eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustaw o straży gminnej, ustawy prawo o ruchu drogowym oraz ustawy kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia

Poselski projekt ustawy o zmianie ustaw o straży gminnej, ustawy prawo o ruchu drogowym oraz ustawy kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia

projekt dotyczy kompleksowego uregulowania kwestii związanych z fotoradarami, w szczególności w zakresie możliwości ich używania przez straże gminne/miejskie

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2973
  • Data wpłynięcia: 2014-10-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o strażach gminnych
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1335

2973


Druk nr 2973

Warszawa, 21 października 2014 r.
S EJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja




Pan

Radosław Sikorski

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej


Na podstawie art. 1 18 ust. 1 Konst ytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustaw o straży gminnej,
ustawy p rawo o r uchu drogowym or az
ustawy
kodeks
postępowania
w sprawach o wykroczenia.


Do reprezent owania wnioskodawców w pracach nad pro jektem ustawy
upoważniamy pana posła Macieja Banaszaka.



(-) Romuald Ajch ler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; ( -) Maciej
Banaszak; (-) Anna Bańkowska; (-) Piotr Ch mielowski; (-) Jacek
Czerniak; (-) Tomasz Garbo wski; (-) Tadeusz Iwiński; (-) Tomasz
Kamiński; (-) Adam Kępiński; (-) Zbigniew Ma tuszczak; (-) Grzegorz
Napieralski; (-) Marek Niedbała; (-) Cezary Olejnicza k; (-) Artur
Ostrowski;
(-) Stanisława
Prządka;
(-) Małgorzata
Sekuła-
Szmajdzińska;
(-) Tadeusz To
maszewski;
(-) Jerzy
Wenderlich; (-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław Wziątek; (-) Zbyszek
Zaborowski; (-) Ryszard Zbrzyzny.

projekt



U S T A W A
z dnia …………………….
o zmianie ustaw o straży gminnej, ustawy prawo o ruchu drogowym oraz ustawy kodeks
postępowania w sprawach o wykroczenia.




Art. 1. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych
(Dz.U.2013.1383.j.t.) wprowadza się następujące zmianę:


W art. 9a w ust. 1 pkt 2) otrzymuje brzmienie:
„2 wyposażenia, w tym środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w art.
14 ust. 2 pkt 2-7, broni palnej bojowej, środków technicznych służących do
obserwowania i rejestrowania obrazu zdarzeń w miejscach publicznych, pojazdów,”


Art. 2. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym
(Dz.U.2012.1137.j.t.) wprowadza się następujące zmiany:


1) w art. 129b:
a. w ust. 2 pkt 1) otrzymuje brzmienie:
„kierującego pojazdem niestosującego się do zakazu ruchu w obu kierunkach,
określonego odpowiednim znakiem drogowym;”
,

b. w ust. 3 skreśla się pkt 3),
c. skreśla się ust. 4.;


2) w art. 129g. w ust. 1 skreśla się słowa: „- z zastrzeżeniem art. 129b ust. 3 pkt 3,”;
3) w art. 129h w ust. 5 uchyla się pkt 4.
Art. 3. W ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach
o wykroczenia
(Dz.U.2013.395.j.t.) wprowadza się następującą zmianę:

W art. 38. § 1. po cyfrze „156” skreśla się „§ 1-4”.

Art. 4. Rozporządzenia wydane przed wejściem w życie ustawy na podstawie ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz.U. 1997 nr 123 poz. 779 z późn. zm) oraz ustawy
z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602 z późn.
zm.) zachowują ważność w zakresie, w jakim nie są sprzeczne z ustawą.

Art. 5. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE


Podstawowym celem przedłożonego projektu jest kompleksowe uregulowanie kwestii
związanych z fotoradarami, w szczególności w zakresie nadal obowiązującego stanu
prawnego dotyczącego możliwości ich używania przez straże gminne / miejskie.

Powyższy projekt jest uzasadniony i konieczny z następujących powodów:


po pierwsze Sąd Najwyższy wydał w przeciągu ostatnich kilku miesięcy dwa
orzeczenia w istotny sposób wzmacniające pozycję prawną straży miejskich (gminnych)
na bazie obowiązującego stanu prawnego, tj.:
(i)
w Postanowieniu z dnia 3 grudnia 2013 r. (sygn. akt V KK 298/13) uznał,
iż regulacje jednoznacznie wskazują, że strażnicy gminni (miejscy) w ramach
wykonywania czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego są uprawnieni do
korzystania z urządzeń rejestrujących;
(ii)
w Uchwale podjętej w składzie 7 sędziów z dnia 30 września 2014 r.
(sygn. akt I KZP 16/14) stwierdził, iż straży gminnej (miejskiej) przysługują
uprawnienia oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia z art. 96 § 3
Kodeksu wykroczeń w przypadkach, kiedy właściciel odmówi wskazania,
kto kierował pojazdem (tzw. obowiązek denuncjacji);
po drugie – mimo złożenia przez Wnioskodawcę tożsamego zakresowo w zakresie
fotoradarów projektu ustawy (druk sejmowy nr 1507) w kwietniu 2013 r. i przyjęcia we
wrześniu 2013 r. sprawozdania Komisji Infrastruktury z wnioskiem o odrzucenie projektu
ustawy – do momentu złożenia niniejszego projektu nie odbyło się żadne głosowanie w tej
sprawie; w trakcie posiedzenia Komisji Infrastruktury przedstawiciel Ministra Spraw
Wewnętrznych stwierdził również, że „resort prowadzi prace i działania nad
satysfakcjonującą obywateli poprawą działania straży – również we współpracy
i w porozumieniu z policją i strażami gminnymi i miejskimi”
– do dziś żadne działania w tym
zakresie nie zostały przedstawione; ponadto w styczniu 2014 – wpłynęło stanowisko rządu
odnośnie druku nr 1507 – niniejszy projekt ma na celu również wyjście naprzeciw postulatom
zawartym w tymże stanowisku;
po trzecie – w październiku 2013 r. wszedł w życie przepis art. 39 ust. 1 pkt 11b)
ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu
Drogowym (Dz.U.2012.931 j.t.) (dalej „ustawa o KFD”) stanowiący, iż środki Krajowego
Funduszu Drogowego, którego głównym zadaniem jest budowa i przebudowa dróg oraz
autostrad, pochodzą z „wpływów z grzywien nałożonych przez Inspekcję Transportu
Drogowego za naruszenia przepisów ruchu drogowego ujawnione za pomocą urządzeń
rejestrujących, o których mowa w art. 20d ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach
publicznych”;
oznacza to, że ostatnie środki z wykroczeń zarejestrowanych za pomocą
fotoradarów, które nie zasilają programu budowy dróg (a stanowią wyłącznie przychód danej
gminy w której straż miejska postawiła fotoradar), to właśnie te rejestrowane przez strażników
miejskich – w tym zakresie ujednolicenie i przekazanie wszystkich fotoradarów pod zarząd
Inspekcji Transportu Drogowego jest konieczne i wymagane;
po czwarte – w dniu 3 czerwca 2014 r. Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok
(sygn. akt. K 19/11), w którym stwierdzono iż „Art. 38 § 1 Kodeksu postępowania
w sprawach o wykroczenia w zakresie, w jakim nie przewiduje na etapie czynności
wyjaśniających, o których mowa w art. 54 § 1 tej ustawy, prawa dostępu do akt dla osoby,
wobec której istnieje uzasadniona podstawa do sporządzenia przeciwko niej wniosku
o ukaranie, jest niezgodny z art. 2 i art. 42 ust. 2 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji
;
przepis ten jest niezwykle istotny w kontekście funkcjonowania systemu fotoradarowego,
bowiem na jego podstawie zarówno Inspekcja Transportu Drogowego jak i straże gminne
(miejskie) odmawiają udostępniania zdjęć z fotoradarów powołując się na treść przepisu
uznanego przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodny z Konstytucją - jego jak najszybsza
zmiana jest konieczna i potrzebna, aby zakończyć możliwość tego typu postępowań
w szczególności w zakresie postępowań mandatowych z tytułu wykroczeń zarejestrowanych
za pomocą fotoradarów;
po piąte – żadne statystyki nie przemawiają za tym, iż fotoradary, w tym w
szczególności fotoradary używane przez straże gminne (miejskie), poprawiają jakkolwiek
bezpieczeństwo na drogach, czego potwierdzenie znajdujemy nawet w dokumentach
rządowych; jak podają autorzy rządowego dokumentu „Stan bezpieczeństwa ruchu
drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2013 r.”
(druk sejmowy nr 2452):
Polska nadal zajmuje niekorzystne miejsce w rankingu bezpieczeństwa państw Unii
Europejskiej. W 2012 roku ze wskaźnikiem ponad 9 osób zabitych na 100 tys. mieszkańców,
byliśmy trzecim krajem o najwyższym poziomie zagrożenia życia w ruchu drogowym, tuż po
Litwie i Rumunii. Co 8 śmiertelna ofiara wypadku drogowego była mieszkańcem Polski.

strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: