eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy o przywilejach i immunitetach Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej, sporządzonej w Abu Zabi dnia 13 stycznia 2013 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy o przywilejach i immunitetach Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej, sporządzonej w Abu Zabi dnia 13 stycznia 2013 r.

projekt dotyczy promowania wszechstronnego i zrównoważonego wykorzystania energii odnawialnej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2514
  • Data wpłynięcia: 2014-06-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy o przywilejach i immunitetach Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej, sporządzonej w Abu Zabi dnia 13 stycznia 2013 r.
  • data uchwalenia: 2014-07-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1185

2514


Druk nr 2514


Warszawa, 11 czerwca 2014 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM-10-39-14



Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej


Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o ratyfikacji Umowy o przywilejach i
immunitetach
Międzynarodowej
Agencji Energii Odnawialnej,
sporządzonej w Abu Zabi dnia 13
stycznia 2013 r.


W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister Gospodarki
i Minister Spraw Zagranicznych.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o ratyfikacji Umowy o przywilejach i immunitetach Międzynarodowej Agencji Energii
Odnawialnej, sporządzonej w Abu Zabi dnia 13 stycznia 2013 r.
Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
ratyfikacji Umowy o przywilejach i immunitetach Międzynarodowej Agencji Energii
Odnawialnej, sporządzonej w Abu Zabi dnia 13 stycznia 2013 r.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.





































04/84rch
UZASADNIENIE

1. Potrzeba i cel związania Rzeczypospolitej Polskiej umową międzynarodową
Międzynarodowa Agencja Energii Odnawialnej (IRENA) została powołana dnia 26 stycznia
2009 r. Jej ustanowienie było podyktowane potrzebą promowania wszechstronnego
i zrównoważonego wykorzystania energii odnawialnej. Priorytetowym kierunkiem działań
IRENA jest pomoc krajom uprzemysłowionym oraz rozwijającym się w dalszym
zrównoważonym rozwoju technologii wykorzystujących odnawialne źródła energii. Polska
jest członkiem Agencji od dnia 5 maja 2010 r. i aktywnie angażuje się w jej rozwój. Obecnie
(stan na 06.03.2014) w skład IRENA wchodzi 128 państw oraz Unia Europejska.
Podczas III posiedzenia Zgromadzenia Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej
(13–14 stycznia 2013 r.) 85 członków jednomyślnie przyjęło tekst Umowy o przywilejach
i immunitetach Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej. Mając na uwadze fakt,
iż opiera się on na Konwencji ws. Przywilejów i Immunitetów, przyjętej przez Zgromadzenie
Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 21 listopada 1947 r., przedstawiciel RP, po
uzyskaniu wcześniejszej aprobaty Ministerstwa Spraw Zagranicznych (pismo z dnia
27 czerwca 2011 r.; DPT-4012/09/11/105886/MJ/109411), także opowiedział się za jego
przyjęciem.
Prawidłowe funkcjonowanie i wypełnianie zadań przez Agencję jest możliwe tylko wtedy,
gdy uprawnienia te przestrzegane będą w skali globalnej. Dlatego uznaje się za celową
ratyfikację ww. Umowy przez Rzeczpospolitą Polską.
2. Różnice między dotychczasowym i projektowanym stanem prawnym
Umowa o przywilejach i immunitetach Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej
zawiera 12 artykułów (41 Sekcji), w których określone zostały przywileje i immunitety
Agencji oraz osób, których funkcje są związane z jej działalnością. Umowa zapewnia Agencji
osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych (art. 2), a także szeroki zestaw
przywilejów o charakterze majątkowym (art. 3) oraz w zakresie prowadzenia oficjalnej
korespondencji (art. 4). Wśród nich należy wskazać m.in.: nietykalność pomieszczeń Agencji,
nietykalność archiwów oraz dokumentów, swobodę dysponowania własnymi funduszami,
zwolnienie z podatków bezpośrednich oraz restrykcji importowych, prawo do używania
kodów i szyfrów.
W celu umożliwienia sprawnego funkcjonowania Agencji, Umowa przewiduje przyznanie
szeregu przywilejów i immunitetów określonym kategoriom osób, których działalność jest
niezbędna do prawidłowej realizacji zadań: przedstawicielom państw członkowskich (art. 5),
urzędnikom (art. 6) oraz ekspertom (art. 7). Zakres przyznanych przywilejów i immunitetów
jest zróżnicowany w zależności od kategorii ich adresatów, a wśród nich należy wskazać
m.in.: immunitet chroniący przed aresztowaniem bądź zatrzymaniem oraz przed zajęciem
bagażu osobistego, nietykalność względem wszelkich dokumentów i pism, zwolnienie
z ograniczeń imigracyjnych, ułatwienia w zakresie ograniczeń związanych z walutami.
Ponadto urzędnicy wskazani przez dyrektora generalnego Agencji i zatwierdzeni przez
danego członka są zwolnieni z obowiązku odbycia służby wojskowej. Natomiast powołanie
pozostałych urzędników może być tymczasowo odroczone w celu uniknięcia zakłóceń
w kontynuowaniu ich niezbędnej pracy. Dodatkowo Umowa przewiduje rozwiązania
w zakresie nadużywania przywilejów (art. 8), ułatwień w podróży (art. 9), a także
rozwiązywania sporów (art. 10).
3. Wskazanie przewidywanych skutków społecznych, gospodarczych, finansowych,
politycznych i prawnych, związanych z wejściem w życie umowy międzynarodowej, wraz
z określeniem źródeł finansowania
Związanie się Umową nie spowoduje konieczności dokonania zmian w obowiązującym
ustawodawstwie ani obciążenia finansowego państwa. Nie pociągnie też za sobą żadnych
skutków gospodarczych i społecznych. Umowa może dotyczyć obywateli polskich, o ile
sprawować oni będą funkcje urzędowe na rzecz Agencji. Pod względem politycznym
przystąpienie Polski do Umowy wzmocni jej pozycję zarówno w ramach Międzynarodowej
Agencji Energii Odnawialnej, jak i na świecie.
4. Wyjaśnienie wyboru trybu związania Rzeczypospolitej Polskiej umową międzynarodową
Zgoda członka na bycie związanym postanowieniami Umowy udzielana jest w drodze
zdeponowania u dyrektora generalnego odpowiedniego instrumentu wyrażającego jej
ratyfikację, przyjęcie, zatwierdzenie bądź też przystąpienie do tejże Umowy. W tym celu
stosuje się odpowiednie przepisy dotyczące ratyfikacji (rozdział 4) zawarte w ustawie z dnia
14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z późn. zm.).
Postanowienia Umowy zawierają normy, które dotyczą wolności, praw i obowiązków obywatelskich
określonych w Konstytucji oraz spraw uregulowanych w ustawie, m.in. z zakresu prawa karnego,
prawa finansowego, w tym podatkowego, prawa o cudzoziemcach, prawa celnego (art. 89
2

ust. 1 pkt 2 i 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej). W związku z powyższym związanie
Umową powinno nastąpić w trybie art. 89 ust. 1 Konstytucji, tzn. w trybie ratyfikacji
za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.
3

strony : [ 1 ] . 2 ... 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: