Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za lata 2012-2014
projekt dotyczy przedłużenia na kolejne lata (2015 r. i 2016 r.) obowiązywania dotychczasowych rozwiązań w zakresie wysokości i sposobu opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2905
- Data wpłynięcia: 2014-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za lata 2012-2014
- data uchwalenia: 2014-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1935
2905
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Brak wpływu.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój
mienie państwowe
zdrowie
regionalny
inne:
Zapewnienie finansowania powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego dla rolników, ich rodzin oraz
Omówienie
domowników.
wpływu
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Od 1 stycznia 2015 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ewaluacja nastąpi na etapie opracowania nowych rozwiązań po wprowadzeniu rachunkowości i zasad opodatkowania
w rolnictwie.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
1. Pismo Ministra Finansów informujące o braku postępu w zakresie prac nad opodatkowaniem dochodów rolników na
zasadach ogólnych z dnia 13 maja 2014 r., znak: DD2/063/7/MWJ/2014/RWPD-50312/RD-43831/IS.
2. Raport z konsultacji publicznych oraz opiniowania projektu o zmianie ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne
rolników za lata 2012–2014.
8
Raport z konsultacji publicznych oraz opiniowania projektu ustawy o zmianie
ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za lata 2012–2014
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) z chwilą skierowania projektu
ustawy o zmianie ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za lata
2012–2014, zawierającego rozwiązania prawne, dotyczące przedłu enia (na 2015 r. i 2016 r.)
okresu obowiązywania regulacji prawnych, zawartych w ustawie z dnia 13 stycznia 2012 r.
o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za lata 2012–2014, do uzgodnień,
konsultacji publicznych oraz opiniowania, ww. projekt został zamieszczony w Biuletynie
Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia.
Jednocześnie zgodnie z § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 pa dziernika
2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979) przedmiotowy projekt został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Rządowego Centrum Legislacji
w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny.
W trybie art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa aden z podmiotów nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem
ustawy.
Projekt został przekazany do konsultacji publicznych (z terminem 30 dni na zgłaszanie uwag) z:
1) Naczelną Radą Aptekarską;
2) Naczelną Radą Lekarską;
3) Naczelną Radą Pielęgniarek i Poło nych;
4) Krajową Radą Diagnostów Laboratoryjnych;
5) Ogólnopolskim Porozumiem Związków Zawodowych;
6) Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarność 80”;
7) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”;
8) Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
„Solidarność”;
9) Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”;
10) Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
11) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
12) Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarność”;
13) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczypospolitej „Solidarni”;
14) Żorum Związków Zawodowych;
15) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej;
16) Business Center Club;
17) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
18) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w RP;
19) Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
20) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych;
21) Żederacją Bran owych Związków Produktów Rolnych;
22) Krajową Radą Spółdzielczą;
23) Krajową Radą Izb Rolniczych;
24) Żederacją Związków Pracodawców – Dzier awców i Właścicieli Rolnych;
25) Radą żospodarki ywnościowej;
26) Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
27) Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „Regiony”;
28) Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”.
W toku konsultacji publicznych do projektu ustawy została zgłoszona wyłącznie uwaga
Krajowej Rady Izb Rolniczych, polegająca na zakwestionowaniu rozwiązań tymczasowych,
oraz zaproponowaniu rozwiązań docelowych w zakresie składki opłacanej przez rolników
(doprecyzowanie zasad ustalania powierzchni gruntów rolnych branych pod uwagę przy
ustalaniu wysokości składki zdrowotnej oraz określenie górnego pułapu tej składki). Z uwagi
jednak e na fakt, i celem projektowanej ustawy jest wyłącznie przedłu enie okresu
obowiązywania dotychczasowych regulacje na kolejne lata, a analizy dotyczące rozwiązań
docelowych są prowadzone niezale nie od prac legislacyjnych nad niniejszym projektem,
wskazane uwagi nie zostały uwzględnione.
Natomiast w ramach opiniowania uwagi zgłosiła Kasa Rolniczego Ubezpieczenia
Społecznego oraz Narodowy Żundusz Zdrowia.
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zgłosiła uwagę, aby kwotę przekazywaną przez
Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego rolników
(155.167 tys. zł) pomniejszać o koszty poboru i ewidencjonowania składek (w kwocie 0,2%).
Wskazana uwaga nie została uwzględniona. Wskazana w ustawie kwota odprowadzana przez
KRUS do NFZ została ustalona na takim poziomie, eby w całości była przekazywana na
poczet składek ubezpieczonych rolników.
KRUS ponadto podniósł, eby w OSR do projektu ustawy uwzględnić wzrost kosztów
związanych z realizacją wskazanych w ustawie zadań (wynagrodzenie dla dodatkowych
2
300 etatów). Nale y jednak e podkreślić, i przedmiotem niniejszej ustawy jest wyłącznie
przedłu enie okresu obowiązywania dotychczasowych rozwiązań w zakresie ubezpieczenia
zdrowotnego rolników. źwidencjonowanie składek na to ubezpieczenie nie będzie nowym
zadaniem dla KRUS, a zatem samo wejście w ycie projektowanych rozwiązań nie
spowoduje wzrostu kosztów dla bud etu państwa.
Narodowy Żundusz Zdrowia zgłosił uwagę, eby projektowaną regulacją ustawową objąć
rolników, którzy posiadają małe gospodarstwa rolne i podlegają ubezpieczeniu w KRUS,
osiągając równocześnie znaczne przychody z innych ródeł (np. umowy o dzieło,
pozarolnicza działalność gospodarcza).
Wskazane kwestie jednak e pozostają poza zakresem uregulowania w projektowanej ustawie,
i ich uwzględnienie wymagałoby szerszych zmian systemowych, na gruncie ustawy z dnia
27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z pó n. zm.).
3
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2905 › Pobierz plik