eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych

projekt dotyczy określenia możliwości prowadzenia przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, albo działające na zasadach właściwych dla tych spółek posiadających siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej prowadzenia działalności w zakresie gier hazardowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2927
  • Data wpłynięcia: 2014-11-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o grach hazardowych
  • data uchwalenia: 2015-06-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1201

2927

fakultatywnej delegacji umożliwiającej Ministrowi Finansów upoważnienie
podległych organów do wydawania w jego imieniu rozstrzygnięć, w stosunku do
dotychczasowego rozwiązania, jakim było wydawanie w tym zakresie decyzji
jedynie przez ten organ.
3. W zakresie rozwiązań podatkowych projekt wprowadza ogólny zakaz sumowania
podstaw opodatkowania podatkiem od gier. W istniejącym stanie prawnym ustawa
nie przewiduje możliwości sumowania podstaw opodatkowania. Jednakże z uwagi
na zgłaszane wątpliwości interpretacyjne oraz praktykę niektórych podmiotów
urządzających gry hazardowe, wprowadzono wyraźny zakaz sumowania podstaw
opodatkowania gier.
Projekt doprecyzowuje, że podatnikiem nie jest podmiot urządzający loterię
promocyjną, gdyż ten rodzaj loterii według obecnego brzmienia wyłączony jest
z przedmiotu opodatkowania podatkiem od gier.
Projektuje się również wyłączenie z przedmiotu opodatkowania tzw. małych loterii
fantowych/gry bingo fantowe, bowiem podmioty urządzające tego rodzaju gry nie
są objęte obecnym brzmieniem art. 71 określającym podatnika podatku od gier.
W stosunku do dotychczasowego stanu prawnego, projekt przewiduje też zmianę
momentu powstania obowiązku podatkowego z określonego dotychczas, co do
zasady, jako dzień rozpoczęcia działalności na dzień rozpoczęcia urządzania gier
hazardowych.
Projekt przewiduje również wprowadzenie odesłania do ustaw o podatku
dochodowym w zakresie rozumienia pojęcia przychodu (w odniesieniu do podstawy
opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej oraz w odniesieniu do
wysokości kary pieniężnej wymierzanej urządzającemu gry hazardowe).
Projekt ustawy przewiduje rezygnację z formy zabezpieczenia hipotecznego,
o której mowa w art. 63 ust. 3 pkt 3, i w związku z tym wprowadza przepis
przejściowy, zgodnie z którym złożone przed dniem wejścia w życie ustawy
zabezpieczenia hipoteczne zachowują ważność do czasu ich zwolnienia. Zawęża się
zatem katalog dopuszczalnych form zabezpieczeń do tych, które w sposób
najbardziej efektywny zapewniają realizację celów, dla których zostają
ustanowione.
Pozostałe zmiany są konsekwencją zaproponowanych rozwiązań i wiążą się ze
zmianami legislacyjnymi, porządkującymi i doprecyzowującymi.

3
IV. Omówienie poszczególnych zmian w przepisach dotyczących gier hazardowych
Charakterystyka i ocena przewidywanych, związanych z wejściem w życie ustawy,
skutków prawnych proponowanych zmian.
W art. 1 projektu proponuje się wprowadzenie zmian do art. 2, art. 6, art. 7, dodanie
art. 7a, wprowadzenie zmian do art. 10, art. 14, art. 32, art. 34, art. 35, art. 36, art. 38,
art. 39, dodanie art. 55a, dodanie art. 57a i art. 57b, wprowadzenie zmian do art. 63,
art. 64, art. 71, art. 73, art. 89, art. 129, art. 131, art. 133, art. 135 i art. 138.
Art. 2 ust. 8
Przepis art. 2 ust. 6 ustawy formułuje kompetencję ministra właściwego do spraw
finansów publicznych do rozstrzygania, w drodze decyzji, czy gra lub zakład
posiadające cechy formułowane przez ustawę, są grą losową, zakładem wzajemnym
albo grą na automacie. Projektowaną zmianą w ust. 8 wprowadza się fakultatywną
delegację umożliwiającą Ministrowi Finansów upoważnienie podległych lub
nadzorowanych organów do wydawania w jego imieniu rozstrzygnięć.
Celem tego przepisu jest podejmowanie przez Ministra Finansów rozstrzygnięć,
w przypadku gdy podmiot, który planuje lub organizuje dane przedsięwzięcie, ma
wątpliwości co do jego charakteru, tzn. czy jest ono grą losową, zakładem wzajemnym
czy grą na automacie. Wszystkie wnioski w ww. przedmiocie, z obszaru całego kraju,
składane są do Ministra Finansów, który na podstawie odpowiedniego stosowania
Ordynacji podatkowej „uruchamia” procedurę administracyjną.
Zatem projektowane rozwiązanie dyktowane jest koniecznością uwzględnienia skali
potrzeb w dziedzinie rozstrzygania charakteru przedsięwzięć, zważywszy na duże
zainteresowanie podjęciem działalności w obszarze niektórych gier losowych przez
osoby fizyczne i podmioty spoza sektora gospodarki reglamentowanej przez państwo,
dla których tego rodzaju działalność miałaby być jedynie wparciem działalności
podstawowej. Powinno ponadto przyczynić się do skrócenia czasu oczekiwania na
wydanie decyzji. Nie bez znaczenia również jest fakt, że wydawanie w imieniu ministra
właściwego do spraw finansów publicznych rozstrzygnięć w sprawach, o których mowa
w ust. 6, przez podległe lub nadzorowane przez niego organy, oznacza w praktyce
formułowanie rozstrzygnięć przez organy udzielające w znacznej mierze zezwoleń na
prowadzenie tej samej działalności, znajdujące się zatem najbliżej podatnika i jego
potrzeb.

4
Powyższa delegacja nie oznacza zmiany dotychczasowej kompetencji niezależnych,
prowadzących własne postępowania organów, do podejmowania samodzielnych ustaleń
we wskazywanym powyżej zakresie.
Art. 6 ust. 4
Zasadą jest, że działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości,
gier na automatach, gry bingo pieniężne i w zakresie zakładów wzajemnych, może być
prowadzona wyłącznie w formie spółki akcyjnej lub spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością, mającej siedzibę na terytorium kraju.
Jednocześnie uchyla się ust. 6 stanowiący, iż do spółek, o których mowa w ust. 4
w dotychczasowym jego brzmieniu, stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 września
2000 r. – Kodeks spółek handlowych (k.s.h.), chyba że ustawa stanowi inaczej.
W ocenie projektodawcy nie ma wątpliwości, że do spółek stosuje się k.s.h., który
reguluje tworzenie, organizację, funkcjonowanie, zawiązywanie i łączenie, podział
i przekształcanie spółek, zatem przepis ten nie jest konieczny.
Art. 7 ust. 2
Zasadą jest prowadzenie loterii audioteksowych przez spółki z siedzibą w Polsce.
W związku z wprowadzeniem zastrzeżenia w art. 7a wyraźnie określono możliwość
prowadzenia działalności za pośrednictwem oddziału.
Art. 7a
Projekt wprowadza przepis, zgodnie z którym spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością albo działające na zasadach właściwych dla tych spółek
(np. regulacja obejmuje np. niemiecką spółkę Gesellschaft mit Beschränkkter Hatung,
która nie jest sp. z o.o. w rozumieniu polskich przepisów (k.s.h.) ale działa na zasadach
właściwych dla tej spółki) posiadające siedzibę na terytorium państwa członkowskiego
Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego
Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, prowadzące
działalność w zakresie, o którym mowa w art. 6 ust. 1–3 oraz w art. 7 ust. 2, mogą
prowadzić tę działalność na zasadach i warunkach określonych w zatwierdzonym
regulaminie, udzielonym zezwoleniu i koncesji, a także wynikających z przepisów
o grach hazardowych za pośrednictwem utworzonego w tym celu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oddziału. Głównie z uwagi na wprowadzany przepis
umożliwiający prowadzenie działalności za pośrednictwem oddziału, projektodawca
wskazał na konieczność prowadzenia działalności na terytorium Rzeczypospolitej

5
Polskiej z poszanowaniem prawa krajowego oraz warunków wynikających
z regulaminów i zezwoleń.
Odesłanie do odpowiedniego stosowania art. 6 ust. 5 ma na celu wyraźne określenie, że
formułowana w ww. przepisie zasada nabywania lub obejmowania akcji (udziałów)
w spółkach prowadzących działalność w zakresie gier hazardowych dotyczy zarówno
polskich spółek działających w określonych sektorach hazardowych, jak i spółek
europejskich, wskazanych w przepisie art. 7a. Projektowany przepis wyraźnie określa,
że przepis art. 6 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
Oddział to wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część="javascript:void(0)"wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem
wykonywania działalności. Oddział nie posiada odrębnej podmiotowości (osobowości,
zdolności) prawnej. Podmiotem prawa jest wyłącznie przedsiębiorca. Oddział
funkcjonuje wyłącznie w ramach przedsiębiorcy zagranicznego, tym samym wszelkie
prawa i obowiązki, jakie nabywane są w związku z prowadzoną w ramach oddziału
działalnością, są prawami i obowiązkami przedsiębiorcy zagranicznego. Ten też ponosi
pełną odpowiedzialność za działalność oddziału. Podatnikiem podatku od gier jest
zatem spółka zagraniczna, jej też udzielona zostaje koncesja/zezwolenie na prowadzenie
określonej działalności regulowanej ustawą o grach hazardowych (niezależnie od tego,
czy z wnioskiem o uzyskanie koncesji/zezwolenia występuje bezpośrednio podmiot
zagraniczny, czy też upoważniona przez niego osoba w utworzonym na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oddziale).
Art. 10
Wprowadzane niniejszą ustawą przepisy ust. 6 i 7 odnoszą się do kwoty kapitału
zakładowego spółek, o których mowa w art. 7a oraz reguł dokonywania wymaganych
przeliczeń. Kapitał zakładowy ma charakter gwarancyjny, zabezpieczający interesy
wierzycieli. Również ten zapis ma na celu zapewnienie jednakowego traktowania
spółek działających w tych sektorach polskich i europejskich. Wprowadza się zatem
zasadę, zgodnie z którą w przypadku spółek, o których mowa w art. 7a, gdy kwota
kapitału zakładowego jest wyrażona w walucie obcej, jej wysokość w przeliczeniu na
złote nie może wynosić mniej niż kwoty wskazane odpowiednio w ust. 1 pkt 1 i 2.
Przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej
ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski (NBP) na dzień złożenia wniosku
o udzielenie koncesji na prowadzenie kasyna gry lub zezwolenia na prowadzenie salonu

6
gry bingo pieniężne albo zakładów wzajemnych. Proponowana formuła dokonywanych
przeliczeń, tj. według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na
dzień złożenia wniosku o udzielenie koncesji/zezwolenia, zapobiec ma zmianom
wysokości kapitału zakładowego spółki w związku z wahaniami kursów walut, co
skutkowałoby jednocześnie obowiązkiem wszczęcia postępowania w przedmiocie
cofnięcia koncesji/zezwolenia – wymóg wynikający z art. 59 pkt 3 ustawy −
w przypadku jego obniżenia.
Art. 14
Ww. zmiany mają charakter porządkujący i uzupełniający. W celu wyeliminowania
ewentualnych wątpliwości interpretacyjnych doprecyzowuje się, że urządzanie m.in.
gier w karty, w tym turniejów gry pokera, dozwolone jest wyłącznie w kasynach gry.
Doprecyzowuje się, że urządzanie gier hazardowych, o których mowa w art. 14,
dozwolone jest na zasadach i warunkach określonych w zatwierdzonym regulaminie
i udzielonej koncesji/zezwoleniu, a także wynikających z przepisów o grach
hazardowych. Zatem zmiana ta ma na celu podkreślenie konieczności przestrzegania
przez podmioty nie tylko przepisów powszechnie obowiązujących ale również
postanowień zawartych w ich regulaminach, udzielonych koncesjach/zezwoleniach
i jest związana z podobnymi przepisami w art. 7a.
Art. 32 ust. 4
Zmiana wskazuje właściwość miejscową organu w przypadku ubiegania się
o zezwolenia przez podmiot zagraniczny, o którym mowa w art. 7 ust. 1 i art. 7a.
Zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe lub
loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej więcej niż
jednego dyrektora izby celnej udziela dyrektor izby celnej właściwy według m.in.
siedziby oddziału podmiotu zagranicznego, o którym mowa w art. 7a. W innych
przypadkach, gdy wnioskodawcą jest podmiot niemający siedziby lub miejsca
zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz gdy nie można ustalić
właściwości miejscowej organu przedsiębiorcy zagranicznego w rozumieniu ustawy
z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672,
z późn. zm.), właściwy do udzielenia zezwolenia będzie Dyrektor Izby Celnej
w Warszawie.
Art. 32 ust. 4a
Zmiana jest analogiczna do zmian z art. 32 ust. 4, dotyczy jedynie zgłoszenia loterii

7
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: