eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustaw o straży gminnej, ustawy prawo o ruchu drogowym oraz ustawy kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia

Poselski projekt ustawy o zmianie ustaw o straży gminnej, ustawy prawo o ruchu drogowym oraz ustawy kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia

projekt dotyczy kompleksowego uregulowania kwestii związanych z fotoradarami, w szczególności w zakresie możliwości ich używania przez straże gminne/miejskie

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2973
  • Data wpłynięcia: 2014-10-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o strażach gminnych
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1335

2973

W 2013 roku sytuacja nie uległa znaczącej poprawie.”; wskazane słowa zaświadczają o tym,
że polityka fotoradarowa zaproponowana przez rząd poniosła fiasko; oczywiście – z roku
na rok ginie w Polsce coraz mniej osób tyle, że przyczyną tego spadku jest poprawa jakości
infrastruktury, a nie budowa sieci fotoradarów; tym bardziej, więc postulat o konieczności
przekazywania wszystkich środków pobranych z tytułu kar za wykroczenia zarejestrowane
za pomocą urządzeń rejestrujących do Krajowego Funduszu Drogowego, a co za tym idzie
na budowę dróg i autostrad, wydaje się być uzasadniony i konieczny.

Niezależnie od wszystkich powyżej przedstawionych argumentów dotyczących
konieczności uregulowania kwestii fotoradarów i straży miejskiej – niniejszy projekt jest
uzasadniony i konieczny w świetle nastrojów społecznych spowodowanych coraz bardziej
spektakularnymi i kompromitującymi dla instytucji straży miejskiej wypadkami
pokazującymi na jak bardzo niskim poziomie kulturowym oraz prawnym są często osoby
zatrudnione w formacji, której Rzeczpospolita Polska legitymuje mundur.
Najlepszym dowodem tego jest fakt, iż również część polityków partii rządzących,
kandydujących w wyborach samorządowych, przyjmuje za postulaty wyborcze konieczność
likwidacji straży miejskich (gminnych) w poszczególnych gminach i miastach.

Sojusz Lewicy Demokratycznej uważa, że odebranie strażom gminnym (miejskim)
możliwości stałego zasilenia budżetu danej jednostki samorządu terytorialnego za pomocą
przychodów z fotoradarów sprawi, iż duża część samorządów zdecyduje się na
likwidację tychże jednostek z powodu wyłączenia prawnej możliwości czerpania zysków z
ich istnienia. Przyjęcie rozwiązań proponowanych w niniejszej ustawie może więc sprawić,
iż problem patologii straży gminnych (miejskich) rozwiąże się sam.

Projektodawcy analizując szczegółowo treść stanowiska Rady Ministrów do
poprzednio złożonego projektu ustawy dot. kwestii straży miejskiej (wskazywany już druk
sejmowy nr 1507) postanowili przychylić się do części argumentów tam zawartych
dotyczących odebrania innych kompetencji straży miejskich, gdzie rząd wskazuje, iż
trudnym do realizacji będzie przejęcie wszystkich zadań wykonywanych obecnie przez
około 10 tys. strażników miejskich przez policję bez jednoczesnego zwiększenia
etatowego w tejże służbie. Z tego powodu projektodawcy postulują tylko odebranie
kompetencji fotoradarowych, pozostawiając wszelkie inne w niezmienionym brzmieniu i
mając nadzieję, iż poszczególne jednostki samorządu terytorialnego tracąc możliwość
„zarabiania” na istnieniu straży miejskich (gminnych) – zdecydują się na ich likwidację a
w konsekwencji, w dalszej perspektywie, uchwalenie niniejszego projektu przyczyni się
do całkowitej likwidacji straży miejskich (gminnych) w Polsce.


Poniżej szczegółowe uzasadnienie projektu.


Art. 9a ust. 1 pkt 2) ustawy o strażach gminnych
W niniejszym przepisie określono rodzaje ewidencji, które ma obowiązek prowadzić każda
jednostka straży miejskiej (gminnej). Obecnie brzmienie przepisu art. 9a ust.1,
w szczególności w zakresie dodania ewidencji fotoradarów, zostało ustalone na podstawie art.
1 pkt 8 ustawy z 22 maja 2009 r. o zmianie ustawy o strażach gminnych.
W związku z propozycją zawartą w projekcie niniejszej ustawy, a więc odebraniem straży
miejskiej prawa do rejestrowania wykroczeń drogowych za pomocą urządzeń samoczynnie
ujawniających i rejestrujących naruszenia przepisów ruchu drogowego – w konsekwencji
urządzenia te nie będą już służyć realizacji zadań straży miejskich. Konkludując sama
ewidencja tych urządzeń również będzie zbędną, co uzasadnia skreślenie niniejszego zapisu.

Art. 129b ust. 2 pkt 1) ustawy Prawo o ruchu drogowym
Uchwalenie przepisu w wersji proponowanej przez projektodawców sprawi, iż strażnicy
gminni (miejscy) będą uprawnienie do kontroli ruchu drogowego wyłącznie wobec
kierującego pojazdem niestosującego się do zakazu ruchu w obu kierunkach, określonego
odpowiednim znakiem drogowym. Zmiana polega, więc na wykreśleniu uprawnienia do
kontroli ruchem wobec kierującego pojazdem naruszającego przepisy ruchu drogowego,
w przypadku ujawnienia i zarejestrowania czynu przy użyciu urządzenia rejestrującego.
Postulowane brzmienie przepisu zostawia, więc strażom gminnym (miejskim) kompetencje do
kontroli ruchu drogowego z wyłączeniem możliwości kontroli sprawowanej za pomocą
urządzeń rejestrujących czyli np. fotoradarów.

Art. 129b ust. 3 pkt 3) ustawy Prawo o ruchu drogowym
Proponowany przez projektodawców do skreślenia przepis stanowi, iż w ramach
wykonywania kontroli ruchu drogowego strażnicy gminni (miejscy) upoważnieni są do
używania urządzeń rejestrujących. Z tym, że w przypadku używania urządzenia
zainstalowanego w pojeździe w czasie pracy urządzenia pojazd nie może znajdować się
w ruchu. Skreślenie proponowanego pkt 3) pozbawi straże gminne (miejskie) możliwość
dokonywania tego typu kontroli za pomocą urządzeń rejestrujących.

Art. 129b ust. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym
Ustęp wskazanego przepisu stanowi, iż „Strażnicy gminni (miejscy) mogą dokonywać na
drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich oraz drogach krajowych w obszarze
zabudowanym, z wyłączeniem autostrad i dróg ekspresowych, czynności z zakresu kontroli
ruchu drogowego z użyciem przenośnych albo zainstalowanych w pojeździe urządzeń
rejestrujących w oznakowanym miejscu i określonym czasie, uzgodnionymi z właściwym
miejscowo komendantem powiatowym (miejskim) lub Komendantem Stołecznym Policji.”
Jego skreślenie uniemożliwi dokonywanie tego typu kontroli przez straż gminną (miejską).

Uzupełniająco jeszcze do wszystkich wskazanych powyżej przepisów ustawy Prawo o ruchu
drogowym, tj. art. 129b ust. 2 pkt 2), art. 129b ust. 3 pkt 3) oraz art. 129b ust 4 - niestety
mocą właśnie przede wszystkim tych przepisów obecnie straż miejska zamiast podejmować
działania mające na celu utrzymywanie porządku na terenach gminy oraz pilnowania
bezpieczeństwa obywateli stała się „maszynką do robienia pieniędzy” dla samorządów
z powodu użytkowanych fotoradarów. Dziesięć gmin w Polsce z największymi wpływami
z fotoradarów ściąga z tego tytułu od obywateli co roku blisko 50 milionów złotych.
W przypadku wyłączenia możliwości kontroli fotoradarowej przez straż miejską nastąpiło by
istotne ukrócenie tego procederu. W związku z tym usunięcie wskazanych przepisów jest
kluczowe dla powodzenia całości omawianego projektu.

Art. 129g ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym
Odnośnie wskazanego przepisu projektodawcy postulują usunięcie słów
„- z zastrzeżeniem art. 129b ust. 3 pkt 3”. Ich usunięcie sprawi, iż zgodnie z treścią tego
przepisu ujawnianie za pomocą stacjonarnych urządzeń rejestrujących zainstalowanych
w pasie drogowym dróg publicznych naruszeń przepisów ruchu drogowego będzie należeć do
wyłącznej kompetencji Inspekcji Transportu Drogowego. Redakcja proponowanego przepisu
ma więc charakter korekcyjny i jest konsekwencją przyjęcia innych odbierających
uprawnienia straży miejskich (gminnych) do kontroli fotoradarowych.
Art. 129h ust. 5 pkt 4) ustawy Prawo o ruchu drogowym
Proponowany do usunięcia przepis zawiera delegację dla ministra właściwego ds. transportu,
którego zadaniem jest określenie właśnie w drodze rozporządzenia warunków lokalizacji
w pasach dróg publicznych stacjonarnych urządzeń rejestrujących oraz obudów na te
urządzenia, sposobu dokonywania pomiarów i przetwarzania przez te urządzenia
zarejestrowanych danych, a także szczegółowych warunków dokonywania przez strażników
miejskich czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego z użyciem przenośnych bądź
zainstalowanych w pojeździe urządzeń rejestrujących. W związku z propozycją całkowitego
pozbawienia straży miejskiej możliwości dokonywania kontroli pojazdów za pomocą
fotoradarów – zbędne jest funkcjonowanie tego przepisu w obrocie prawnym. Dlatego
postuluje się jego usunięcie poprzez skreślenie art. 129h ust. 5 pkt ustawy Prawo o ruchu
drogowym.

Art. 38. § 1. ustawy Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.
W dniu 3 czerwca 2014 r. Trybunał Konstytucyjny, w sprawie o sygn. K 19/11, wydał
wyrok, w którym uznał, iż art. 38 § 1 ustawy Kodeks postępowania w sprawach
o wykroczenia w zakresie, w jakim nie przewiduje na etapie czynności wyjaśniających,
o których mowa w art. 54 § 1 tej ustawy, prawa dostępu do akt dla osoby, wobec której
istnieje uzasadniona podstawa do sporządzenia przeciwko niej wniosku o ukaranie,
jest niezgodny z art. 2 i art. 42 ust. 2 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji.
Artykuł ten, w obecnym brzmieniu, stanowi podstawę zarówno dla straży gminnych
(miejskich) jak i dla Inspekcji Transportu Drogowego do odmowy udostępniania zdjęć
rejestrujących wykroczenia za pomocą fotoradaru z powołaniem na tajemnicę postępowania
przygotowawczego. Trybunał Konstytucyjny uznał taką praktykę za sprzeczną
z Konstytucją i nakazał wyeliminowanie wskazanego przepisu z porządku prawnego.
Wprowadzenie zmian postulowanych przez projektodawców poprzez skreślenie ograniczenia
odwołania się do art. 156 Kodeksu postępowania karnego wyłącznie w zakresie § 1-4 (obecne
brzmienie przepisu) sprawi, iż do czynności procesowych prowadzonych w postępowaniu
w sprawach o wykroczenia stosować się będzie odpowiednio cały art. 156 Kodeksu
postępowania karnego, w tym §5 tego artykułu, który stanowi: „Jeżeli nie zachodzi potrzeba
zabezpieczenia prawidłowego toku postępowania lub ochrony ważnego interesu państwa,
w toku postępowania przygotowawczego stronom, obrońcom, pełnomocnikom
i przedstawicielom ustawowym udostępnia się akta, umożliwia sporządzanie odpisów lub
kopii oraz wydaje odpłatnie uwierzytelnione odpisy lub kopie; prawo to przysługuje stronom

także po zakończeniu postępowania przygotowawczego. W przedmiocie udostępnienia akt,
sporządzenia odpisów lub kopii lub wydania uwierzytelnionych odpisów lub kopii prowadzący
postępowanie przygotowawcze wydaje zarządzenie. Za zgodą prokuratora akta w toku
postępowania przygotowawczego mogą być w wyjątkowych wypadkach udostępnione innym
osobom.”
. Stosowanie wskazanego §5 sprawi, iż stronom postępowań wykroczeniowych
będą musiały być przesyłane zdjęcia, a praktyka stosowania tego przepisu sprzeczna
z Konstytucją, przynajmniej w zakresie udostępnienia materiału dowodowego, nie będzie
miała już podstawy prawnej.

Akty wykonawcze.
W zakresie aktów wykonawczych wydanych przed wejściem w życie niniejszej ustawy na
podstawie ustawy o strażach gminnych oraz ustawy Prawo o ruchu drogowym
– rozporządzenia zachowują ważność w zakresie, w jakim nie są sprzeczne z proponowaną
ustawą. Jednakże projektodawcy wnioskują o kompleksowe zapoznanie się z treścią
rozporządzeń oraz ich szczegółową analizę pod kątem zgodności z nowo uchwalonym
prawem.
W szczególności projektodawcy proponują szczegółową analizę następujących rozporządzeń:

I. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 12 listopada
2009 r. w sprawie zakresu i sposobu prowadzenia przez straże gminne (miejskie)
ewidencji etatów, wyposażenia oraz wyników działań straży;
II.
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 14
marca 2013 r. w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania
pomiarów przez urządzenia rejestrujące;
III.
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu
obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w
miejscach publicznych przez straż gminną (miejską);
IV.
Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lipca 2008 r.
w sprawie kontroli ruchu drogowego.
Dogłębna analiza wskazanych powyżej aktów prawnych pozwoli na pełną realizację celów
postawionych w niniejszym projekcie oraz jak najszersze jego wdrożenie w życie,
w szczególności w zakresie działań podejmowanych przez straż miejską w obszarze kontroli
fotoradarowej.
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: