Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2847
- Data wpłynięcia: 2014-10-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
- data uchwalenia: 2014-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 2
2847
w zaświadczenie
Europejskiego Tytułu
Egzekucyjnego
Wierzyciele i dłużnicy
Sprawy cywilne: 24
Dane statystyczne MS za rok
Skrócenie czasu
w sprawach, w których
2013
i zmniejszenie kosztów
wydano europejski nakaz
Sprawy gospodarcze:
wyegzekwowania
zapłaty
bd
świadczenia (patrz pkt 7)
Wierzyciele i dłużnicy
Sprawy cywilne: 6
Dane statystyczne MS za rok
Skrócenie czasu
w sprawach, w których
2013
i zmniejszenie kosztów
wydano orzeczenia objęte Sprawy gospodarcze:
wyegzekwowania
rozporządzeniem PE
bd
świadczenia (patrz pkt 7)
i Rady nr 861/2007 z dnia
11 lipca 2007 r.
ustanawiającym
europejskie postępowanie
w sprawie drobnych
roszczeń
Wierzyciele i dłużnicy
Sprawy cywilne: 8
Dane statystyczne MS za rok
Skrócenie czasu
w sprawach, w których
2013
i zmniejszenie kosztów
wydano
Sprawy gospodarcze:
wyegzekwowania
orzeczenia/ugody/doku-
nie dotyczy
świadczenia (patrz pkt 7)
menty urzędowe objęte
rozporządzeniem Rady
nr 4/2009 z dnia
18 grudnia 2008 r.
w sprawie jurysdykcji,
prawa właściwego,
uznawania i wykonywania
orzeczeń oraz współpracy
w zakresie zobowiązań
alimentacyjnych
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt, w ramach konsultacji społecznych, zostanie skonsultowany z sądami powszechnymi, SN, KRS,
organizacjami sędziowskimi, samorządem adwokackim, samorządem radcowskim, samorządem notarialnym,
samorządem komorniczym oraz organizacjami przedsiębiorców, związkami zawodowymi i organizacjami
konsumenckimi.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny bieżące)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
-0,75;
-0,75;
-0,75;
Przy założeniu
-0,37
-0,37
-0,37
stałego wpływu
Dochody ogółem
spraw
w okresie
10 lat:
-7,5; -3,7*
budżet państwa
Przy założeniu
(scenariusz pesymistyczny
-0,75;
-0,75;
-0,75;
stałego wpływu
13
i optymistyczny),
-0,37
-0,37
-0,37
spraw
w okresie
w tym:
10 lat:
-7,5; -3,7*
zmniejszenie dochodów w części 15
„Sądy powszechne” z opłat
-0,85;
-0,85;
-0,85;
sądowych z tytułu wniosków
-0,43
-0,43
-0,43
o stwierdzenie wykonalności
orzeczeń oraz z tytułu wniosków
o nadanie klauzuli wykonalności
nowe dochody w części 15 „Sądy
+0,1;
+0,1;
+0,1;
powszechne” z tytułu opłat sądowych
+0,06
+0,06
+0,06
od wniosków o odmowę wykonania,
odmowę uznania lub o stwierdzenie
braku podstaw do odmowy uznania
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-0,75;
-0,75;
-0,75;
Przy założeniu
-0,37
-0,37
-0,37
stałego wpływu
Saldo ogółem
spraw
w okresie
10 lat:
-7,5; -3,7*
-0,75;
-0,75;
-0,75;
Przy założeniu
-0,37
-0,37
-0,37
stałego wpływu
budżet państwa
spraw
w okresie
10 lat:
-7,5; -3,7*
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Źródła finansowania
–
Dodatkowe informacje, Na podstawie danych zaprezentowanych w pkt 4 powyżej oszacowano łączny wpływ spraw, na które
w tym wskazanie
będą oddziaływać proponowane zmiany:
źródeł danych
1) sprawy objęte rozporządzeniami nr 1215/2012 oraz nr 606/2013 – ok. 1300–2700 rocznie (na
i przyjętych do
podstawie danych z rubryki 1 w pkt 4: szacunek minimalny oraz maksymalny),
obliczeń założeń
2) pozostałe kategorie spraw – ok. 700 rocznie (dane z rubryk 2–5 w pkt 4 zaokrąglone do setek).
Za Komisją Europejską (Ocena wpływu regulacji przygotowana do projektu rozporządzenia
nr 1215/2012) przyjęto, że w ok. 90 % tego rodzaju spraw postępowanie przebiega bezspornie, a więc
w nowym stanie prawnym w takiej części spraw nie będzie w ogóle potrzeby korzystania z drogi
sądowej.
W przypadku spraw, o których mowa wyżej w pkt 1, od wniosku o stwierdzenie wykonalności pobiera
się obecnie, zgodnie z art. 24 pkt 2 ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, opłatę stałą
w wysokości 300 zł. Taką kwotę przyjęto w uproszczeniu dla oszacowania oszczędności, jakie
w pojedynczej sprawie tego rodzaju przyniosą wierzycielom proponowane zmiany. Należy także
pamiętać, że obecnie wierzyciel może ponieść dodatkowo koszty związane z pomocą prawną, jeżeli
14
zdecyduje się z niej korzystać – w tym więc zakresie proponowane zmiany mogą również przynieść
mu oszczędności (nie uwzględnione w szacunkach).
W przypadku spraw wskazanych w pkt 2 powyżej, wierzyciel, który chce uzyskać klauzulę
wykonalności, ponosi natomiast obecnie, zgodnie z art. 71 pkt 1 ustawy o kosztach sądowych
w sprawach cywilnych opłatę stałą w kwocie 50 zł i taką kwotę przyjęto dla oszacowania
oszczędności, jakie w pojedynczej sprawie tego rodzaju przyniosą wierzycielom proponowane zmiany.
Ponadto na poziom dochodów w części 15 „Sądy powszechne” wpłynie projektowany art. 2 projektu –
w zakresie wpływów z tytułu opłat sądowych od wniosków o odmowę wykonania, odmowę uznania
lub o stwierdzenie braku podstaw do odmowy uznania. Do oszacowania skali tego wpływu
wykorzystano informacje wymienione powyżej.
* Ekstrapolowanie obecnego wpływu wskazanych kategorii spraw na najbliższe 10 lat jest obarczone
dużą niepewnością. Przyjęcie założenia o stałym średnim wpływie tych spraw w horyzoncie
dziesięcioletnim prowadzi do szacunku łącznego wpływu proponowanych zmian na SFP na poziomie -
-7,5; -3,7 mln zł (ceny bieżące).
Należy także wskazać, że wraz ze spadkiem wpływu spraw o stwierdzenie wykonalności orzeczeń
należy oczekiwać zmniejszenia wydatków związanych z obsługą postępowań sądowych. Z uwagi
na brak informacji w zakresie kosztów tego typu postępowań nie jest jednak możliwe dokonanie
szacunku tych oszczędności.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
Wierzyciele i dłużnicy
0
bd
bd
Przy
pieniężnym
w sprawach
+0,75;
+0,75;
+0,75;
założeniu
+0,37*
+0,37*
+0,37*
stałego
(w mln zł,
wymienionych w pkt 4
OSR
wpływu spraw
ceny bieżące)
w okresie 10
(scenariusz
lat:
pesymistyczny
i optymistyczny)
+7,5; +3,7
W ujęciu
Wierzyciele i dłużnicy w Skrócenie czasu niezbędnego do wyegzekwowania niespornej należności o ok. 1–4
niepieniężnym
sprawach wymienionych
miesiące (szacunek Komisji Europejskiej).
w pkt 4 OSR
Dodatkowo należy wskazać korzyści dla wierzycieli egzekwujących w państwach
obcych orzeczenia sądów polskich – brak jednak danych na temat ich liczby i skali
tych korzyści.
Niemierzalne
(dodaj/usuń)
–
(dodaj/usuń)
–
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych i
przyjętych do obliczeń * Podane kwoty odpowiadają spadkowi dochodów z tytułu opłat sądowych wykazanemu w pkt 6 OSR.
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
15
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz: W przypadku ok. 90% orzeczeń sądów innych państw UE (wymienionych w pkt 4 powyżej) nie
będzie konieczne wchodzenie na drogę sądową w związku z egzekwowaniem zasądzonych w nich świadczeń.
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane regulacje nie będą miały wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu –
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planowane wykonanie aktu prawnego będzie równoznaczne z wejściem w życie projektowanych przepisów
(do stycznia 2015 r.)
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Commission Staff Working Paper: Impact Assessment Accompanying document to the Proposal for a Regulation
Of The European Parliament And Of The Council on jurisdiction and the recognition and enforcement of
judgments in civil and commercial matters
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=SEC:2010:1547:FIN:EN:PDF
Działalność lobbingowa w procesie stanowienia prawa
W trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1014, z późn. zm.) projekt został udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości.
Dotychczas żaden podmiot wykonujący zawodową działalność lobbingową nie zgłosił
zainteresowania pracami nad projektem.
Notyfikacja techniczna
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
16
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Zgodność projektu z prawem UE
Projekt jest zgodny z prawem UE.
10/10-kt
17
Europejskiego Tytułu
Egzekucyjnego
Wierzyciele i dłużnicy
Sprawy cywilne: 24
Dane statystyczne MS za rok
Skrócenie czasu
w sprawach, w których
2013
i zmniejszenie kosztów
wydano europejski nakaz
Sprawy gospodarcze:
wyegzekwowania
zapłaty
bd
świadczenia (patrz pkt 7)
Wierzyciele i dłużnicy
Sprawy cywilne: 6
Dane statystyczne MS za rok
Skrócenie czasu
w sprawach, w których
2013
i zmniejszenie kosztów
wydano orzeczenia objęte Sprawy gospodarcze:
wyegzekwowania
rozporządzeniem PE
bd
świadczenia (patrz pkt 7)
i Rady nr 861/2007 z dnia
11 lipca 2007 r.
ustanawiającym
europejskie postępowanie
w sprawie drobnych
roszczeń
Wierzyciele i dłużnicy
Sprawy cywilne: 8
Dane statystyczne MS za rok
Skrócenie czasu
w sprawach, w których
2013
i zmniejszenie kosztów
wydano
Sprawy gospodarcze:
wyegzekwowania
orzeczenia/ugody/doku-
nie dotyczy
świadczenia (patrz pkt 7)
menty urzędowe objęte
rozporządzeniem Rady
nr 4/2009 z dnia
18 grudnia 2008 r.
w sprawie jurysdykcji,
prawa właściwego,
uznawania i wykonywania
orzeczeń oraz współpracy
w zakresie zobowiązań
alimentacyjnych
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt, w ramach konsultacji społecznych, zostanie skonsultowany z sądami powszechnymi, SN, KRS,
organizacjami sędziowskimi, samorządem adwokackim, samorządem radcowskim, samorządem notarialnym,
samorządem komorniczym oraz organizacjami przedsiębiorców, związkami zawodowymi i organizacjami
konsumenckimi.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny bieżące)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
-0,75;
-0,75;
-0,75;
Przy założeniu
-0,37
-0,37
-0,37
stałego wpływu
Dochody ogółem
spraw
w okresie
10 lat:
-7,5; -3,7*
budżet państwa
Przy założeniu
(scenariusz pesymistyczny
-0,75;
-0,75;
-0,75;
stałego wpływu
13
i optymistyczny),
-0,37
-0,37
-0,37
spraw
w okresie
w tym:
10 lat:
-7,5; -3,7*
zmniejszenie dochodów w części 15
„Sądy powszechne” z opłat
-0,85;
-0,85;
-0,85;
sądowych z tytułu wniosków
-0,43
-0,43
-0,43
o stwierdzenie wykonalności
orzeczeń oraz z tytułu wniosków
o nadanie klauzuli wykonalności
nowe dochody w części 15 „Sądy
+0,1;
+0,1;
+0,1;
powszechne” z tytułu opłat sądowych
+0,06
+0,06
+0,06
od wniosków o odmowę wykonania,
odmowę uznania lub o stwierdzenie
braku podstaw do odmowy uznania
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-0,75;
-0,75;
-0,75;
Przy założeniu
-0,37
-0,37
-0,37
stałego wpływu
Saldo ogółem
spraw
w okresie
10 lat:
-7,5; -3,7*
-0,75;
-0,75;
-0,75;
Przy założeniu
-0,37
-0,37
-0,37
stałego wpływu
budżet państwa
spraw
w okresie
10 lat:
-7,5; -3,7*
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Źródła finansowania
–
Dodatkowe informacje, Na podstawie danych zaprezentowanych w pkt 4 powyżej oszacowano łączny wpływ spraw, na które
w tym wskazanie
będą oddziaływać proponowane zmiany:
źródeł danych
1) sprawy objęte rozporządzeniami nr 1215/2012 oraz nr 606/2013 – ok. 1300–2700 rocznie (na
i przyjętych do
podstawie danych z rubryki 1 w pkt 4: szacunek minimalny oraz maksymalny),
obliczeń założeń
2) pozostałe kategorie spraw – ok. 700 rocznie (dane z rubryk 2–5 w pkt 4 zaokrąglone do setek).
Za Komisją Europejską (Ocena wpływu regulacji przygotowana do projektu rozporządzenia
nr 1215/2012) przyjęto, że w ok. 90 % tego rodzaju spraw postępowanie przebiega bezspornie, a więc
w nowym stanie prawnym w takiej części spraw nie będzie w ogóle potrzeby korzystania z drogi
sądowej.
W przypadku spraw, o których mowa wyżej w pkt 1, od wniosku o stwierdzenie wykonalności pobiera
się obecnie, zgodnie z art. 24 pkt 2 ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, opłatę stałą
w wysokości 300 zł. Taką kwotę przyjęto w uproszczeniu dla oszacowania oszczędności, jakie
w pojedynczej sprawie tego rodzaju przyniosą wierzycielom proponowane zmiany. Należy także
pamiętać, że obecnie wierzyciel może ponieść dodatkowo koszty związane z pomocą prawną, jeżeli
14
zdecyduje się z niej korzystać – w tym więc zakresie proponowane zmiany mogą również przynieść
mu oszczędności (nie uwzględnione w szacunkach).
W przypadku spraw wskazanych w pkt 2 powyżej, wierzyciel, który chce uzyskać klauzulę
wykonalności, ponosi natomiast obecnie, zgodnie z art. 71 pkt 1 ustawy o kosztach sądowych
w sprawach cywilnych opłatę stałą w kwocie 50 zł i taką kwotę przyjęto dla oszacowania
oszczędności, jakie w pojedynczej sprawie tego rodzaju przyniosą wierzycielom proponowane zmiany.
Ponadto na poziom dochodów w części 15 „Sądy powszechne” wpłynie projektowany art. 2 projektu –
w zakresie wpływów z tytułu opłat sądowych od wniosków o odmowę wykonania, odmowę uznania
lub o stwierdzenie braku podstaw do odmowy uznania. Do oszacowania skali tego wpływu
wykorzystano informacje wymienione powyżej.
* Ekstrapolowanie obecnego wpływu wskazanych kategorii spraw na najbliższe 10 lat jest obarczone
dużą niepewnością. Przyjęcie założenia o stałym średnim wpływie tych spraw w horyzoncie
dziesięcioletnim prowadzi do szacunku łącznego wpływu proponowanych zmian na SFP na poziomie -
-7,5; -3,7 mln zł (ceny bieżące).
Należy także wskazać, że wraz ze spadkiem wpływu spraw o stwierdzenie wykonalności orzeczeń
należy oczekiwać zmniejszenia wydatków związanych z obsługą postępowań sądowych. Z uwagi
na brak informacji w zakresie kosztów tego typu postępowań nie jest jednak możliwe dokonanie
szacunku tych oszczędności.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
Wierzyciele i dłużnicy
0
bd
bd
Przy
pieniężnym
w sprawach
+0,75;
+0,75;
+0,75;
założeniu
+0,37*
+0,37*
+0,37*
stałego
(w mln zł,
wymienionych w pkt 4
OSR
wpływu spraw
ceny bieżące)
w okresie 10
(scenariusz
lat:
pesymistyczny
i optymistyczny)
+7,5; +3,7
W ujęciu
Wierzyciele i dłużnicy w Skrócenie czasu niezbędnego do wyegzekwowania niespornej należności o ok. 1–4
niepieniężnym
sprawach wymienionych
miesiące (szacunek Komisji Europejskiej).
w pkt 4 OSR
Dodatkowo należy wskazać korzyści dla wierzycieli egzekwujących w państwach
obcych orzeczenia sądów polskich – brak jednak danych na temat ich liczby i skali
tych korzyści.
Niemierzalne
(dodaj/usuń)
–
(dodaj/usuń)
–
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych i
przyjętych do obliczeń * Podane kwoty odpowiadają spadkowi dochodów z tytułu opłat sądowych wykazanemu w pkt 6 OSR.
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
15
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz: W przypadku ok. 90% orzeczeń sądów innych państw UE (wymienionych w pkt 4 powyżej) nie
będzie konieczne wchodzenie na drogę sądową w związku z egzekwowaniem zasądzonych w nich świadczeń.
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane regulacje nie będą miały wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu –
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planowane wykonanie aktu prawnego będzie równoznaczne z wejściem w życie projektowanych przepisów
(do stycznia 2015 r.)
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Commission Staff Working Paper: Impact Assessment Accompanying document to the Proposal for a Regulation
Of The European Parliament And Of The Council on jurisdiction and the recognition and enforcement of
judgments in civil and commercial matters
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=SEC:2010:1547:FIN:EN:PDF
Działalność lobbingowa w procesie stanowienia prawa
W trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1014, z późn. zm.) projekt został udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości.
Dotychczas żaden podmiot wykonujący zawodową działalność lobbingową nie zgłosił
zainteresowania pracami nad projektem.
Notyfikacja techniczna
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
16
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Zgodność projektu z prawem UE
Projekt jest zgodny z prawem UE.
10/10-kt
17
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2847 › Pobierz plik