eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o charakterystyce energetycznej budynków

Rządowy projekt ustawy o charakterystyce energetycznej budynków

Rządowy projekt ustawy o charakterystyce energetycznej budynków

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2444
  • Data wpłynięcia: 2014-05-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o charakterystyce energetycznej budynków
  • data uchwalenia: 2014-08-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1200

2444

2) wykształcenie prowadzące do uzyskania kompetencji inżynierskich na dowolnym
kierunku;
3) wykształcenie odmienne niż w pkt 2, pod warunkiem ukończenia studiów
podyplomowych, których program uwzględnia zagadnienia związane
z charakterystyką
energetyczną budynków, wykonywaniem audytów
energetycznych budynków, budownictwem energooszczędnym i odnawialnymi
źródłami energii.
Poniżej przedstawione zostały dane przybliżające liczbę osób zainteresowanych
wprowadzanymi zmianami w zakresie wymagań uzyskania uprawnień budowlanych
oraz liczba osób posiadających już uprawnienia w tym zakresie, zdobyte na podstawie
dotychczas obowiązujących przepisów:

Osoby posiadające uprawnienia do
Liczba osób
sporządzania świadectw na podstawie
dotychczasowych i nowych przepisów
Osoby posiadające uprawnienia budowlane
115520 osób
(są uprawnione do wykonania świadectw na
podstawie dotychczas obowiązujących
przepisów oraz wprowadzanej regulacji)
Absolwenci studiów pierwszego stopnia
57284 osób
z tytułem inżyniera w roku 2010/2011 r.
Osoby, które posiadają już uprawnienia do

sporządzania świadectw charakterystyki

energetycznej na podstawie:

– zdanego egzaminu
3014 osób
– ukończenia studiów podyplomowych
7158 osób

Razem: 10172 osób

e) osoby obowiązane do kontroli systemów klimatyzacji i ogrzewania
Obowiązek zapewnienia kontroli kotłów oraz urządzeń chłodniczych dotyczy
właściciela lub zarządcy budynku i obowiązuje od stycznia 2009 r. Wejście w życie
projektowanej regulacji skutkować będzie zniesieniem obowiązku kontroli instalacji
ogrzewania z kotłami o efektywnej nominalnej wydajności powyżej 20 kW
użytkowanymi co najmniej 15 lat, licząc od daty zamieszczonej na tabliczce
znamionowej kotła (art. 62 ust. 1b ustawy – Prawo budowlane). Przepis ten miał na

4) Należy zaznaczyć, że liczba ta dotyczy osób, które są członkami Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa. Warunki
przynależności do Izby określone są w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych
architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów.
5) Dane pochodzą z raportu GUS, opublikowanego 11 grudnia 2012 r. pt. „Szkoły wyższe i ich finanse w 2011 r.”,
dostępny na stronie internetowej: http://www.stat.gov.pl/gus/5840_657_PLK_HTML.htm
27
celu zapewnienie jednorazowej kontroli tych urządzeń do końca 2010 r. Z chwilą
wejścia w życie niniejszej ustawy urządzenia te będą kontrolowane okresowo, jak
pozostałe urządzenia instalacji grzewczych.
Ponadto kontrola systemu ogrzewania obejmie nie tylko kotły, jak dotychczas, ale cały
system ogrzewania, który zakresem obejmuje także urządzenia instalacyjne.
Projektowana ustawa obejmie obowiązkiem kontroli także urządzenia grzewcze
zasilane paliwem odnawialnym, a nie jak do tej pory, tylko paliwem nieodnawialnym.


Koszt przeprowadzenia okresowej kontroli kotłów (oraz systemu klimatyzacji) oscyluje
wokół 200–1000 zł.
f) osoby uprawnione do przeprowadzania kontroli świadectw oraz protokołów
kontroli z przeprowadzonych przeglądów kotłów, systemów ogrzewania
i klimatyzacji
W porównaniu z istniejącą regulacją dotyczącą kontroli systemów ogrzewania oraz
klimatyzacji, poza osobami posiadającymi uprawnienia budowlane w zakresie
instalacji, kontroli będą mogły dokonywać także osoby posiadające kwalifikacje
wymagane na stanowisku dozoru nad eksploatacją urządzeń, wytwarzających,
przetwarzających, przesyłających i zużywających ciepło oraz innych urządzeń
energetycznych, stosownie do art. 54 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo
energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059, z późn. zm.) oraz przepisów rozporządzenia
Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie
szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się
eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U. Nr 89, poz. 828, z późn. zm.).
Zgodnie z projektowaną regulacją do dokonywania kontroli będą uprawnione osoby
posiadające uprawnienia z zakresu instalacji sanitarnej oraz elektrycznej. Liczbę tych
osób określa się na 38 660).
2. Przeprowadzenie konsultacji
Projekt założeń projektu ustawy o charakterystyce energetycznej budynków był
przedmiotem konsultacji społecznych z podmiotami z branży budowlanej,

6) Dane pochodzą z miesięcznika wydawanego przez Polską Izbę Inżynierów Budownictwa „Inżynier Budownictwa”,
Nr 06 (107), czerwiec 2013 r.
28
nieruchomości oraz ze środowiskiem naukowym.
W ramach konsultacji społecznych projekt założeń projektu ustawy o charakterystyce
energetycznej budynków został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Informacje
o zamieszczeniu projektu w Biuletynie wraz z zaproszeniem do składania uwag
przesłano do 82 podmiotów, głównie do jednostek naukowo-badawczych, stowarzyszeń
i zrzeszeń branżowych, organizacji samorządowych, ośrodków akademickich,
audytorów energetycznych, rzeczoznawców majątkowych, deweloperów, zarządów
budynków komunalnych, właścicieli i zarządców budynków użyteczności publicznej
i innych.
Podczas konsultacji nie zgłoszono zainteresowania pracami nad projektem założeń
projektu ustawy w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa.
W związku z tym, że projekt założeń był już poddany konsultacjom społecznym
a obecny projekt ustawy nie wprowadza zmian oddziałujących na stosunki społeczne,
nie przewiduje się przekazania projektu ponownie do konsultacji społecznych.
Projekt ustawy został skierowany do rozpatrzenia przez Komisję Wspólną Rządu
i Samorządu Terytorialnego, został uzgodniony w dniu 14 stycznia 2014 r. w trybie
obiegowym i uzyskał pozytywną opinię Komisji.
Projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP)
Rządowego Centrum Legislacji (www.rcl.gov.pl).

3. Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego oraz źródła pokrycia

skutków finansowych projektowanej regulacji
Powstałe koszty podmiotów, na które oddziałuje projektowana regulacja, zostaną
sfinansowane w ramach limitu wydatków planowanych corocznie dla danej części
budżetowej każdej z jednostek sektora finansów publicznych, bez konieczności jego
dodatkowego zwiększania. Koszty te wiążą się ze sporządzeniem świadectwa dla
budynków zajmowanych przez organy administracji publicznej, organy wymiaru
sprawiedliwości oraz prokuraturę, w których prowadzona jest obsługa interesantów.
Koszt takiego świadectwa dla budynku oscyluje wokół 5000 zł, w zależności od
powierzchni użytkowej budynku oraz zastosowanych systemów ogrzewania
29
i klimatyzacji. Opłata ta może być jednak niższa, w przypadku zastosowania tzw.
metody zużyciowej w wyznaczaniu zapotrzebowania budynku na energię.
Zastosowanie tzw. metody zużyciowej będzie uzależnione od istnienia systemu
pomiaru ilości ciepła lub gazu ziemnego, który to system pozwoli na wyznaczenie
rzeczywistego zużycia energii przez mieszkańca użytkującego lokal lub budynek.
Źródłami finansowania świadectwa charakterystyki energetycznej budynków będą
środki własne jednostek zobligowanych do zapewnienia jego sporządzenia. Źródła tych
wydatków pozyskiwane będą w ramach racjonalnego gospodarowania dostępnymi
środkami każdej z tych jednostek i w ramach obecnie realizowanych przez nie zadań.
Wobec faktu, że świadectwa charakterystyki energetycznej budynków zachowują
ważność przez 10 lat oraz za sprawą uproszczenia procedury wyznaczania zużycia
energii przez budynek (metoda zużyciowa), opłata poniesiona przez ww. jednostki
sektora finansów publicznych, nie będzie dużym obciążeniem dla budżetów tych
jednostek. Istotne jest również to, że projektowana regulacja nie przewiduje
konkretnych terminów na wywiązanie się z tego obowiązku, co umożliwia racjonalne
rozplanowanie takiego wydatku.
Prowadzenie centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków nie wpływa
na zwiększenie obciążeń administracyjnych generowanych przez Ministerstwo
Infrastruktury i Rozwoju. W ramach centralnego rejestru przewiduje się istnienie
systemu informatycznego, w którym będą opracowywane świadectwa oraz protokoły
z przeprowadzonych kontroli systemów ogrzewania i klimatyzacji. Ponadto w ramach
funkcjonowania rejestru dokonywana będzie weryfikacja świadectw oraz protokołów
z przeprowadzanych kontroli. Koszt prowadzenia centralnego rejestru wiąże się z jego
serwisem i obsługą techniczną. Środki finansowe na ten cel przewidziane są w ramach
budżetu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Koszty prowadzenia kampanii informacyjnej służącej poprawie charakterystyki
energetycznej użytkowanych budynków oraz opracowania projektu krajowego planu
działań mającego na celu zwiększenie liczby budynków o niskim zużyciu energii, będą
ponoszone w ramach budżetu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.



30
4. Wpływ projektowanej regulacji na rynek pracy
Należy oczekiwać, że dzięki proponowanym regulacjom będzie on znaczący
i pozytywny.
Dostęp do uzyskania uprawnienia do sporządzania świadectw charakterystyki
energetycznej budynków będzie łatwiejszy dla osób posiadających wykształcenie
inżynierskie, bowiem nie będą musiały jak dotąd zdawać egzaminu lub kończyć
studiów podyplomowych w zakresie oceny charakterystyki energetycznej budynków.
Zrezygnowano z egzaminu jako jednej z form nabycia uprawnień. Osoby posiadające
wykształcenie wyższe nietechniczne będą mogły wykonywać świadectwa
charakterystyki energetycznej budynków, pod warunkiem ukończenia odpowiednich
studiów podyplomowych. Przykładowo w roku 2010/2011 było 302 280 absolwentów
studiów I stopnia z tytułem licencjata oraz studiów magisterskich jednolitych (do
zdobycia uprawnień do sporządzania świadectw konieczne ukończenie studiów
podyplomowych).
Zmiany te, z jednej strony, ułatwiają dostęp do uzyskania uprawnień absolwentom
studiów inżynierskich, z drugiej strony, wymagając odpowiedniego przygotowania od
osób, które z kierunkami technicznymi nie miały nigdy do czynienia.
Zainteresowanie tą tematyką po wejściu w życie obowiązku sporządzania świadectw
(styczeń 2009 r.) było bardzo duże, wskutek czego około 9000 osób uzyskało
uprawnienia do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej budynków
poprzez złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu państwowego lub poprzez
ukończenie odpowiednich studiów podyplomowych. Przewiduje się wzrost
zainteresowania tą tematyką wśród absolwentów studiów o kierunkach technicznych
z uwagi na ułatwienia w zdobyciu uprawnień dla tych osób.
Przepisy doprecyzowują również, że świadectwa będą mogły wykonywać osoby
posiadające uprawnienia budowlane oraz wykształcenie średnie w danej specjalności,
nie jak dotychczas wykształcenie wyższe w zakresie kierunków technicznych.
Z informacji otrzymanych od Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa wynika, że liczbę
takich osób szacuje się na 44 000, podczas gdy ogółem do Izby przynależy
ok. 115 520 osób. Należy przy tym podkreślić, że część osób, która posiada
uprawnienia budowlane, nie przynależy do samorządu zawodowego.
31
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 30 ... 33

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: