eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka

Rządowy projekt ustawy o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka

Rządowy projekt ustawy o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2653
  • Data wpłynięcia: 2014-07-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka
  • data uchwalenia: 2014-11-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 21

2653

Tabela: Średnioroczna liczba osób korzystających z pomocy
Rok
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024

Liczba osób
korzystających
z pomocy (40%
osób objętych
216
238
261
288
316
348
383
421
463
510
ochroną)

Liczba osób
nieubezpieczonyc
h korzystających
18
20
22
24
27
29
32
35
39
43
z refundacji
leczenia

Dotychczasowa praktyka wskazuje, że spośród osób objętych ochroną, w celu
zapewnienia prawidłowej ochrony życia i zdrowia, 40% z tych osób udzielana jest
również pomoc związana ze zmianą miejsca pobytu.
Przyjęto, że osoby chronione, będą uzyskiwały pomoc przez 12 miesięcy.
Na podstawie analizy można wskazać, że roczny skutek finansowy związany
z udzieleniem pomocy w postaci zmiany miejsca pobytu (koszt pomocy finansowej,
koszt ubezpieczenia) w kolejnych latach osób korzystających z pomocy (40% osób
objętych ochroną) wyniesie odpowiednio:
2015 r. – 16 405 200 zł
2016 r. – 18 076 800 zł
2017 r. – 19 824 000 zł
2018 r. – 21 873 600 zł
2019 r. – 24 003 000 zł
2020 r. – 26 430 600 zł
2021 r. – 29 089 200 zł
2022 r. – 31 974 600 zł
2023 r. – 35 166 600 zł
2024 r. – 38 736 600 zł
Razem: 261 580 200 zł (za dziesięć lat)
Powyższe koszty nie uwzględniają części ponoszonych przez Policję wydatków
związanych z pomocą i ochroną, tj.:
a) z doświadczeń związanych z funkcjonowaniem dotychczasowego zarządzenia
KGP wynika, że statystycznie na 1 osobę objętą ochroną przypada 1 osoba
najbliższa, wysokość pomocy finansowej na 1 osobę objętą ochroną wynosi
3500 zł. Zakładając, że na dorosłego członka rodziny pomoc finansowa
wyniosłaby 50% tej stawki, a na dziecko 25%, to średnia kwota pomocy
finansowej na członka rodziny wyniesie 1500 zł/mies.
216 osób x 1500 zł x 12 mies. = 3 888 000 zł,
b) koszty związane z realizacją przez Policję programów, w których występuje
środek w postaci zmiany miejsca pobytu (w szczególności przejazdy,
zakwaterowanie, wyżywienie). Na podstawie ww. doświadczeń przyjęto, że
koszty realizacji 1 programu wynoszą rocznie średnio 10 000 zł (10 000 zł
x 216 osób = 2 160 000 zł,
35

c) koszty zakupu lokalizatora osobistego GPS posiadającego funkcję nagłego
alarmowania w sytuacji bezpośredniego zagrożenia dla osoby chronionej –
średni roczny koszt zakupu i użytkowania GPS – 2000 zł (540 osób x 2000 zł
= 1 080 000 zł)
d) zakup
sprzętu informatycznego (m.in. komputery, specjalistyczne
oprogramowanie związane z lokalizacją GPS osobistych, jak również do
lokalizacji położenia telefonów komórkowych osób chronionych). Przyjęto, że:
– do obsługi 5 programów niezbędny jest zakup 1 zestawu
– średni koszt zakupu 1 zestawu wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem
do obsługi GPS wynosi 3500 zł
540 (liczba programów/osób)/5=108 zestawów
108 zestawów x 3500 zł (koszt 1 zestawu)=378 000 zł,
e) koszt zabezpieczenia technicznego programów ochrony, w tym monitoringu
dla osób, które nie korzystają ze środka w postaci zmiany miejsca pobytu.
Na podstawie dotychczasowych doświadczeń Policji przy realizacji programów
przyjęto, że roczny koszt wymienionych zabezpieczeń na 1 program wynosi
średnio 4000 zł.
324 osoby/programy (540 osoby uprawnione do skorzystania ze środków
przewidzianych przez ustawę – 216 osób, które będą korzystały ze środka
w postaci zmiany miejsca pobytu) x 4000 zł= 1 296 000 zł,
f) środki transportu
Średnioroczny zakup pojazdów ustalono na poziomie 20 szt.
Koszt zakupu 1 samochodu spełniającego wymagania niezbędne do realizacji
czynności związanych z ochroną osób wynosi średnio 80 000 zł
Łączna kwota: 20x 80 000= 1 600 000 zł,
g) koszt paliwa
Przyjęto, że miesięczny koszt zakupu paliwa do każdego zakupionego
samochodu wynosi 1000 zł.
1000 zł x 12 m-cy x 20 samochodów = 240 000 zł,
h) koszt utrzymania środków transportu (ubezpieczenie, przegląd, naprawa)
Przyjęto, że roczny koszt utrzymania każdego zakupionego samochodu wynosi
6000 zł.
6000 zł x 20 = 120 000 zł.

Roczna suma szacowanych wydatków z wyliczeń określonych w lit. a–h
wynosiłaby: 10 762 000 zł.

Podczas szacowania kosztów nie wzięto także pod uwagę kosztów związanych
z udzielaną ochroną i pomocą w sprawach innych niż należących w I instancji do
właściwości Sądu Okręgowego.
Biorąc pod uwagę powyższe, wskazane wyżej koszty powinny być podwyższone
o ok. 66% (przybl. proporcja między kwotą 10 762 000 zł a 16 405 200 zł).




36

Tabela: Skutek finansowy dla budżetu Policji obowiązywania ustawy w kolejnych
10 latach
Rok
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Przewidywane
skutki
27 232
30 007
32 907
36 310
39 844
43 874
48 288
53 077
58 376
64 302
finansowe dot.
632 zł
488 zł
840 zł
176 zł
980 zł
796 zł
072 zł
836 zł
556 zł
756 zł
Policji

Łącznie po 10 latach: 434 223 132 zł

III. Wpływ projektowanej ustawy na:

1. wydatki cz. 42 – Sprawy wewnętrzne, w szczególności wydatki Policji
Przyjęcie ustawy będzie miało wpływ na wydatki w części dotyczącej Policji,
w zakresie zapewnienia środków ochrony i pomocy zarówno w toku postępowania
karnego, jak też przed jego wszczęciem w ramach podjętych czynności operacyjno-
-rozpoznawczych lub czynności sprawdzających.
Środki te stosowane są już obecnie przez Policję na podstawie zarządzenia Komendanta
Głównego Policji z dnia 15 lipca 2005 r. w sprawie metod i form ochrony udzielnej
przez Policję osobom zagrożonym. Wejście w życie ustawy może spowodować wzrost
liczby osób, które wymagać będą objęcia ww. środkami z uwagi na fakt
upowszechnienia wiedzy na temat przysługujących pokrzywdzonym, świadkom oraz ich
najbliższym uprawnień w tym zakresie. Wg powyższych wyliczeń wydatki te w skali
10 lat wyniosą 434 223 132 zł.
Powołanie koordynatorów nie będzie natomiast pociągało za sobą skutków finansowych.
Nie przewiduje się w tym zakresie zwiększenia wydatków na uposażenia
funkcjonariuszy Policji wykonujących funkcję koordynatora.

Przyjęcie ustawy w zakresie dotyczącym przepisów wdrażających dyrektywę
2011/99/UE nie będzie natomiast miało wpływu na wydatki Policji. Realizacja nakazów
ochrony wiązać się będzie z wykonywaniem przez Policję środków zapobiegawczych,
które już obecnie przewiduje kodeks postępowania karnego, związanych z: zakazem
przebywania w określonych miejscach, zakazem lub ograniczeniem kontaktów
z określoną osobą czy zbliżania się do niej na określoną odległość. Mając na uwadze
relację pomiędzy skalą emigracji z Polski do innych państw członkowskich UE i vice
versa, zakłada się, że w większości przypadków to polskie organy wysyłać będą nakazy
ochrony za granicę, zaś obciążenie organów polskich wykonywaniem nakazów
wydanych przez inne państwa członkowskie będzie niewielkie. Wydatki na
wykonywanie nakazów będą ponoszone w ramach przyznanych limitów.

2. wydatki w cz. 15 i 37 – Sądy powszechne i sprawiedliwość
Przyjęcie ustawy nie będzie miało wpływu na budżet sądownictwa. Ww. czynności
wykonywane przez sądy związane z wdrożeniem dyrektyw, wiązać się będą z kosztami
kwalifikowanymi do kosztów procesu (doręczania, tłumaczenie). Wydatki będą
ponoszone w ramach przyznanych limitów.

3. wydatki w cz. 88 – Prokuratura
Przyjęcie ustawy nie wpłynie na budżet prokuratury. Dodatkowe zadania spoczywające
na prokuraturze wynikające z wdrożenia ww. będą polegały głównie na wydawaniu
decyzji w przedmiocie nakazów ochrony, współpracy z Policją w zakresie realizacji tych
nakazów, komunikowaniu się z organami państw członkowskich w zakresie dotyczącym
nakazów. Wydatki będą ponoszone w ramach przyznanych limitów.



37

7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa







pieniężnym
sektor mikro-, małych







(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz







gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)







W ujęciu
duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym
sektor mikro-, małych

i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
Obywatele – patrz pkt 4
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)

Niemierzalne
(dodaj/usuń)

(dodaj/usuń)

Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
Projektowana ustawa nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
źródeł danych i

przyjętych do obliczeń
założeń


8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:




9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana ustawa nie wpłynie na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:


Omówienie wpływu


38

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wykonanie przepisów ustawy nastąpi od momentu wejścia jej w życie.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
W ramach badania corocznych sprawozdań statystycznych dotyczących pracy sądów i prokuratur, a także ewaluacji
transpozycji dyrektyw prowadzonej przez Komisję Europejską. W przypadku dyrektywy 2011/99/UE Komisja
zobowiązana jest do przedstawienia sprawozdania do 11.01.2016 r., w przypadku zaś dyrektywy 2012/29/UE – do
16.11.2017 r.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)



39

strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 20 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: