryterium
odnośnie
k) spełnienie kryteriów regionalnych wyznaczonych przez zgodności
z
dokumentami
Zarząd Województwa, w przypadku wdrażania w planistycznymi. Jeśli chodzi o
województwie RLKS w formule bezpośredniej.
kryteria regionalne to proponuje
Zapisy powinny być uwzględnione również w rozporządzeniu się
uwzględnienie
specyfiki
wskazanym w art. 23.
regionalnej w ocenie jednolicie
Uzasadnienie:
sformułowanych kryteriów. Co do
Lokalne Strategie Rozwoju muszą być zgodne ze strategią zasady
ocena
LSR
dotyczy
rozwoju województwa, która jest dokumentem powstałym w bowiem jej jakości. Ponadto
wyniku szerokich konsultacji społecznych. W przypadku proponuje się uwzględnianie
wdrażania RLKS w formule bezpośredniej w kryteriach konsultowania tych kryteriów ze
wyboru LSR IZ ( dot. RPO) ze względu na specyfikę wszystkimi
Komitetami
poszczególnych programów operacyjnych/regionów powinny Monitorującymi dla programów
mieć możliwość wprowadzenia również własnych kryteriów przewidujących
wsparcie
w
regionalnych, nie stojących w sprzeczności z kryteriami ramach RLKS.
37
wyznaczonymi w ust. 2 pkt. a-i.
72. Art. 6 ust. SW Małopolskiego
proponuje się zmianę brzmienia ustępu 2 na:
Uwaga nieuwzględniona, bo na
2
„2. Wyboru LSR dokonuje się :
poziomie ustawy konieczne jest
1) biorąc pod uwagę kryteria wyboru określone w wskazanie obszarów, których
rozporządzeniu, z zastrzeżeniem ust. 3.
dotyczy
kryterium.
Ponadto
2) do wysokości dostępnych środków przeznaczonych na zrezygnowano z wydawania
realizację LSR wskazanych
rozporządzenia wykonawczego.
w ogłoszeniu o naborze wniosków o wybór LSR.”
Uzasadnienie:
Zbyt szczegółowe zapisy.
73. Art. 6 ust. SW Małopolskiego
dodanie w ust. 2 pkt. 1) słów „z zastrzeżeniem ust. 3” (lub Uwaga
nieuwzględniona.
2
modyfikacji ust. 2 zgodnie z zaproponowanym powyżej Zgodnie z umową partnerską
brzmieniem) oraz po ust.2 kolejnych dwóch ustępów w kryteria wyboru mają być wspólne
brzmieniu:
dla wszystkich funduszy, a więc
„3. Samorządy województw mogą przyjąć dodatkowe kryteria nie ma możliwości ustanowienia
o charakterze regionalnym, przy czym liczba punktów specyficznych
kryteriów
przyznawanych za te kryteria nie może stanowić więcej niż regionalnych. Proponuje się
50% ogólnej liczby punktów możliwych do przyznania uwzględnienie
specyfiki
podczas oceny LSR.
regionalnej w ocenie jednolicie
4. Dodatkowe kryteria o charakterze regionalnym, o których sformułowanych kryteriów. Co do
mowa w ust. 3, ustala Zarząd Województwa”.
zasady
ocena
LSR
dotyczy
Uzasadnienie:
bowiem jej jakości. Ponadto
Samorządy województw realizują politykę rozwoju na swoim proponuje się uwzględnianie
terenie.
konsultowania tych kryteriów ze
Powinny mieć zatem wpływ na tak istotną kwestię, jaką jest wszystkimi
Komitetami
tworzenie optymalnych mechanizmów dystrybucji pomocy Monitorującymi dla programów
UE na swoim terenie. Kształtując kryteria wyboru LGD przewidujących
wsparcie
w
samorządy województw będą miały możliwość kształtowania ramach RLKS.
tego procesu w sposób adekwatny do realizowanej strategii
rozwoju regionalnego. Dotychczasowy sposób oceny
uniemożliwiał uwzględnienie powyższego zakresu. Zgodnie z
pismami SWM do Ministerstwa z dnia: 05.06.2014r.,
38
05.08.2014r.
74. Art. 6 ust. SW Wielkopolskiego
W odniesieniu do zapisów art.6 ust 2 pkt 1 rekomenduję Uwaga uwzględniona poprzez
2 pkt 1
przygotowanie przejrzystych, jednakowych zasad oceny, wprowadzenie
przepisów
pozwalających dokonać właściwej oceny również w odnośnie regulaminu konkursu na
przypadku kryteriów podlegających ocenie jakościowej wybór LGD opracowanego przez
(innowacyjny charakter, jakość diagnozy obszaru itp.). MRIRW w uzgodnieniu z
Właściwym byłoby umieszczenie tych zapisów w pozostałymi
instytucjami
rozporządzeniu
Ministra
Rolnictwa zarządzającymi i zaopiniowaniu
i Rozwoju Wsi.
przez pozostałe SW i ARiMR.
75. Art. 6 ust. Polska Sieć LGD
Art. 6 ust. 2 pkt. 1 lit. g) zasad funkcjonowania LGD,
Uwaga nieuwzględniona.
2 pkt 1
Uzasadnienie:
lit. g
Doświadczenia z tego okresu programowania wskazują, że Opiniowany przepis nie wskazuje
LGD trudno było, czy wręcz było to niemożliwe, dokonać elementów
LSR
a
zmiany procedur gdyż były one brane pod uwagę przy ocenie elementy/obszary
kryteriów
LSR na etapie wyboru lgd. Na przykład w przypadku wyboru LSR.
Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenie Rozwoju Wsi
więtokrzyskiej większość zmian w rozporządzeniach
MRiRW wymuszała wprowadzenie zmian nie tyle w samych
procedurach co w treści dokumentów stosowanych w
procedurach. Posiadanie w przyjętych procedurach wzorów
dokumentów było oceniane. W przypadku tej grupy usuniecie
z procedur i lsr wzorów dokumentów było tylko dlatego
możliwe, że grupa ta zostałą wysoko oceniona i brak punktów
za brak wzorów dokumentów nie wpłynąłby na wybór grupy
do realizacji lsr. Nie mniej jednak w woj. świętokrzyskim
wielu innym grupom zabroniono usunąć z procedur wzorów
dokumentów z tego powodu. W efekcie praktycznie każda
zmiana rozporządzeń MRiRW powodowała konieczność
zmiany nie tyle procedury, sposobu postępowania, co treści
np. wysyłanych pism do beneficjentów. W efekcie zarówno
pracownicy lgd, jak i SW musieli niepotrzebnie tracić czas na
dokonanie, zaakceptowanie i podpisanie aneksu do umowy na
39
przyznanego LGD, jeśli np. budżet będzie zależny od oceny
jakości LSR. Wtedy bowiem mocniejsze obszary będą miały
łatwiej np. z angażowaniem innych środków
69. Art. 6 ust. Dolnośląska
Sieć Treść projektuŚ
Uwaga nieuwzględniona
2
Partnerstw LGD
Art. 6 ust. 2. Wyboru LSR dokonuje się:
To są jedynie obszary, których
1)
biorąc
pod dotyczyć będą kryteria oceny
uwagę kryteria wyboru dotyczące:
(wyboru) a nie zakres LSR.
a) struktury LGD,
b) doświadczenia LGD w zakresie realizacji strategii lub
projektów o charakterze podobnym odpowiednio do Jeśli chodzi o lit. i to kryterium
LSR lub operacji realizowanych w jej ramach,
wyboru w tym zakresie dotyczyć
c) jakości diagnozy obszaru i celów określonych w LSR,
powinno poziomu zaangażowania
d) oddolnego opracowania i realizacji LSR,
środków
własnych
e) innowacyjnego charakteru LSR,
wnioskodawcy/beneficjenta oraz
f) zintegrowania LSR,
LGD.
Stosowne wyjaśnienie
g) zasad funkcjonowania LGD i wyboru operacji,
zostało zawarte w uzasadnieniu do
h) zasad monitorowania i oceny realizacji LSR przez LGD projektu ustawy.
i) poziomu zaangażowania w realizację LSR środków Uwaga
o
sformułowaniu
innych niż środki przewidziane na realizację programu; dodatkowych
wytycznych
Propozycja zmiany:
odnośnie
kryteriów
została
Art. 6 ust. 2. Wyboru LSR dokonuje się:
uwzględniona
poprzez
1)
biorąc
pod wprowadzenie
przepisu
o
uwagę kryteria wyboru dotyczące:
regulaminie konkursu, w którym
a) struktury LGD,
m.in. zawarte będą kryteria
b) doświadczenia LGD w zakresie realizacji strategii lub wyboru i wskazany będzie system
projektów o charakterze podobnym odpowiednio do ich oceny.
LSR lub operacji realizowanych w jej ramach,
c) jakości diagnozy obszaru i celów określonych w LSR,
d) oddolnego opracowania i realizacji LSR,
e) innowacyjnego charakteru LSR,
f)
zintegrowania LSR,
35
g) zasad funkcjonowania LGD i wyboru operacji,
h) zasad monitorowania i oceny realizacji LSR przez LGD
oraz zasad i procedur dotyczących aktualizacji strategii,
w tym aktualizacji kryteriów i procedur wyboru
operacji;
Określenia: innowacyjny charakter LSR, zintegrowanie LSR
oraz pozostałe kryteria zostaną zdefiniowane w osobnych
wytycznych;
Uzasadnienie:
Pkt. h) uzupełnienie zapisów o aktualizacje, ponieważ jest on
ściśle związany z oceną,
Pkt. i) Ocenie podlegać będzie dokument planistyczny, który
może zawierać informacje o planowanym współfinansowaniu
czy finansowaniu z innych środków, ale w rzeczywistości nie
musi tak być. LGD mogą sztucznie zawyżać budżety w części
niezwiązanej z wdrażaniem środków związanych z PROW na
lata 2014-2020, by uzyskać wyższą punktację.
Zapis dodany, ze względu na brak definicji tych sformułowań,
które mają być kryterium wyboru. Konieczne jest
sformułowanie definicji, by nie można było traktować
uznaniowo tych kwestii.
70. Art. 6 ust. Kujawsko-Pomorska
Wymienione w ust.2 pkt. 1) ppkt a do i winny być Uwaga uwzględniona poprzez
2
Sieć LGD
dookreślone w odrębnym dokumencie co potwierdza zastąpienie określenia „struktura
chociażby kilka poniższych pytań.
LGD”
określeniem
Pkt. 1 a - Co oznacza tutaj struktura? Wiadomo że „reprezentatywność LGD”
wszystkie LGD muszą spełniać kryteria dostępu ( trzy Uwaga
o
dodatkowych
sektory z każdej gminy objętej LSR) co zatem będzie wyjaśnieniach dla poszczególnych
oceniane/punktowane?
Liczbę
członków?
Tryb kryteriów zostanie uwzględniona
powoływania?
poprzez wprowadzenie przepisu o
Pkt. 1 b - W jaki sposób będą mogły wykazać regulaminie konkursu, w którym
doświadczenie nowo utworzone podmioty, które będą m.in. zawarte będą kryteria
wyboru i wskazany będzie system
36
kontynuować dorobek LGD, a które są obecnie fundacjami ich oceny.
lub związkami stowarzyszeń? Należy wprowadzić zapisy,
które nie będą w żaden sposób dyskryminowały takich
LGD
Pkt. 1 e – Koniecznym jest jasne zdefiniowanie określenia
„innowacyjnego charakteru LSR”
Pkt. 1i - Co mamy na myśli pisząc o środkach innych niż
środki przewidziane na realizację programu? Czy chodzi
tutaj o składki płacone przez członków Stowarzyszenia,
czy też przychody LGD, które prowadzą działalność
gospodarczą? Na co miałyby być przeznaczane te środki?
Kryterium jest dyskryminujące dla małych LGD, które nie
posiadają rezerwy środków własnych a takich w Polsce
zapewne nie brakuje. Problemem jest już zdobycie 5% na
koszty bieżące i aktywizacjęĄ
71. Art. 6 ust. SW Podlaskiego
Należałoby uzupełnić zapisy o:
Uwaga częściowo uwzględniona,
2
j) zgodność LSR ze strategią rozwoju województwa,
dodano
kryterium
odnośnie
k) spełnienie kryteriów regionalnych wyznaczonych przez zgodności
z
dokumentami
Zarząd Województwa, w przypadku wdrażania w planistycznymi. Jeśli chodzi o
województwie RLKS w formule bezpośredniej.
kryteria regionalne to proponuje
Zapisy powinny być uwzględnione również w rozporządzeniu się
uwzględnienie
specyfiki
wskazanym w art. 23.
regionalnej w ocenie jednolicie
Uzasadnienie:
sformułowanych kryteriów. Co do
Lokalne Strategie Rozwoju muszą być zgodne ze strategią zasady
ocena
LSR
dotyczy
rozwoju województwa, która jest dokumentem powstałym w bowiem jej jakości. Ponadto
wyniku szerokich konsultacji społecznych. W przypadku proponuje się uwzględnianie
wdrażania RLKS w formule bezpośredniej w kryteriach konsultowania tych kryteriów ze
wyboru LSR IZ ( dot. RPO) ze względu na specyfikę wszystkimi
Komitetami
poszczególnych programów operacyjnych/regionów powinny Monitorującymi dla programów
mieć możliwość wprowadzenia również własnych kryteriów przewidujących
wsparcie
w
regionalnych, nie stojących w sprzeczności z kryteriami ramach RLKS.
37
wyznaczonymi w ust. 2 pkt. a-i.
72. Art. 6 ust. SW Małopolskiego
proponuje się zmianę brzmienia ustępu 2 na:
Uwaga nieuwzględniona, bo na
2
„2. Wyboru LSR dokonuje się :
poziomie ustawy konieczne jest
1) biorąc pod uwagę kryteria wyboru określone w wskazanie obszarów, których
rozporządzeniu, z zastrzeżeniem ust. 3.
dotyczy
kryterium.
Ponadto
2) do wysokości dostępnych środków przeznaczonych na zrezygnowano z wydawania
realizację LSR wskazanych
rozporządzenia wykonawczego.
w ogłoszeniu o naborze wniosków o wybór LSR.”
Uzasadnienie:
Zbyt szczegółowe zapisy.
73. Art. 6 ust. SW Małopolskiego
dodanie w ust. 2 pkt. 1) słów „z zastrzeżeniem ust. 3” (lub Uwaga
nieuwzględniona.
2
modyfikacji ust. 2 zgodnie z zaproponowanym powyżej Zgodnie z umową partnerską
brzmieniem) oraz po ust.2 kolejnych dwóch ustępów w kryteria wyboru mają być wspólne
brzmieniu:
dla wszystkich funduszy, a więc
„3. Samorządy województw mogą przyjąć dodatkowe kryteria nie ma możliwości ustanowienia
o charakterze regionalnym, przy czym liczba punktów specyficznych
kryteriów
przyznawanych za te kryteria nie może stanowić więcej niż regionalnych. Proponuje się
50% ogólnej liczby punktów możliwych do przyznania uwzględnienie
specyfiki
podczas oceny LSR.
regionalnej w ocenie jednolicie
4. Dodatkowe kryteria o charakterze regionalnym, o których sformułowanych kryteriów. Co do
mowa w ust. 3, ustala Zarząd Województwa”.
zasady
ocena
LSR
dotyczy
Uzasadnienie:
bowiem jej jakości. Ponadto
Samorządy województw realizują politykę rozwoju na swoim proponuje się uwzględnianie
terenie.
konsultowania tych kryteriów ze
Powinny mieć zatem wpływ na tak istotną kwestię, jaką jest wszystkimi
Komitetami
tworzenie optymalnych mechanizmów dystrybucji pomocy Monitorującymi dla programów
UE na swoim terenie. Kształtując kryteria wyboru LGD przewidujących
wsparcie
w
samorządy województw będą miały możliwość kształtowania ramach RLKS.
tego procesu w sposób adekwatny do realizowanej strategii
rozwoju regionalnego. Dotychczasowy sposób oceny
uniemożliwiał uwzględnienie powyższego zakresu. Zgodnie z
pismami SWM do Ministerstwa z dnia: 05.06.2014r.,
38
05.08.2014r.
74. Art. 6 ust. SW Wielkopolskiego
W odniesieniu do zapisów art.6 ust 2 pkt 1 rekomenduję Uwaga uwzględniona poprzez
2 pkt 1
przygotowanie przejrzystych, jednakowych zasad oceny, wprowadzenie
przepisów
pozwalających dokonać właściwej oceny również w odnośnie regulaminu konkursu na
przypadku kryteriów podlegających ocenie jakościowej wybór LGD opracowanego przez
(innowacyjny charakter, jakość diagnozy obszaru itp.). MRIRW w uzgodnieniu z
Właściwym byłoby umieszczenie tych zapisów w pozostałymi
instytucjami
rozporządzeniu
Ministra
Rolnictwa zarządzającymi i zaopiniowaniu
i Rozwoju Wsi.
przez pozostałe SW i ARiMR.
75. Art. 6 ust. Polska Sieć LGD
Art. 6 ust. 2 pkt. 1 lit. g) zasad funkcjonowania LGD,
Uwaga nieuwzględniona.
2 pkt 1
Uzasadnienie:
lit. g
Doświadczenia z tego okresu programowania wskazują, że Opiniowany przepis nie wskazuje
LGD trudno było, czy wręcz było to niemożliwe, dokonać elementów
LSR
a
zmiany procedur gdyż były one brane pod uwagę przy ocenie elementy/obszary
kryteriów
LSR na etapie wyboru lgd. Na przykład w przypadku wyboru LSR.
Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenie Rozwoju Wsi
więtokrzyskiej większość zmian w rozporządzeniach
MRiRW wymuszała wprowadzenie zmian nie tyle w samych
procedurach co w treści dokumentów stosowanych w
procedurach. Posiadanie w przyjętych procedurach wzorów
dokumentów było oceniane. W przypadku tej grupy usuniecie
z procedur i lsr wzorów dokumentów było tylko dlatego
możliwe, że grupa ta zostałą wysoko oceniona i brak punktów
za brak wzorów dokumentów nie wpłynąłby na wybór grupy
do realizacji lsr. Nie mniej jednak w woj. świętokrzyskim
wielu innym grupom zabroniono usunąć z procedur wzorów
dokumentów z tego powodu. W efekcie praktycznie każda
zmiana rozporządzeń MRiRW powodowała konieczność
zmiany nie tyle procedury, sposobu postępowania, co treści
np. wysyłanych pism do beneficjentów. W efekcie zarówno
pracownicy lgd, jak i SW musieli niepotrzebnie tracić czas na
dokonanie, zaakceptowanie i podpisanie aneksu do umowy na
39
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3138 › Pobierz plik