Rządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
Rządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3138
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 378
3138
Rada ma dokonać ponownej oceny operacji czy nie.
W ust. 6 punkty 1 i 2 powinny się odnosić bezpośrednio do
obowiązków Rady tj.:
Rada ma obowiązek:
1) dostarczenia Zarządowi, w wyznaczonym terminie,
odpisów uchwał w sprawie wyboru operacji;
złożenia Zarządowi niezbędnych wyjaśnień;
57. Art. 5 ust. Związek Stowarzyszeń Jako Członkowie Pomorskiej Sieci Leader zauważamy, iż Uwaga uwzględniona, usunięto
5 i 6
Pomorska Sieć Leader
kwestia sprawowania nadzoru przez Zarząd LGD nad Radą ustęp o nadzorze zarządu.
budzi
kontrowersje.
Rozumiemy
jednak
potrzebę Proponowane rozwiązania mogą
usprawnienia
procesu
wewnętrznego
korygowania być uwzględnione przez LGD we
ewentualnych błędów jakie mogą się pojawić w trakcie oceny własnych procedurach.
projektów przez Radę LGD. W toku dyskusji nie udało nam
się rozstrzygnąć jakie rozwiązania byłyby tu najlepsze,
jednakże sugerujemy przeanalizowanie również innych
naszych sugestii, które mogą prowadzić do podobnego efektu:
wprowadzenie szybkiej ścieżki odwołań od decyzji rady
do sądu
rozdzielenie roli rozpatrywania odwołań od oceny (inny
organ rozpatruje odwołania)
dopuszczenie składania odwołań od oceny przez Zarząd
wykluczenie możliwości ubiegania się o dofinansowanie
przez członków rady (tj. wyłączenie się z oceny
wszystkich projektów w ramach naboru, w którym dany
członek rady również ubiega się o pomoc)
wprowadzenie konieczności uzasadnienia oceny
zwiększenie odpowiedzialności członków rady za decyzje
podejmowane przez jej członków oraz jakość wykonywanej
pracy w tym organie decyzyjnym
58. Art.
5. SW Podlaskiego
Art. 5 ust. 5 i 6 zawiera zbiór praw Zarządu w zakresie Uwaga uwzględniona, usunięto
ust. 5 i 6
nadzoru nad Radą. Taki zapis sugeruje zależność Rady od ustęp o nadzorze zarządu.
30
Zarządu. Proponuje się przeredagowanie treści ust. 6 i
wskazanie obowiązków Rady, a w ust. 5 zawarcie zapisów
dotyczących możliwości złożenia przez Zarząd wniosku o
odwołanie Członka Rady i uchylania uchwał.
Uzasadnienie:
Proponuje się zmianę treści art. 5 w następującej formie:
ust. 5
„Zarząd LGD sprawuje nadzór nad każdą radą, którą LGD
posiada. W ramach posiadanych kompetencji Zarząd może,
m.in.:
1) złożyć wniosek o odwołanie członka rady do walnego
zebrania członków LGD;
2) uchylić uchwałę Rady niezgodną z aktami wewnętrznymi
dotyczącymi działalności LGD”.
ust. 6
„Rada LGD na wniosek Zarządu
1) Przedkłada w wyznaczonym terminie dokumenty
dotyczące wyboru operacji;
Dostarcza niezbędnych wyjaśnień, itp.
59. Art. 5 ust. SW Wielkopolskiego
Zapis art. 5 ust. 5 i 6 koliduje z zapisami art.11 Ustawy Prawo Uwaga uwzględniona, usunięto
5 i 6
o stowarzyszeniach.
ustęp o nadzorze zarządu.
60. Art. 5 ust. ARiMR
W art. 5 ust. 6 pkt 1 projektu ustawy jest mowa o uchwałach Uwaga nieaktualna ze względu na
6 pkt 1,
rady LGD w sprawie wyboru operacji. Tymczasem w art. 6 usunięcie ust. 5 pkt 6
Art. 6 ust.
ust. 1 pkt 1, art. 16 ust. 2 pkt 1 lit. c i w art. 21 ust. 2 projektu
1 pkt 1,
ustawy wskazano na decyzje rady LGD w sprawie wyboru
Art. 16
operacji. Proponuje się usunięcie powyższej rozbieżności.
ust. 2 pkt
Uzasadnienie:
1 lit. c,
Usunięcie rozbieżności w zakresie formy dokonywania przez
Art. 21
radę LGD wyboru operacji (uchwała czy decyzja).
ust. 2
61. Art. 5 ust. SW Małopolskiego
nadano Zarządowi kompetencję do uchylania uchwały rady Uwaga uwzględniona, usunięto
31
6 pkt 4
niezgodnej z aktami wewnętrznymi dotyczącymi działalności ustęp o nadzorze zarządu.
LGD. Takie szerokie kompetencje zarządu nie wydają się
uzasadnione, tym bardziej, zakres pojęcia „akty wewnętrzne
dotyczące działalności LGD” nie został określony. Nie jest
więc jasne, czy chodzi o niezgodność uchwały rady ze
statutem LGD ewentualnie z regulaminem danego organu
uchwalonym na podstawie delegacji statutowej, czy też z
jakimkolwiek
innym
aktem
prawa
wewnętrznego
stowarzyszenia. Proponuje się rozważenie wykreślenia tego
zapisu.
62. Art. 5 ust. Kujawsko-Pomorska
Jeśli już Zarząd miałby takowe kompetencje a nie powinien Uwaga uwzględniona, usunięto
6 pkt 4
Sieć LGD
ich mieć jak wskazano powyżej to należałoby je również ustęp o nadzorze zarządu.
rozszerzyć w zakresie uchylenia uchwały Rady w przypadku
niezgodności z przepisami dotyczącymi wyboru operacji, o
których mowa w art. 16, ust.1-2
63. Art. 5 ust. Polska Sieć LGD
Usunąć.
Uwaga nieuwzględniona
7
Zapis zbędny zgodnie z uwagą do art. 5 ust. 4
Zapis jest aktualny w przypadku
LGD posiadających radę.
64. Art. 6 ust. Kujawsko-Pomorska
Art. 6 „oprócz elementów określonych w art. 33 ust. 1 Uwaga uwzględniona, odnośnie
1,
Sieć LGD
rozporządzenia nr 1303/2013, zawierają procedurę usunięcia odwołania od oceny
Art.
16
odwoławczą od oceny zgodności operacji z LSR dokonanej zgodności z LSR (nastąpi jedno
ust. 2 pkt.
przez LGD i od decyzji rady LGD w sprawie wyboru operacji, odwołanie,
jednak także w
1 ppkt. c,
oraz spełniają warunki określone w przepisach ustawy i w zakresie niezgodności z LSR, po
Art.
21
przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust. 1;
zakończeniu całości postępowania
ust. 2
Odwołanie od decyzji w sprawie wyboru operacji to na poziomie LGD). Ponadto
wydłużenie procedury.
zawarto szczegółowe regulacje
Co w sytuacji, gdy operacja została uznana za niezgodną z odnośnie procedury odwoławczej
LSR, a tym samym w drugim etapie nie mogła być wybrana? odwołując się do rozdziału 15
Czy Wnioskodawcy tego projektu przysługuje odwołanie ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o
również od wyboru Rady?
zasadach realizacji programów w
Co w sytuacji, gdy wszystkie projekty zostaną wybrane do zakresie
polityki
spójności
finansowanych w perspektywie
32
realizacji? Czy wtedy procedura odwołania od wyboru finansowej 2014-2020 (Dz. U.
również powinna mieć zastosowanie?
poz. 1146).
A co jeśli operacja nie spełniła minimum punktowego (a
odwołanie od oceny niczego w tej kwestii nie zmieniło) –
przecież w takim wypadku operacja nie może zostać wybrana,
zatem na jakiej podstawie i od czego ma się odwołać
Beneficjent?
65. Art. 6 ust. SW Małopolskiego
proponuje się usunięcie powyższego punktu. Informacje Uwaga
nieuwzględniona.
1 pkt 1
wskazane w wymienionym punkcie powinny się znaleźć w Usunięto przepis o konieczności
załączniku do LSR.
opracowania
przez
LGD
Uzasadnienie:
procedury
odwoławczej
ale
Przepisy dotyczące powyższego punktu powinny być jednocześnie w projekcie ustawy
określone w drodze rozporządzenia.
wprowadzono
szczegółowe
regulacje odnośnie tej procedury
w oparciu o przepisy rozdziału 15
ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o
zasadach realizacji programów w
zakresie
polityki
spójności
finansowanych w perspektywie
finansowej 2014-2020 (Dz. U.
poz. 1146).
66. Art. 6 ust. ARiMR
W art. 6 ust. 1 pkt 1 i 2 projektu ustawy błędnie odesłano do Uwaga nieaktualna, zdecydowano
1 pkt 1 i 2
art. 24 ust. 1. Przepis art. 24 nie zawiera ust. 1.
o
usunięciu
delegacji
do
Proponowane brzmienie przepisu:
wydawania rozporządzeń
„1) (…) oraz spełniają warunki określone w przepisach
ustawy i w przepisach wydanych na podstawie art. 23 ust. 1;
2) (…) oraz w przepisach ustawy i w przepisach wydanych na
podstawie art. 23 ust. 1.”
Uzasadnienie:
Poprawienie błędnego odesłania.
67. Art. 6 ust. SW Podlaskiego
Błędne odniesienie do ustawy, powinno być art. 24 pkt. 1
Uwaga nieaktualna, zdecydowano
1 pkt. 2
o
usunięciu
delegacji
do
33
wydawania rozporządzeń
68. Art. 6 ust. Polska Sieć LGD
Art. 6 ust. 2. Wyboru LSR dokonuje się:
Uwaga nieuwzględniona
2
1) biorąc pod uwagę kryteria wyboru dotyczące:
a) struktury LGD,
Art. 5 ust. 2 pkt 1 projektowanej
b) doświadczenia LGD w zakresie realizacji strategii lub ustawy wskazuje obszary, których
projektów o charakterze podobnym odpowiednio do LSR lub dotyczyć będą kryteria wyboru,
operacji realizowanych w jej ramach,
nie są to ostateczne brzmienia
c) jakości diagnozy obszaru i celów określonych w LSR,
kryteriów. Brak wzmianki o
d) oddolnego opracowania i realizacji LSR,
aktualizacji strategii w obszarach,
e) innowacyjnego charakteru LSR,
którymi mają być objęte kryteria
f) zintegrowania LSR,
wyboru nie stoi na przeszkodzie
g) zasad funkcjonowania LGD i wyboru operacji,
do tej aktualizacji, jeśli zajdzie
h) zasad monitorowania i oceny realizacji LSR przez LGD taka
potrzeba/konieczność (to
oraz zasad i procedur dotyczących aktualizacji strategii, w element procedur stosowanych w
tym aktualizacji kryteriów i procedur wyboru operacji;
LSR a nie oceny LSR).
Określenia: innowacyjny charakter LSR, zintegrowanie LSR
oraz pozostałe kryteria zostaną zdefiniowane w osobnych
wytycznych;
Jeśli
chodzi
o
„poziom
Uzasadnienie:
zaangażowania w realizację LSR
Pkt. h) uzupełnienie zapisów o aktualizacje, ponieważ jest on środków innych niż środki
ściśle związany z oceną,
przewidziane
na
realizację
Pkt. i) Ocenie podlegać będzie dokument planistyczny, który programu” to kryterium wyboru w
może zawierać informacje o planowanym współfinansowaniu tym zakresie dotyczyć powinno
czy finansowaniu z innych środków, ale w rzeczywistości nie poziomu zaangażowania środków
musi tak być. LGD mogą sztucznie zawyżać budżety w części własnych
niezwiązanej z wdrażaniem środków związanych z PROW na wnioskodawcy/beneficjenta oraz
lata 2014-2020, by uzyskać wyższą punktację.
LGD.
Stosowne wyjaśnienie
Zapis dodany, ze względu na brak definicji tych sformułowań, zostało zawarte w uzasadnieniu do
które mają być kryterium wyboru. Konieczne jest projektu ustawy.
sformułowanie definicji, by nie można było traktować
uznaniowo tych kwestii.
I/lub:
34
W ust. 6 punkty 1 i 2 powinny się odnosić bezpośrednio do
obowiązków Rady tj.:
Rada ma obowiązek:
1) dostarczenia Zarządowi, w wyznaczonym terminie,
odpisów uchwał w sprawie wyboru operacji;
złożenia Zarządowi niezbędnych wyjaśnień;
57. Art. 5 ust. Związek Stowarzyszeń Jako Członkowie Pomorskiej Sieci Leader zauważamy, iż Uwaga uwzględniona, usunięto
5 i 6
Pomorska Sieć Leader
kwestia sprawowania nadzoru przez Zarząd LGD nad Radą ustęp o nadzorze zarządu.
budzi
kontrowersje.
Rozumiemy
jednak
potrzebę Proponowane rozwiązania mogą
usprawnienia
procesu
wewnętrznego
korygowania być uwzględnione przez LGD we
ewentualnych błędów jakie mogą się pojawić w trakcie oceny własnych procedurach.
projektów przez Radę LGD. W toku dyskusji nie udało nam
się rozstrzygnąć jakie rozwiązania byłyby tu najlepsze,
jednakże sugerujemy przeanalizowanie również innych
naszych sugestii, które mogą prowadzić do podobnego efektu:
wprowadzenie szybkiej ścieżki odwołań od decyzji rady
do sądu
rozdzielenie roli rozpatrywania odwołań od oceny (inny
organ rozpatruje odwołania)
dopuszczenie składania odwołań od oceny przez Zarząd
wykluczenie możliwości ubiegania się o dofinansowanie
przez członków rady (tj. wyłączenie się z oceny
wszystkich projektów w ramach naboru, w którym dany
członek rady również ubiega się o pomoc)
wprowadzenie konieczności uzasadnienia oceny
zwiększenie odpowiedzialności członków rady za decyzje
podejmowane przez jej członków oraz jakość wykonywanej
pracy w tym organie decyzyjnym
58. Art.
5. SW Podlaskiego
Art. 5 ust. 5 i 6 zawiera zbiór praw Zarządu w zakresie Uwaga uwzględniona, usunięto
ust. 5 i 6
nadzoru nad Radą. Taki zapis sugeruje zależność Rady od ustęp o nadzorze zarządu.
30
Zarządu. Proponuje się przeredagowanie treści ust. 6 i
wskazanie obowiązków Rady, a w ust. 5 zawarcie zapisów
dotyczących możliwości złożenia przez Zarząd wniosku o
odwołanie Członka Rady i uchylania uchwał.
Uzasadnienie:
Proponuje się zmianę treści art. 5 w następującej formie:
ust. 5
„Zarząd LGD sprawuje nadzór nad każdą radą, którą LGD
posiada. W ramach posiadanych kompetencji Zarząd może,
m.in.:
1) złożyć wniosek o odwołanie członka rady do walnego
zebrania członków LGD;
2) uchylić uchwałę Rady niezgodną z aktami wewnętrznymi
dotyczącymi działalności LGD”.
ust. 6
„Rada LGD na wniosek Zarządu
1) Przedkłada w wyznaczonym terminie dokumenty
dotyczące wyboru operacji;
Dostarcza niezbędnych wyjaśnień, itp.
59. Art. 5 ust. SW Wielkopolskiego
Zapis art. 5 ust. 5 i 6 koliduje z zapisami art.11 Ustawy Prawo Uwaga uwzględniona, usunięto
5 i 6
o stowarzyszeniach.
ustęp o nadzorze zarządu.
60. Art. 5 ust. ARiMR
W art. 5 ust. 6 pkt 1 projektu ustawy jest mowa o uchwałach Uwaga nieaktualna ze względu na
6 pkt 1,
rady LGD w sprawie wyboru operacji. Tymczasem w art. 6 usunięcie ust. 5 pkt 6
Art. 6 ust.
ust. 1 pkt 1, art. 16 ust. 2 pkt 1 lit. c i w art. 21 ust. 2 projektu
1 pkt 1,
ustawy wskazano na decyzje rady LGD w sprawie wyboru
Art. 16
operacji. Proponuje się usunięcie powyższej rozbieżności.
ust. 2 pkt
Uzasadnienie:
1 lit. c,
Usunięcie rozbieżności w zakresie formy dokonywania przez
Art. 21
radę LGD wyboru operacji (uchwała czy decyzja).
ust. 2
61. Art. 5 ust. SW Małopolskiego
nadano Zarządowi kompetencję do uchylania uchwały rady Uwaga uwzględniona, usunięto
31
6 pkt 4
niezgodnej z aktami wewnętrznymi dotyczącymi działalności ustęp o nadzorze zarządu.
LGD. Takie szerokie kompetencje zarządu nie wydają się
uzasadnione, tym bardziej, zakres pojęcia „akty wewnętrzne
dotyczące działalności LGD” nie został określony. Nie jest
więc jasne, czy chodzi o niezgodność uchwały rady ze
statutem LGD ewentualnie z regulaminem danego organu
uchwalonym na podstawie delegacji statutowej, czy też z
jakimkolwiek
innym
aktem
prawa
wewnętrznego
stowarzyszenia. Proponuje się rozważenie wykreślenia tego
zapisu.
62. Art. 5 ust. Kujawsko-Pomorska
Jeśli już Zarząd miałby takowe kompetencje a nie powinien Uwaga uwzględniona, usunięto
6 pkt 4
Sieć LGD
ich mieć jak wskazano powyżej to należałoby je również ustęp o nadzorze zarządu.
rozszerzyć w zakresie uchylenia uchwały Rady w przypadku
niezgodności z przepisami dotyczącymi wyboru operacji, o
których mowa w art. 16, ust.1-2
63. Art. 5 ust. Polska Sieć LGD
Usunąć.
Uwaga nieuwzględniona
7
Zapis zbędny zgodnie z uwagą do art. 5 ust. 4
Zapis jest aktualny w przypadku
LGD posiadających radę.
64. Art. 6 ust. Kujawsko-Pomorska
Art. 6 „oprócz elementów określonych w art. 33 ust. 1 Uwaga uwzględniona, odnośnie
1,
Sieć LGD
rozporządzenia nr 1303/2013, zawierają procedurę usunięcia odwołania od oceny
Art.
16
odwoławczą od oceny zgodności operacji z LSR dokonanej zgodności z LSR (nastąpi jedno
ust. 2 pkt.
przez LGD i od decyzji rady LGD w sprawie wyboru operacji, odwołanie,
jednak także w
1 ppkt. c,
oraz spełniają warunki określone w przepisach ustawy i w zakresie niezgodności z LSR, po
Art.
21
przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust. 1;
zakończeniu całości postępowania
ust. 2
Odwołanie od decyzji w sprawie wyboru operacji to na poziomie LGD). Ponadto
wydłużenie procedury.
zawarto szczegółowe regulacje
Co w sytuacji, gdy operacja została uznana za niezgodną z odnośnie procedury odwoławczej
LSR, a tym samym w drugim etapie nie mogła być wybrana? odwołując się do rozdziału 15
Czy Wnioskodawcy tego projektu przysługuje odwołanie ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o
również od wyboru Rady?
zasadach realizacji programów w
Co w sytuacji, gdy wszystkie projekty zostaną wybrane do zakresie
polityki
spójności
finansowanych w perspektywie
32
realizacji? Czy wtedy procedura odwołania od wyboru finansowej 2014-2020 (Dz. U.
również powinna mieć zastosowanie?
poz. 1146).
A co jeśli operacja nie spełniła minimum punktowego (a
odwołanie od oceny niczego w tej kwestii nie zmieniło) –
przecież w takim wypadku operacja nie może zostać wybrana,
zatem na jakiej podstawie i od czego ma się odwołać
Beneficjent?
65. Art. 6 ust. SW Małopolskiego
proponuje się usunięcie powyższego punktu. Informacje Uwaga
nieuwzględniona.
1 pkt 1
wskazane w wymienionym punkcie powinny się znaleźć w Usunięto przepis o konieczności
załączniku do LSR.
opracowania
przez
LGD
Uzasadnienie:
procedury
odwoławczej
ale
Przepisy dotyczące powyższego punktu powinny być jednocześnie w projekcie ustawy
określone w drodze rozporządzenia.
wprowadzono
szczegółowe
regulacje odnośnie tej procedury
w oparciu o przepisy rozdziału 15
ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o
zasadach realizacji programów w
zakresie
polityki
spójności
finansowanych w perspektywie
finansowej 2014-2020 (Dz. U.
poz. 1146).
66. Art. 6 ust. ARiMR
W art. 6 ust. 1 pkt 1 i 2 projektu ustawy błędnie odesłano do Uwaga nieaktualna, zdecydowano
1 pkt 1 i 2
art. 24 ust. 1. Przepis art. 24 nie zawiera ust. 1.
o
usunięciu
delegacji
do
Proponowane brzmienie przepisu:
wydawania rozporządzeń
„1) (…) oraz spełniają warunki określone w przepisach
ustawy i w przepisach wydanych na podstawie art. 23 ust. 1;
2) (…) oraz w przepisach ustawy i w przepisach wydanych na
podstawie art. 23 ust. 1.”
Uzasadnienie:
Poprawienie błędnego odesłania.
67. Art. 6 ust. SW Podlaskiego
Błędne odniesienie do ustawy, powinno być art. 24 pkt. 1
Uwaga nieaktualna, zdecydowano
1 pkt. 2
o
usunięciu
delegacji
do
33
wydawania rozporządzeń
68. Art. 6 ust. Polska Sieć LGD
Art. 6 ust. 2. Wyboru LSR dokonuje się:
Uwaga nieuwzględniona
2
1) biorąc pod uwagę kryteria wyboru dotyczące:
a) struktury LGD,
Art. 5 ust. 2 pkt 1 projektowanej
b) doświadczenia LGD w zakresie realizacji strategii lub ustawy wskazuje obszary, których
projektów o charakterze podobnym odpowiednio do LSR lub dotyczyć będą kryteria wyboru,
operacji realizowanych w jej ramach,
nie są to ostateczne brzmienia
c) jakości diagnozy obszaru i celów określonych w LSR,
kryteriów. Brak wzmianki o
d) oddolnego opracowania i realizacji LSR,
aktualizacji strategii w obszarach,
e) innowacyjnego charakteru LSR,
którymi mają być objęte kryteria
f) zintegrowania LSR,
wyboru nie stoi na przeszkodzie
g) zasad funkcjonowania LGD i wyboru operacji,
do tej aktualizacji, jeśli zajdzie
h) zasad monitorowania i oceny realizacji LSR przez LGD taka
potrzeba/konieczność (to
oraz zasad i procedur dotyczących aktualizacji strategii, w element procedur stosowanych w
tym aktualizacji kryteriów i procedur wyboru operacji;
LSR a nie oceny LSR).
Określenia: innowacyjny charakter LSR, zintegrowanie LSR
oraz pozostałe kryteria zostaną zdefiniowane w osobnych
wytycznych;
Jeśli
chodzi
o
„poziom
Uzasadnienie:
zaangażowania w realizację LSR
Pkt. h) uzupełnienie zapisów o aktualizacje, ponieważ jest on środków innych niż środki
ściśle związany z oceną,
przewidziane
na
realizację
Pkt. i) Ocenie podlegać będzie dokument planistyczny, który programu” to kryterium wyboru w
może zawierać informacje o planowanym współfinansowaniu tym zakresie dotyczyć powinno
czy finansowaniu z innych środków, ale w rzeczywistości nie poziomu zaangażowania środków
musi tak być. LGD mogą sztucznie zawyżać budżety w części własnych
niezwiązanej z wdrażaniem środków związanych z PROW na wnioskodawcy/beneficjenta oraz
lata 2014-2020, by uzyskać wyższą punktację.
LGD.
Stosowne wyjaśnienie
Zapis dodany, ze względu na brak definicji tych sformułowań, zostało zawarte w uzasadnieniu do
które mają być kryterium wyboru. Konieczne jest projektu ustawy.
sformułowanie definicji, by nie można było traktować
uznaniowo tych kwestii.
I/lub:
34
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3138 › Pobierz plik