Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o statystyce publicznej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy pogodzenia konstytucyjnej ochrony praw i wolności człowieka i obywatela z obowiązkami systemu statystyki publicznej, rozszerzenia gwarancji nieodpłatnego i terminowego dostępu służb statystyki publicznej do administracyjnych źródeł danych, zmiany formuły programu badań statystycznych statystyki publicznej i sposobu szczegółowego określania zobowiązań przekazywania danych dla celów statystycznych oraz uwzględniania uściśleń koniecznych ze względu na zachodzące zmiany warunków funkcjonowania systemu statystyki publicznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2963
- Data wpłynięcia: 2014-11-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o statystyce publicznej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-04-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 855
2963
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Regulacje zawarte w projekcie będą oddziaływały na osoby prawne, jednostki
organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące
działalność gospodarczą w zakresie objętym przedmiotem regulacji, a także służby
statystyki publicznej i inne organy administracji publicznej prowadzące badania
statystyczne statystyki publicznej oraz podmioty prowadzące systemy informacyjne
administracji publicznej i rejestry urzędowe.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji:
1) międzydziałowych
W ramach uzgodnień międzydziałowych projekt został przekazany do
zaopiniowania członkom Rady Ministrów, Szefowi Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów i do Rządowego Centrum Legislacji oraz niektórych urzędów
administracji państwowej, a także do Rady Statystyki przy Prezesie Rady
Ministrów;
2) społecznych
W ramach konsultacji społecznych projekt został przekazany do: Prezesa
Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, Prezesa Polskiego Towarzystwa
Demograficznego, Prezesa Związków Banków Polskich, Przewodniczącego
NSZZ „Solidarność”, Przewodniczącego Ogólnopolskiego Porozumienia
Związków Zawodowych, Przewodniczącego Krajowego Związku Rolników,
Kółek i Organizacji Rolniczych, Przewodniczącego Forum Związków
Zawodowych, Business Center Club – Związku Pracodawców, Pracodawców
Rzeczypospolitej Polskiej, Krajowej Izby Gospodarczej, Związku Rzemiosła
Polskiego, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Polskiej
Rady Biznesu, Izby Przemysłowo-Handlowej Inwestorów Zagranicznych,
Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług, Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa
Wyższego, Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP),
Polskiej Akademii Nauk, Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej
(NASK), Polskiego Towarzystwa Informatycznego, Naukowego Centrum
Prawno-Informatycznego, Fundacji Panoptykon, ISSA Polska, Związku
Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska oraz umieszczony na stronie
40
internetowej Głównego Urzędu Statystycznego (www.stat.gov.pl) oraz na
stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy
Proces Legislacyjny w celu zgłaszania w trakcie trwania prac legislacyjnych
zainteresowania w trybie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn.
zm.).
3. Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publiczny, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla sektora
finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
Skala obciążeń administracyjnych wynikająca z zaproponowanego nowego brzmienia
art. 13 ustawy nie będzie miała wpływu na budżety organów administracji rządowej,
organów jednostek samorządu terytorialnego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
Narodowego Funduszu Zdrowia, Komisji Nadzoru Finansowego, organów
rejestrowych, państwowych lub samorządowych osób prawnych utworzonych na
podstawie odrębnych ustaw (organy wymienione w projektowanym art. 13 ust. 1),
ponieważ, jak już wyjaśniono wyżej, przewidziane zmiany w przepisie mają charakter
sankcjonujący realizowaną od kilku lat praktykę w zakresie danych pozyskiwanych
przez służby statystyki publicznej na potrzeby statystyki z systemów informacyjnych
administracji publicznej oraz rejestrów urzędowych.
Przepisy zawarte w art. 28a nie pociągają za sobą kosztów w zakresie budowy
platformy gromadzenia danych. Platforma pozyskiwania danych została zrealizowana
w dwóch etapach. W roku 2005 wdrożono pilotażowy system Portalu
Sprawozdawczego. W roku 2009, korzystając ze środków Programu Operacyjnego
Innowacyjna Gospodarka 2007–2013 VII oś priorytetowa „Społeczeństwo informacyjne
– Budowa elektronicznej administracji”, w ramach projektu SISP, powstał pełen Portal
Sprawozdawczy, a budowany jest portal udostępniania informacji. Projekt SISP jest
finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
i w 15% ze środków krajowych (współfinansowanie). Realizacja projektu zakończy się
w roku 2013.
41
Podsumowanie harmonogramu i budżetu projektu System Informacyjny Statystyki
Publicznej (SISP):
– okres realizacji projektu SISP: lata 2008–2013,
– budżet projektu: 106 400 000 zł,
– rozliczenie projektu – ostatni wniosek o płatność do końca listopada 2013 r.,
– wydatki poniesione do tej pory przez beneficjenta, tj. GUS: 82 449 379 zł,
– certyfikowane wydatki w ramach 21 wniosków o płatność: 72 797 837 zł,
– stan realizacji projektu: wszystkie zadania planowane do ogłoszenia w 2013 r.
zostały ogłoszone,
– okres trwałości projektu – 5 lat od zakończenia realizacji, tj. 2014–2018,
– portale w ramach projektu SISP: Portal Sprawozdawczy, System Informacyjny
Intranet, System Edukacyjny, System Prezentacji Informacji, System Wspomagania
Analiz i Decyzji.
Ze względu na wzajemne powiązania i integralność wszystkich systemów, koszty
utrzymania portali stworzonych w ramach realizacji projektu stanowią część
kosztów całego projektu SISP.
Zestawienie kosztów utrzymania w okresie trwałości projektu SISP w latach
2014–2018.
Tabela 1. Koszty bieżące (w złotych)
Wyszczególnienie
2014
2015
2016
2017
2018
Amortyzacja
6 080 163,00 6 039 377,00 5 707 238,00 5 347 305,00 5 070 400,00
Zużycie materiałów
312 191,00
324 286,00
341 872,00
360 411,00
379 956,00
i energii
Usługi obce
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
Podatki i opłaty
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
Wynagrodzenia
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
Pochodne
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
wynagrodzeń
Pozostałe koszty
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
rodzajowe
RAZEM
6 392 355,00 6 363 663,00 6 049 110,00 5 707 716,00 5 450 357,00
42
Tabela 2. Nakłady odtworzeniowe (w złotych)
Wyszczególnienie
2014
2015
2016
2017
2018
Nakłady
1 956 009,00
1 793 311,00
4 877 818,00
9 712 545,00
2 604 036,00
odtworzeniowe
Wejście w życie projektowanej ustawy zostanie sfinansowane w ramach wydatków
planowanych w ustawie budżetowej na dany rok w budżetach poszczególnych
dysponentów i nie będzie stanowić podstawy do ubiegania się o dodatkowe środki
z budżetu państwa na ten cel.
4. Wpływ projektowanej regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie spowoduje skutków mających wpływ na rynek pracy.
5. Wpływ
projektowanej regulacji na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Bez wpływu.
6. Wpływ projektowanej regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Bez wpływu.
43
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
R A D Y M I N I S T R Ó W
z dnia
w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2018
Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej
(Dz. U. z 2012 r. poz. 591, z 2013 r. poz. 2 oraz z 2014 r. poz. 1161 i …) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Ustala się „Program badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2018”,
zwany dalej „Programem”, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Program obejmuje zbieranie i przekazywanie danych statystycznych bieżących
w roku 2018 i danych za rok 2018 oraz wskazanych w konkretnych badaniach danych
statystycznych za lata poprzednie.
§ 3. 1. Jeżeli przekazywanie danych statystycznych jest uzależnione od liczby osób
pracujących, to liczbę tę przyjmuje się według stanu na dzień 30 listopada roku
poprzedzającego przekazywanie danych statystycznych.
2. Liczba osób pracujących, o której mowa w ust. 1, jest przyjmowana na podstawie
stanu na dzień 30 listopada roku poprzedzającego przekazywanie danych statystycznych
wykazanego w operatach, o których mowa w art. 35f ustawy o statystyce publicznej.
§ 4. Jeżeli określony w Programie podmiot gospodarki narodowej w okresie
sprawozdawczym znalazł się w stanie upadłości, to obowiązki statystyczne za ten podmiot
wypełnia syndyk masy upadłości.
§ 5. 1. Dane statystyczne są przekazywane do wskazanego w Programie miejsca
przekazania danych w postaci elektronicznej, w szczególności za pośrednictwem
elektronicznej platformy gromadzenia danych statystycznych oraz systemów
teleinformatycznych organów lub podmiotów prowadzących badania statystyczne,
informatycznych nośników danych i środków komunikacji elektronicznej, w formie
papierowej lub drogą wywiadu bezpośredniego w miejscu uzgodnionym z respondentem
będącym osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej albo w siedzibie lub
miejscu prowadzenia działalności gospodarczej – w przypadku respondenta prowadzącego
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2963
› Pobierz plik