Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej
projekt dotyczy zwiększenia kwoty rocznego limitu zwrotu podatku akcyzowego dla producentów rolnych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 264
- Data wpłynięcia: 2012-01-12
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 36 dnia 22-03-2013
264
Druk nr 264
Warszawa,
12
stycznia
2012
r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o zwrocie podatku
akcyzowego zawartego w cenie oleju
napędowego wykorzystywanego do
produkcji rolnej.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Krzysztofa Jurgiela.
(-) Waldemar Andzel; (-) Barbara Bartuś; (-) Włodzimierz Bernacki;
(-) Andrzej Bętkowski; (-) Zbigniew Chmielowiec; (-) Jan Dziedziczak;
(-) Kazimierz Gołojuch; (-) Małgorzata Gosiewska;
(-)
Artur Górski;
(-) Czesław Hoc;
(-)
Michał Jach;
(-)
Wiesław Stanisław Janczyk; (-
) Krzysztof Jurgiel; (-) Sławomir Kłosowski; (-) Robert Kołakowski;
(-) Henryk Kowalczyk; (-) Zbigniew Kuźmiuk; (-) Krzysztof Lipiec;
(-) Maciej Łopiński; (-) Jerzy Materna; (-) Grzegorz Matusiak; (-) Marek
Matuszewski; (-) Kazimierz Moskal; (-) Maria Nowak; (-) Jerzy Polaczek;
(-) Marek Polak; (-) Piotr Polak; (-) Piotr Pyzik; (-) Elżbieta Rafalska;
(-) Jarosław Rusiecki;
(-)
Bogdan Rzońca; (-) Stefan Strzałkowski;
(-) Jolanta Szczypińska; (-) Andrzej Szlachta; (-) Jerzy Szmit; (-) Janusz
niadek; (-) Jacek
wiat; (-) Krzysztof Tchórzewski;
(-)
Robert Telus;
(-) Jan Warzecha; (-) Jadwiga Wiśniewska; (-) Marcin Witko; (-) Michał
Wojtkiewicz;
(-)
Grzegorz Adam Woźniak; (-) Sławomir Zawiślak;
(-) Kosma Złotowski.
Projekt
Ustawa
z dnia………..2012 r.
o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju
napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej
Art. 1.
W ustawie o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego
wykorzystywanego do produkcji rolnej z dnia 10 marca 2006r. (Dz. U. z 2006r. Nr 52,
poz. 379 ze zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) W art. 4:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Limit ustala się jako kwotę stanowiącą iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr
oleju napędowego, liczby 126 oraz powierzchni użytków rolnych, będących w
posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego, określonej w ewidencji gruntów i
budynków, według stanu na dzień 1 kwietnia danego roku.”;
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Stawkę zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego na rok następny, wraz z
wysokością kwoty ogólnej przeznaczonej na ten cel, każdorazowo określa ustawa
budżetowa..”.
2) W art. 5 po ust. 3. dodaje się ust. 3a i 3b o brzmieniu:
„3a. Jeśli producent rolny posiada grunty w kilku gminach, wówczas składa wniosek
o zwrot podatku w gminie, w której położona jest siedziba lub siedlisko gospodarstwa
rolnego. W przypadku braku siedziby lub siedliska gospodarstwa rolnego producent
rolny składa wniosek o zwrot w gminie, w której położona jest największa część
powierzchni gospodarstwa rolnego.
3b. Producent rolny we wniosku o zwrot podatku przedkłada powierzchnię gruntów
własnych i dzierżawionych zgodne z przedstawionymi we wnioski o płatności
obszarowe składanym na podstawie ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach
w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz.U.08.170.1051 j.t. ze zm.).”
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
U Z A S A D N I E N I E
Na skutek licznych apeli i wniosków izb rolniczych dotyczących zwiększenia
wysokości kwot stawek zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju
napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, Klub Parlamentarny „Prawo i
Sprawiedliwość” składa projekt nowelizacji ustawy z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie
podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do
produkcji rolnej (Dz. U. z 2006r. Nr 52, poz. 379 ze zm.).
Wskazana ustawa obowiązuje od przeszło czterech lat. W tym czasie nastąpił
znaczny wzrost kosztów związanych z produkcją rolną, zaś ceny produktów rolnych
systematycznie spadały. Taki stan rzeczy powoduje pogłębianie się trudnej sytuacji
polskich rolników i może prowadzić do upadku wielu gospodarstw.
Celem wprowadzenia ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego
zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej jest
zmniejszenie kosztów związanych z produkcją zwierzęcą. Proponowana zmiana
dotyczy art. 4 ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju
napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. W związku z faktem, że średnia
kwota zużycia oleju napędowego na hektar wynosi obecnie 126 litrów oleju,
proponuje się aby w ich przypadku zwiększyć kwotę rocznego limitu zwrotu podatku
akcyzowego poprzez podwyższenie liczby 86, do wskazanej wyżej kwoty.
Zastosowanie wskazanego wyżej przelicznika uzasadnione jest danymi dotyczącymi
rzeczywistego zużycia oleju napędowego w produkcji rolnej w odniesieniu do
wszystkich rodzajów sprzętu rolniczego.
Dzięki wprowadzeniu proponowanego rozwiązania nastąpi wzrost limitu
zwrotu podatku akcyzowego dla producentów rolnych, co skutkować będzie
podwyższeniem wypłacanej kwoty zwrotu podatku, a dzięki temu zmniejszeniu ulegną
koszty produkcji, co wpłynie na wzrost opłacalności produkcji rolnej.
Zmiana ust. 4 a art. 4 pozwoli na ściślejszą kontrolę Sejmu RP nad środkami
przeznaczonymi na dopłaty do paliwa rolniczego.
Zmiany dotyczące art. 5 ustawy prowadzą do doprecyzowania przepisów w stosunku
do gospodarstw rolnych położonych w więcej niż jednej gmin oraz powierzchni
gruntów przedstawianej we wniosku o zwrot podatku.
W obecnej dramatycznej sytuacji polskiego rolnictwa konieczne jest
wprowadzenie rozwiązań mogących wpłynąć na jej poprawę, dlatego też złożenie
projektu ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie
oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej jest w pełni uzasadnione.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt ustawy dotyczy producentów rolnych (tj. osób fizycznych, osób
prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej),
w których posiadaniu lub współposiadaniu jest gospodarstwo rolne oraz gmin,
które jako zadania zlecone będą wypłacały producentom rolnym częściowy
zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie zakupionego do produkcji rolnej
oleju napędowego.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Szacuje się, że wejścia w życie niniejszej nowelizacji tj. koszty funkcjonowania
w 2012 r. systemu zwrotu części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju
napędowego wykorzystywanego dla gospodarstw prowadzących produkcję
rolną wyniesie dla budżetu państwa ok. 1 005 mln zł.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy wpłynie na obniżenie kosztów produkcji
rolniczej oraz wzrost konkurencyjności polskich produktów na wspólnym
rynku unijnym, a tym samym zabezpieczy przed zmniejszeniem liczby miejsc
pracy w gospodarstwach rolnych.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, a w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wejście w życie projektowanej ustawy umożliwi podniesienie
konkurencyjności polskich gospodarstw rolnych.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Wejście w życie projektowanej ustawy wpłynie na sytuację i rozwój regionów,
ponieważ zmniejszenie kosztów produkcji rolnej powinno wpłynąć na rozwój i
modernizację gospodarstw rolnych w regionach na obszarze całego kraju.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 264 › Pobierz plik