Rządowy projekt ustawy o Karcie Dużej Rodziny
projekt dotyczy kompleksowego uregulowania rozwiązania dotyczącego uprawnień przyznawanych rodzinom wielodzietnym
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2923
- Data wpłynięcia: 2014-11-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o Karcie Dużej Rodziny
- data uchwalenia: 2014-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1863
2923
dla członków rodzin wielodzietnych (1,7 tys. paszportów x 70 zł + 1,3 tys. paszportów x 35 zł
+ 1,5 tys. paszportów x 15 zł).
W latach 2017–2025 dochody budżetu państwa wyniosą ok. 1,77 mln zł co roku, z tego:
1) ok. 2,23 mln zł w związku z pobierania opłat za wydruk duplikatów Kart (255,1 tys. kart x
9,21 zł x 0,95);
2) ok. -0,46 mln zł w związku z wprowadzeniem dodatkowych ulg w opłatach paszportowych
dla członków rodzin wielodzietnych (4,2 tys. paszportów x 70 zł + 3,3 tys. paszportów x 35 zł
+ 3,6 tys. paszportów x 15 zł).
Dochody gmin
W latach 2016–2024 dochody gmin wyniosą ok. 0,12 mln zł rocznie w związku z pobieraniem
opłat za wydruk duplikatów Kart (255,1 tys. kart x 9,21 zł x 0,05).
Dochody innych jednostek
W latach 2015–2025 dochody parków narodowych zmniejszą się o 402,5 tys. zł rocznie.
Dodatkowe Źródło danych:
informacje,
– liczba osób w rodzinach wielodzietnych – GUS-NSP 2011;
w tym
– coroczny wzrost liczby osób w rodzinach wielodzietnych oraz wzrost liczby nowopowstałych
wskazanie
rodzin wielodzietnych – został przyjęty w ślad za ustaleniami poczynionymi przez Ministra
źródeł
Pracy i Polityki Społecznej w ramach prac nad projektem uchwały Rady Ministrów w sprawie
danych
ustanowienia rządowego programu dla rodzin wielodzietnych, a także projektem
i przyjętych
rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego
do
programu dla rodzin wielodzietnych i określonymi w Ocenie Skutków Regulacji ww. aktów
obliczeń
prawnych;
założeń
– wytyczne Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2014 r. dotyczące stosowania jednolitych
wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych
projektowanych ustaw;
– dane do wyliczeń dotyczących zmian w opłatach za transport środkami publicznymi pochodzą
z materiałów MIiR, Przewozy Regionalne sp. z o.o., PKP Intercity S.A.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
w życie zmian
W ujęciu
duże
pieniężnym przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
ceny stałe z małych i średnich
…… r.)
przedsiębiorstw
rodzina,
56,4
52,31
52,58
52,58
52,58
52,58
581,93
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
Dla przedsiębiorstw udział w programie KDR wiąże się m.in. z: 1)
niepie-
przedsiębiorstwa zwiększonym prestiżem – dzięki honorowaniu Karty Dużej Rodziny, 2)
niężnym
sektor mikro-,
promocją – większa rozpoznawalność i zainteresowanie ofertą
małych i średnich przedsiębiorstwa lub instytucji dzięki zamieszczeniu informacji o oferowanych
przedsiębiorstw
ulgach w rządowym serwisie rodzina.gov.pl, 3) pomocą w zbudowaniu
długotrwałych relacji z klientami – zyskanie stałych klientów, zwiększenie
zysków, 4) prowadzeniem biznesu w sposób odpowiedzialny społecznie, 5)
współkreowaniem wraz rządem pozytywnego wizerunku wielodzietności.
18
rodzina,
Dla rodzin kreowanie pozytywnego wizerunku rodzin wielodzietnych.
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
Niemierzal-
ne
Dodatkowe
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
informacje, w tym i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
wskazanie źródeł Warto podkreślić, że korzyści wprowadzenia takiego rozwiązania – podobnie jak ma to
danych i
miejsce w przypadku rozwiązań samorządowych – będą płynąć również z propozycji
przyjętych do
podmiotów komercyjnych przystępujących do programu na podstawie umów podpisanych
obliczeń założeń z ministrem właściwym do spraw rodziny albo z wojewodą albo podmiotem, któremu
minister właściwy do spraw rodziny zleci zawieranie umów. Wydaje się, że rynek
komercyjny może zaproponować wielomilionowe zmniejszenie wydatków rodzin
wielodzietnych, aczkolwiek obecnie nie jest możliwe oszacowanie skutków ze względu na
fakt, że ulgi te będą mogły być wprowadzone po wejściu w życie ustawy oraz podpisaniu
stosowanej umowy.
Rodzina będzie miała korzyści z tytułu ulg transportowych i paszportowych.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
x tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
X zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
X zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
x nie
nie dotyczy
Komentarz:
W 2015 r. gminy będą musiały obsłużyć łącznie ok. 358 tys. wniosków (ok. 1,93 mln Kart). W 2016 r. gminy
będą musiały obsłużyć ok. 119 tys. wniosków (ok. 940 tys. Kart), z tego:
– 119 tys. wniosków o wydanie Kart (642,6 tys. Kart),
– 255,1 tys. wniosków o wydanie duplikatu (255,1 tys. Kart),
– 14,1 tys. wniosków dla nowych członków rodzin wielodzietnych znajdujących się w systemie (14,1 tys. Kart),
– 5,7 tys. wniosków dla nowych rodzin wielodzietnych w związku z urodzeniem się 3 dziecka w rodzinie
(28,6 tys. Kart).
Wójt/burmistrz/prezydent miasta realizuje ustawę za pomocą systemu teleinformatycznego.
W pierwszym roku organy paszportowe wydadzą ok. 102,6 tys. paszportów dla członków rodzin
wielodzietnych. Wydanie paszportu będzie poprzedzone koniecznością przedstawienia przez osobę ubiegającą
się o wydanie paszportu Karty Dużej Rodziny, potwierdzającej uprawnienie do skorzystania z ulgi.
W związku z planowanym rozszerzeniem kręgu uprawnionych do:
• ulgi 37% na przejazdy środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych,
pospiesznych i ekspresowych na podstawie biletów jednorazowych oraz do
• ulgi 49% na przejazdy środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych
i pospiesznych, na podstawie imiennych biletów miesięcznych o rodziców (i ich małżonków) rodzin
wielodzietnych w wyniku ustawy, konieczne będzie wprowadzenie przez przewoźników kolejowych zmian
do regulaminów i cenników usług przewozowych oraz ewentualnie w systemach informatycznych
i transakcyjnych.
19
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana ustawa nie będzie wywierała wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
x demografia
x informatyzacja
sytuacja i rozwój
mienie państwowe
zdrowie
regionalny
inne:
Omówienie
Proponowane rozwiązania sprzyjają popularyzacji modelu rodziny wielodzietnej.
wpływu
Informatyzacja wpłynie na wzrost przychodów sektora teleinformatycznego związanych z
możliwością zakupu oprogramowania potrzebnego do realizacji zadania.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Projekt przewiduje, że uprawnienia rodzinom wielodzietnym (tak jak dotychczas na podstawie uchwały nr 85 Rady
Ministrów z dnia 27 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia rządowego programu dla rodzin wielodzietnych oraz
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego
programu dla rodzin wielodzietnych) przyznawać będą instytucje podległe właściwym ministrom oraz inne podmioty
publiczne i niepubliczne (funkcjonujące na rynku komercyjnym podmioty z różnych branż, np. spożywczych, odzieżowych,
bankowych, ubezpieczeniowych czy paliwowych). Uprawnienia przyznawane będą głównie poprzez podpisanie umowy
z ministrem właściwym do spraw rodziny. Ponadto projekt przewiduje przyznanie rodzicom oraz małżonkom rodziców
z rodzin wielodzietnych ulgi 37% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach
osobowych, pospiesznych i ekspresowych, na podstawie biletów jednorazowych oraz ulgi 49% przy przejazdach środkami
publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych i pospiesznych, na podstawie imiennych biletów
miesięcznych. Dla członków rodzin wielodzietnych wprowadza się zwolnienie z opłaty za wstęp do parku narodowego lub
na niektóre jego obszary. Dodatkowo rodzinom wielodzietnym przyznana zostanie ulga w opłacie paszportowej. Tym
samym wsparcie rodzin wielodzietnych, w tym zmniejszenie ich obciążeń finansowych, zapewnione zostanie już od
momentu wejścia ustawy w życie, niemniej zakres uprawnień dla tych rodzin, a tym samym zakres ich wsparcia, zwiększać
się będzie wraz z czasem funkcjonowania ustawy, tj. wraz z przyznawanymi tym rodzinom uprawnieniami przez różne
podmioty, w szczególności niepubliczne.
Projektowane rozwiązania wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
Harmonogram prac legislacyjnych:
Koniec września 2014 r. skierowanie do uzgodnień, konsultacji i opiniowania
I połowa listopada 2014 r. skierowanie pod obrady Komitetu Rady Ministrów
II połowa listopada 2014 r. skierowanie pod obrady Rady Ministrów
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Liczba wydanych Kart – 3,4 mln członków rodzin wielodzietnych, z tego 0,8 mln w 2014 r., 1,9 mln
w 2015 r., 0,7 mln w 2016 r., a następnie po ok. 300 tys. Kart dla nowych rodzin oraz duplikatów. Ewaluacja
zostanie przeprowadzona w drugiej połowie 2016 r. Na podstawie sprawozdawczości przekazywane będą
informacje na temat liczby wydanych Kart, liczby dzieci i liczby rodzin oraz wydatków na ten cel.
Ewaluacja ulg paszportowych zostanie przeprowadzona po trzech latach funkcjonowania rozwiązania. Na
podstawie sprawozdawczości opracowane zostaną informacje na temat liczby paszportów wydanych członkom
rodzin wielodzietnych (wpływów) oraz wydatków budżetu państwa poniesionych na ten cel.
Ewaluacja ulg transportowych może nastąpić na podstawie rozliczeń dotacji przedmiotowej składanych przez
przewoźników kolejowych do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Proponuje się zastosowanie miernika
wzrost rocznych wydatków budżetu państwa z tytułu refundacji utraconych przychodów z tytułu stosowania
ustawowych uprawnień do przejazdów z ww. ulgą środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego
w stosunku do roku ubiegłego, który będzie stanowił informację o wysokości kwoty wsparcia rodzin
wielodzietnych w tym zakresie. Ewaluacja będzie możliwa przy założeniu, że wpływ innych czynników, takich
jak wysokość cen biletów, na wielkość przedmiotowych wydatków będzie na poziomie z roku ubiegłego.
Powyższa wielkość zostanie zastosowana jako miernik ewaluacji. Zakłada się, że liczba przejazdów osób
uprawnionych z wykorzystaniem ulgi będzie kształtowała się na podobnym poziomie statystycznym, jak obecne
20
zainteresowanie przewozami kolejowymi. Przyjmuje się, że nowa ulga nie stworzy dodatkowego popytu na
przejazdy, który znacząco przeniósłby się na wzrost dotacji z budżetu państwa z tytułu stosowania ulg. Wzrost
rocznych wydatków budżetu państwa z tytułu refundacji utraconych przychodów z tytułu stosowania
ustawowych uprawnień do przejazdów z ulgą 37% (bilety jednorazowe) i 49% (bilety miesięczne) środkami
publicznego transportu zbiorowego kolejowego w stosunku do roku ubiegłego szacuje się więc na poziomie
odpowiednio 38,81 mln zł i 12,91 mln zł. Nową ulgę będzie można traktować jako znaczną kwotę wsparcia
rodzin wielodzietnych w tym zakresie. Przy spełnieniu powyższych warunków efekt projektu będzie można
zatem uznać za pozytywny. Okres ewaluacji oraz wartości mierników przyjęte jako kryterium oceny będą
zależały od daty wejścia w życie projektowanej regulacji. Ewaluacja może być niemożliwa do wykonania w
przypadku, gdy w okresie ewaluacji do ulgi w wymiarze 37% i 49% zostanie uprawniona kolejna grupa
społeczna bądź zawodowa.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak
21
3 listopada 2014 r.
Raport z konsultacji publicznych i opiniowania
projektu ustawy o Karcie Dużej Rodziny
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) z chwilą skierowania projektu
ustawy o Karcie Duż ej Rodziny do uzgodnień, konsultacji publicznych oraz opiniowania,
ww. projekt został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa
Pracy i Polityki Społecznej.
Jednocześnie zgodnie z § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia
29 października 2013 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979) projekt ustawy
został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt ustawy został przesłany na podstawie art. 8 ustawy z dnia 6 maja 2005 r.
o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach
Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 90, poz. 759)
do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, a takż e
do konsultacji z następującymi partnerami społecznymi:
1) na podstawie art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych
(Dz. U. z 2014 r. poz. 167) do:
a) Forum Związków Zawodowych,
b) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
c) NSZZ ,,Solidarność”;
2) na podstawie art. 16 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców
(Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późn. zm.) do:
a) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
b) Konfederacji Lewiatan,
c) Związku Rzemiosła Polskiego,
d) Związku Pracodawców Business Centre Club.
Ponadto projekt został przesłany do wojewodów, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika
Praw Dziecka, PKP Intercity S.A., Przewozy Regionalne sp. z o.o., Koleje Mazowieckie – KM
sp. z o.o., PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o., Warszawska Kolej Dojazdowa
sp. z o.o., Arriva RP sp. z o.o., Koleje Wielkopolskie sp. z o.o., Koleje Śląskie sp. z o.o., Koleje
Dolnośląskie S.A., Łódzka Kolej Aglomeracyjna sp. z o.o., SKPL Cargo Sp. z o.o., oraz
Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych, a takż e do Związku Duż ych Rodzin
Trzy Plus.
Załączona tabela zawiera uwagi zgłoszone do projektu przez: NSZZ Solidarność,
Konfederację Lewiatan, Koleje Dolnośląskie, Szybką Kolej Miejską, Koleje Mazowieckie,
Związek Duż ych Rodzin Trzy Plus, jak również przez Związek Pracodawców Aptecznych i
obywatela Pana J.T. oraz odniesienie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej do tych uwag.
Pozostałe ww. nie przekazały uwag bądź opinii.
+ 1,5 tys. paszportów x 15 zł).
W latach 2017–2025 dochody budżetu państwa wyniosą ok. 1,77 mln zł co roku, z tego:
1) ok. 2,23 mln zł w związku z pobierania opłat za wydruk duplikatów Kart (255,1 tys. kart x
9,21 zł x 0,95);
2) ok. -0,46 mln zł w związku z wprowadzeniem dodatkowych ulg w opłatach paszportowych
dla członków rodzin wielodzietnych (4,2 tys. paszportów x 70 zł + 3,3 tys. paszportów x 35 zł
+ 3,6 tys. paszportów x 15 zł).
Dochody gmin
W latach 2016–2024 dochody gmin wyniosą ok. 0,12 mln zł rocznie w związku z pobieraniem
opłat za wydruk duplikatów Kart (255,1 tys. kart x 9,21 zł x 0,05).
Dochody innych jednostek
W latach 2015–2025 dochody parków narodowych zmniejszą się o 402,5 tys. zł rocznie.
Dodatkowe Źródło danych:
informacje,
– liczba osób w rodzinach wielodzietnych – GUS-NSP 2011;
w tym
– coroczny wzrost liczby osób w rodzinach wielodzietnych oraz wzrost liczby nowopowstałych
wskazanie
rodzin wielodzietnych – został przyjęty w ślad za ustaleniami poczynionymi przez Ministra
źródeł
Pracy i Polityki Społecznej w ramach prac nad projektem uchwały Rady Ministrów w sprawie
danych
ustanowienia rządowego programu dla rodzin wielodzietnych, a także projektem
i przyjętych
rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego
do
programu dla rodzin wielodzietnych i określonymi w Ocenie Skutków Regulacji ww. aktów
obliczeń
prawnych;
założeń
– wytyczne Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2014 r. dotyczące stosowania jednolitych
wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych
projektowanych ustaw;
– dane do wyliczeń dotyczących zmian w opłatach za transport środkami publicznymi pochodzą
z materiałów MIiR, Przewozy Regionalne sp. z o.o., PKP Intercity S.A.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
w życie zmian
W ujęciu
duże
pieniężnym przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
ceny stałe z małych i średnich
…… r.)
przedsiębiorstw
rodzina,
56,4
52,31
52,58
52,58
52,58
52,58
581,93
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
Dla przedsiębiorstw udział w programie KDR wiąże się m.in. z: 1)
niepie-
przedsiębiorstwa zwiększonym prestiżem – dzięki honorowaniu Karty Dużej Rodziny, 2)
niężnym
sektor mikro-,
promocją – większa rozpoznawalność i zainteresowanie ofertą
małych i średnich przedsiębiorstwa lub instytucji dzięki zamieszczeniu informacji o oferowanych
przedsiębiorstw
ulgach w rządowym serwisie rodzina.gov.pl, 3) pomocą w zbudowaniu
długotrwałych relacji z klientami – zyskanie stałych klientów, zwiększenie
zysków, 4) prowadzeniem biznesu w sposób odpowiedzialny społecznie, 5)
współkreowaniem wraz rządem pozytywnego wizerunku wielodzietności.
18
rodzina,
Dla rodzin kreowanie pozytywnego wizerunku rodzin wielodzietnych.
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
Niemierzal-
ne
Dodatkowe
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
informacje, w tym i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
wskazanie źródeł Warto podkreślić, że korzyści wprowadzenia takiego rozwiązania – podobnie jak ma to
danych i
miejsce w przypadku rozwiązań samorządowych – będą płynąć również z propozycji
przyjętych do
podmiotów komercyjnych przystępujących do programu na podstawie umów podpisanych
obliczeń założeń z ministrem właściwym do spraw rodziny albo z wojewodą albo podmiotem, któremu
minister właściwy do spraw rodziny zleci zawieranie umów. Wydaje się, że rynek
komercyjny może zaproponować wielomilionowe zmniejszenie wydatków rodzin
wielodzietnych, aczkolwiek obecnie nie jest możliwe oszacowanie skutków ze względu na
fakt, że ulgi te będą mogły być wprowadzone po wejściu w życie ustawy oraz podpisaniu
stosowanej umowy.
Rodzina będzie miała korzyści z tytułu ulg transportowych i paszportowych.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
x tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
X zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
X zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
x nie
nie dotyczy
Komentarz:
W 2015 r. gminy będą musiały obsłużyć łącznie ok. 358 tys. wniosków (ok. 1,93 mln Kart). W 2016 r. gminy
będą musiały obsłużyć ok. 119 tys. wniosków (ok. 940 tys. Kart), z tego:
– 119 tys. wniosków o wydanie Kart (642,6 tys. Kart),
– 255,1 tys. wniosków o wydanie duplikatu (255,1 tys. Kart),
– 14,1 tys. wniosków dla nowych członków rodzin wielodzietnych znajdujących się w systemie (14,1 tys. Kart),
– 5,7 tys. wniosków dla nowych rodzin wielodzietnych w związku z urodzeniem się 3 dziecka w rodzinie
(28,6 tys. Kart).
Wójt/burmistrz/prezydent miasta realizuje ustawę za pomocą systemu teleinformatycznego.
W pierwszym roku organy paszportowe wydadzą ok. 102,6 tys. paszportów dla członków rodzin
wielodzietnych. Wydanie paszportu będzie poprzedzone koniecznością przedstawienia przez osobę ubiegającą
się o wydanie paszportu Karty Dużej Rodziny, potwierdzającej uprawnienie do skorzystania z ulgi.
W związku z planowanym rozszerzeniem kręgu uprawnionych do:
• ulgi 37% na przejazdy środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych,
pospiesznych i ekspresowych na podstawie biletów jednorazowych oraz do
• ulgi 49% na przejazdy środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych
i pospiesznych, na podstawie imiennych biletów miesięcznych o rodziców (i ich małżonków) rodzin
wielodzietnych w wyniku ustawy, konieczne będzie wprowadzenie przez przewoźników kolejowych zmian
do regulaminów i cenników usług przewozowych oraz ewentualnie w systemach informatycznych
i transakcyjnych.
19
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana ustawa nie będzie wywierała wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
x demografia
x informatyzacja
sytuacja i rozwój
mienie państwowe
zdrowie
regionalny
inne:
Omówienie
Proponowane rozwiązania sprzyjają popularyzacji modelu rodziny wielodzietnej.
wpływu
Informatyzacja wpłynie na wzrost przychodów sektora teleinformatycznego związanych z
możliwością zakupu oprogramowania potrzebnego do realizacji zadania.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Projekt przewiduje, że uprawnienia rodzinom wielodzietnym (tak jak dotychczas na podstawie uchwały nr 85 Rady
Ministrów z dnia 27 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia rządowego programu dla rodzin wielodzietnych oraz
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego
programu dla rodzin wielodzietnych) przyznawać będą instytucje podległe właściwym ministrom oraz inne podmioty
publiczne i niepubliczne (funkcjonujące na rynku komercyjnym podmioty z różnych branż, np. spożywczych, odzieżowych,
bankowych, ubezpieczeniowych czy paliwowych). Uprawnienia przyznawane będą głównie poprzez podpisanie umowy
z ministrem właściwym do spraw rodziny. Ponadto projekt przewiduje przyznanie rodzicom oraz małżonkom rodziców
z rodzin wielodzietnych ulgi 37% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach
osobowych, pospiesznych i ekspresowych, na podstawie biletów jednorazowych oraz ulgi 49% przy przejazdach środkami
publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych i pospiesznych, na podstawie imiennych biletów
miesięcznych. Dla członków rodzin wielodzietnych wprowadza się zwolnienie z opłaty za wstęp do parku narodowego lub
na niektóre jego obszary. Dodatkowo rodzinom wielodzietnym przyznana zostanie ulga w opłacie paszportowej. Tym
samym wsparcie rodzin wielodzietnych, w tym zmniejszenie ich obciążeń finansowych, zapewnione zostanie już od
momentu wejścia ustawy w życie, niemniej zakres uprawnień dla tych rodzin, a tym samym zakres ich wsparcia, zwiększać
się będzie wraz z czasem funkcjonowania ustawy, tj. wraz z przyznawanymi tym rodzinom uprawnieniami przez różne
podmioty, w szczególności niepubliczne.
Projektowane rozwiązania wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
Harmonogram prac legislacyjnych:
Koniec września 2014 r. skierowanie do uzgodnień, konsultacji i opiniowania
I połowa listopada 2014 r. skierowanie pod obrady Komitetu Rady Ministrów
II połowa listopada 2014 r. skierowanie pod obrady Rady Ministrów
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Liczba wydanych Kart – 3,4 mln członków rodzin wielodzietnych, z tego 0,8 mln w 2014 r., 1,9 mln
w 2015 r., 0,7 mln w 2016 r., a następnie po ok. 300 tys. Kart dla nowych rodzin oraz duplikatów. Ewaluacja
zostanie przeprowadzona w drugiej połowie 2016 r. Na podstawie sprawozdawczości przekazywane będą
informacje na temat liczby wydanych Kart, liczby dzieci i liczby rodzin oraz wydatków na ten cel.
Ewaluacja ulg paszportowych zostanie przeprowadzona po trzech latach funkcjonowania rozwiązania. Na
podstawie sprawozdawczości opracowane zostaną informacje na temat liczby paszportów wydanych członkom
rodzin wielodzietnych (wpływów) oraz wydatków budżetu państwa poniesionych na ten cel.
Ewaluacja ulg transportowych może nastąpić na podstawie rozliczeń dotacji przedmiotowej składanych przez
przewoźników kolejowych do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Proponuje się zastosowanie miernika
wzrost rocznych wydatków budżetu państwa z tytułu refundacji utraconych przychodów z tytułu stosowania
ustawowych uprawnień do przejazdów z ww. ulgą środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego
w stosunku do roku ubiegłego, który będzie stanowił informację o wysokości kwoty wsparcia rodzin
wielodzietnych w tym zakresie. Ewaluacja będzie możliwa przy założeniu, że wpływ innych czynników, takich
jak wysokość cen biletów, na wielkość przedmiotowych wydatków będzie na poziomie z roku ubiegłego.
Powyższa wielkość zostanie zastosowana jako miernik ewaluacji. Zakłada się, że liczba przejazdów osób
uprawnionych z wykorzystaniem ulgi będzie kształtowała się na podobnym poziomie statystycznym, jak obecne
20
zainteresowanie przewozami kolejowymi. Przyjmuje się, że nowa ulga nie stworzy dodatkowego popytu na
przejazdy, który znacząco przeniósłby się na wzrost dotacji z budżetu państwa z tytułu stosowania ulg. Wzrost
rocznych wydatków budżetu państwa z tytułu refundacji utraconych przychodów z tytułu stosowania
ustawowych uprawnień do przejazdów z ulgą 37% (bilety jednorazowe) i 49% (bilety miesięczne) środkami
publicznego transportu zbiorowego kolejowego w stosunku do roku ubiegłego szacuje się więc na poziomie
odpowiednio 38,81 mln zł i 12,91 mln zł. Nową ulgę będzie można traktować jako znaczną kwotę wsparcia
rodzin wielodzietnych w tym zakresie. Przy spełnieniu powyższych warunków efekt projektu będzie można
zatem uznać za pozytywny. Okres ewaluacji oraz wartości mierników przyjęte jako kryterium oceny będą
zależały od daty wejścia w życie projektowanej regulacji. Ewaluacja może być niemożliwa do wykonania w
przypadku, gdy w okresie ewaluacji do ulgi w wymiarze 37% i 49% zostanie uprawniona kolejna grupa
społeczna bądź zawodowa.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak
21
3 listopada 2014 r.
Raport z konsultacji publicznych i opiniowania
projektu ustawy o Karcie Dużej Rodziny
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) z chwilą skierowania projektu
ustawy o Karcie Duż ej Rodziny do uzgodnień, konsultacji publicznych oraz opiniowania,
ww. projekt został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa
Pracy i Polityki Społecznej.
Jednocześnie zgodnie z § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia
29 października 2013 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979) projekt ustawy
został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt ustawy został przesłany na podstawie art. 8 ustawy z dnia 6 maja 2005 r.
o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach
Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 90, poz. 759)
do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, a takż e
do konsultacji z następującymi partnerami społecznymi:
1) na podstawie art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych
(Dz. U. z 2014 r. poz. 167) do:
a) Forum Związków Zawodowych,
b) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
c) NSZZ ,,Solidarność”;
2) na podstawie art. 16 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców
(Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późn. zm.) do:
a) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
b) Konfederacji Lewiatan,
c) Związku Rzemiosła Polskiego,
d) Związku Pracodawców Business Centre Club.
Ponadto projekt został przesłany do wojewodów, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika
Praw Dziecka, PKP Intercity S.A., Przewozy Regionalne sp. z o.o., Koleje Mazowieckie – KM
sp. z o.o., PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o., Warszawska Kolej Dojazdowa
sp. z o.o., Arriva RP sp. z o.o., Koleje Wielkopolskie sp. z o.o., Koleje Śląskie sp. z o.o., Koleje
Dolnośląskie S.A., Łódzka Kolej Aglomeracyjna sp. z o.o., SKPL Cargo Sp. z o.o., oraz
Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych, a takż e do Związku Duż ych Rodzin
Trzy Plus.
Załączona tabela zawiera uwagi zgłoszone do projektu przez: NSZZ Solidarność,
Konfederację Lewiatan, Koleje Dolnośląskie, Szybką Kolej Miejską, Koleje Mazowieckie,
Związek Duż ych Rodzin Trzy Plus, jak również przez Związek Pracodawców Aptecznych i
obywatela Pana J.T. oraz odniesienie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej do tych uwag.
Pozostałe ww. nie przekazały uwag bądź opinii.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2923 › Pobierz plik