Rządowy projekt ustawy o Karcie Dużej Rodziny
projekt dotyczy kompleksowego uregulowania rozwiązania dotyczącego uprawnień przyznawanych rodzinom wielodzietnym
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2923
- Data wpłynięcia: 2014-11-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o Karcie Dużej Rodziny
- data uchwalenia: 2014-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1863
2923
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie zawartego w art. 22 ustawy z dnia …
o Karcie Źużej Rodziny (Dz. U. poz. …), zwanej dalej „ustawą”, upoważnienia dla ministra
właściwego do spraw rodziny do określenia sposobu unieważnienia Karty Dużej Rodziny,
zwanej dalej „Kartą” oraz wzorów:
1) Karty,
2) wniosku o przyznanie Karty lub jej duplikatu,
3) znaku „Tu honorujemy Kartę Dużej Rodziny”,
4) logo rodziny wielodzietnej.
Rozporządzenie określa czynności techniczne jakie, wójt jest zobowiązany wykonać
w celu unieważnienia Karty. Ustawa stanowi, że Karta podlega unieważnieniu w przypadku
stwierdzenia przez wójta utraty prawa do posiadania Karty lub przyznania Karty
z naruszeniem przepisów ustawy oraz w przypadku konieczności przyznania nowej Karty lub
jej duplikatu. Mechanizm unieważnienia Karty – zgodnie z projektem rozporządzenia
– będzie polegać na wprowadzeniu przez wójta informacji o unieważnieniu Karty w systemie
teleinformatycznym, za pomocą którego gmina realizuje sprawy związane z realizacją
ustawy. Zwrócone Karty, po ich unieważnieniu, będą podlegać zniszczeniu przez wójta
poprzez odcięcie jednego z rogów unieważnionej Karty o powierzchni co najmniej 1 cm2.
Wydawana na podstawie ustawy Karta będzie (tak jak dotychczas w rozporządzeniu
Rady Ministrów z dnia 27 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji
rządowego programu dla rodzin wielodzietnych (Dz. U. poz. 755 i 836)) dokumentem
identyfikującym członka rodziny wielodzietnej, poświadczającym jego prawo do zwolnień,
ulg, zniżek i innych uprawnień w dostępie do towarów lub usług, ustalonych w trybie
określonym w ustawie lub przyznanych na podstawie innych przepisów. Karta będzie
dokumentem zindywidualizowanym, zawierającym imię oraz nazwisko członka rodziny
wielodzietnej, numer PESEL członka rodziny wielodzietnej, termin ważności Karty, numer
Karty (zawierający identyfikator danej gminy, numer rodziny wielodzietnej oraz numer
kolejno przypisany członkowi rodziny wielodzietnej w tej rodzinie) logo rodziny
wielodzietnej (jego wzór określa załącznik nr 4 do projektowanego rozporządzenia), skrót
„KDR” pisany alfabetem Braille`a oraz elementy zabezpieczające dokument przed
podrobieniem i sfałszowaniem. Wzór Karty stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2
Ustawa stanowi, że Karta wydawana będzie na wniosek członka rodziny wielodzietnej.
Wzór wniosku o przyznanie Karty lub jej duplikatu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Każdy podmiot, który przyzna rodzinom wielodzietnym uprawnienia, będzie miał prawo
do posługiwania się znakiem „Tu honorujemy Kartę Dużej Rodziny”. Znak ten będzie mógł
być wykorzystywany w szczególności w materiałach reklamowych lub informacyjnych. Wzór
tego znaku określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Przewiduje się, że rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.,
tj. z dniem, w którym wejdzie w życie ustawa.
Problematyka regulowana w projekcie rozporządzenia jest zgodna z przepisami prawa
Unii źuropejskiej i nie podlega obowiązkowi przedstawienia właściwym instytucjom
i organom Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych,
określonej w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z pó n. zm.), gdyż nie zawiera przepisów technicznych.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia
29 pa dziernika 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979) oraz
w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zgodnie
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.).
3
Nazwa projektu:
Źata sporządzenia
rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie 25 listopada 2014 r.
sposobu unieważnienia Karty Dużej Rodziny, wzorów
graficznych oraz wzoru wniosku w sprawie Karty Dużej ródło:
Rodziny.
Nr w wykazie prac Ministra Pracy i Polityki
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Społecznej
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu
Małgorzata Marcińska – Podsekretarz Stanu w MPiPS
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Departament Prawny MPiPS.
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie zawartego w art. 22 ustawy z dnia … o Karcie Źużej Rodziny (Dz. U.
poz. …), zwanej dalej „ustawą”, upoważnienia dla ministra właściwego do spraw rodziny do określenia sposobu
unieważnienia Karty Źużej Rodziny, zwanej dalej „Kartą” oraz wzorów:
5) Karty;
6) wniosku o przyznanie Karty lub jej duplikatu;
7) znaku „Tu honorujemy Kartę Źużej Rodziny”;
8) logo rodziny wielodzietnej.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rozporządzenie określa czynności techniczne jakie wójt jest zobowiązany wykonać w celu unieważnienia Karty.
Wydawana na podstawie ustawy Karta będzie (tak jak dotychczas w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia
27 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu dla rodzin wielodzietnych
(Źz. U. poz. 755 i 836) dokumentem identyfikującym członka rodziny wielodzietnej, poświadczającym jego prawo do
zwolnień, ulg, zniżek i innych uprawnień w dostępie do towarów lub usług, ustalonych w trybie określonym w ustawie
lub przyznanych przepisem innej ustawy. Wzór Karty stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
Wzór wniosku o przyznanie Karty lub wydanie jej duplikatu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Każdy podmiot, który przyzna rodzinom wielodzietnym uprawnienia będzie miał prawo do posługiwania się znakiem „Tu
honorujemy Kartę Źużej Rodziny”. Znak ten będzie mógł być wykorzystywany w szczególności w materiałach
reklamowych lub informacyjnych. Wzór tego znaku określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Rodziny wielodzietne.
3,4 mln osób
GUS- NSP 2011.
Umożliwienie korzystania
626,8 tys. rodzin
z uprawnień (zniżek oraz ulg
z 3 i więcej dzieci do
w cenach innych dóbr i usług)
24 r.ż. na utrzymaniu,
na poziomie ogólnokrajowym
w tym 1,2 mln
oferowanych przez instytucje
rodziców.
podległe właściwym
ministrom oraz przez
podmioty inne niż instytucje
podległe właściwym
ministrom. Wykazy
z uprawnieniami prowadził
będzie minister właściwy do
spraw rodziny.
4
Jednostki samorządu
2479 gmin.
Wykonywanie czynności
terytorialnego.
technicznych związanych
z unieważnieniem Karty.
Obsługa wniosków
o przyznanie Karty.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt ustawy zostanie przesłany na podstawie art. 8 ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu
i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii źuropejskiej
(Dz. U. Nr 90, poz. 759) do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, a także do
konsultacji z następującymi partnerami społecznymi:
1) na podstawie art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Źz. U. z 2014 r. poz. 167) do:
a) Forum Związków Zawodowych,
b) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
c) NSZZ ,,Solidarność”;
2) na podstawie art. 16 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Źz. U. Nr 55, poz. 235,
z pó n. zm.) do:
a) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
b) Konfederacji Lewiatan,
c) Związku Rzemiosła Polskiego,
d) Związku Pracodawców Business Centre Club.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
z … r.)
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0-10)
Dochody
-4,68
1,76
1,49
1,49
1,49
1,49
1,49
1,49
1,49
1,49
1,49
10,49
ogółem
budżet
-4,28
2,04
1,77
1,77
1,77
1,77
1,77
1,77
1,77
1,77
1,77
13,69
państwa
JST
0
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
1,2
pozostałe
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-4,4
jednostki
(oddzielnie)
Wydatki
72,49
62,89
56,25
56,25
56,25
56,25
56,25
56,25
56,25
56,25
56,25
641,63
ogółem
budżet
72,49
62,89
56,25
56,25
56,25
56,25
56,25
56,25
56,25
56,25
56,25
641,63
państwa
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
jednostki
(oddzielnie)
Saldo
-
-61,13
-54,76
-54,76
-54,76
-54,76
-54,76
-54,76
-54,76
-54,76
-54,76
-631,14
ogółem
77,17
budżet
-
-60,85
-54,48
-54,48
-54,48
-54,48
-54,48
-54,48
-54,48
-54,48
-54,48
-627,94
państwa
76,77
JST
0
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
1,2
pozostałe
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-4,4
jednostki
(oddzielnie)
5
ródła
finansowania
Dodatkowe Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
informacje,
oraz budżety jednostek samorządu terytorialnego. Wskazane powyżej wydatki i dochody są tożsame ze
w tym
skutkami przedstwionymi w Ocenie Skutków Regulacji do projektu ustawy o Karcie Źużej Rodziny.
wskazanie
ródeł
danych
i przyjętych
do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
zmian
W ujęciu
duże
pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
ceny stałe
małych
z … r.)
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina,
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
niepieniężnym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina,
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Dodatkowe
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
informacje, w tym
wskazanie ródeł i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli
i gospodarstwa domowe.
danych
i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
x tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
X zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
X zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
x nie
nie dotyczy
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2923 › Pobierz plik