Rządowy projekt ustawy o Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych
projekt dotyczy stworzenia możliwości prawnych gwarantujących producentom rolnym stabilizację dochodów z prowadzonej przez nich działalności rolniczej w przypadku znacznego ich obniżenia lub w przypadku braku możliwości uzyskania zapłaty za zbyte produkty rolne od podmiotu, który stał się niewypłacalny
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3076
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3076
– 6 –
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie prowadzenia
ewidencji przychodów i rozchodów stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 15
ust.15 ustawy z dnia ... o Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów
Rolniczych. Stosownie do tego przepisu minister właściwy do spraw rozwoju wsi
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia, sposób prowadzenia ewidencji przychodów i rozchodów, o której mowa
w ust. 8 pkt 3 lit. a, mając na względzie umożliwienie wyliczenia kwoty obniżenia dochodów
w gospodarstwie rolnym lub rybackim lub dziale specjalnym produkcji rolnej biorąc pod
uwagę przepisy o rachunkowości. Ewidencjonowane dane rachunkowe zapewnią poprawne
obliczenie kwoty zrealizowanego wyniku finansowego w ustalonym okresie czasu, w tym co
najmniej w roku obrotowym, obejmującym kolejnych 12 miesięcy roku kalendarzowego.
Zakres ewidencji zdarzeń w gospodarstwie rolnym, rybacki lub dziale specjalnym
produkcji rolnej zapewni wyliczenie zrealizowanego w roku kalendarzowym wyniku
finansowego, będącego odzwierciedleniem dokonanych wpłat i wypłat w tym gospodarstwie
lub dziale. Prowadzenie ewidencji powinno być systematyczne, zgodnie z chronologią
zdarzeń i realizowane na bieżąco. Każde zdarzenie jest ewidencjonowanie na podstawie
formalno-prawnego dowodu księgowego. System ewidencji wypełni sześć zasad ogólnych,
obowiązujących przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych. Są nimi zasady:
1) rzeczywistości,
2) rzetelności,
3) terminowości,
4) poprawności formalnej,
5) poprawności merytorycznej,
6) poprawności rachunkowej.
Powyżej wyszczególnione zasady wskazują, że prowadzenie ewidencji jest czynnością
bardzo odpowiedzialną i wymagającą systematyczności w zapisywaniu operacji
gospodarczych oraz bardzo dobrej orientacji w obowiązujących przepisach ich dotyczących.
Ich prowadzenie wiąże się również z koniecznością gromadzenia wszystkich dokumentów
oraz opisywania ich, jak również sprawdzania poprawności formalnej. Niezbędne jest
również dokumentowanie niemal każdego wydatku rachunkiem, w przeciwnym wypadku nie
będzie on mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.
– 7 –
Dla uzyskania podstawy dla ustalenia dochodu niezbędne jest prowadzenie bieżącej
ewidencji kwot środków pieniężnych dopływających do gospodarstwa rolnego z tytułu jego
działalności operacyjnej wraz z dopłatami bezpośrednimi oraz kwot środków pieniężnych
wypływających z gospodarstwa rolnego.
Projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, w związku z tym nie
podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi.
Projekt rozporządzenia nie znajduje się w programie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
– 8 –
Nazwa projektu:
Data sporządzenia:
projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie
prowadzenia ewidencji przychodów i rozchodów.
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło:
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Nr w wykazie prac
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Sekretarz Stanu Kazimierz Plocke
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Aleksandra Szelągowska, Dyrektor Departamentu Finansów,
tel. 22 623 17 64, 22 623 20 21,
aleksandra.szelagowska@minrol.gov.pl.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Celem projektowanego rozporządzenia jest realizacja upoważnienia zawartego w art. 15 ust. 15 ustawy z dnia ...
o Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych. Stosownie do tego przepisu minister
właściwy do spraw rozwoju wsi w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi,
w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia ewidencji przychodów i rozchodów, o której mowa w art. 15 ust. 8
pkt 3 lit. a, mając na względzie umożliwienie wyliczenia kwoty obniżenia dochodów w gospodarstwie rolnym lub
rybackim lub dziale specjalnym produkcji rolnej oraz z uwzględnieniem przepisów o rachunkowości.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Zaproponowany zakres ewidencji zdarzeń w gospodarstwie rolnym, rybackim lub dziale specjalnym produkcji
rolnej zapewni wyliczenie zrealizowanego w roku kalendarzowym wyniku finansowego, będącego
odzwierciedleniem dokonanych wpłat i wypłat w tym gospodarstwie lub dziale. Prowadzenie ewidencji powinno
być systematyczne, zgodnie z chronologią zdarzeń i realizowane na bieżąco. Każde zdarzenie jest
ewidencjonowanie na podstawie formalno-prawnego dowodu księgowego. System ewidencji wypełni sześć zasad
ogólnych, obowiązujących przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych. Są nimi zasady:
1) rzeczywistości,
2) rzetelności,
3) terminowości,
4) poprawności formalnej,
5) poprawności merytorycznej,
6) poprawności rachunkowej.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Nie dotyczy.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Producenci rolni
Zobowiązanie do
ubiegający się
prowadzenia ewidencji
o rekompensaty
przychodów i rozchodów.
w przypadku, o którym
w art. 12 ust. 1 pkt 1.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji,
a informacja o konsultacjach została opublikowana na stronie MRiRW. Konsultacje będą dostępne dla wszystkich
zainteresowanych osób.
Projekt zostanie skierowany do następujących podmiotów:
Niezależnego Samorządowego Związku Zawodowego Rolników Indywidualnych „Solidarność”, Związku
– 9 –
Zawodowego Rolnictwa „SAMOOBRONA”, Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych,
Związku Zawodowego Rolników „OJCZYZNA”, Związku Zawodowego Rolników Rzeczpospolitej
„SOLIDARNI”, Związku Zawodowego Pracowników Rolnictwa w RP, Związku Zawodowego Centrum
Narodowe Młodych Rolników, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych, Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, Krajowej Rady Spółdzielczej, Krajowej
Rady Izb Rolniczych, Federacji Związków Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, Krajowego
Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych, Związku Zawodowego Rolnictwa i Obszarów
Wiejskich „REGIONY”, Business Centre Club, Forum Związków Zawodowych, Związku Rzemiosła Polskiego,
Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, Konfederacji Lewiatan, Rady Gospodarki Żywnościowej, Związku
Zawodowego Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”, Niezależnego Samorządowego Związku Zawodowego
„Solidarność”, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
Federacji Regionów i Komisji Zakładowych Solidarność '80, Krajowej Federacji Producentów Zbóż, PROM
– Polskiej Rady Organizacji Młodzieżowych oraz Polskiej Izby Technologii i Wyrobów Naturalnych.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0–10)
Dochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki Agencja
Rynku Rolnego
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki Agencja
Rynku Rolnego
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki Agencja
Rynku Rolnego
Źródła finansowania
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych
i przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z 2014 r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
– 10 –
producenci rolni oraz
zbywający ryby z tytułu
dokonanych wpłat na
rzecz Fundusz
producenci rolni – jako
beneficjenci pomocy
z Funduszu
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
gospodarstwa rolne
i działy specjalne
produkcji rolnej
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych
i przyjętych do obliczeń
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia umożliwi utrzymanie miejsc pracy w rolnictwie.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko
demografia
informatyzacja
naturalne
mienie państwowe
zdrowie
sytuacja i
rozwój
regionalny
inne:
rolnictwo
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia powinno wpłynąć na stabilizację dochodów
Omówienie
wpływu
uzyskiwanych przez producentów rolnych z prowadzonej działalności rolniczej.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3076 › Pobierz plik