eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2734
  • Data wpłynięcia: 2014-09-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 73

2734

red.
Art. 1 pkt 4b)
rozporządzeniu 648/2012 – rozumie się przez to rozporządzenie Projekt ustawy zakłada zakończenie procesu wdrażania do prawa krajowego rozwiązań
1 lit. b
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z
sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu
rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.Urz.
(Dz. Urz. UE L 201 z 27.07.2012, str. 1, z późn. zm.);
UE L 201 z 27.07.2012, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem 648/2012”. Z tych też
względów konieczne jest umieszczenie w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi
bezpośredniego odesłania do rozporządzenia 648/2012.
Art. 1 okt c)
w pkt 48 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 49 w W związku z zakładanym zakończeniem procesu wdrażania do prawa krajowego
1 lit. c
brzmieniu:
rozwiązań przewidzianych w rozporządzeniu 648/2012 konieczne jest także umieszczenie
„49)
CCP – rozumie się przez to podmiot, o którym mowa w art. 2 pkt 1 w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi bezpośredniego odesłania do definicji
rozporządzenia 648/2012, mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej CCP zawartej w rozporządzeniu 648/2012.
Polskiej.
Art. 1 pkt 4)
po art. 47 dodaje się art. 47a–47e w brzmieniu:
Art. 32 ust. 4 rozporządzenia 648/2012 nakłada na państwa członkowskie obowiązek
4
„Art. 47a. 1. Do zawiadomienia o planowanym nabyciu, o którym mowa w publicznego udostępnienia wykazu informacji, wymaganych od potencjalnego nabywcy
art. 31 ust. 2 rozporządzenia 648/2012, dołącza się informacje dotyczące:
CCP, zastrzegając jednocześnie, iż zakres wymaganych informacji musi być
1)
identyfikacji podmiotu składającego zawiadomienie, osób proporcjonalny i dostosowany do charakteru potencjalnego nabywcy i planowanego
zarządzających jego działalnością oraz osób przewidzianych do objęcia nabycia. Wobec zastosowanych w rozporządzeniu ogólnych wytycznych zasadne jest,
funkcji członków zarządu CCP – o ile podmiot składający zawiadomienie wzorem innych podmiotów infrastruktury rynku kapitałowego, szczegółowe uregulowanie
planuje zmiany w tym zakresie;
na poziomie krajowym zasad dokonywania zmian właścicielskich CCP, w tym
2)
identyfikacji CCP, którego dotyczy zawiadomienie;
obowiązków informacyjnych poprzedzających transakcje
3)
działalności zawodowej, gospodarczej lub statutowej podmiotu
składającego zawiadomienie i osób, o których mowa w pkt 1, w
szczególności przedmiotu tej działalności, zakresu i miejsca jej prowadzenia
oraz dotychczasowego jej przebiegu, a także wykształcenia posiadanego
przez podmiot składający zawiadomienie, będący osobą fizyczną, i osób, o
których mowa w pkt 1;
4)
grupy, do której należy podmiot składający zawiadomienie, w
szczególności jej struktury, należących do niej podmiotów oraz prawnych i
faktycznych powiązań kapitałowych, finansowych i osobowych podmiotu
składającego zawiadomienie z innymi podmiotami;
5)
sytuacji
ekonomiczno–finansowej
podmiotu
składającego
zawiadomienie;
6)
skazania za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, postępowań
warunkowo umorzonych i zakończonych ukaraniem postępowań
dyscyplinarnych, jak również innych zakończonych postępowań
administracyjnych i cywilnych, dotyczących podmiotu składającego
zawiadomienie lub osób, o których mowa w pkt 1, mogących mieć wpływ
na ocenę podmiotu składającego zawiadomienie w świetle kryteriów
określonych w art. 32 ust. 1 rozporządzenia 648/2012;
7)
toczących się postępowań karnych o przestępstwo umyślne – z
wyłączeniem przestępstw ściganych z oskarżenia prywatnego – oraz
postępowań w sprawie o przestępstwo skarbowe, jak również innych
toczących się postępowań administracyjnych, dyscyplinarnych i cywilnych,

161
mogących mieć wpływ na ocenę podmiotu składającego zawiadomienie w
świetle kryteriów określonych w art. 32 ust. 1 rozporządzenia 648/2012, a
prowadzonych przeciwko podmiotowi składającemu zawiadomienie lub
osobom, o których mowa w pkt 1, oraz postępowań związanych z
działalnością tego podmiotu i tych osób;
8)
działań zmierzających do nabycia lub objęcia akcji, lub praw z akcji
w liczbie zapewniającej osiągnięcie lub przekroczenie poziomów
określonych w art. 31 ust. 2 rozporządzenia 648/2012 albo stania się
podmiotem dominującym CCP, a w szczególności docelowego udziału w
ogólnej liczbie głosów na walnym zgromadzeniu CCP, związanych z tym
udziałem uprawnień, sposobu i źródeł finansowania nabycia lub objęcia
akcji, lub praw z akcji, zawartych w związku z tymi działaniami umów oraz
działania w porozumieniu z innymi podmiotami;
9)
zamiarów podmiotu składającego zawiadomienie w odniesieniu do
przyszłej działalności CCP, w szczególności w zakresie planów
marketingowych, operacyjnych, finansowych oraz dotyczących organizacji i
zarządzania.
2. Informacje w zakresie kwalifikacji i doświadczenia zawodowego, a także
informacje w zakresie określonym w ust. 1 pkt 6 i 7, nie są wymagane w
odniesieniu do podmiotu składającego zawiadomienie i osób zarządzających
jego działalnością, jeżeli podmiot składający zawiadomienie:
1)
uzyskał zezwolenie Komisji lub właściwego organu nadzoru nad
rynkiem finansowym w innym państwie członkowskim na wykonywanie
działalności w państwie członkowskim lub
2)
jest spółką prowadzącą giełdę, lub
3)
jest spółką prowadzącą giełdę towarową lub giełdową izbę
rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o
giełdach towarowych
– o ile okoliczność ta zostanie wykazana w zawiadomieniu.
3. Dokonując oceny, o której mowa w art. 32 ust. 1 rozporządzenia
648/2012, Komisja uwzględnia w szczególności złożone w związku z
postępowaniem zobowiązania dotyczące CCP lub ostrożnego i stabilnego
nim zarządzania.
4. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych określi, w drodze
rozporządzenia, dokumenty, które należy załączyć do zawiadomienia w celu
przedstawienia informacji określonych w ust. 1, mając na względzie
zapewnienie proporcjonalności i dostosowania wymaganych informacji do
okoliczności, o których mowa w art. 32 ust. 4 rozporządzenia 648/2012.
Art. 47b. 1. Zawiadomienie i załączane dokumenty powinny być
sporządzone w języku polskim lub przetłumaczone na język polski.
Tłumaczenie powinno być sporządzone przez tłumacza przysięgłego lub
właściwego konsula Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Dokumenty urzędowe przed tłumaczeniem powinny być zalegalizowane
przez konsula Rzeczypospolitej Polskiej. Obowiązku legalizacji nie stosuje
się, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną,

162
stanowi inaczej.
Art. 47c. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy prawo kraju
właściwego nie przewiduje sporządzania wymaganych dokumentów,
podmiot składający zawiadomienie lub osoba, której sprawa dotyczy, może,
w miejsce tych dokumentów, złożyć stosowne oświadczenie, zawierające
wymagane informacje.
Art. 47d. 1. W przypadku nabycia lub objęcia akcji, lub praw z akcji
skutkującego osiągnięciem lub przekroczeniem określonego w art. 31 ust. 2
rozporządzenia 648/2012 poziomu posiadanych praw głosu lub posiadanego
kapitału:
1)
z naruszeniem przepisu art. 31 ust. 2 rozporządzenia 648/2012 albo
2)
pomimo zgłoszenia przez Komisję sprzeciwu, o którym mowa w
art. 32 ust. 2 rozporządzenia 648/2012, albo
3)
przed upływem terminu uprawniającego Komisję do zgłoszenia
sprzeciwu, o którym mowa w art. 31 ust. 2 rozporządzenia 648/2012, albo
4)
po upływie terminu wyznaczonego przez Komisję na podstawie art.
31 ust. 7 rozporządzenia 648/2012
– z akcji tych nie można wykonywać prawa głosu.
2. W przypadku wykonywania uprawnień podmiotu dominującego CCP:
1)
z naruszeniem przepisu art. 31 ust. 2 rozporządzenia 648/2012 albo
2)
pomimo zgłoszenia przez Komisję sprzeciwu, o którym mowa w
art. 32 ust. 2 rozporządzenia 648/2012, albo
3)
przed upływem terminu uprawniającego Komisję do zgłoszenia
sprzeciwu, o którym mowa w art. 31 ust. 2 rozporządzenia 648/2012, albo
4)
uzyskanych po upływie terminu, o którym mowa w art. 31 ust. 2
rozporządzenia 648/2012
– członkowie zarządu CCP powołani przez podmiot dominujący lub będący
członkami zarządu, prokurentami lub osobami pełniącymi kierownicze
funkcje w podmiocie dominującym nie mogą uczestniczyć w czynnościach z
zakresu reprezentacji CCP; w przypadku gdy nie można ustalić, którzy
członkowie zarządu zostali powołani przez podmiot dominujący, powołanie
zarządu jest bezskuteczne od dnia uzyskania przez ten podmiot uprawnień
podmiotu dominującego CCP.
3. Uchwały walnego zgromadzenia CCP podjęte z naruszeniem ust. 1 są
nieważne, chyba że spełniają wymogi kworum oraz większości głosów bez
uwzględnienia głosów nieważnych.
4. Czynności z zakresu reprezentacji CCP podejmowane z udziałem
członków zarządu z naruszeniem ust. 2 są nieważne. Przepis art. 58 § 3
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny stosuje się
odpowiednio.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 lub 2, Komisja może, w drodze
decyzji, nakazać zbycie akcji w wyznaczonym terminie.
6. Jeżeli akcje nie zostaną zbyte w terminie, o którym mowa w ust. 5,
Komisja może nałożyć na akcjonariusza CCP karę pieniężną do wysokości
1 000 000 zł.

163
Art. 47e. W przypadku gdy wymagają tego interesy CCP oraz członków
rozliczających CCP, a wnioskodawca wykaże, że spełnia wymagania, o
których mowa w art. 32 ust. 1 lit. a–c rozporządzenia 648/2012, oraz że nie
występuje przesłanka określona w art. 32 ust. 1 lit. d tego rozporządzenia,
Komisja może, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w drodze decyzji
wydanej na wniosek akcjonariusza, uchylić zakazy, o których mowa w art.
47d ust. 1 lub 2. Do wniosku wnioskodawca dołącza informacje oraz
dokumenty, które dołącza się do zawiadomienia o planowanym nabyciu, o
którym mowa w art. 31 ust. 2 rozporządzenia 648/2012.”;
Art. 1 pkt 5)
w art. 48 ust. 5a otrzymuje brzmienie:
Za zasadne uznano wprowadzenie możliwości nadawania przez Krajowy Depozyt
5
„5a. Krajowy Depozyt może również:
Papierów Wartościowych (KDPW) unikalnych numerów identyfikacji osób prawnych
1)
na zasadach określonych w odrębnym regulaminie, gromadzić i (LEI). Wprowadzenie przez KDPW nadawania numerów LEI jako równoległej do
przechowywać informacje dotyczące transakcji, których przedmiotem są repozytorium
transakcji
usługi
stanowiłoby
komplementarne
uzupełnienie
instrumenty finansowe, oraz informacje dotyczące tych instrumentów kompleksowego systemu raportowania transakcji dla rynku polskiego.
(repozytorium transakcji);
2)
prowadzić działalność w zakresie nadawania identyfikatorów, o
których mowa w art. 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji
(UE) nr 1247/2012 z dnia 19 grudnia 2012 r. ustanawiającego wykonawcze
standardy techniczne w odniesieniu do formatu i częstotliwości
dokonywania zgłoszeń dotyczących transakcji do repozytoriów transakcji
zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr
648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem
obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i
repozytoriów transakcji (Dz. Urz. UE L 352 z 21.12.2012, str. 20).
Art. 1 pkt 7)
w art. 64 ust. 9 otrzymuje brzmienie:
Zgodnie z rozporządzeniem 648/2012 CCP podlega nadzorowi na poziomie krajowym, z
7
„9. Przepisy ust. 1–8 stosuje się odpowiednio do nadzoru sprawowanego tego też względu zasadne jest wprowadzenie odpowiednich uprawnień nadzorczych dla
przez Komisję nad CCP oraz spółką, której Krajowy Depozyt przekazał KNF wobec tego podmiotu. W projekcie przyjęto, iż nastąpi to poprzez uzupełnienie
wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 1 przepisów ust. 9 w art. 64 uoif o CCP. Dzięki takiemu rozwiązaniu uprawnienia nadzorcze
pkt 1–6 lub ust. 2.
wobec CCP będą jednolite ze stosowanymi wobec KDPW oraz spółek, którym przekazał
on wykonywanie określonych czynności.
Art. 1 pkt 8)
w art. 64a dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
W związku z rozszerzeniem zakresu regulacyjnego uoif o CCP, nową kategorię
8
„3. Przepisy, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio do CCP podmiotów zaliczanych do szeroko rozumianej infrastruktury rynku finansowego,
oraz spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z uzasadnione jest zapewnienie na poziomie ustawy proporcjonalności wymogów
zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1–6 lub ust. 2.
regulacyjnych, którym podlegać mają podmioty tworzące tę infrastrukturę. Z tych też
względów określony w art. 64a obowiązek przekazywania na żądanie Prezesa NBP
informacji został nałożony na CCP oraz spółki, którym KDPW przekazał wykonywanie
czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1–6 lub ust. 2 uoif.
Art. 1 pkt 11)
w art. 150 w ust. 1 w pkt 14 lit. b otrzymuje brzmienie:
Dodanie w ustawie o nadzorze nad rynkiem kapitałowym nowego ust. 1a w art. 25
11
„b)
do publicznej wiadomości w trybie i na warunkach, o których (publiczne ujawnianie informacji o naruszeniach rozporządzenia 648/2012) wywołuje
mowa w art. 25 ust. 1 i 1a ustawy o nadzorze,
potrzebę uwzględnienia tej regulacji w przepisach art. 150 ust. 1 pkt 14 oraz art. 156 ust. 6
pkt 2 uoif, określających wyjątki od zasady ochrony tajemnicy zawodowej oraz informacji
poufnej.
Art. 1 pkt 13)
w art. 156 w ust. 6 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
Jw.
13
„2)
w trybie i na warunkach określonych w art. 25 ust. 1 i 1a ustawy o

164
nadzorze
Art. 1 pkt 14)
w art. 170a uchyla się ust. 3;
W związku z projektowanym rozróżnieniem izb rozliczeniowych na izby posiadające
14 i 15
15)
w art. 170b uchyla się ust. 3;
status CCP (podlegające wymogom rozporządzenia 648/2012) oraz izby rozliczeniowe nie
posiadające takiego statusu, którego konsekwencją jest wprowadzenie odrębnych sankcji
dla CCP, uchylenia wymagają ust. 3 w art. 170a oraz 170b uoif.
Art. 5 pkt Art. 5. W ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem W celu zapewnienia spójności wprowadzanych rozwiązań konieczne jest wprowadzenie w
1 lit. a
kapitałowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1537, z późn. zm. )) wprowadza się ustawie o nadzorze nad rynkiem kapitałowym odwołania do rozporządzenia 648/2012.
następujące zmiany:
1)
w art. 2:
5b)
rozporządzeniu 648/2012 – rozumie się przez to rozporządzenie
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w
sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza
rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji
(Dz.Urz. UE L 201 z 27.07.2012, str. 1, z późn. zm.);

Art. 5 pkt b)
w pkt 6 lit. a otrzymuje brzmienie:
W art. 2 pkt 6 unk dokonano zmiany definicji pojęcia „rynek kapitałowy” wskazując, iż
1 lit. b
„a)
rynek papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych pod pojęciem tym należy rozumieć rynek papierów wartościowych i innych instrumentów
– w zakresie, w jakim do tych papierów wartościowych i instrumentów finansowych nie tylko w zakresie, w jakim do tych papierów wartościowych i
finansowych stosuje się przepisy ustaw, o których mowa w pkt 1 i 2, oraz instrumentów finansowych stosuje się przepisy uoif oraz ustawy o ofercie publicznej, ale
rozporządzenia 236/2012 i rozporządzenia 648/2012, oraz”
także w zakresie, w jakim stosuje się do nich rozporządzenie 236/2012 oraz
rozporządzenie 648/2012
Art. 5 pkt e)
w pkt 11 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 12–14 w W celu zapewnienia spójności wprowadzanych rozwiązań konieczne jest wprowadzenie w
1 lit. e
brzmieniu:
unk definicji kontrahenta finansowego, członka rozliczającego, klienta świadczącego
„12) kontrahencie finansowym – rozumie się przez to kontrahenta pośrednie usługi rozliczeniowe.
finansowego w rozumieniu art. 2 pkt 8 rozporządzenia 648/2012;
13)
członku rozliczającym – rozumie się przez to członka
rozliczającego w rozumieniu art. 2 pkt 14 rozporządzenia 648/2012;
14)
kliencie świadczącym pośrednie usługi rozliczeniowe – rozumie się
przez to klienta w rozumieniu art. 2 pkt 15 rozporządzenia 648/2012,
świadczącego pośrednie usługi rozliczeniowe, o których mowa w rozdziale
II rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 149/2013 z dnia 19
grudnia 2012 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i
Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów
technicznych dotyczących pośrednich uzgodnień rozliczeniowych,
obowiązku rozliczania, rejestru publicznego, dostępu do systemu obrotu,
kontrahentów niefinansowych, technik ograniczania ryzyka związanego z
kontraktami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem
regulowanym, które nie są rozliczane przez kontrahenta centralnego (Dz.
Urz. UE L 52 z 23.02.2013, str. 11).
Art. 5 pkt 3)
w art. 5 po pkt 15 dodaje się przecinek oraz pkt 16 i 17 w W związku z wprowadzanymi rozwiązaniami w unk konieczne jest dodanie CCP oraz
3
brzmieniu:
kontrahenta finansowego do podmiotów nadzorowanych.
„16)
CCP w rozumieniu art. 2 pkt 1 rozporządzenia 648/2012,
17)
kontrahent finansowy
Art. 5 pkt 5)
w art. 19 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
Zmiana o charakterze redakcyjno-legislacyjnym.

165
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 60 . [ 61 ] . 62 ... 65

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: