eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2734
  • Data wpłynięcia: 2014-09-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 73

2734

standardów technicznych określających kryteria, o
których mowa w lit. a), b) i c) akapitu pierwszego.
ESMA przedkłada Komisji projekt regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 30 września 2012 r.
Komisji powierza się uprawnienia do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie trzecim niniejszego ustępu, zgodnie z
art. 10-14 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Art. 5
5. Projekt regulacyjnych standardów technicznych w N/przepi


ust. 5
odniesieniu do części, o której mowa w ust. 2 lit. b),
s
bierze pod uwagę następujące kryteria:
stosowan
a) oczekiwany wolumen danej klasy instrumentów y jest
bezpośre
pochodnych będących przedmiotem obrotu poza
dnio
rynkiem regulowanym;
b) czy tę samą klasę instrumentów pochodnych
będących przedmiotem obrotu poza rynkiem
regulowanym rozlicza już więcej niż jeden CCP;
c) zdolność danego CCP do obsługi oczekiwanego
wolumenu i zarządzania ryzykiem wynikającym z
rozliczania danej klasy instrumentów pochodnych
będących przedmiotem obrotu poza rynkiem
regulowanym;
d) rodzaj i liczbę kontrahentów, którzy są aktywni i od
których można oczekiwać, że będą aktywni na rynku
danej klasy instrumentów pochodnych będących
przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym;
e) okres, jakiego potrzebuje kontrahent podlegający
obowiązkowi rozliczenia na wprowadzenie rozwiązań
niezbędnych do rozliczania swoich kontraktów
pochodnych będących przedmiotem obrotu poza
rynkiem regulowanym za pośrednictwem CCP;
f) zdolność do zarządzania ryzykiem oraz zdolność
prawna i zdolność operacyjna kontrahentów, którzy są
aktywni na rynku w odniesieniu do danej klasy
instrumentów pochodnych będących przedmiotem
obrotu poza rynkiem regulowanym i którzy zostaliby
objęci obowiązkiem rozliczania na mocy art. 4 ust. 1.
Art. 5
6. Jeżeli dana klasa kontraktów pochodnych będących N/przepi



16
ust. 6
przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym nie ma
s
CCP,
któremu zezwolono na przeprowadzenie stosowan
rozliczenia tych kontraktów lub który jest uznawany za y jest
posiadający takie zezwolenie na mocy niniejszego bezpośre
rozporządzenia, nie podlega ona już obowiązkowi
dnio
rozliczenia, o którym mowa w art. 4, i zastosowanie ma
ust. 3 niniejszego artykułu.
Art. 6
Artykuł 6.
N/przepi


ust. 1
s
Rejestr publiczny
stosowan
1. ESMA ustanawia, prowadzi i aktualizuje publiczny
y jest
rejestr wskazujący, w sposób prawidłowy i bezpośre
jednoznaczny, klasy instrumentów pochodnych
dnio
będących przedmiotem obrotu poza rynkiem
regulowanym podlegające obowiązkowi rozliczania.
Rejestr publiczny jest dostępny za pośrednictwem strony
internetowej ESMA.
Art. 6
2. Rejestr ten obejmuje:
N/przepi


ust. 2
s
a)
klasy instrumentów pochodnych będących
przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, które stosowan
podlegają obowiązkowi rozliczania na mocy art. 4;
y jest

bezpośre
b) CCP, które posiadają zezwolenie lub są uznane do
dnio
celów obowiązku rozliczenia;
c) daty, z którymi obowiązek rozliczania wchodzi w
życie, w tym również w odniesieniu do jakiegokolwiek
stopniowego wdrażania;
d) klasy instrumentów pochodnych będących
przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym
określone przez ESMA zgodnie z art. 5 ust. 3.
e) minimalny okres pozostały do zapadalności
instrumentów pochodnych, o którym mowa w art. 4 ust.
1 lit. b) pkt (ii);
f) CCP, o których właściwy organ powiadomił ESMA
do celów obowiązku rozliczenia oraz termin
powiadomienia o każdym z nich.
Art. 6
3. W przypadku gdy CCP nie posiada już zezwolenia na N/przepi


ust. 3
rozliczanie danej klasy instrumentów pochodnych lub
s
nie jest uznawany do tego celu na mocy niniejszego stosowan

17
rozporządzenia, ESMA bezzwłocznie usuwa taki CCP z y jest
rejestru publicznego w odniesieniu do tej klasy bezpośre
instrumentów pochodnych będących przedmiotem
dnio
obrotu poza rynkiem regulowanym.
Art. 6
4. W celu zapewnienia jednolitego stosowania N/przepi


ust. 4
niniejszego artykułu ESMA może opracować projekt
s
regulacyjnych standardów technicznych zawierający stosowan
szczegółowe informacje, które mają być zawarte w y jest
rejestrze publicznym, o którym mowa w ust. 1.
bezpośre
dnio
ESMA przedstawia Komisji projekt regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 30 września 2012 r.
Komisji przekazuje się uprawnienia do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.

Art. 7
Artykuł 7.
N/przepi


ust. 1
s
Dostęp do CCP
stosowan
1. CCP, któremu udzielono zezwolenia na rozliczanie
y jest
kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu bezpośre
poza rynkiem regulowanym, przyjmuje takie kontrakty
dnio
do rozliczenia w sposób niedyskryminujący i
przejrzysty, niezależnie od systemu obrotu.
CCP może wymagać, aby dany system obrotu spełniał
wymogi operacyjno-techniczne określone przez CCP, w
tym wymogi dotyczące zarządzania ryzykiem.
Art. 7
2. CCP przyjmuje lub odrzuca oficjalny wniosek o N/przepi


ust. 2
dostęp ze strony systemu obrotu w terminie trzech
s
miesięcy od daty złożenia wniosku.
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 7
3. W przypadku odrzucenia wniosku na mocy ust. 2 N/przepi


ust. 3
CCP szczegółowo informuje system obrotu o powodach
s
takiej decyzji.
stosowan
y jest
bezpośre

18
dnio
Art. 7
4. Z wyjątkiem przypadków, w których organ właściwy N/przepi


ust. 4
dla systemu obrotu oraz właściwy organ dla CCP
s
odmawiają dostępu, CCP, z zastrzeżeniem akapitu stosowan
drugiego, zapewnia dostęp w terminie trzech miesięcy y jest
od wydania decyzji przychylającej się do formalnego bezpośre
wniosku złożonego przez system obrotu zgodnie z ust.
dnio
2.
Organ właściwy dla systemu obrotu oraz organ
właściwy dla CCP mogą odmówić dostępu do CCP po
złożeniu formalnego wniosku przez system obrotu
jedynie w przypadkach, gdy dostęp taki mógłby zakłócić
sprawne i prawidłowe funkcjonowanie rynków lub
mógłby wywrzeć negatywny wpływ na ryzyko
systemowe.
Art. 7
5. W przypadku jakiegokolwiek sporu między N/przepi


ust. 5
właściwymi organami spory te są rozstrzygane przez
s
ESMA zgodnie z uprawnieniami przyznanymi ESMA stosowan
na mocy art. 19 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 8
Artykuł 8.
N/przepi


ust. 1
s
Dostęp do systemu obrotu
stosowan
1. Na wniosek CCP system obrotu dostarcza informacji
y jest
o transakcjach na zasadach niedyskryminacji i bezpośre
przejrzystości każdemu CCP, który uzyskał zezwolenie
dnio
na rozliczanie kontraktów pochodnych będących
przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym
znajdujących się w obrocie w tym systemie.
Art. 8
2. Jeżeli do systemu obrotu wpłynął formalny wniosek o N/przepi


ust. 2
dostęp od CCP, system obrotu udziela CCP odpowiedzi
s
na ten wniosek w terminie trzech miesięcy.
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 8
3. W przypadku gdy system obrotu odmawia dostępu, N/przepi


ust. 3
musi on poinformować o tym CCP, podając pełne
s
stosowan

19
uzasadnienie takiej decyzji.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 8
4. Bez uszczerbku dla decyzji organów właściwych dla N/przepi


ust. 4
systemu obrotu i CCP, system obrotu musi w terminie
s
trzech miesięcy od pozytywnej odpowiedzi na wniosek o stosowan
dostęp umożliwić taki dostęp.
y jest
CCP uzyskuje dostęp do systemu obrotu wyłącznie pod bezpośre
warunkiem,
że
dostęp
taki
nie
wymaga
dnio
interoperacyjności ani nie zagraża sprawnemu i
poprawnemu funkcjonowaniu rynków, w szczególności
ze względu na fragmentację płynności, a także pod
warunkiem, że system obrotu wprowadzi odpowiednie
mechanizmy zapobiegające takiej fragmentacji.
Art. 8
5. W celu zapewnienia spójnego stosowania niniejszego N/przepi


ust. 5
artykułu ESMA opracowuje projekt regulacyjnych
s
standardów technicznych określających pojęcie stosowan
fragmentacji płynności.
y jest
ESMA przedkłada Komisji projekt regulacyjnych bezpośre
standardów technicznych do dnia 30 września 2012 r.
dnio

Komisji przekazuje się uprawnienia do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Art. 9
Artykuł 9.
N/przepi


ust. 1
Obowiązek zgłaszania
s

stosowan
1.
Kontrahenci
i CCP zapewniają zgłaszanie y jest
szczegółowych informacji na temat każdego zawartego bezpośre
przez siebie kontraktu pochodnego oraz na temat
dnio
wszelkich zmian lub rozwiązania tego kontraktu
repozytorium transakcji zarejestrowanemu zgodnie z art.
55 lub uznanemu zgodnie z art. 77. Informacje te są
zgłaszane nie później niż w dniu roboczym
następującym po zawarciu, zmianie lub rozwiązaniu
kontraktu.
Obowiązek zgłaszania ma zastosowanie do kontraktów
pochodnych, które:
a) zostały zawarte przed 16 sierpnia 2012 r. i w dalszym

20
strony : 1 ... 20 ... 31 . [ 32 ] . 33 ... 40 ... 65

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: