Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych
projekt dotyczy zminimalizowania ustawowych ograniczeń związanych z dysponowaniem kwotą indywidualną w przypadku otrzymania przez producenta dodatkowej kwoty z krajowej rezerwy z tytułu nadprodukcji mleka w roku kwotowym 2014/2015
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2934
- Data wpłynięcia: 2014-10-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych
- data uchwalenia: 2014-12-17
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 165
2934
Druk nr 2934
Warszawa, 20 października 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pan
Radosław Sikorski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o organizacji rynku
mleka i przetworów mlecznych.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Edmunda Borawskiego.
(-) Bartłomiej Bodio; (-) Edmund Borawski; (-) Artur Bramora; (-) Jan
Bury;
(-) Dariusz Cezar Dziadzio; (-) Marek Gos; (-) Stanisław
Kalemba; (-) Mieczysław Kasprzak; (-) Eugeniusz Kłopotek; (-) Jan
Łopata; (-) Mieczysław Marcin Łuczak; (-) Krystyna Ozga; (-) Mirosław
Pawlak;
(-) Józef Racki; (-) Henryk Smolarz; (-) Zbigniew
Sosnowski;
(-) Andrzej Sztorc; (-) Genowefa Tokarska; (-) Piotr
Walkowski; (-) Zbigniew Włodkowski; (-) Piotr Zgorzelski; (-) Stanisław
Żelichowski.
Projekt
USTAWA
z dnia ………………. 2014 r.
o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych
Art. 1. W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów
mlecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 50 i poz. 1272) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 15 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Producent, który otrzymał kwotę indywidualną przyznaną z krajowej rezerwy
przeznaczonej dla dostawców hurtowych lub dostawców bezpośrednich, w okresie 2 lat
od dnia wydania decyzji w sprawie przyznania kwoty indywidualnej z krajowej
rezerwy, nie może dokonać zbycia oraz oddać w używanie całości albo części kwoty
indywidualnej przeznaczonej dla dostawców hurtowych lub dostawców bezpośrednich
otrzymanej z krajowej rezerwy.”;
2) w art. 22 uchyla się ust. 12;
3) w art. 23 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) producent, który otrzymał kwotę indywidualną przyznaną z krajowej rezerwy
przeznaczonej dla dostawców hurtowych lub dla dostawców bezpośrednich, przed
upływem 2 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w art. 15 ust. 1, złoży wniosek
o zatwierdzenie umowy zbycia albo oddania w używanie całości kwoty indywidualnej dla
dostawców hurtowych lub dostawców bezpośrednich stanowiącej własność producenta,
której wielkość odpowiada wielkości kwoty indywidualnej przyznanej z krajowej
rezerwy, lub”;
Art. 2. Do postępowań wszczętych na podstawie art. 22 ustawy wymienionej w art. 1,
niezakończonych wydaniem decyzji na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy wymienionej w
art. 1, stosuje się przepisy tej ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
1. Cel projektu
System kwot mlecznych obowiązuje do dnia 31 marca 2015 r. Z tytułu nadprodukcji mleka w
bieżącym rok kwotowym 2014/2015 (kwiecień 2014 r. – marzec 2015 r.), z uwagi na bardzo
wysoką dynamikę skupu mleka, prognozowane jest najwyższe od początku funkcjonowania
systemu kwot mlecznych w Polsce (od 1 maja 2004 r.) przekroczenie kwoty krajowej dostaw
i wynikające z tego przekroczenia opłaty za nadprodukcję należne od producentów.
Według danych Agencji Rynku Rolnego (ARR) w okresie od kwietnia do sierpnia 2014 r.
skup mleka wyniósł ok. 4,59 mld kg mleka po przeliczeniu na mleko o referencyjnej
zawartości tłuszczu i był wyższy o 6,9% względem analogicznego okresu roku 2013/2014.
ARR prognozuje, że w sytuacji, gdy dynamika skupu mleka utrzyma się na dotychczasowym
poziomie, wysokość przekroczenia przez Polskę kwoty krajowej dostaw może wynieść ponad
8 %, co skutkować będzie koniecznością uiszczenia opłaty wyrównawczej w wysokości
znacząco wyższej niż opłata należna za rok kwotowy 2013/2014. W roku kwotowym
2013/2014 Polska przekroczyła krajową kwotę dostaw o 1,68% (o 166,9 mln kg), a kwoty
indywidualne przekroczyło niemal 56 tys. dostawców hurtowych. Na podstawie art. 78
rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 opłata z tytułu przekroczenia wynosi 27,83 euro za
100 kilogramów mleka. Po zastosowaniu współczynnika realokacji stawka opłaty należna od
dostawców hurtowych z tytułu przekroczenia kwoty indywidualnej dostaw za rok 2013/2014
wyniosła 29,36 zł za 100 kg mleka wprowadzonego do obrotu ponad przysługujące limity.
Rok kwotowy 2014/2015 jest ostatnim rokiem kwotowym, w którym producenci mleka mogą
zawierać umowy związane z nabyciem oraz przyjęciem w używanie kwot indywidualnych lub
ich części w celu zmniejszenia wysokości opłat.
Wobec tego uzasadnione jest zminimalizowanie ustawowych ograniczeń związanych
z dysponowaniem kwotą indywidualną w przypadku otrzymania przez producenta
dodatkowej kwoty z krajowej rezerwy, poprzez:
1) zniesienie zasady dotyczącej potrącania na rzecz krajowej rezerwy 5 % kwoty
indywidualnej stanowiącej przedmiot umowy zbycia;
2) zniesienie ustawowego zakazu zbycia oraz oddania w używanie całości lub części kwoty
indywidualnej przed upływem 2 lat od dnia wydania decyzji w sprawie przyznania kwoty
indywidualnej z krajowej rezerwy – poprzez ograniczenie tego zakazu jedynie do wielkości
kwoty przyznanej z krajowej rezerwy.
2
2. Rzeczywisty stan w dziedzinie stanowiącej przedmiot regulacji
Na podstawie art. 15 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka
i przetworów mlecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 50 i poz. 1272) producent, który otrzymał
kwotę indywidualną przyznaną z krajowej rezerwy przeznaczonej dla dostawców hurtowych
lub dostawców bezpośrednich, w okresie 2 lat od dnia wydania decyzji w sprawie przyznania
kwoty indywidualnej z krajowej rezerwy, nie może dokonać zbycia oraz oddać w używanie
części lub całości kwoty indywidualnej przeznaczonej dla dostawców hurtowych lub
dostawców bezpośrednich, chyba że najpóźniej w dniu złożenia wniosku o zatwierdzenie
umowy zbycia lub umowy oddania w używanie części lub całości kwoty indywidualnej
zrzeknie się na piśmie praw wynikających z decyzji w sprawie przyznania kwoty
indywidualnej z krajowej rezerwy.
Zgodnie z art. 22 ust. 12 cytowanej ustawy, w przypadku zawarcia umowy zbycia prawa do
kwoty indywidualnej lub jej części, 5 % kwoty indywidualnej stanowiącej przedmiot umowy
(…) przechodzi do krajowej rezerwy.
W ostatnim roku kwotowym strony umowy zbycia lub oddania w używanie kwot
indywidualnych lub ich części mogą złożyć przedmiotowy wniosek do właściwego
miejscowo dla zbywcy lub oddającego w używanie dyrektora oddziału terenowego Agencji:
1) do dnia 28 lutego 2015 r. (od dnia 1 sierpnia 2014 r. ) – na podstawie art. 22 ust. 4
ustawy – w przypadku umowy zbycia;
2) do dnia 31 stycznia 2015 r. (od dnia 1 sierpnia 2014 r.) – na podstawie art. 22a ust. 3
ustawy – w przypadku umowy oddania w używanie.
Stosownie do art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka
i przetworów mlecznych, właściwy miejscowo dyrektor oddziału terenowego Agencji,
odmawia, w drodze decyzji, zatwierdzenia umowy zbycia lub umowy oddania w używanie
kwoty indywidualnej lub jej części, jeżeli producent, który otrzymał kwotę indywidualną
przyznaną z krajowej rezerwy (…) złoży wniosek o zatwierdzenie umowy zbycia, albo
oddania w używanie części, albo całości kwoty indywidualnej dla dostawców hurtowych, lub
dostawców bezpośrednich przed upływem 2 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w art.
15 ust. 1, chyba że zrzekł się na piśmie praw wynikających z tej decyzji.
Według danych ARR, w poprzednim roku kwotowym (2013/2014) do krajowej rezerwy dla
dostawców hurtowych przekazano 9 834 315 kg z tytułu 5 % potrąceń w związku
z zatwierdzonymi przez ARR umowami zbycia prawa do kwoty indywidualnej. Ilość ta zasili
krajową rezerwę dla dostawców hurtowych, która zostanie określona przez MRiRW, w
drodze rozporządzenia, na podstawie art. 17 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji
3
rynku mleka i przetworów mlecznych, i będzie rozdysponowana w bieżącym roku
kwotowym.
W bieżącym roku kwotowym 2014/2015, na podstawie danych ARR, do dnia 3 października
2014 r., do krajowej rezerwy dla dostawców hurtowych przekazano na podstawie 1 460
umów zbycia prawie 1,5 mln kg kwot indywidualnych.
W poprzednim roku kwotowym ARR wydała 207 decyzji dotyczących odmowy
zatwierdzenia umowy zbycia (ok. 3,8 mln kg) oraz 169 decyzji dotyczących odmowy
zatwierdzenia umowy oddania w używanie (ok. 2,3 mln kg). Do dnia 10 października br.
ARR wydała 56 decyzji dotyczących odmowy zatwierdzenia umowy zbycia (ok. 1,3 mln kg)
oraz 4 decyzje dotyczące odmowy zatwierdzenia umowy oddania w używanie (ponad 676 tys.
kg).
3. Różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
Obecnie z tytułu zawarcia umowy zbycia 5 % kwoty stanowiącej przedmiot umowy
przechodzi do krajowej rezerwy – taka redukcja była uzasadniona w poprzednich latach
kwotowych, gdyż te ilości zasilały krajową rezerwę i były rozdysponowywane wśród
producentów wnioskujących o dodatkowe ilości z tej rezerwy w następnym roku kwotowym.
W ostatnim roku obowiązywania kwot mlecznych zasilanie rezerwy nie znajduje
uzasadnienia albowiem bieżący rok kwotowy jest ostatnim, w którym producenci mleka mogą
wnioskować o kwotę z krajowej rezerwy. Obecnie te ilości zostałyby wykorzystane do
zbilansowania przekroczenia kwoty krajowej w ostatnim roku kwotowym.
Projektowane zmiany będą skutkowały zwiększeniem dostępnej nabywcom kwoty o 5 %
kwoty stanowiącej przedmiot umowy zbycia, za którą proporcjonalnie nie poniosą opłaty z
tytułu przekroczenia, a także umożliwieniem producentom zbycia oraz oddania w używanie
kwot indywidualnych przed upływem dwuletniego okresu od dnia wydania decyzji w sprawie
otrzymania kwot z krajowej rezerwy, z tym że – z mocy prawa – w ww. przypadkach –
dyrektor oddziału terenowego ARR stwierdzając wielkość kwoty przysługującej stronom
umowy uwzględni wielkość kwot wynikających z decyzji w sprawie przyznania kwot
indywidualnych z krajowej rezerwy tak, aby zbywca lub oddający w używanie nie
przysparzał sobie korzyści majątkowych w odniesieniu do kwoty indywidualnej, którą
otrzymał z krajowej rezerwy.
Zarówno producenci, którym przed wejściem w życie przedmiotowej nowelizacji odmówiono
w drodze decyzji, wydanej na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r.
o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych, zatwierdzenia umowy zbycia lub umowy
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2934 › Pobierz plik