Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2734
- Data wpłynięcia: 2014-09-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 73
2734
Art. 34
Artykuł 34.
N/przepi
ust. 1
s
stosowan
Ciągłość działania
y jest
1. CCP ustanawia, wprowadza i utrzymuje odpowiednią bezpośre
strategię na rzecz ciągłości działania oraz plan
dnio
przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu
sytuacji nadzwyczajnej, które służą zachowaniu
pełnionych
funkcji,
szybkiemu
przywróceniu
działalności i wywiązywaniu się z obowiązków. Taki
plan pozwala co najmniej na odzyskanie wszystkich
transakcji realizowanych w chwili wystąpienia
zakłócenia, tak aby umożliwić CCP dalsze niezawodne
prowadzenie działalności oraz ukończenie rozrachunku
w wyznaczonym terminie.
Art. 34
2. CCP ustanawia, wdraża i utrzymuje odpowiednią N/przepi
ust. 2
procedurę zapewniającą terminowy i prawidłowy
s
rozrachunek lub transfer aktywów i pozycji klientów i stosowan
członków rozliczających w przypadku cofnięcia y jest
zezwolenia zgodnie z decyzją na mocy art. 20.
bezpośre
dnio
Art. 34
3. W celu zapewnienia spójnego stosowania niniejszego N/przepi
ust. 3
artykułu ESMA, po konsultacji z członkami ESBC,
s
opracowuje
projekt
regulacyjnych
standardów stosowan
technicznych określających minimalny zakres i y jest
minimalne wymogi dotyczące strategii na rzecz bezpośre
ciągłości działania oraz planu przywrócenia gotowości
dnio
do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej.
ESMA przedkłada Komisji ten projekt regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 30 września 2012 r.
Komisji przekazuje się uprawnienia do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Art. 35
Artykuł 35.
N/przepi
ust. 1
s
Outsourcing
stosowan
1. W przypadku gdy CCP zleca funkcje operacyjne,
y jest
usługi czy działalność na zasadzie outsourcingu, bezpośre
86
pozostaje on w pełni odpowiedzialny za wywiązywanie
dnio
się ze swoich obowiązków wynikających z niniejszego
rozporządzenia i zapewnia w każdym czasie, aby:
a)
outsourcing
nie
prowadził
do przekazania
odpowiedzialności;
b) nie uległy zmianie stosunek i obowiązki CCP wobec
jego członków rozliczających lub, w stosownych
przypadkach, wobec ich klientów;
c) nie nastąpiła faktyczna zmiana warunków udzielenia
zezwolenia CCP;
d) outsourcing nie uniemożliwiał pełnienia funkcji
związanych z nadzorem i dozorem, w tym dostępu na
miejscu do stosownych informacji niezbędnych do
wypełnienia tych zadań;
e) outsourcing nie prowadził do pozbawienia CCP
niezbędnych systemów i kontroli zarządzania ryzykiem,
na jakie jest narażony;
f) usługodawca stosował się do wymogów dotyczących
ciągłości działania równorzędnych tym, które musi
spełniać CCP zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;
g) CCP zachowywał niezbędną wiedzę specjalistyczną i
zasoby pozwalające na dokonanie oceny jakości
świadczonych usług oraz zdolności organizacyjnej i
adekwatności
kapitałowej
usługodawcy
oraz
nadzorowanie zleconych na zasadzie outsourcingu
funkcji i zarządzanie ryzykiem związanym z
outsourcingiem, a także na bieżąco nadzorował te
funkcje i zarządzał tym ryzykiem;
h) CCP posiadał bezpośredni dostęp do odpowiednich
informacji dotyczących funkcji zleconych na zasadzie
outsourcingu;
i) usługodawca współpracował z właściwym organem
w związku z działaniami będącymi przedmiotem
outsourcingu;
j) usługodawca zapewniał ochronę wszelkich informacji
poufnych związanych z CCP oraz jego członkami
rozliczającymi i klientami lub, w przypadku gdy ten
usługodawca posiada siedzibę w kraju trzecim -
zapewniał, aby standardy w zakresie ochrony danych w
87
tym kraju trzecim lub standardy określone w
porozumieniu między zainteresowanymi stronami były
porównywalne ze standardami ochrony danych
obowiązującymi w Unii.
CCP nie może zlecać na zasadzie outsourcingu
głównych działań związanych z zarządzaniem ryzykiem,
chyba że taki outsourcing został zatwierdzony przez
właściwy organ.
Art. 35
2. Właściwy organ wymaga od CCP wyraźnego N/przepi
ust. 2
podziału oraz określenia w pisemnej umowie praw i
s
obowiązków CCP i usługodawcy.
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 35
3. CCP udostępnia właściwemu organowi na żądanie N/przepi
ust. 3
wszelkie informacje niezbędne temu organowi do oceny,
s
czy przy wykonywaniu działań będących przedmiotem stosowan
outsourcingu zachowana jest zgodność z niniejszym y jest
rozporządzeniem.
bezpośre
dnio
Art. 36
Rozdział 2. Zasady prowadzenia działalności
N/przepi
ust. 1
Artykuł 36.
s
stosowan
Przepisy ogólne
y jest
1. Podczas świadczenia usług członkom rozliczającym bezpośre
dnio
oraz, w stosownych przypadkach, ich klientom, CCP
postępuje uczciwie i profesjonalnie w najlepszym
interesie takich członków rozliczających i klientów oraz
zgodnie z zasadami należytego zarządzania ryzykiem.
Art. 36
2. CCP dysponuje dostępnymi, przejrzystymi i równymi N/przepi
ust. 2
zasadami dotyczącymi szybkiego rozpatrywania skarg.
s
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 37
Artykuł 37.
N/przepi
ust. 1
Wymogi dotyczące uczestnictwa
s
stosowan
88
1. CCP ustanawia, w stosownych przypadkach według y jest
rodzaju produktu podlegającemu rozliczeniu, kategorie bezpośre
dopuszczalnych członków rozliczających i kryteria ich
dnio
dopuszczenia, w myśl opinii komisji ds. ryzyka zgodnie
z art. 28 ust. 3. Kryteria te są niedyskryminujące,
przejrzyste i obiektywne, tak aby zapewnić sprawiedliwy
i otwarty dostęp do CCP, oraz wymagają, by członkowie
rozliczający posiadali wystarczające środki finansowe i
zdolność operacyjną niezbędne do wywiązywania się z
obowiązków wynikających z uczestnictwa w CCP.
Kryteria ograniczające dostęp do CCP są dozwolone
wyłącznie w zakresie, w jakim ich celem jest kontrola
ryzyka, na jakie narażony jest CCP.
Art. 37
2. CCP zapewnia stałe stosowanie kryteriów, o których N/przepi
ust. 2
mowa w ust. 1, oraz może w odpowiednim czasie
s
uzyskać informacje niezbędne do oceny. Co najmniej stosowan
raz w roku CCP dokonuje kompleksowego przeglądu y jest
przestrzegania niniejszego artykułu przez członków bezpośre
rozliczających.
dnio
Art. 37
3. Członkowie rozliczający, którzy rozliczają transakcje N/przepi
ust. 3
w imieniu swoich klientów, posiadają niezbędne
s
dodatkowe środki finansowe i zdolności operacyjne na stosowan
potrzeby realizacji tego działania. Zasady CCP y jest
obowiązujące członków rozliczających umożliwiają bezpośre
CCP gromadzenie istotnych podstawowych informacji
dnio
w celu identyfikacji i monitorowania istotnych
kumulacji ryzyka związanego ze świadczeniem usług na
rzecz klientów, a także w celu zarządzania tym
ryzykiem. Członkowie rozliczający informują na
żądanie CCP o kryteriach i uzgodnieniach, jakie
przyjmują, aby umożliwić swoim klientom dostęp do
usług CCP. Członkowie rozliczający odpowiadają za
wywiązywanie się przez klientów z ich zobowiązań.
Art. 37
4. CCP dysponuje obiektywnymi i przejrzystymi N/przepi
ust. 4
procedurami zawieszania członków rozliczających oraz
s
występowania przez nich z CCP, jeśli nie spełniają oni stosowan
już kryteriów, o których mowa w ust. 1.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 37
5. CCP może odmówić dostępu członkom rozliczającym N/przepi
89
ust. 5
spełniającym kryteria, o których mowa w ust. 1,
s
wyłącznie jeśli zostanie to należycie uzasadnione na stosowan
piśmie, a podstawą odmowy jest kompleksowa analiza y jest
ryzyka.
bezpośre
dnio
Art. 37
6. CCP może nałożyć na członków rozliczających N/przepi
ust. 6
szczególne, dodatkowe obowiązki, m.in. uczestnictwo w
s
aukcjach
pozycji
członka
rozliczającego stosowan
niewykonującego zobowiązania. Takie dodatkowe y jest
obowiązki są proporcjonalne do ryzyka, jakie niesie ze bezpośre
sobą członek rozliczający, i nie ograniczają uczestnictwa
dnio
do określonych kategorii członków rozliczających.
Art. 38
Artykuł 38.
N/przepi
ust. 1
Przejrzystość
s
stosowan
1. CCP i jego członkowie rozliczający ujawniają y jest
publicznie ceny i opłaty związane ze świadczonymi bezpośre
usługami. Ujawniają ceny i opłaty za każdą świadczoną
dnio
odrębnie usługę, w tym zniżki i rabaty oraz warunki
korzystania z tych zniżek i rabatów. CCP zapewnia
członkom rozliczającym i, w stosownych przypadkach,
ich klientom osobny dostęp do poszczególnych
świadczonych przez niego usług.
CCP prowadzi odrębne rozliczenie kosztów i dochodów
wynikających ze świadczonych usług i ujawnia te
informacje właściwym organom.
Art. 38
2. CCP ujawnia członkom rozliczającym i klientom N/przepi
ust. 2
ryzyko związane ze świadczonymi usługami.
s
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 38
3. CCP ujawnia członkom rozliczającym i właściwemu N/przepi
ust. 3
organowi informacje o cenach służące do obliczania
s
ekspozycji na koniec dnia wobec członków stosowan
rozliczających.
y jest
bezpośre
CCP publicznie ujawnia wolumeny rozliczonych
transakcji dla każdej klasy instrumentów rozliczanych
dnio
90
Artykuł 34.
N/przepi
ust. 1
s
stosowan
Ciągłość działania
y jest
1. CCP ustanawia, wprowadza i utrzymuje odpowiednią bezpośre
strategię na rzecz ciągłości działania oraz plan
dnio
przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu
sytuacji nadzwyczajnej, które służą zachowaniu
pełnionych
funkcji,
szybkiemu
przywróceniu
działalności i wywiązywaniu się z obowiązków. Taki
plan pozwala co najmniej na odzyskanie wszystkich
transakcji realizowanych w chwili wystąpienia
zakłócenia, tak aby umożliwić CCP dalsze niezawodne
prowadzenie działalności oraz ukończenie rozrachunku
w wyznaczonym terminie.
Art. 34
2. CCP ustanawia, wdraża i utrzymuje odpowiednią N/przepi
ust. 2
procedurę zapewniającą terminowy i prawidłowy
s
rozrachunek lub transfer aktywów i pozycji klientów i stosowan
członków rozliczających w przypadku cofnięcia y jest
zezwolenia zgodnie z decyzją na mocy art. 20.
bezpośre
dnio
Art. 34
3. W celu zapewnienia spójnego stosowania niniejszego N/przepi
ust. 3
artykułu ESMA, po konsultacji z członkami ESBC,
s
opracowuje
projekt
regulacyjnych
standardów stosowan
technicznych określających minimalny zakres i y jest
minimalne wymogi dotyczące strategii na rzecz bezpośre
ciągłości działania oraz planu przywrócenia gotowości
dnio
do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej.
ESMA przedkłada Komisji ten projekt regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 30 września 2012 r.
Komisji przekazuje się uprawnienia do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Art. 35
Artykuł 35.
N/przepi
ust. 1
s
Outsourcing
stosowan
1. W przypadku gdy CCP zleca funkcje operacyjne,
y jest
usługi czy działalność na zasadzie outsourcingu, bezpośre
86
pozostaje on w pełni odpowiedzialny za wywiązywanie
dnio
się ze swoich obowiązków wynikających z niniejszego
rozporządzenia i zapewnia w każdym czasie, aby:
a)
outsourcing
nie
prowadził
do przekazania
odpowiedzialności;
b) nie uległy zmianie stosunek i obowiązki CCP wobec
jego członków rozliczających lub, w stosownych
przypadkach, wobec ich klientów;
c) nie nastąpiła faktyczna zmiana warunków udzielenia
zezwolenia CCP;
d) outsourcing nie uniemożliwiał pełnienia funkcji
związanych z nadzorem i dozorem, w tym dostępu na
miejscu do stosownych informacji niezbędnych do
wypełnienia tych zadań;
e) outsourcing nie prowadził do pozbawienia CCP
niezbędnych systemów i kontroli zarządzania ryzykiem,
na jakie jest narażony;
f) usługodawca stosował się do wymogów dotyczących
ciągłości działania równorzędnych tym, które musi
spełniać CCP zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;
g) CCP zachowywał niezbędną wiedzę specjalistyczną i
zasoby pozwalające na dokonanie oceny jakości
świadczonych usług oraz zdolności organizacyjnej i
adekwatności
kapitałowej
usługodawcy
oraz
nadzorowanie zleconych na zasadzie outsourcingu
funkcji i zarządzanie ryzykiem związanym z
outsourcingiem, a także na bieżąco nadzorował te
funkcje i zarządzał tym ryzykiem;
h) CCP posiadał bezpośredni dostęp do odpowiednich
informacji dotyczących funkcji zleconych na zasadzie
outsourcingu;
i) usługodawca współpracował z właściwym organem
w związku z działaniami będącymi przedmiotem
outsourcingu;
j) usługodawca zapewniał ochronę wszelkich informacji
poufnych związanych z CCP oraz jego członkami
rozliczającymi i klientami lub, w przypadku gdy ten
usługodawca posiada siedzibę w kraju trzecim -
zapewniał, aby standardy w zakresie ochrony danych w
87
tym kraju trzecim lub standardy określone w
porozumieniu między zainteresowanymi stronami były
porównywalne ze standardami ochrony danych
obowiązującymi w Unii.
CCP nie może zlecać na zasadzie outsourcingu
głównych działań związanych z zarządzaniem ryzykiem,
chyba że taki outsourcing został zatwierdzony przez
właściwy organ.
Art. 35
2. Właściwy organ wymaga od CCP wyraźnego N/przepi
ust. 2
podziału oraz określenia w pisemnej umowie praw i
s
obowiązków CCP i usługodawcy.
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 35
3. CCP udostępnia właściwemu organowi na żądanie N/przepi
ust. 3
wszelkie informacje niezbędne temu organowi do oceny,
s
czy przy wykonywaniu działań będących przedmiotem stosowan
outsourcingu zachowana jest zgodność z niniejszym y jest
rozporządzeniem.
bezpośre
dnio
Art. 36
Rozdział 2. Zasady prowadzenia działalności
N/przepi
ust. 1
Artykuł 36.
s
stosowan
Przepisy ogólne
y jest
1. Podczas świadczenia usług członkom rozliczającym bezpośre
dnio
oraz, w stosownych przypadkach, ich klientom, CCP
postępuje uczciwie i profesjonalnie w najlepszym
interesie takich członków rozliczających i klientów oraz
zgodnie z zasadami należytego zarządzania ryzykiem.
Art. 36
2. CCP dysponuje dostępnymi, przejrzystymi i równymi N/przepi
ust. 2
zasadami dotyczącymi szybkiego rozpatrywania skarg.
s
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 37
Artykuł 37.
N/przepi
ust. 1
Wymogi dotyczące uczestnictwa
s
stosowan
88
1. CCP ustanawia, w stosownych przypadkach według y jest
rodzaju produktu podlegającemu rozliczeniu, kategorie bezpośre
dopuszczalnych członków rozliczających i kryteria ich
dnio
dopuszczenia, w myśl opinii komisji ds. ryzyka zgodnie
z art. 28 ust. 3. Kryteria te są niedyskryminujące,
przejrzyste i obiektywne, tak aby zapewnić sprawiedliwy
i otwarty dostęp do CCP, oraz wymagają, by członkowie
rozliczający posiadali wystarczające środki finansowe i
zdolność operacyjną niezbędne do wywiązywania się z
obowiązków wynikających z uczestnictwa w CCP.
Kryteria ograniczające dostęp do CCP są dozwolone
wyłącznie w zakresie, w jakim ich celem jest kontrola
ryzyka, na jakie narażony jest CCP.
Art. 37
2. CCP zapewnia stałe stosowanie kryteriów, o których N/przepi
ust. 2
mowa w ust. 1, oraz może w odpowiednim czasie
s
uzyskać informacje niezbędne do oceny. Co najmniej stosowan
raz w roku CCP dokonuje kompleksowego przeglądu y jest
przestrzegania niniejszego artykułu przez członków bezpośre
rozliczających.
dnio
Art. 37
3. Członkowie rozliczający, którzy rozliczają transakcje N/przepi
ust. 3
w imieniu swoich klientów, posiadają niezbędne
s
dodatkowe środki finansowe i zdolności operacyjne na stosowan
potrzeby realizacji tego działania. Zasady CCP y jest
obowiązujące członków rozliczających umożliwiają bezpośre
CCP gromadzenie istotnych podstawowych informacji
dnio
w celu identyfikacji i monitorowania istotnych
kumulacji ryzyka związanego ze świadczeniem usług na
rzecz klientów, a także w celu zarządzania tym
ryzykiem. Członkowie rozliczający informują na
żądanie CCP o kryteriach i uzgodnieniach, jakie
przyjmują, aby umożliwić swoim klientom dostęp do
usług CCP. Członkowie rozliczający odpowiadają za
wywiązywanie się przez klientów z ich zobowiązań.
Art. 37
4. CCP dysponuje obiektywnymi i przejrzystymi N/przepi
ust. 4
procedurami zawieszania członków rozliczających oraz
s
występowania przez nich z CCP, jeśli nie spełniają oni stosowan
już kryteriów, o których mowa w ust. 1.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 37
5. CCP może odmówić dostępu członkom rozliczającym N/przepi
89
ust. 5
spełniającym kryteria, o których mowa w ust. 1,
s
wyłącznie jeśli zostanie to należycie uzasadnione na stosowan
piśmie, a podstawą odmowy jest kompleksowa analiza y jest
ryzyka.
bezpośre
dnio
Art. 37
6. CCP może nałożyć na członków rozliczających N/przepi
ust. 6
szczególne, dodatkowe obowiązki, m.in. uczestnictwo w
s
aukcjach
pozycji
członka
rozliczającego stosowan
niewykonującego zobowiązania. Takie dodatkowe y jest
obowiązki są proporcjonalne do ryzyka, jakie niesie ze bezpośre
sobą członek rozliczający, i nie ograniczają uczestnictwa
dnio
do określonych kategorii członków rozliczających.
Art. 38
Artykuł 38.
N/przepi
ust. 1
Przejrzystość
s
stosowan
1. CCP i jego członkowie rozliczający ujawniają y jest
publicznie ceny i opłaty związane ze świadczonymi bezpośre
usługami. Ujawniają ceny i opłaty za każdą świadczoną
dnio
odrębnie usługę, w tym zniżki i rabaty oraz warunki
korzystania z tych zniżek i rabatów. CCP zapewnia
członkom rozliczającym i, w stosownych przypadkach,
ich klientom osobny dostęp do poszczególnych
świadczonych przez niego usług.
CCP prowadzi odrębne rozliczenie kosztów i dochodów
wynikających ze świadczonych usług i ujawnia te
informacje właściwym organom.
Art. 38
2. CCP ujawnia członkom rozliczającym i klientom N/przepi
ust. 2
ryzyko związane ze świadczonymi usługami.
s
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 38
3. CCP ujawnia członkom rozliczającym i właściwemu N/przepi
ust. 3
organowi informacje o cenach służące do obliczania
s
ekspozycji na koniec dnia wobec członków stosowan
rozliczających.
y jest
bezpośre
CCP publicznie ujawnia wolumeny rozliczonych
transakcji dla każdej klasy instrumentów rozliczanych
dnio
90
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2734
› Pobierz plik