Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej
projekt dotyczy zwiększenia kwoty rocznego limitu zwrotu podatku akcyzowego dla producentów rolnych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 264
- Data wpłynięcia: 2012-01-12
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 36 dnia 22-03-2013
264
Zgodność projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej w zakresie
pomocy państwa uzależniona jest od zachowania wymogów procedury
notyfikacyjnej oraz od wydania przez Komisję Europejską pozytywnego
rozstrzygnięcia w sprawie zgodności planowanej pomocy z rynkiem
wewnętrznym.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
5
Warszawa, 2 lutego 2012 roku
BAS-WAPEiM-138/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego
wykorzystywanego do produkcji rolnej (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Krzysztof Jurgiel) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej.
Ustawa z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego
zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej
(Dz.U. Nr 52, poz. 379, ze zm., dalej: ustawa o zwrocie) określa zasady oraz
tryb zwrotu producentom rolnym podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju
napędowego.
Zgodnie z ustawą o zwrocie, kwotę zwrotu podatku ustala się jako
iloczyn ilości oleju napędowego zakupionego przez producenta rolnego,
wynikającej z faktur VAT, i stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego,
obowiązującej w dniu złożenia wniosku o zwrot podatku, w ramach rocznego
limitu. Limit ustala się jako kwotę stanowiącą iloczyn stawki zwrotu podatku na
1 litr oleju napędowego, liczby 86 oraz powierzchni użytków rolnych, będących
w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego, określonej w ewidencji
gruntów i budynków, według stanu na dzień 1 lutego danego roku. Stawkę
zwrotu podatku określa Rada Ministrów corocznie, do dnia 30 listopada (art. 4
ust. 1, 2, 4 ustawy o zwrocie).
Zasadniczą zmianą przewidzianą w opiniowanym projekcie ustawy jest
zwiększenie z 86 do 126 współczynnika służącego do obliczenia rocznego
limitu kwoty zwrotu podatku akcyzowego. Spowoduje to zwiększenie limitu,
a w konsekwencji także zwiększenie kwoty zwrotu podatku.
Projekt przewiduje także, iż stawkę zwrotu podatku będzie określać
ustawa budżetowa, a nie, jak dotąd, rozporządzenie Rady Ministrów.
Pozostałe zmiany doprecyzowują procedurę zwrotu podatku określoną w
art. 5 ustawy o zwrocie.
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku
akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do
produkcji rolnej jest objęty prawem Unii Europejskiej, w szczególności
postanowieniami dyrektywy Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w
sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących
opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. WE.
L 283 z 31.10.2003, str. 51 ze zm). Projekt ustawy jest zgodny z ww.
dyrektywą.
Zgodność projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej w zakresie
pomocy państwa uzależniona jest od zachowania wymogów procedury
notyfikacyjnej oraz od wydania przez Komisję Europejską pozytywnego
rozstrzygnięcia w sprawie zgodności planowanej pomocy z rynkiem
wewnętrznym.
Opiniowany projekt ustawy nie jest projektem ustawy wykonującej
prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
2
pomocy państwa uzależniona jest od zachowania wymogów procedury
notyfikacyjnej oraz od wydania przez Komisję Europejską pozytywnego
rozstrzygnięcia w sprawie zgodności planowanej pomocy z rynkiem
wewnętrznym.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
5
Warszawa, 2 lutego 2012 roku
BAS-WAPEiM-138/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego
wykorzystywanego do produkcji rolnej (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Krzysztof Jurgiel) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej.
Ustawa z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego
zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej
(Dz.U. Nr 52, poz. 379, ze zm., dalej: ustawa o zwrocie) określa zasady oraz
tryb zwrotu producentom rolnym podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju
napędowego.
Zgodnie z ustawą o zwrocie, kwotę zwrotu podatku ustala się jako
iloczyn ilości oleju napędowego zakupionego przez producenta rolnego,
wynikającej z faktur VAT, i stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego,
obowiązującej w dniu złożenia wniosku o zwrot podatku, w ramach rocznego
limitu. Limit ustala się jako kwotę stanowiącą iloczyn stawki zwrotu podatku na
1 litr oleju napędowego, liczby 86 oraz powierzchni użytków rolnych, będących
w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego, określonej w ewidencji
gruntów i budynków, według stanu na dzień 1 lutego danego roku. Stawkę
zwrotu podatku określa Rada Ministrów corocznie, do dnia 30 listopada (art. 4
ust. 1, 2, 4 ustawy o zwrocie).
Zasadniczą zmianą przewidzianą w opiniowanym projekcie ustawy jest
zwiększenie z 86 do 126 współczynnika służącego do obliczenia rocznego
limitu kwoty zwrotu podatku akcyzowego. Spowoduje to zwiększenie limitu,
a w konsekwencji także zwiększenie kwoty zwrotu podatku.
Projekt przewiduje także, iż stawkę zwrotu podatku będzie określać
ustawa budżetowa, a nie, jak dotąd, rozporządzenie Rady Ministrów.
Pozostałe zmiany doprecyzowują procedurę zwrotu podatku określoną w
art. 5 ustawy o zwrocie.
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku
akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do
produkcji rolnej jest objęty prawem Unii Europejskiej, w szczególności
postanowieniami dyrektywy Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w
sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących
opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. WE.
L 283 z 31.10.2003, str. 51 ze zm). Projekt ustawy jest zgodny z ww.
dyrektywą.
Zgodność projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej w zakresie
pomocy państwa uzależniona jest od zachowania wymogów procedury
notyfikacyjnej oraz od wydania przez Komisję Europejską pozytywnego
rozstrzygnięcia w sprawie zgodności planowanej pomocy z rynkiem
wewnętrznym.
Opiniowany projekt ustawy nie jest projektem ustawy wykonującej
prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 264 › Pobierz plik