Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych
projekt dotyczy zminimalizowania ustawowych ograniczeń związanych z dysponowaniem kwotą indywidualną w przypadku otrzymania przez producenta dodatkowej kwoty z krajowej rezerwy z tytułu nadprodukcji mleka w roku kwotowym 2014/2015
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2934
- Data wpłynięcia: 2014-10-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych
- data uchwalenia: 2014-12-17
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 165
2934
zbycie/oddanie w używanie kwoty indywidualnej a producenci, którzy nie złożyli stosownego
wniosku posiadając wiedzę nt. ww. ograniczenia w postaci dwuletniego zakazu
dysponowania kwotą indywidualną w przypadku otrzymania kwoty indywidualnej z krajowej
rezerwy, będą mogli dokonać zbycia lub oddania w używanie części kwot indywidualnych.
Jednocześnie, mając na uwadze, że przedmiotowa nowelizacja dokonuje zmian w zakresie
administrowania systemem kwot mlecznych w trakcie roku kwotowego i w odniesieniu do
wniosków złożonych przed dniem wejścia w życie nowelizacji ARR dokonuje od dnia 1
sierpnia 2014 r. na rzecz krajowej rezerwy potrąceń 5 % kwot indywidulanych będących
przedmiotem umów zbycia, istotne jest wzruszenie w trybie nadzwyczajnym przedmiotowych
decyzji na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka
i przetworów mlecznych. Na podstawie cytowanego przepisu, w przypadku, o którym mowa
w art. 155 Kodeksu postępowania administracyjnego, Prezes Agencji lub dyrektor oddziału
terenowego Agencji może uchylić lub zmienić decyzję ostateczną, na mocy której strona
nabyła prawo, również bez zgody strony, jeżeli nie ograniczy to nabytych przez nią praw.
Właściwy organ będzie zobowiązany do ustalenia wyższej o 5 % wielkości kwoty
przysługującej nabywcy kwoty niż wynikającej z pierwotnie wydanej decyzji.
Producenci mleka, którzy przed dniem wejścia w życie nowelizacji nabyli kwoty
indywidualne, nie mogą być poszkodowani względem producentów, którzy dokonają nabycia
kwot po wejściu w życie przedmiotowej nowelizacji.
4. Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze i prawne projektu
Uchwalenie nowelizacji pociąga za sobą wzruszenie ostatecznych decyzji na podstawie
których – przed wejściem w życie nowelizacji - potrącono na rzecz krajowej rezerwy 5 %
kwot indywidualnych stanowiących przedmiot umowy zbycia.
W wymiarze gospodarczym uchwalenie nowelizacji zwiększy dostępność kwot
indywidualnych, które mogą zostać nabyte lub przyjęte w używanie, oraz zwiększy
dostępność - o 5 % - dostępnych producentom limitów z tytułu zawartych umów zbycia.
Z uwagi na prognozowane bardzo wysokie opłaty należne od producentów z tytułu
nadprodukcji zwiększenie limitów w następstwie projektowanych przepisów zmniejszy
wysokość opłat z tytułu przekroczenia kwot i poprawi płynność finansową gospodarstw
mleczarskich, których nadprodukcja wynika przede wszystkim z poniesionych nakładów na
rozwój produkcji mleka (budowę obór, zakup krów) związanych z zaciągniętymi na ten cel
kredytami.
5
Projektowana ustawa nie pociąga za sobą skutków społecznych.
5. Przewidywane skutki finansowe projektu
W związku z tym, że projektowana ustawa wejdzie z życie w trakcie roku kwotowego, w celu
zapewnienia równego traktowania producentów wobec prawa, ARR będzie zobowiązana - na
podstawie art. 2 projektowanej ustawy - wzruszyć w trybie nadzwyczajnym decyzje
administracyjne związane z potrąceniem 5 % na rzecz krajowej rezerwy kwot indywidualnych
będących przedmiotem umów zbycia, tak aby zwiększyć o ww. 5 % limity producentów,
którzy zawarli przedmiotowe umowy przed dniem wejścia w życie nowelizacji. Do dnia 3
października 2014 r. ARR wydała blisko 1 500 decyzji w tej sprawie.
6. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
7. Informacja o przeprowadzonych konsultacjach
Projektowana ustawa nie była przedmiotem konsultacji społecznych.
6
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2934 › Pobierz plik