eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawSenacki projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych odszkodowań lub zadośćuczynień otrzymanych, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają także z postanowień układów zbiorowych pracy, innych porozumień zbiorowych opartych na ustawie oraz regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2421
  • Data wpłynięcia: 2014-04-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-09-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1563

2421


Druk nr 2421


Warszawa, 25 kwietnia 2014 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Marszałek Senatu




Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej



Szanowna Pani Marszałek

Zgodnie z art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. mam zaszczyt przekazać Pani Marszałek podjętą przez Senat na
53. posiedzeniu w dniu 24 kwietnia 2014 r. uchwałę w sprawie wniesienia do
Sejmu projektu ustawy

-
o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych wraz z
projektem tej ustawy.

Projekt ustawy stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu
prawa do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego

Jednocześnie pragnę poinformować, że Senat upoważnił senatora
Stanisława Jurcewicza do reprezentowania Senatu w dalszych pracach nad tym
projektem.

Z poważaniem

(-) Bogdan Borusewicz

U C H WA Ł A
S E N A T U R Z E C Z Y P O S P O L I T E J P O L S K I E J
z dnia 24 kwietnia 2014 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia
1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie upoważnia senatora Stanisława Jurcewicza do reprezentowania Senatu
w pracach nad projektem.




MARSZAŁEK SENATU



Bogdan BORUSEWICZ
projekt
U S T AWA
z dnia
o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Art. 1. W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z pó n. zm.1)) w art. 21 w ust. 1 w pkt 3 wprowadzenie do
wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady
ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie tych ustaw, oraz otrzymane odszkodowania lub
zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost
z postanowień układów zbiorowych pracy, innych opartych na ustawie porozumień
zbiorowych, regulaminów lub statutów, o których mowa w art. 9 § 1 ustawy z dnia
26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.2)),
z wyjątkiem:”.
Art. 2. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2014 r.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 362, 596, 769,
1278, 1342, 1448, 1529 i 1540, z 2013 r. poz. 21, 888, 1036, 1287, 1304, 1387 i 1717 oraz z 2014 r. poz. 223
i 312.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668
i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127
i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111,
poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135,
poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213,
poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r.
Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176,
poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225, poz. 1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 116, poz. 740, Nr 223,
poz. 1460 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 56, poz. 458, Nr 58, poz. 485, Nr 98, poz. 817,
Nr 99, poz. 825, Nr 115, poz. 958, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1704, z 2010 r. Nr 105, poz. 655,
Nr 135, poz. 912, Nr 182, poz. 1228, Nr 224, poz. 1459, Nr 249, poz. 1655 i Nr 254, poz. 1700, z 2011 r.
Nr 36, poz. 181, Nr 63, poz. 322, Nr 80, poz. 432, Nr 144, poz. 855, Nr 149, poz. 887 i Nr 232, poz. 1378,
z 2012 r. poz. 908 i 1110, z 2013 r. poz. 2, 675, 896 i 1028 oraz z 2014 r. poz. 208.
U Z A S A D N I E N I E
1. Cel projektowanej ustawy
Celem projektu jest dostosowanie systemu prawa do postanowienia Trybunału
Konstytucyjnego z dnia 29 marca 2013 r. (sygn. akt S 2/13) dotyczącego ustawy z dnia 26
lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Źz. U. z 2012 r. poz. 361, ze zm.).
Projekt przewiduje, że wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych będą
otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania
wynikają także z postanowień układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie
porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów, o których mowa w art. 9 § 1 ustawy z dnia
26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy. Źotychczas zwolnione były tylko te, które wynikają
wprost z ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na ich podstawie.
2. Przedmiot i istota rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego
2.1. TK postanowił, stwierdziwszy istnienie luki prawnej, której usunięcie jest
niezbędne dla zapewnienia spójności systemu prawnego Rzeczypospolitej Polskiej,
zasygnalizować Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej i Radzie Ministrów potrzebę podjęcia
inicjatywy ustawodawczej w kwestii uzupełnienia art. 21 ust. 1 pkt 3 in principio ustawy
z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych o inne - obok
wymienionych w tym przepisie ustaw oraz przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie tych ustaw - normatywne ródła prawa pracy, na podstawie których możliwe jest
zasądzenie odszkodowania.
2.2. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT przewiduje, że wolne od podatku
dochodowego są otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub
zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw (z pewnymi wyliczonymi w literach
wyjątkami).
ródłem postanowienia TK był fakt, iż organy skarbowe odmówiły podatnikowi prawa
do zwolnienia z podatku kwoty otrzymanego od pracodawcy odszkodowania za dokonanie
wypowiedzenia umowy o pracę oraz odszkodowania za niewykonanie umowy o zakazie
konkurencji. Zdaniem organów skarbowych, odszkodowania te nie są objęte zwolnieniem
z podatku dochodowego od osób fizycznych. Stanowisko organów skarbowych zostało
– 2 –
potwierdzone przez obie instancje sądów administracyjnych. W takiej sytuacji podatnik
wniósł do TK skargę konstytucyjną, w której zarzucił niezgodność art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie, w jakim wyłącza inne niż ustawa
i przepisy wykonawcze ródła prawa pracy, w tym układy zbiorowe pracy, na podstawie
których zasądzane jest odszkodowanie, z art. 2 i art. 32 ust. 1 Konstytucji.
Zdaniem TK „nieuwzględnienie przez ustawodawcę w art. 21 ust. 1 pkt 3 in principio
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych innych - poza ustawami i wydanymi na
ich podstawie przepisami wykonawczymi - normatywnych ródeł prawa pracy powoduje stan
luki prawnej, która przekłada się na niewykonanie dyrektywy, wyrażonej - z jednej strony –
w art. 59 ust. 2 in fine Konstytucji, z drugiej zaś - w art. 9 i przepisach działu XI ustawy
z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (…). Zgodnie bowiem ze wskazanymi
uregulowaniami układy zbiorowe pracy oraz inne porozumienia pracownicze stanowią
normatywne ródła prawa pracy, określające zarówno obowiązki, jak i uprawnienia
pracodawców oraz pracobiorców. Podkreślenia wymaga, że postanowienia układów
zbiorowych oraz innych aktów prawa pracy obowiązują bezpośrednio w stosunkach pracy,
tak jak przepisy aktów rangi ustawowej, rozporządzeń wykonawczych czy też prawa
międzynarodowego (…).
W tym stanie rzeczy poważne wątpliwości natury konstytucyjnej budzi
nieuwzględnienie przez ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych - w zakresie
zwolnienia z podatku odszkodowań i zadośćuczynień - że prawo pracy stanowi odrębny od
prawa prywatnego (a ściślej: obligacyjnego) system norm, które w swej materii wykazują
silne związki z prawem publicznym. Ponadto, należy wziąć pod uwagę specyfikę
normatywnych ródeł prawa pracy (które nota bene z woli samego ustrojodawcy obejmują
także akty niewymienione w przepisach rozdziału III Konstytucji), na podstawie których
organy władzy publicznej mogą rozstrzygać o prawach, wolnościach lub obowiązkach
jednostki”.
2.3. Postanowienia sygnalizacyjne TK nie powodują utraty mocy obowiązującej aktu
normatywnego, a w konsekwencji nie odnosi się do nich możliwość wskazywania przez TK
jakiegokolwiek terminu utraty mocy obowiązującej aktu; tym bardziej, że postanowienie
takie nie jest ogłaszane w Źzienniku Ustaw. Jeśli jednak postanowienie wymaga wykonania
należałoby do tego przystąpić niezwłocznie.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: